Aprilia-tråden.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
... system.... Vet ej vad som passar mellan, det skiljer mellan RSV-årsmodeller på avgasportarna och ramen är lite annorlunda på Falco. Men kan du få svar på om det går att byta kan du få mitt 2-1 om jag får ditt 2-2 :rolleyes:

Annars har jag en 2-1 kollektion som det troligen inte blir av att jag modifierar. Köp den så slipper du byta krökar om du ville ha bara en burk. Systemet på RSV består ju av flera delar...

Ihoptotat på kinapadda
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
... system.... Vet ej vad som passar mellan, det skiljer mellan RSV-årsmodeller på avgasportarna och ramen är lite annorlunda på Falco. Men kan du få svar på om det går att byta kan du få mitt 2-1 om jag får ditt 2-2 :rolleyes:

Annars har jag en 2-1 kollektion som det troligen inte blir av att jag modifierar. Köp den så slipper du byta krökar om du ville ha bara en burk. Systemet på RSV består ju av flera delar...

Ihoptotat på kinapadda
Tar på mig dumstruten och frågar lite försynt: Vad är en 2-1 kollektion? :va
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
@Slowroller:

Kollade lite snabbt på amerikanska Apriliaforumet och det verkar som jämnåriga RSV och Falco har samma system förutom antalet burkar. Det som skiljer är alltså ihopsamlingsröret, kollektorn, under motorn. De är identiska så när som på det extra röret till den andra ljuddämparen som SL har.
Vill du ha bara en burk, har jag som sagt en kollektor för det liggande som du kan få testa med, byter gärna mot ditt 2-2 rör om det visar sig funka.

$(KGrHqR,!jIE4rzo3YQUBOQlbbrlgg~~0_12.JPG

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 
Last edited:

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Tjena någon som har ett kopplingsgrepp till övers ställbart :) Satte ner stödet i en grop o han inte ta imot hojen landa svagt på kopplingsgreppet o kulan gick av :(.
Mvh Martin
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Då har jag högst sannolikt rasat veven på min 05-maskin (lite för hårt banpass). Vilka lagerspel ska jag sikta på vid renovering av maskinen - har minne av att man ska köra annorlunda spel än manualen föreskriver just för att minska problemen med överhettning av oljefilmen. Finns det anledning att köra andra spel för att kunna byta till vettigare oljeviskositet än 10/50, exempelvis 15/40 istället?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lagerspel; 0.01mm / 10mm axeldiam. Rsv vev: 42mm ; 0,042 mm spel. Ligger man på 0,04 till 0,05blir det bra även för 15-20 olja.
Glöm inte nya skruv till stakarna!!
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Lagerspel; 0.01mm / 10mm axeldiam. Rsv vev: 42mm ; 0,042 mm spel. Ligger man på 0,04 till 0,05blir det bra även för 15-20 olja.
Glöm inte nya skruv till stakarna!!

Är 0.042-spelet för 40 eller 50-olja?
Gällande stakbultarna är jag smärtsamt (för plånboken då) medveten om att de måste bytas. Har gjort det innan vid tidigare renoveringar.

Finns det nån möjlighet att jag har för lite oljekylsyta för den effekten jag tar ut? Såg 90C vattenkyltemp, men ingen aning om oljetempen vid rasögonblicket. 2005-maskin i ett 2002 RSV1000R-chassi med dess standardkylare och heltät båtkåpa (inlopp för oljekyl fram, utlopp för luft där bak vid stötdämparen)

Nu i efterhand inser jag att raset troligen har pågått under en längre tid, då ett tickande ljud vid varm motor har funnits senaste 2-3 dagarna på bana, först sista 1.5h nu som det började märkas att den tappade toppfart i slutet på flygrakan. Självklart var jag för trött efter två heldagar öppen depå för att koppla det i tid :/
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Hej! Tänkte höra om det är någon som kör Dorsoduro 1200, och vad ni tycker om den.
Kvalitet, alla + och - mm.

Tycker den var skön att köra, men lika bra att fråga de som kör och vet hur det är att äga hojen. :tummenupp
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Titta över till köping nästa vecka så får du eventuellt testa en som funkar,, eller en 3:e citron :tummenupp


idag provade jag två st. sl 1000 falco en -00 (4000mil)och en -01 (3000mil)....uj uj, antingen är aprilia det sämsta skit jag kört eller så var det helt enkelt 2 citroner jag råkade på, den ena var original och helt orkeslös, var är det där fina vridet som mc-pressen skrivit om ? sedan hade den underliga vibrationer o rystningar för sej. Nr:2 hade high pipes och troligen mappad för det inte fullt så klen alltså men inget upphetsande, instrumenteringen strulade på båda det blinkade o lyste i tid och otid, besvikelsen är stor för jag gillar modellen och jag satt rätt bra, sedan hade Folksam en premie som var alldeles lagom....Men satan vad min lilla SV650 går bra ändå..... Ja ja, kanske någon kan förklara eller hade jag för stora förväntningar ?
//M
 

Ziephon

Biblioteksninjan
Gick med
11 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
-04, Aprilia RSV1000 R Factory
Halloj gott folk!

Köpte mig en -04:a RSV 1000R Factory i helgen och kan väl än så länge bara säga att jag är riktigt ovan på den här italienska skönheten (det är 1:a sporthojen jag äger). Nu är det så att den blivit omlackad vid något tillfälle efter att hojen vält och jag skulle vilja "återställa" den något då jag tycker originalkåporna är snygga som de är.

Så frågan lyder: Hur många bultar...nej fel...Är det någon här som har ett kåpor liggandes eller kanske tips vars man ska kika efter bättre beg (för jag antar att ett nytt sådant skulle gräva ett djuuupt hål i min plånbok?)?

Flyg lågt!

//D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Joniz

Allmänt tråkig
Gick med
21 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Hoj e farligt..gör som ja sälj
Halloj gott folk!

Köpte mig en -04:a RSV 1000R Factory i helgen och kan väl än så länge bara säga att jag är riktigt ovan på den här italienska skönheten (det är 1:a sporthojen jag äger). Nu är det så att den blivit omlackad vid något tillfälle efter att hojen vält och jag skulle vilja "återställa" den något då jag tycker originalkåporna är snygga som de är.

Så frågan lyder: Hur många bultar...nej fel...Är det någon här som har ett kåpor liggandes eller kanske tips vars man ska kika efter bättre beg (för jag antar att ett nytt sådant skulle gräva ett djuuupt hål i min plånbok?)?

Flyg lågt!

//D

Fick precis syn på denna post, kan tänkas att du är lycklig ägare nr3 på denna hoj, köptes den på Stigefelts så är det biff, orginal såg den i så fall ut såhär.
5253_1073425607824_4702808_n.jpg
 

Ziephon

Biblioteksninjan
Gick med
11 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
-04, Aprilia RSV1000 R Factory
Fick precis syn på denna post, kan tänkas att du är lycklig ägare nr3 på denna hoj, köptes den på Stigefelts så är det biff, orginal såg den i så fall ut såhär.
View attachment 365028

Hummm har inte kollat upp ägarhistoriken så noga, men min är helt svart iaf och köptes inte på Stigefelts :) Gillar verkligen den röd/svarta combon, så får väl se om man lyckas komma över lite prylar för att återställa den något. Blir förmodligen rätt dyrt att lämna in för lackering...har iofs ingen aning om vad något sådant skulle kosta.

292474_10150948411593141_95428671_n.jpg
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
0,42 är riktlinjen, sen är det inte alltid man hamnar där, beroende på stegringen på lagren som finns att tillgå. Det funkar för båda varianterna på olja. Hamnar du inte exakt rätt så lägg dig nån tusendel större

Är det lika viktigt att ligga rätt i spel för balansaxelns lagringar (som borde vara lägre belastade än vev/ram-lager), eller måste även den tas upp i spel till 10/1000mm per 10mm axel? Jag förutsätter att även balansaxeln är för tight lagrad då Aprilias lager generellt är tighta från fabrik. Vore gött att kunna spara in bevär och kostnader på några ställen om det visar sig vara frisk yta i de lagren.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har själv inte hittat eller hört talas om att det är annat än just storända stake som varit för smått. Ramlager samt balansaxellager verkar vara opåverkade.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top