Aprilia-tråden.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
det är fräsch Motul 5100 i magen på den, dock är hydral oljan bäcksvart i oljebehållaren på styret (?)
som du säger så har den ju stått i många år så måhända kan vara värt att ta isär kopplingen och rengöra lamellerna.

upplever en viss förbättring när jag plågat den några mil så svaret är nog det enda rätta att ta isär, rengöra, ny olja.

Att hydraulvätskan är svart kommer du nog inte ifrån, mer än tillfälligt. Men det kan givetvis vara värt att byta ändå om du inte vet hur gammal den är. Du kan ju också, om du ändå ska plocka isär vissa delar, passa på att byta packningen i slavcylindern till kopplingen då denna brukar ge med sig med tiden.

I övrigt - grattis till en trevlig hoj. :tummenupp Hade själv en -02 under sex säsonger (fast standardmodellen utan Öhlins och sådant).
 

thin cat

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
halmstad
Hoj
zx 12 r
hej, fick med ett par justerbara mindre koppling och bromshandtag och har ju lust att montera dem. Finns det någon vänlig själ som har lust att tala om hur jag gör?
 

Clearups

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Uddevalla & Halmstad
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Vänster blinkers fram till Falco -00 sökers, rund modell, då asfalt är mjukt och stödet inte är det bästa så la sej hojen ner :(((, så är det nån som vet har nån så slipper jag skicka efter från af1 //Olof


Sent from my iPhone using Tapatalk

Min Falco gjorde precis samma sak igår, förjävla tråkigt:( Blinkersen går inte att limma ihop? Har gjort det på höger s blinkers på min och det syns knappt, ska göra samma sak på höger blinkers nu. Får bli till att investera i kraschpuckar nu.
Fråga till er som kör Falco, stödet på dessa hojar är ju känt för att vara lite sådär, vad har ni gjort åt detta? Bytt ut det eller modifierat det befintliga?

Här kommer en bild på eländet också, ingen kul syn att komma ut till:mad:

IMG_0541.jpg
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Min Falco gjorde precis samma sak igår, förjävla tråkigt:( Blinkersen går inte att limma ihop? Har gjort det på höger s blinkers på min och det syns knappt, ska göra samma sak på höger blinkers nu. Får bli till att investera i kraschpuckar nu.
Fråga till er som kör Falco, stödet på dessa hojar är ju känt för att vara lite sådär, vad har ni gjort åt detta? Bytt ut det eller modifierat det befintliga?

Här kommer en bild på eländet också, ingen kul syn att komma ut till:mad:

View attachment 367307

Köp ett beg usa stöd på ebay!!, mycket bättre än eu stöden.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Eller ett CBR1000 -04 (umm om jag minns rätt) sidostöd.

Du minns helt korrekt.

Ordnade aprilia någonsin detta, eller är även en 06a i farozonen?

Var lika jävligt på min Tuono -08 som på min Mille -02, så de verkar inte de gjort något åt det.

Men det borde du ju märka hur hojen står när den är parkerad på stödet. Problemet är alltså att stödet har en vinkel som medför att hojen står nästan lodrätt och att stödet pekar rakt neråt i stället för att vara längre samt mer vinklat utåt. (Alltså inget kvalitetsfel på material eller liknande, bara dålig design.) Resultatet blir att det inte krävs mycket för att hojen ska tippa åt endera hållet, även om det verkar vara oftare de välter åt vänster "över" stödet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Alla (98-10) Falco, RSV, Tuono, RSVR har ett stöd som kräver eftertanke av användaren. Min mille hade en otrevlig vinkel men på Tuonon så står den något bättre om än med samma snäva stödvinkel. Höjden på cykeln spelar stor roll på hur lutningsvinkeln blir. Jag har själv inte bemödat mig att byta, den står mest inomhus på depåstöd :)
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Är i tagen med att handla en gammal rsv mille r 01:a som gått bara 1400 mil av en polare, den har stått länge så tänkte byta lite vätskor mm.
Vad kör ni med för olja i denna maskin?
Den går kanon, något steg 2 chip och helssystem acra, mycket trevlig hoj måste jag säga.
Mvh Robban
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Är i tagen med att handla en gammal rsv mille r 01:a som gått bara 1400 mil av en polare, den har stått länge så tänkte byta lite vätskor mm.
Vad kör ni med för olja i denna maskin?
Den går kanon, något steg 2 chip och helssystem acra, mycket trevlig hoj måste jag säga.
Mvh Robban

Vill du komma biligt undan så kör med Q8 SBK racing oljan, annars Motul olja.

Vilken färg är hojen?, grå?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
förläng stödet drygt 3 cm och öka vinkeln på plattan stödet är fastskruvat med 6 grader,ta loss 3 bultar och ta loss stödet och vips så fungerer det som det ska,, jag har gjort det på både millar och falco modellerna.
lycka till.

Min Falco gjorde precis samma sak igår, förjävla tråkigt:( Blinkersen går inte att limma ihop? Har gjort det på höger s blinkers på min och det syns knappt, ska göra samma sak på höger blinkers nu. Får bli till att investera i kraschpuckar nu.
Fråga till er som kör Falco, stödet på dessa hojar är ju känt för att vara lite sådär, vad har ni gjort åt detta? Bytt ut det eller modifierat det befintliga?

Här kommer en bild på eländet också, ingen kul syn att komma ut till:mad:

View attachment 367307
 
Last edited:

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
tog en tvätt på hojen och efter det startar den inte, startmotor och allt går men noll liv, kan jag blåst in vatten i luftfilterboxen månne.
gnistan har jag kollat, det låter om bränslepumpen, jävla mysko!
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Är i tagen med att handla en gammal rsv mille r 01:a som gått bara 1400 mil av en polare, den har stått länge så tänkte byta lite vätskor mm.
Vad kör ni med för olja i denna maskin?
Den går kanon, något steg 2 chip och helssystem acra, mycket trevlig hoj måste jag säga.
Mvh Robban

Nu går den igen efter lite torkning:)
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Om nån är sugen på en uppsättning portade toppar från en Mille -02 så skicka gärna ett pm.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top