Aprilia-tråden.

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
KTM RC8
Köpte mitt startrelä på start&generator i sickla, tog med originalet och fick ett som såg liknande ut. Prata med Starol Racing och dom rekommenderar minst 150amper på startrelät om jag minns rätt.. Tror jag betala runt 300kr och en nytt från Starol tror jag låg på 1600...

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Om någon är i behov av att bytta sin trötta orginal bakdämpare till en öhlins dämpare så har jag en till salu som passar 04-> RSV , Tuono 05->

olleohlsson1

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
1999 Aprilia RSV 1000
Är det någon som har koll på vibrerande frambroms på en Mille 99:a?
Köpte den nyligen, är grymt nöjd, men tycker det vibrerar en del i frambromsen, skivorna ser riktigt fina ut, men kan dom vara skeva? Eller kan det vara något annat då hojen använts väldigt lite sista 5 åren?
Hoppas på svar.....

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Det är ett vanligt problem, testa att rengör nittarna på skivan eller böj ut fjäder brickorna lite gran så de blir mer flyttande.

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Har en -07 Tuono som service lampan går på (och står SERVICE över hela displayen) efter en två mil eller så, när man startar nästa gång är det borta men återkommer efter några mil..

Relativt nyservad och resettat i serviceläget, går inte speciellt varm och funkar som vanligt helt enkelt..

Någon som har tips?
Har pillat dit DB-killers inför besiktningen, kan det vara så att det påverkar? (felmappat)

Grymt irriterande är det iallafall. :huvet

EDIT: Alla vätskor är så klart kollade/påfyllda och i rätt nivå.

Last edited:

peter771

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2014
Hoj
rsv mille 2001
Hej jag har lite problem med millen.

Nyladdat batteri.
Startmotorn går.
Tänder till enstaka gånger.
klickar i start relät.
klickar i solonoiden(eller vad det nu är som klickar under förarsadeln)ja jag vet kan inte stava.
Har gnista.

Ska soppa pumpen gå innan start???

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Har en -07 Tuono som service lampan går på (och står SERVICE över hela displayen) efter en två mil eller så, när man startar nästa gång är det borta men återkommer efter några mil..

Relativt nyservad och resettat i serviceläget, går inte speciellt varm och funkar som vanligt helt enkelt..

Någon som har tips?
Har pillat dit DB-killers inför besiktningen, kan det vara så att det påverkar? (felmappat)

Grymt irriterande är det iallafall. :huvet

EDIT: Alla vätskor är så klart kollade/påfyllda och i rätt nivå.
Svarar mig själv efter en jälla massa googlande, måste stänga av med brytarknappen (allt raderas om man använder nyckeln) och gå in i diagnostikmode för att hitta felkoden. :gnissla

Kan väl delge resultatet sen om någon är nyfiken..

UNIA

Medlem
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Aprilia Tuono
Hej jag har lite problem med millen.

Nyladdat batteri.
Startmotorn går.
Tänder till enstaka gånger.
klickar i start relät.
klickar i solonoiden(eller vad det nu är som klickar under förarsadeln)ja jag vet kan inte stava.
Har gnista.

Ska soppa pumpen gå innan start???

Tja! Pumpen går igång när du vrider på tändning annars har du fel där...

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
ditt alternativ till att göra rent nitarna om inte det hjälper är att låta någon som jobbar lite med bromsskivor byta ut nitarna så det blir mera flex i dom mot navet, för precis som Lam-kakan skriver så tränger det in skit därimellan o då slår det sig eftersom det är ett alu nav o stålskiva som utvidgas olika vid värme,,
eller så kan man ju köpa nya skivor från någon återförsäljare,

jag har bytt ett gäng nitar på div skivor och det fungerar bra, jag tar 500:-/ skiva + frakt för att göra det om du är intresserad.

Är det någon som har koll på vibrerande frambroms på en Mille 99:a?
Köpte den nyligen, är grymt nöjd, men tycker det vibrerar en del i frambromsen, skivorna ser riktigt fina ut, men kan dom vara skeva? Eller kan det vara något annat då hojen använts väldigt lite sista 5 åren?
Hoppas på svar.....

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Dementerar. Nedanstående är inte sant, endast lögn och förbannad dikt.
Bara en idiot säljer en så kompetent och rolig mc. Jag är ingen idiot.

Till förmån för sportbilsköp o behållande av min relativt nyinköpta Ducati 1098 SF så får det efter mycket övervägande (mot o sälja Duccen!) bli såhär.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=75034

Garanterat inte sista Aprilian jag äger som det känns nu.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nä, tillfällig sinnesförvirrning bara. Händer mig ofta men bara då o då vid enstaka tillfällen ;)

Någon som vet vad det är för dimension på den skruv jag markerat i bilden nedan? Behöver ha en sådan eftersom
krysspåret havererat på en.
apa_skruv.jpg

simondeax

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2014
Hoj
Aprilia SXV 450
Hej allihopa, behöver lite hjälp med min Aprilia sxv, va ute och körde igår och helt plötsligt så dog hastighetsmätaren, inkl bakljus & blinkers. Bromsljus,framlampa samt elstart fungerar dock.
Behöver verkligen hjälp så är det någon som vet vad felet kan vara??

/ Simondeax

olleohlsson1

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
1999 Aprilia RSV 1000
ditt alternativ till att göra rent nitarna om inte det hjälper är att låta någon som jobbar lite med bromsskivor byta ut nitarna så det blir mera flex i dom mot navet, för precis som Lam-kakan skriver så tränger det in skit därimellan o då slår det sig eftersom det är ett alu nav o stålskiva som utvidgas olika vid värme,,
eller så kan man ju köpa nya skivor från någon återförsäljare,
jag har bytt ett gäng nitar på div skivor och det fungerar bra, jag tar 500:-/ skiva + frakt för att göra det om du är intresserad.

Bytte bromsbelägg för att se om det gjorde någon skillnad, men upptäckte att det högra bromsoket bråkar lite. När dom nya beläggen va monterade snurrade hjulet knappt ett halvt varv, så bromsarna ligger på rejält.
Någon som har varit med om något liknande eller har några tips innan man ger sig på att felsöka oket närmare??

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var på italienska fordonsträffen på krapperups slott tidigare idag. Fru och två barn var med så det fick bli att åka Alfa Romeo dit.
Till min stora sorg fanns det inte en enda aprilia representerad.

Ferrari, Alfa, Ducati, Fiat, Moto Guzzi, Maserati, Lancia, MV Agusta, de Tomaso...
...men ingen Aprilia. :(

Nästa år får fru och barn stanna hemma.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1398967504515.jpg
    uploadfromtaptalk1398967504515.jpg
    147.7 KB · Visningar: 104
  • uploadfromtaptalk1398967518229.jpg
    uploadfromtaptalk1398967518229.jpg
    141.3 KB · Visningar: 96
  • uploadfromtaptalk1398967534047.jpg
    uploadfromtaptalk1398967534047.jpg
    118.6 KB · Visningar: 105
  • uploadfromtaptalk1398967549932.jpg
    uploadfromtaptalk1398967549932.jpg
    49.6 KB · Visningar: 94

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
KTM RC8
Är det någon som vet på rak arm hur tjocka gaffelben är på en tuono -07a ej öhlins.
Funderar på att sätta på ett par clipon och jag får info om att det är 53mm men kan va bra att vara säker innan jag beställer.
Trevlig helg alla aprilia knuttar :fyllisar

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Förmodligen så kärvar en kolv i oket,, med lite tur kan du motionera kolvarna fram o tillbaka genom att pressa lite försiktigt i bromshandtaget o sen på med lite 5-56 eller liknande på kolven/arna o sen pressa dom tillbaka med hjälp av polygrip eller liknande verktyg,, brukar fungera på gamla bilbromsar,

men jag ifrågasätter lite om du bara kunde snurra ett halvt varv innan det tof stop,, då borde det ju i min värld vara en skiva som är lite skev,, eller åtminstone sitter i spänn rejält i det för trånga nitförbandet,,

jag antar att Håla 1 ligger låååångt från köping annars hade du kunnat titta förbi för en inspektion

mvh jocje

Bytte bromsbelägg för att se om det gjorde någon skillnad, men upptäckte att det högra bromsoket bråkar lite. När dom nya beläggen va monterade snurrade hjulet knappt ett halvt varv, så bromsarna ligger på rejält.
Någon som har varit med om något liknande eller har några tips innan man ger sig på att felsöka oket närmare??

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati