Aprilia-tråden.

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
I dag när jag plockade isär bränsle pumpen såg filter säcken lite grumlig ut. Lät den torka blåste sen i den och den kändes helt tät. Blåste rent den sen gick det att blåsa i den utan problem. Hoppas detta löste ett av problemen.
Pratade med lam-kaka om lamellerna kan det vara så att jag använder quickshifter alltid som gör att kopplingen inte orkar så länge.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Då är det här jag ska posta min fråga om Aprilia dårå :)

Min fundering är följande. Jag funderar på att köpa beg. sporthoj och när jag jämför
helförsäkring så får jag en till Aprilia RSV Mille till halva priset hos försäkringsbolaget.
Jämfört med Fireblade och R1 t.ex.

Nu har jag hittat en -99a på blocket, som är intressant. Tyvärr så har jag ingen
koll alls på Aprilia. Så jag tänkte be om lite tips här.

Vad bör jag kolla på? Utöver det vanliga, bromsar, drivpaket, däck, osv.

Jag har en ful fördom med. Tyvärr. Den är att Aprilia är motorcykelns Alfa Romeo :rodnar
Dvs att reservdelar är extra dyra till Aprilia samt att den står mer på verkstan än rullar på
vägarna...

Hoppas ni piskar fördomen ur mig, med fakta. För jag är väldigt sugen nu på den där 99a Millen :)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux

Min fundering är följande. Jag funderar på att köpa beg. sporthoj och när jag jämför
helförsäkring så får jag en till Aprilia RSV Mille till halva priset hos försäkringsbolaget.

Nu har jag hittat en -99a på blocket, som är intressant. Tyvärr så har jag ingen

Jag har en ful fördom med. Tyvärr. Den är att Aprilia är motorcykelns Alfa Romeo :rodnar
Dvs att reservdelar är extra dyra till Aprilia samt att den står mer på verkstan än rullar på
vägarna...

Hoppas ni piskar fördomen ur mig, med fakta. För jag är väldigt sugen nu på den där 99a Millen :)

Jag måste göra dig besviken.....du sliper ha hojen på verkstan, du behöver sällan köpa delar eftersom inget går sönder.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, alltså... Du tror säkert att jag och lam-kaka är partiska. Ja, det kan man tro. Men för egen del är Aprilia något jag själv hållt på med bara en liten del av mitt hojägande. Jag började på en mille-00. Den fick jag byta koppling på, delarna var inte dyare än till yamahan jag hade innan.
I övrigt bytte jag olja och körde. Ventilkontrollen var en överraskning, allt var inom fabriksspec.

Vad är det då som kan krångla på en gammel-mille? (från 99-02, första generationen)

Koppling, som på många andra hojar literklassen. Ge fullgas vid 7000 på en högre växel, sticker varvet utan att farten ökar nämnvärt så är den vissen. Sätt dit fräscha prylar!

Startfrihjul, märks att det låter som en stenkross när man försöker starta.
Orsaken är dåligt batteri oftast. Men har det väl börjat låta illa är det dags att byta frihjulet. Ca 2000kr.

Vilket för in oss på den tredje och sista grejen. Batteri, de är väldigt hungriga på ström vid start. Det funkar inte i längden eller alls med skitbatteri! Yuasa, Varta eller nåt sånt funkar.

Däcket bak äter de till frukost :crash

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

vägarna...

Jag tror du förväxlat märkena, ser mer ut som det andra röda italienska märket det där.
;)

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Bra, kul att läsa :hej

Ja, fördomar är ofta onödiga. Jag känner mig lite bättre till mods efter era svar faktiskt.

Och jag fick ett riktigt bra tips, det att varva ut runt 7000 varv för att se om kopplingen
är ok. Det gäller iofs alla märken, men det var ett bra tips oavsett!

Ja, det står mellan lite olika hojar nu, runt 25-35 tusen.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Bra, kul att läsa :hej

Ja, fördomar är ofta onödiga. Jag känner mig lite bättre till mods efter era svar faktiskt.

Och jag fick ett riktigt bra tips, det att varva ut runt 7000 varv för att se om kopplingen
är ok. Det gäller iofs alla märken, men det var ett bra tips oavsett!

Ja, det står mellan lite olika hojar nu, runt 25-35 tusen.

För de pengarna kan du få en oreggad japansk 1000 eller annan banhoj. Eller en väl fungerande Aprilia. Jag har haft mina duster med verkstäder och varit rent förbannad för att saker inte fungerat. Men i genomsnitt är det inte mer fel än nåt annat. Det finns bara inte så många Apor... Motorn är dessutom minst lika stryktålig som Yamaha eller nåt annat, plus att rotaxdesignen används av både KTM och Ducati så vissa delar är gemensamma.

Det hela beror egentligen på hur intresserad du är. Och hur mycket du gillar omedelbar gasrespons... ;)

Last edited:

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Hoppar in och säger hej som nybliven Apaägare. :hej

Bara blivit några mil än så länge men ahhh vilken hoj!

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hoppar in och säger hej som nybliven Apaägare. :hej

Bara blivit några mil än så länge men ahhh vilken hoj!

Hej, välkommen in i värmen och grattis till hojen :)
Jasså, du köpte den med packväskor och annat. Det var bra pris på den.

Om du inte redan är det så tycker jag att du ska bli medlem i aprilia-klubben, lafamigliaaprilia.se . Massa trevligt och kunnigt folk där ;)

Lycka till med nya hojen ;)

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
Tjenare på er,
Råkade ut för ett spännande problem idag.
När jag körde min Tuono 03:a idag så började den bete sig lustigt vid låga varv samt avslag av gas = Mycket avgassmällar . Jag tror att jag har lokaliserat problemet till torrsprickor i gummit enligt bilden...Tuono.jpg
När motorn står på tomgång så hörs ett svagt sugande ljud härifrån...
Kan detta vara mitt probelm?
Vad heter gummit på svenska och engelska (nån som vet??)
vart kan man köpa ett nytt???

Mycket tacksam för svar, eller förslag på andra felkällor...:Bugar

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Tjenare på er,
Råkade ut för ett spännande problem idag.
När jag körde min Tuono 03:a idag så började den bete sig lustigt vid låga varv samt avslag av gas = Mycket avgassmällar . Jag tror att jag har lokaliserat problemet till torrsprickor i gummit enligt bilden...View attachment 388866
När motorn står på tomgång så hörs ett svagt sugande ljud härifrån...
Kan detta vara mitt probelm?
Vad heter gummit på svenska och engelska (nån som vet??)
vart kan man köpa ett nytt???

Mycket tacksam för svar, eller förslag på andra felkällor...:Bugar

Börja med att lyft tanken först, kolla om det är någon av slangarna på höger sida som har sprickor i sig av de små eller har lossnat sen kollar du på vänster sida också.

Har ännu inte hört någon som har bytt insugs gummin men någon ska ju va först.

Här finns de att köpa.

http://www.ultimateparts.net/aprili...-Aprilia-Parts-and-Spares-Genuine-OEM&i=18729

Intake flange AP0267150 £65.02

MEN kolla så det inte är någon slang först!

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Hej, välkommen in i värmen och grattis till hojen :)
Jasså, du köpte den med packväskor och annat. Det var bra pris på den.

Om du inte redan är det så tycker jag att du ska bli medlem i aprilia-klubben, lafamigliaaprilia.se . Massa trevligt och kunnigt folk där ;)

Lycka till med nya hojen ;)

Japp men väskorna kommer nog aldrig sättas på, blev förbluffad vilket skick den var i, prutade inte ens. :)
Förre ägaren darrade på underläppen när han släppte iväg sin apa och största anledningen var att hans nya dam inte gillade sittställningen på pallen.

Blev tjugo mil på 70 vägar som premiär tur idag... Tror jag blivit kär.. :kär

Ett jäkla mullrande när jag testkörde och tänkte att DB-killers skulle i så fort jag kom hem (bara haft radfyror med orginalsystem tidigare) men efter idag, NÄ! :banana

Kärlek!

945708_10151553798157087_808413579_n.jpg

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
Börja med att lyft tanken först, kolla om det är någon av slangarna på höger sida som har sprickor i sig av de små eller har lossnat sen kollar du på vänster sida också.

Har ännu inte hört någon som har bytt insugs gummin men någon ska ju va först.

Här finns de att köpa.

http://www.ultimateparts.net/aprili...-Aprilia-Parts-and-Spares-Genuine-OEM&i=18729

Intake flange AP0267150 £65.02

MEN kolla så det inte är någon slang först!

Tack för tipset!!:Bugar
Det sparade mig både tid och pengar!!!

Nu funkar allt som vanligt igen!!!! :yoparty

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nu är Tuonon grinig. Har klickat ett par ggr när man ska starta den samt att EFI symbolen kommer upp i displayen, har dock startat på andra försöket varje gång. Tips på vad som kan vara fel? Ska tilläggas att batteriet är nytt och fulladdat...

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
klickat ? går starten men den går inte igång ? eller går starten tungt o den startar inte ?
ett nytt startrelä kan nog vara på sin plats kanske,, på aprilia klubbens hemsida finns nog partnummer
till både mekonomen o yamahas reläer om du söker en stund,

det brukar vara så att batteriet är på upphällningen och det drar med sig startrelä och i värsta fall även
frikopplingen vid startmotorn,, twinnar från rotax behöver fräsht batteri o tillika startrelä,,

lycka till
Jocke

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Nu är Tuonon grinig. Har klickat ett par ggr när man ska starta den samt att EFI symbolen kommer upp i displayen, har dock startat på andra försöket varje gång. Tips på vad som kan vara fel? Ska tilläggas att batteriet är nytt och fulladdat...

Vad har du för batteri i? Yuasa eller likvärdigt kvalitetsbatteri är vad rotaxarna vill ha.

SGS2 med Tapatalk 2

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
klickat ? går starten men den går inte igång ? eller går starten tungt o den startar inte ?
ett nytt startrelä kan nog vara på sin plats kanske,, på aprilia klubbens hemsida finns nog partnummer
till både mekonomen o yamahas reläer om du söker en stund,

det brukar vara så att batteriet är på upphällningen och det drar med sig startrelä och i värsta fall även
frikopplingen vid startmotorn,, twinnar från rotax behöver fräsht batteri o tillika startrelä,,

lycka till
Jocke

Man hör att den drar till lite på startmotorn, men motorn går inte runt ens ett varv. Batteriet är som sagt helt nyladdat, men kom på nu att det inte alls är nytt. Det var till Ducatin (förra hojen) jag köpte nytt batteri.

Så ett nytt batteri och startrelä borde kunna lösa problemet? Att EFI lampan lyser är inget att bry sig om?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati