Står säkert på en av alla sidorna här, men jag frågar ändå.
Jag har fått en ngt slirande koppling på slutet av säsongen, jag har nu plockat ur kopplingen och sandpapprat till plattorna mellan lamellerna. Kan man lägga en extra bricka vid fjädrarna för att styva upp ytterligare, isåfall hur tjock är lämpligt. När jag ska tappa på ny olja, hur funkar biltemas när det gäller risk för att kopplingen ska börja slira igen?
Använd inte för skarpt sandpapper bara(så ytan blir grov), det gnagar i sig lameller. Men annars är det bra sätt att bli av med "skit" på ytan. Glasbläster funkar också.
Rengör gärna lamellerna med vanlig bromsrengöring och låt dem torka. Därefter låter du lamellerna ligga i den nya oljan du tänkt använda, låt dem dra en natt eller så. Syftet är att ev. oförenliga tillsatser inte ska ställa till problem med nya oljan. Fulteman har funkat fint för mig.
Fjädrarna blir avmattade med åldern, detta kan du kompensera med brickor. Enda "bekymret" är att du inte fullt och fast vet hur pass hård förspänning du får och därmed kan din slirkoppling fungera sämre (ökad risk för bakhjulssläpp vid motorbroms).
När du tillverkar brickorna (tror jag använt vanlig planbricka för M8 som grund) så måste du borra upp hålen i brickorna så de kan gå över tapparna/pinnarna som gängorna för "fjäder-skruvarna" sitter i. Annars ökar man ingen förspänning utan flyttar bara ut skruvskallen.