Aprilia-tråden.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Råkade flytta tråden till "Mc-relaterade diskussioner" vid en redigering, flyttar tillbaka den direkt. Ber om ursäkt.

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Ja var ska jag börja:) det är en annan känsla på en aprilia gentemot en japanare, design, detaljer, finish på arbetet, motorgång och växellåda. Kan göra listan hyggligt lång men det som jag har fallit för, jag har provat det mesta, japanskt, italienskt, engelskt och österrikiskt, är just finishen på detaljerna såsom polerad banansving, instrumentet med växelindikator standard och lite andra små finesser jag kan uppskatta.
När du startar en italiensk hoj så känner du varför i kroppen, antingen så tycker du det är kanon eller så säger du jaha och nu då. Sen kan jag tycka att en japsare har starkare motor bättre bromsar och chassie men det finns inte den här speciella känslan som en italienare har. Tror dock att en aprilia har bättre kvalite än ducati, har haft en ducce och den fick jag meka en hel del med.....
Kanske inte svaret du sökte men åk o titta på en hoj och provstarta den så förstår du vad jag menar, sen finns det saker som japaner gör mycket bättre men känslan gör att man förbiser det....:):)

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
känsla

Ja var ska jag börja:) det är en annan känsla på en aprilia gentemot en japanare, design, detaljer, finish på arbetet, motorgång och växellåda. Kan göra listan hyggligt lång men det som jag har fallit för, jag har provat det mesta, japanskt, italienskt, engelskt och österrikiskt, är just finishen på detaljerna såsom polerad banansving, instrumentet med växelindikator standard och lite andra små finesser jag kan uppskatta.
När du startar en italiensk hoj så känner du varför i kroppen, antingen så tycker du det är kanon eller så säger du jaha och nu då. Sen kan jag tycka att en japsare har starkare motor bättre bromsar och chassie men det finns inte den här speciella känslan som en italienare har. Tror dock att en aprilia har bättre kvalite än ducati, har haft en ducce och den fick jag meka en hel del med.....
Kanske inte svaret du sökte men åk o titta på en hoj och provstarta den så förstår du vad jag menar, sen finns det saker som japaner gör mycket bättre men känslan gör att man förbiser det....:):)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En liten fråga bara.. Vilka argument finns det för att köpa en RSV 1000 R - 04 för en som alltid har kört en Japanare?
Jadu.. Jag kommer själv från japanskt. Yamaha, Honda, Suzuki...
Men jag trodde inte att det var nåt speciellt med Aprilia förrän jag prova en Mille för första gången. "Hoppsan! Den är 1000-kubikaren är ju lika lättmanövrerad som en 600!?" Svaret är Chassit med stort C. De kan sin sak vad gäller detta, tveklöst.
På senare tid med mycket timmar i garaget (helt på eget överintresse) inser man att det japanska är förvisso kvalitativt men också snabbt och finesslöst ihopsatt. Kabeldragningar som ser ut som stryk, fula plastbitar för att dölja diverse osnygga lösningar, svetsningar som ser groteska ut, dålig passform mm mm.

Motormässigt är RSV1000R en fin sak, byggd av Rotax som inte gör annat än motorer. Skillnaden twin vs radfyra är som natt och dag. Konstant dragvilligt och aldrig tråkig är twinnens melodi! Sången gör det hela än bättre.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jadu.. Jag kommer själv från japanskt. Yamaha, Honda, Suzuki...
Men jag trodde inte att det var nåt speciellt med Aprilia förrän jag prova en Mille för första gången. "Hoppsan! Den är 1000-kubikaren är ju lika lättmanövrerad som en 600!?" Svaret är Chassit med stort C. De kan sin sak vad gäller detta, tveklöst.
På senare tid med mycket timmar i garaget (helt på eget överintresse) inser man att det japanska är förvisso kvalitativt men också snabbt och finesslöst ihopsatt. Kabeldragningar som ser ut som stryk, fula plastbitar för att dölja diverse osnygga lösningar, svetsningar som ser groteska ut, dålig passform mm mm.

Motormässigt är RSV1000R en fin sak, byggd av Rotax som inte gör annat än motorer. Skillnaden twin vs radfyra är som natt och dag. Konstant dragvilligt och aldrig tråkig är twinnens melodi! Sången gör det hela än bättre.

Poesi !

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
En liten fråga bara.. Vilka argument finns det för att köpa en RSV 1000 R - 04 för en som alltid har kört en Japanare?

Andra har redan gett finfina svar, men jag tänkte ändå flika in en annan grej: Det är en av de snyggaste hojarna som gjorts, alla kategorier. Den svarta R:en med guldram är helt sanslöst porrig. :tuttar

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tjenamors !

Jo , Aprilia är nått speciellt det får man hålla med om . De verkar vara de bästa på chassien :)

Har ni sett att det finns en Märkes försäkring nu via Swedea ? .. kanske är nått ..

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjenamors !

Har ni sett att det finns en Märkes försäkring nu via Swedea ? .. kanske är nått ..

Fast verkar det inte lite märkligt att de bara kan tecknas av auktoriserade handlare?

Saxat från Svedea:
"Märkesförsäkring kan endast tecknas av din auktoriserade Vespa återförsäljare och i samband med att du köper en ny eller begagnad Aprilia."

Det innebär ju att vi som redan gjort det självklara valet att köra Aprilia inte drar några fördelar av den här nya dealen.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fast verkar det inte lite märkligt att de bara kan tecknas av auktoriserade handlare?

Mja , det beror på premien va .. vet inte vad det kostar med märkes.

Om den är bra så är det ett sätt att få bort Grå/sido importen som förstör andrahandsvärdet ..

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag vill lägga in ett önskemål om att köpa vänster air-ducts (inre och yttre) till en 98-03 RSV1000. Färg spelar ingen roll då hela hojen ändå ska lackas om.

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Tjenare,
nån som har en quickshifter från powercommander monterat på sin aprilia efter årsmodell 05?? Såg på deras sida att det finns att köpa om man tex har en PCIII men det verkar bara vara till de äldre maskinerna typ gen 1. Jag har en tuono -06 med PCIII men frågan är om den funkar????

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tjenare,
nån som har en quickshifter från powercommander monterat på sin aprilia efter årsmodell 05?? Såg på deras sida att det finns att köpa om man tex har en PCIII men det verkar bara vara till de äldre maskinerna typ gen 1. Jag har en tuono -06 med PCIII men frågan är om den funkar????

Jeo, så länge du har QS-programvaran för att "låsa upp" pc3:an funkar det kalas. Kört på -08 bl.a.

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Jeo, så länge du har QS-programvaran för att "låsa upp" pc3:an funkar det kalas. Kört på -08 bl.a.

Okej , "QS" står för quickshifter antar jag. Ingår kanske i köpet eller måste jag masa mig iväg till ett dynojet center och de får installera mjukvaran och funktionen??

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC