Aprilia-tråden.

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jag gjorde misstaget att köra mina första bandagar på Gelleråsen nu i förra veckan. Det var dåligt för nu funderar jag på att gå över till den mörka sidan och köpa dedikerad banhoj så att jag slipper gråta blod om pärlan skulle förolyckas på banan. Jag är därför inne på att sälja av Aprilian och vill gärna ha lite input om prissättning på pärlan.

Hojen:
hoj.jpg

Info:
RSV Mille R -03, ca 4400 mil.
Nyservad, full servicebok/-kvitton, etc.
Akrapovic 2-2
BrakeTech-skivor
Pure-Tec-luftkit
Edwards-tuber
Evo-trattar
Mappad PC3 (hos Biscaya)
Gabro-chip (för tändkurvan)
Kraschpuckar runt om.
Värmehandtag (touring för hetn!)
12v-uttag (se ovan...)
Diverse onödigt bling...
Alla originaldelar följer med samt en del extra-delar.
Bagster-tankväska och -överdrag

Någon som har en susning om lämplig prisnivå?
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
You logic is flawed. Besöka lecahavet = inte ok, sälja och aldrig köra den igen = acceptabelt? Nädu, den gubben gick inte.

Nä, seriöst. 50-55k kanske?

(Du fick tillbaks 2-2 blåset på försäkringen eller? Det blev stulet vill jag minnas?)
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
You logic is flawed. Besöka lecahavet = inte ok, sälja och aldrig köra den igen = acceptabelt? Nädu, den gubben gick inte.

Men jag vill våga pressa lite utan att ha ågren för att Bettan ska få skador... :gnissla
Kör jag en råttig R6 med kraschkåpor och massor av krigsskador så bryr jag mig inte så mycket om det blir närkontakt med leca-havet.
Jag säljer ju bara hojen till en lugn och skötsam :)hihi) ägare som vet att ta hand om henne och då känns det nog ganska bra. Hoppas jag.


Nä, seriöst. 50-55k kanske?

(Du fick tillbaks 2-2 blåset på försäkringen eller? Det blev stulet vill jag minnas?)

Japp, 2-2-blåset fick jag tillbaka mot självrisken. TVÅ gånger...:mad:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sviestad? Do tell!

Just så. Underbar dag, hojen gick kanon, allt kändes bra men jag gjorde något fel i slutet på s-ett, tappa fästet bak, tankslapper, highsider, luftfärd. Hojen studsade ut i gräset, jag rullade efter. 2 benbrott och en knäckt axel. Hojen klädde av sig själv, ja till och med batteriet hoppa ut. Det mesta är demolerat,men sånt får man räkna med om man ska ha nöje av sin nöjesmaskin. Det enda som är segt är väl 8 veckor vila...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Just så. Underbar dag, hojen gick kanon, allt kändes bra men jag gjorde något fel i slutet på s-ett, tappa fästet bak, tankslapper, highsider, luftfärd. Hojen studsade ut i gräset, jag rullade efter. 2 benbrott och en knäckt axel. Hojen klädde av sig själv, ja till och med batteriet hoppa ut. Det mesta är demolerat,men sånt får man räkna med om man ska ha nöje av sin nöjesmaskin. Det enda som är segt är väl 8 veckor vila...

Ouch! Det lät inget vidare, men du har väl redan extradelar liggande så du kan bygga upp hojen igen?

Krya på dig!
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Just så. Underbar dag, hojen gick kanon, allt kändes bra men jag gjorde något fel i slutet på s-ett, tappa fästet bak, tankslapper, highsider, luftfärd. Hojen studsade ut i gräset, jag rullade efter. 2 benbrott och en knäckt axel. Hojen klädde av sig själv, ja till och med batteriet hoppa ut. Det mesta är demolerat,men sånt får man räkna med om man ska ha nöje av sin nöjesmaskin. Det enda som är segt är väl 8 veckor vila...

Åh fy fasen! Det lät väldigt läskigt faktiskt. Krya på dig!
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Passar på o säger hej till alla!

"HEJ!"

Jag slog till på en RSV Mille R helgen, 2000mil, tillverkad 03 enligt regbeviset men av 02 år modell enl. vin. Hojen skall först och främst användas på bana och kanske lite touring/gruppkörningar.

Jag har inte hunnit plocka ner o kika igenom hojen än men luftburk o ljuddämpare är inte orginal. Det följer två extra chip med och motorcykeln luktar "vevhusventilation" när den står still.

Min fråga är vad jag skall vara uppmärksam på? det enda jag hittat på nätet som ev. kan vara problem med dessa hojar är elen o instrumentpanelen?

I verkstadsmanualen står det att jag skall byta olja i framgaffeln med 750mils intervall. Öhlinsgaffeln verkar vara riktigt lättservad (inga fjäderkompressorer osv. behövs) men jag saknar verktyg för att lossa "locket" uppe vid styrkronan. Har någon nån ghetto-lösning på detta? Min första tanke gick till två såna här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Stiftnyckel-justerbar-20840/ (justerbara stiftnycklar)

I övrigt är jag galet nöjd, jämfört med min gamla TL1000S känns denna som ett rejält lyft trots att det inte skiljer så mycket i pengar.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Tycker min Mille känns gungig bak vid nerlägg över 100km/h.

Justering eller byta till Öhlinare?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
kan nog fungera,, men kolla så det är stift i ditt tilltänkta universalverktyg som passar i gaffeländarna,,
annars så har jag ett verktyg som jag gjort,, du kan få låna det om du står för frakterna


Passar på o säger hej till alla!

"HEJ!"

Jag slog till på en RSV Mille R helgen, 2000mil, tillverkad 03 enligt regbeviset men av 02 år modell enl. vin. Hojen skall först och främst användas på bana och kanske lite touring/gruppkörningar.

Jag har inte hunnit plocka ner o kika igenom hojen än men luftburk o ljuddämpare är inte orginal. Det följer två extra chip med och motorcykeln luktar "vevhusventilation" när den står still.

Min fråga är vad jag skall vara uppmärksam på? det enda jag hittat på nätet som ev. kan vara problem med dessa hojar är elen o instrumentpanelen?

I verkstadsmanualen står det att jag skall byta olja i framgaffeln med 750mils intervall. Öhlinsgaffeln verkar vara riktigt lättservad (inga fjäderkompressorer osv. behövs) men jag saknar verktyg för att lossa "locket" uppe vid styrkronan. Har någon nån ghetto-lösning på detta? Min första tanke gick till två såna här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Stiftnyckel-justerbar-20840/ (justerbara stiftnycklar)

I övrigt är jag galet nöjd, jämfört med min gamla TL1000S känns denna som ett rejält lyft trots att det inte skiljer så mycket i pengar.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
leta rätt på grundinställningarna och utgå därifrån ,, är den fortfarande svampig så ställ på mera dämpning/förspänning och följ efter med retur så du inte blir kastad ur sadeln,,
räcker inte det så,, jaaa en ny dämpare kanske är på sin plats

Tycker min Mille känns gungig bak vid nerlägg över 100km/h.

Justering eller byta till Öhlinare?
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
kan nog fungera,, men kolla så det är stift i ditt tilltänkta universalverktyg som passar i gaffeländarna,,
annars så har jag ett verktyg som jag gjort,, du kan få låna det om du står för frakterna

Kalas! jag hör av mig om det skiter sig, vilken olja använder du, öhlins?

Ang. bakdämpare så har jag lämnat in en enduro/cross bakdämpare på "service": olje, gas o packningsbyte. Det gick på runt 1000kr o jag vet inte om det är placebo men hojen kändes mycket bättre efter det. Det borde inte kosta alldeles för mycket att få samma jobb gjort på en landsvägsdämpare?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Ok bara att höra av sig,,
Olja vet jag inte med säkerhet men jag förmodar att det är Öhlins egna soppa med rekommenderad viskositet,,
jag bor ju bara ett stenkast från Italia Bike Center som är auktoriserade Öhlin fixare,,
hade du tänkt att byta olja och Packboxar själv ?

Lycka till
/ Jocke

Kalas! jag hör av mig om det skiter sig, vilken olja använder du, öhlins?

Ang. bakdämpare så har jag lämnat in en enduro/cross bakdämpare på "service": olje, gas o packningsbyte. Det gick på runt 1000kr o jag vet inte om det är placebo men hojen kändes mycket bättre efter det. Det borde inte kosta alldeles för mycket att få samma jobb gjort på en landsvägsdämpare?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag kör Motul Factoryline 5W i min gaffel, hyggligt nära rätt viskositet för R&T43, samt fungerar finfint gällande justerintervall på bana. Jag upplever att den flyttar inställningarna +- max 1 klick på retur/komp gällande lågfarten.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Passar på o säger hej till alla!

"HEJ!"

Jag slog till på en RSV Mille R helgen, 2000mil, tillverkad 03 enligt regbeviset men av 02 år modell enl. vin. Hojen skall först och främst användas på bana och kanske lite touring/gruppkörningar.

Jag har inte hunnit plocka ner o kika igenom hojen än men luftburk o ljuddämpare är inte orginal. Det följer två extra chip med och motorcykeln luktar "vevhusventilation" när den står still.

Min fråga är vad jag skall vara uppmärksam på? det enda jag hittat på nätet som ev. kan vara problem med dessa hojar är elen o instrumentpanelen?

I verkstadsmanualen står det att jag skall byta olja i framgaffeln med 750mils intervall. Öhlinsgaffeln verkar vara riktigt lättservad (inga fjäderkompressorer osv. behövs) men jag saknar verktyg för att lossa "locket" uppe vid styrkronan. Har någon nån ghetto-lösning på detta? Min första tanke gick till två såna här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Stiftnyckel-justerbar-20840/ (justerbara stiftnycklar)

I övrigt är jag galet nöjd, jämfört med min gamla TL1000S känns denna som ett rejält lyft trots att det inte skiljer så mycket i pengar.

Getto behövs inte.
Lossa gaffelbenen och se till att de inte är i kläm i kronorna.
Nu kan du lossa "locken" med en ringnyckel på förspänningen. Plättlätt :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag blandar motuls 5w 50/50 med motuls 10w för att få 7,5w... Vilket är den soppan som rekommenderas :tummenupp
I gaffeln alltså..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ska det inte vara Agip eller nåt annat exotiskt? :hihi
Jovars, om du kikar i manualen för din Tuono står där säkert 7.5w Agip till din Showa-gaffel :)

Eller varför inte IP. Var i helsike hittar man IP utanför Italienska tullarna :dummer

Jag gillar öhlins gamla märkningar: Nr1, nr2 osv.. varför kludda till det :hihi

För lite korsläsning av märken och kvalisorter kan man lägga en halv livstid här http://mahonkin.com/~milktree/motorcycles/fork-oil.html
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top