Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sportisar är alltid tricky;
Prova salus, Folkskam, gjensidige. Men det är som sagt individuellt.. Ring runt.
Naturligtvis ska du ha en RSVR :tummenupp
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Länsförsäkringar har visst gjort om sina villkor enligt rykten så kolla med dom åxå,, LF har iaf för mig varit bäst i både pris och test för mig där jag bor :tummenupp
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Ketzer> Den där är fantastiskt fantasiful(l)

Angående oljor :rolleyes:
om ni springer på en MOTORolja som har specen "Allison C4" så lirar dem med våtlamell den också.
Typ sånt man häller i motorn på entreprenadmaskiner, traktorer och annat bjäffs.
Billig är den också. :tummenupp

För att förtydliga; JASO-MA är japanska fordonsindustrins (motsv) beteckning på en olja för användning ihop med våtlamell.
Allison C4 är transmissionstillverkaren Allisons beteckning på motsvarande. En våtlamell är vad vi har i våra hojar (ok, inte vissa SP men iaf...)
Men sen finns det såklart transmissionsoljor som inte är motoroljor...

Full truck!

Agrol helsyntet 5w50 ska vara klassad enligt detta. Har alltid kört mina enklare hojar på det utan problem. Finns billigt i 20l dunkar hos lantmännen...
Men i Millen kör jag nu OKQ8 SBK. 70kr litern vid köp an 20l dunk (1l kostar annars 189 spänn :smasha"). Hoppas att den kommer funka bra.

Är riktigt sugen på bandagen på Sviesta nu!
 

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Varifrån köper man en renoveringssats för bakbromsen? Får inte upp nåt tryck i den låter som den läcker rätt rejält
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Varifrån köper man en renoveringssats för bakbromsen? Får inte upp nåt tryck i den låter som den läcker rätt rejält

Läcker det ut vätska ur slavcylindern? annars rekommenderar jag att du kollar så att huvudcylindern kan röra sig så långt när du inte bromsar att hålet till vätskebehållaren faktiskt öppnar - det gör den inte om man skruvar åt justeringen för tight, och då kommer ingen ny vätska in (eller ut när det blir varmt och expanderar)
 

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Läcker det ut vätska ur slavcylindern? annars rekommenderar jag att du kollar så att huvudcylindern kan röra sig så långt när du inte bromsar att hålet till vätskebehållaren faktiskt öppnar - det gör den inte om man skruvar åt justeringen för tight, och då kommer ingen ny vätska in (eller ut när det blir varmt och expanderar)

När jag trycker ner pedalen så hör jag hur det bubblar o pyser som om packningen inte håller tätt
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan (ev.) bero på att du har luft i systemet som låter när det passerar kopplingar mm.

Eftersom luftningsnippeln sitter neråt behöver du lossa oket och vända det åt andra hållet när du luftar.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej!
Fick hem mitt chip (från Gabro) idag.
Men hur ska grejerna sitta?
Dom passar ju liksom åt två håll, och det är två pryla, vilket ger fyra olika sätt att sätta grejerna :3freak

Om man har stickkontakterna, där man trycker i kablarna neråt, ska den vita lilla pluppen vara åt höger eller vänster då? och texten rätt eller uppåner?

OBS. Gäller Mille Gen 1. OBS
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    236.7 KB · Visningar: 83
  • image.jpg
    image.jpg
    236.9 KB · Visningar: 81

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hej!
Fick hem mitt chip (från Gabro) idag.
Men hur ska grejerna sitta?
Dom passar ju liksom åt två håll, och det är två pryla, vilket ger fyra olika sätt att sätta grejerna :3freak

Om man har stickkontakterna, där man trycker i kablarna neråt, ska den vita lilla pluppen vara åt höger eller vänster då? och texten rätt eller uppåner?

OBS. Gäller Mille Gen 1. OBS

Du har ett par bra bilder på hur det ska sitta monterat i den här tråden, även om den handlar om ett annat problem.
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?233706-URGENT-Gabro-CHIP-HELP!!!!!
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12

UNIA

Medlem
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Stadshagen
Hoj
Aprilia Tuono
Ja, det verkar som om texten skall vara "rättvänd" då.
Nu är det bara mellangrejen kvar som också den kan sitta åt två håll.

Tjena. Undrar om du verkligen använda sk. dotterkortet till gabro chipet.? Har själv en gabro 255 som sitter på sockeln i boxen.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ja, det verkar som om texten skall vara "rättvänd" då.
Nu är det bara mellangrejen kvar som också den kan sitta åt två håll.

Fick du med dotterkortet med chipet eller hade du det innan?.

Hade du den innan så skippa den.

På bild 1 så ser du in fasningar på vänster sida på chip + dotterkortet...den infasningen ska linjera in med infasningen i ecun där du monterar i chipet.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Fick du med dotterkortet med chipet eller hade du det innan?.

Hade du den innan så skippa den.

På bild 1 så ser du in fasningar på vänster sida på chip + dotterkortet...den infasningen ska linjera in med infasningen i ecun där du monterar i chipet.
Dotterkortet fick jag med nu med detta chipet. Ska det vara med då eller?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej igen!
Chippet har två "mappar", där tändningen är förställd 36° i map1 (pin16 kopplad), och 38° i map2 (pin16 frånkopplad). Vilken bör man välja?
Är det nån vits att koppla till en switch så man kan skifta mellan dom olika?
Isf, kan man göra det under färd, eller måste motorn vara avstängd, för att man inte ska skada något?

Mycket frågor från den här killen, men jag lär mig mycket också :)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Hej igen!
Chippet har två "mappar", där tändningen är förställd 36° i map1 (pin16 kopplad), och 38° i map2 (pin16 frånkopplad). Vilken bör man välja?
Är det nån vits att koppla till en switch så man kan skifta mellan dom olika?
Isf, kan man göra det under färd, eller måste motorn vara avstängd, för att man inte ska skada något?

Mycket frågor från den här killen, men jag lär mig mycket också :)

Gör en switch jag skulle nog rekomendera 36° om du inte kör med 98 oktan hela tiden skillnaden i effekt är nog ej märkbar häller men någon mer hp kan det nog ge.

I min 1127cc så kör jag 36° men jag har lite mer komp också...får se om jag ska testa 38° har gjort det innan med då gav det inget men då hade jag för trångt avgassystem också.
 
Last edited:

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Då har man varit ute o kört Fifan va najs det var alla ni som tvekar på 16/44 drevning gör inte det blev en helt ny hoj!!! Sedan hjälpte ju helsystem+chip och större luftbox oxå till såklart :))

För att inte snacka om ljudet........baaaaaaaaaah
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top