Aprilia-tråden.

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Efter mycket letande så hittade jag till slut mitt oljeläkage.
Det kom i fårn oljetrycksgivaren.
Någon som vet vad det är för gänga och vilka tryck den mäter i mellan?

Gängan är M10x1
Kolla på din gamla givare om trycket står angivet på den, det gör det ibland.

Marste

Medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900 ie -99
styrlager rsv mille

Då var man fast i apriliaträsket igen:tummenupp.tänkte meddela att det går att få tag på bra? styrlager på ebay för ca:400 :-ink frakt kpl med 2st koniska rullager och dammtätningar.
fick hem mina idag så det blir att byta ikväll.
Original verkar inte vara så bra kvalitet och är dessutom hutlöst dyra,förra millen köpte jag till från af1 racing för typ 75 dollar st + frakt. de var det billigaste jag kunde hitta då.
detta var kanske ingen nyhet för en del inbitna apriliafans men det värmde en smålännigs hjärta att kunna fynda? så jag tänkte dela med mig i höst mörkret.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Låter bra att du fyndar lite :tummenupp
jag brukar kolla vad det är för nummer på lagren o sen vända mig till min lokala SKF handlare,,, det brukar åxå sluta med halva priset oftast,, o betydligt kortare leveranstider :tuttar

Då var man fast i apriliaträsket igen:tummenupp.tänkte meddela att det går att få tag på bra? styrlager på ebay för ca:400 :-ink frakt kpl med 2st koniska rullager och dammtätningar.
Original verkar inte vara så bra kvalitet och är dessutom hutlöst dyra,förra millen köpte jag till från af1 racing för typ 75 dollar st + frakt. de var det billigaste jag kunde hitta då.
detta var kanske ingen nyhet för en del inbitna apriliafans men det värmde en smålännigs hjärta att kunna fynda? så jag tänkte dela med mig i höst mörkret.

Marste

Medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900 ie -99
Låter bra att du fyndar lite :tummenupp
jag brukar kolla vad det är för nummer på lagren o sen vända mig till min lokala SKF handlare,,, det brukar åxå sluta med halva priset oftast,, o betydligt kortare leveranstider :tuttar

Hade redan kollat med den lokala skf nasaren och det gav inget.
tror att just originallagren är mönsterskyddade eller nåt men om man tar ett koniskt lager så finns det lite fler möjligheter verkar det som.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade redan kollat med den lokala skf nasaren och det gav inget.
tror att just originallagren är mönsterskyddade eller nåt men om man tar ett koniskt lager så finns det lite fler möjligheter verkar det som.

Alternativ till org kullager, ett rullager med följande märke/beteckning;

KOYO 32907JR

Passar en hel flock Apor :tummenupp

OBS!OBS!OBS!OBS!
Kom ihåg att det är INTE samma monteringsanvisningar för ett rullager som ett kullager! Välj en beskrivning för en hoj med just rullager för rätt procedur, det som anges i aprilia-dokumentation gällar således inte vid byte till rullar!

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...

Haha, vi kunde ha kört samfrakt:) Fick min sats med lager idag jag med, från england. Lager och tätningar kom i fin liten plastbox med posten:)
Hos den lokala handlaren kostade de 2200 spänn, men han skämdes för att tala om priset och erkände att ingen köpte nåra av honom.....

Nån som har lust att mäta sitt depåstöd?? Jag har ett som lyfter i styrkronan men ingen adapter som är tillräcklig stor att passa i kronan, finns det nån vänlig själ som kan mäta diametern på den delen som går upp i kronan???
Sen blir det svarven:)

Last edited:

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Passar Öhlins styrdämpare från en RSV Mille R direkt på min vanliga Mille?

Råkade köpa en sån och 57mm spjällhus inatt på ebay för bra pris.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Har ju redan världens bästa (990) Apa!

Var ju tvungen o ha en hoj med gummisnoddsmotor o nedförsbackastyre oxå

Last edited:

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Stötdämpare

Till min stora fasa så har jag upptäckt att min bak stötdämpare sitter ett halvvarv fel så jag kommer inte åt justeringen för returen pga ett fett avgasrör!!! Till saken hör det att jag inte hittar nån kompressions justering??? Enligt instruktionsboken ska det finnas, fel dämpare eller fel i boken????? Har en tuono R-06

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
oj då ,, tydligen har någon på fabriken varit halvfull eller så har någon annan monterat den bakofram,, men oroa dig inte det är bara 2 bultar att lossa o sen trixa ut den för att få den åt rätt håll igen,,
ibland undrar jag om inte den italienska "charmen" kan vara lite väl :va
nåväl,, jag har ju stått ut med det i 25år så det kan ju vara trevligt ibland med överraskningar :tummenupp

Till min stora fasa så har jag upptäckt att min bak stötdämpare sitter ett halvvarv fel så jag kommer inte åt justeringen för returen pga ett fett avgasrör!!! Till saken hör det att jag inte hittar nån kompressions justering??? Enligt instruktionsboken ska det finnas, fel dämpare eller fel i boken????? Har en tuono R-06

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eller så har nån halvonykter svensk varit där och haft bort dämpare/länkage vid den ofta glömda årliga smörjningen....

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Är det värt att byta topparna på min gammelhäck till toppar från 01-03?
Dom har ju större ventiler och andra kammar.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC