Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har en generellt avig inställning till dessa sportluftfilter. De brukar va lika effektiva på att rena som ett durkslag..

Jag använder standard pappfilter på min 1127 Tuono och det gjorde ingen skillnad i bänken om jag så tog bort det helt.

De grudkorn ett k&n stoppar är inte nåt direkt problem, det är den mindre skiten som hamnar på cylinderväggar och ventiler som är obra. Större saker flyger inte så lätt.

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Ok, det borde ju ge lite att öppna boxen fullt mot det som sitter nu eller kör du öppet fast med pappfilter.
Filtret är ju samma som man använder till cross och det dammar en hel del när man smiskar torrt grus.
Kanske finns något som stryper mer på din än filtret?

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Ok, det borde ju ge lite att öppna boxen fullt mot det som sitter nu eller kör du öppet fast med pappfilter.
Filtret är ju samma som man använder till cross och det dammar en hel del när man smiskar torrt grus.
Kanske finns något som stryper mer på din än filtret?

Ihlberg

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2009
Hoj
Tuono 2006
Nån här i aprilia tråden som kör PCV med Autotune modulen?
Vore intressant att höra hur det fungerar.

Vad jag läst mig till så ska det vara lite pyssel innan man har får till en bra map.
En mappning med dyno och sen autotune på det ska väl vara det optimala, men då blir det saftigt dyrt.
Undrar om Aprilia´s map2 är bra nog att ha som usprungsmap för autotune.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
allt beror på hur mycket slantar du vill lägga ut på din T för att få den som du önskar,
det finns en firma som heter Pro Service mellan uppsala och stockholm som gör ett jäkligt bra jobb,
du får orginalboxen omprogrammerad istället för att du stoppar din en tuneboy eller powercommander,, och slutresultatet är förmodligen både billigare och mindre krångel med applikationer som kan gå sönder,,
jag mappade min RSV4 där och fick fullt förtroende för firman.
mvh Jocke

Nån här i aprilia tråden som kör PCV med Autotune modulen?
Vore intressant att höra hur det fungerar.

Vad jag läst mig till så ska det vara lite pyssel innan man har får till en bra map.
En mappning med dyno och sen autotune på det ska väl vara det optimala, men då blir det saftigt dyrt.
Undrar om Aprilia´s map2 är bra nog att ha som usprungsmap för autotune.

Ihlberg

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2009
Hoj
Tuono 2006
Jag tror inte Pro Service klarar av styrsystemet på 2gen tuonon. Var inne på deras hemsida och den var inte med på deras lista. Ska maila och höra med dom för säkerhets skull. Vad tog dom för att mappa din RSV4?

allt beror på hur mycket slantar du vill lägga ut på din T för att få den som du önskar,
det finns en firma som heter Pro Service mellan uppsala och stockholm som gör ett jäkligt bra jobb,
du får orginalboxen omprogrammerad istället för att du stoppar din en tuneboy eller powercommander,, och slutresultatet är förmodligen både billigare och mindre krångel med applikationer som kan gå sönder,,
jag mappade min RSV4 där och fick fullt förtroende för firman.
mvh Jocke

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
jag blir förvånad om han inte klarar det,,, jag skulle tro att orsaken till att ditt styrsystem inte är listat är att det är i elektronikens värld föråldrat,, det kommer nya system var 14:e dag så listan skulle bli lång om dom listade alla,,
ca 5000:- kostade mappningen,, det innebar en hel dag i bänken för att testa sig fram till bästa resultat,, måååånga timmar blev det :)

ang powercommander och liknande applikationer ser jag inga fördelar med dom på något vis,, jag ser dom bara som ett onödigt ont för att kunna kompensera en halvbra strd mappning,,
att man programmerar om strd styrbox är absolut det bästa,, inga extrasaker påmonterade som kan gå sönder eller krångla på något vis,, jag har erfarenhet av 2 powercommanders som strulat,, så jag väljer bort det alternativet nu när strd box går att modda.

lycka till
// Jocke

Jag tror inte Pro Service klarar av styrsystemet på 2gen tuonon. Var inne på deras hemsida och den var inte med på deras lista. Ska maila och höra med dom för säkerhets skull. Vad tog dom för att mappa din RSV4?

Ihlberg

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2009
Hoj
Tuono 2006
Det märks, jag har mailat dom nu. Jag har googlat en hel del på det här och mig veterligen så finns det bara en kille som kan programmera orginal ecu´n och det är Gabro.

5000:- för en heldag lät inte så farligt. Som du skriver så hade det ju varit trevligt att slippa att ha något extra monterat på hojen. Enda fördelen med pcv som jag ser det är att man kan ha sk. "gear based maps"
Alltså möjlighet till en snål map på dom högsta växlarna för att få ner bränsleförbrukningen.

jag blir förvånad om han inte klarar det,,, jag skulle tro att orsaken till att ditt styrsystem inte är listat är att det är i elektronikens värld föråldrat,, det kommer nya system var 14:e dag så listan skulle bli lång om dom listade alla,,
ca 5000:- kostade mappningen,, det innebar en hel dag i bänken för att testa sig fram till bästa resultat,, måååånga timmar blev det :)

ang powercommander och liknande applikationer ser jag inga fördelar med dom på något vis,, jag ser dom bara som ett onödigt ont för att kunna kompensera en halvbra strd mappning,,
att man programmerar om strd styrbox är absolut det bästa,, inga extrasaker påmonterade som kan gå sönder eller krångla på något vis,, jag har erfarenhet av 2 powercommanders som strulat,, så jag väljer bort det alternativet nu när strd box går att modda.

lycka till
// Jocke

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har kört autotune. Visst, det funkar. Men tar en sjujäkla tid för att få fram det resultat jag får fram på 4 timmar i bromsbänken. MAP2 är en bra grundplåt för finjustering med PC3-5 eller vad man nu använder.

Själv kommer jag till denna säsong ersätta med ett fullt justerbart system, Ignijet.

Ihlberg

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2009
Hoj
Tuono 2006

lycka till
// Jocke

Proservice kunde mappa orginal styrbox. 4500Kr för bränsle mapp 5500 för bränsle och tändning skulle dom ha. Detta alternativ hade varit det varit det smidigaste om det inte vore för att jag har 45mil enkel väg till dom. Får se hur det blir, man kanske kan ta det i samband med något annat ärende i huvudstaden.

Ihlberg

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2009
Hoj
Tuono 2006
Definiera "sjujäkla tid"

Jag har inget emot att det tar tid om jag vet att slutresultatet blir bra. Fick du till en bra mapp med enbart autotunen eller var du tvungen att korrigera något i bromsbänken?

Jag har kört autotune. Visst, det funkar. Men tar en sjujäkla tid för att få fram det resultat jag får fram på 4 timmar i bromsbänken. MAP2 är en bra grundplåt för finjustering med PC3-5 eller vad man nu använder.

Själv kommer jag till denna säsong ersätta med ett fullt justerbart system, Ignijet.

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
ja så gjorde jag, jag såg till att lämna hojjen där på morgonen o sen hämta den på eftermiddagen,, tillbringede dagen med att snurra runt i trakten o besöka kaffeer,, jag hade ju bara 20 mil enkel resa :)
ett tips,, lämna hojjen o ta en tur till eckerö och så ålandsbåten under dagen,, bunkra lite sommarpilsnar och så hämta den färdigmappade hojjen påväg hem :)

Proservice kunde mappa orginal styrbox. 4500Kr för bränsle mapp 5500 för bränsle och tändning skulle dom ha. Detta alternativ hade varit det varit det smidigaste om det inte vore för att jag har 45mil enkel väg till dom. Får se hur det blir, man kanske kan ta det i samband med något annat ärende i huvudstaden.

Ihlberg

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2009
Hoj
Tuono 2006
Låter som en plan :)

ja så gjorde jag, jag såg till att lämna hojjen där på morgonen o sen hämta den på eftermiddagen,, tillbringede dagen med att snurra runt i trakten o besöka kaffeer,, jag hade ju bara 20 mil enkel resa :)
ett tips,, lämna hojjen o ta en tur till eckerö och så ålandsbåten under dagen,, bunkra lite sommarpilsnar och så hämta den färdigmappade hojjen påväg hem :)

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Var kan man köpta renoveringssats för bakbromsens cylinder?

Från vilka modeller passar det?

Last edited:

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Tog den lätta vägen o beställde en beg som funkar :) bra tips hur man luftar bakbromsen?, har även lite problem med att millen slirar ibland gärna på 3,4:an när man segdrar den upp till varvstoppet. Kopplingen skall vara bytt med bättre fjädrar för 1-2år sedan. Kan det vara luft i systemet?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Tog den lätta vägen o beställde en beg som funkar :) bra tips hur man luftar bakbromsen?, har även lite problem med att millen slirar ibland gärna på 3,4:an när man segdrar den upp till varvstoppet. Kopplingen skall vara bytt med bättre fjädrar för 1-2år sedan. Kan det vara luft i systemet?

98-00 lameller är tyvärr inte de bästa....risken är att du måste bytta till 01-> lameller.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati