Aprilia-tråden.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Efter att ha läst igenom cirka 500 sidor Aprilia-tråd åker jag glad i hågen ner till Q8 för att köpa mig en 20 litersdunk till Biltema priser, till min stora förvåning har dom slutat sälja SBK Racing 15w50 varianten, det enda de hade var 10w50 och jag citerar "det är den enda som finns, datorn ljuger inte". Någon som testat denna variant och vet att de funkar? Vet ju att italienskorna är jävligt griniga på fel oljor....
Skillnaden är viskositeten när det är kallt (w=Winter). Om du inte tänker köra vintertid spelar det ingen roll.
 
Last edited:

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hallå.

Är det någon som sitter på ett tips om något sätt att lossa styrhöjarna utan att demontera styrkronan? Skulle behöva justera dem lite då de är en smula ur linje för tillfället.
Tänker som så att det vore enklast att få dem helt raka om jag kan ha kvar styret och kronan monterad. Var ner i garaget och kollade idag och det är ju lite tajt att komma åt skruvskallarna på undersidan, om man säger.
(Gäller en Tuono, gen2.)

Även alternativa lösningar, knep och trix emottages med öppna armar.


Passar även på att undra vad det är för storlek på centrumbulten i kronan? Misstänker att den ligger på 26mm men har en lucka bland mina hylsor mellan 24 och 27mm.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hallå.

Är det någon som sitter på ett tips om något sätt att lossa styrhöjarna utan att demontera styrkronan?

Passar även på att undra vad det är för storlek på centrumbulten i kronan?

Tjo!

Njä.. Jag har tyvärr inga smidiga lösningar att ge dig där. Jag gjorde dock justering av höjarna på min -07 (då jag upplevde styret som "snett" ) genom att lossa på dem underifrån ett halvt varv eller så, sen med styret borttaget roterade jag höjaren ett halvt varv. De är nog inte 100% symmetriska i sina urtag för styret verka det som. När det var gjort såg det helt annorlunda ut och upplevs som helt rakt. Antingen har de hamnat snett vid nån vurpa eller så gjorde roterandet att de hamna rätt. Men för att få bort dem behöver du mest sannolikt få bort hela kronan...

På storleksfrågan är minnet kort..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjo!

Njä.. Jag har tyvärr inga smidiga lösningar att ge dig där. Jag gjorde dock justering av höjarna på min -07 (då jag upplevde styret som "snett" ) genom att lossa på dem underifrån ett halvt varv eller så, sen med styret borttaget roterade jag höjaren ett halvt varv. De är nog inte 100% symmetriska i sina urtag för styret verka det som. När det var gjort såg det helt annorlunda ut och upplevs som helt rakt. Antingen har de hamnat snett vid nån vurpa eller så gjorde roterandet att de hamna rätt. Men för att få bort dem behöver du mest sannolikt få bort hela kronan...

På storleksfrågan är minnet kort..

Tackar för det. Ska testa samma lösning på min, det kan ju vara något generellt fel. Det är ju som sagt inte mycket snett, men när man väl lagt märke till det så är det väldigt störande.

Angående hylsorna så behöver jag ändå fylla luckorna i verktygslådan så det är lugnt.

Någon som sitter på en fungerande länk till verkstadsmanualen? Har den utskriven på papper, men det är ju en hel del bläddrande innan man hittar det man letar efter och jag har ändå en dator i garaget så en sökbar pdf (som jag hade till Millen) är ju väldigt mycket smidigare.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Någon som sitter på en fungerande länk till verkstadsmanualen? Har den utskriven på papper, men det är ju en hel del bläddrande innan man hittar det man letar efter och jag har ändå en dator i garaget så en sökbar pdf (som jag hade till Millen) är ju väldigt mycket smidigare.

La Famiglia aprilia Svezias forum, kolla " I verkstaden". men du får vänta tills jag hunnit få upp hosten igen. Du får länk via pm...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
La Famiglia aprilia Svezias forum, kolla " I verkstaden". men du får vänta tills jag hunnit få upp hosten igen. Du får länk via pm...

Stiligt.
Nu har jag äntligen fått tummen ur och blivit fullvärdig medlem också.

I övrigt kan jag meddela att bulten i kronan var 26mm om någon undrade.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
är det rakt nu? =)

Inbillar mig att det blev rakare. Men om det beror på att jag roterade på undre fästet eller om det bara har att göra med att jag släppte på båda fästena och sedan drog ihop dem igen vågar jag inte sia om.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Ingen som behöver ett slip-on eller portade toppar (från en -02) till en gammel Mille? :)

Frugan börjar gnälla på att jag har för mycket prylar i källaren igen, så nu måste jag rensa ur där nere...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Efter lite positiva öppningar sneglar jag åt en RSV4 efter ett långt uppehåll. Har provsuttit en hel del annat men efter ett antal år på den ursprunliga Mille R känns allt annat fel. Dock vart jag knäckt på f-bolagen. Det bästa budet jag kunde få var ca. 22' med helårsförsäkring och ca. 18 med avställning (påställd 6 månader). Folksam som normalt brukar ha vettiga premier var värst... 36 år och bor på landet (Stenungsund). Några tips eller referenser mottages tacksamt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Efter lite positiva öppningar sneglar jag åt en RSV4 efter ett långt uppehåll. Har provsuttit en hel del annat men efter ett antal år på den ursprunliga Mille R känns allt annat fel.

Själv tycker jag RSV4 och Mille är mycket olika att sitta på. Provat RSV4? Den är liten i måtten överallt.

Försäkringar är ett gissel...
Tuono är svaret då.
:crash
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har provsuttit gamla Mille (igen), RSV4, S1000RR och lite annat. BMW satt jag inte alls bra på. Mille är bekväm men touringdagarna är förbi då två små barn kallar på närvaro hemma och RSV4 kändes rätt. Länsförsäkringar ger hopp, skall ringa dem på måndag.

Som vanligt ligger det 98% passion bakom valet. Vi får se om förnuftet hinner ikapp.
 

noll8:an

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2011
Ort
Lund
Hoj
(Sålda Aprilia Tuono Factory -20*2, KTM Super Duke GT -18, Aprilia Tuono 1100RR -17, Aprilia RSV1000R Tuono -06, Suzuki GSX750F -00)
Jaha, inte mer än rätt nu då då man har införskaffat sig en Aprilia att skriva och säga hej :hej till likasinnade. Var uppe i Göteborg igår och tog hem en RSV1000R Tuono. Mycket trevlig hoj måste jag säga, ska bli riktigt kul när värmen är här på allvar så man får smiska asfalten men den...

Danne
 

Hudik

Guest
Jaha, inte mer än rätt nu då då man har införskaffat sig en Aprilia att skriva och säga hej :hej till likasinnade. Var uppe i Göteborg igår och tog hem en RSV1000R Tuono. Mycket trevlig hoj måste jag säga, ska bli riktigt kul när värmen är här på allvar så man får smiska asfalten men den...

Danne

Grattis till ett fint hojval, du kommer inte att bli missnöjd.
Ni har väl börjat åka där nere i södern redan, själv får jag vänta i några veckor till.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jaha, inte mer än rätt nu då då man har införskaffat sig en Aprilia att skriva och säga hej :hej till likasinnade. Var uppe i Göteborg igår och tog hem en RSV1000R Tuono. Mycket trevlig hoj måste jag säga, ska bli riktigt kul när värmen är här på allvar så man får smiska asfalten men den...

Danne

Välkommen och grattis till en riktigt trevlig hoj.

Kolla gärna in på http://lafamigliaaprilia.se också, om du inte redan gjort det.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har provsuttit gamla Mille (igen), RSV4, S1000RR och lite annat. BMW satt jag inte alls bra på. Mille är bekväm men touringdagarna är förbi då två små barn kallar på närvaro hemma och RSV4 kändes rätt. Länsförsäkringar ger hopp, skall ringa dem på måndag.

Som vanligt ligger det 98% passion bakom valet. Vi får se om förnuftet hinner ikapp.
Säger som FS: Tuono V4R är det då. Tro inte det är en touringhoj bara för att den har rakt styre... :D
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top