Plåtniklas skrev:
2364499 Vet faktiskt inte om det finns några andra i Stockholm som säljer Aprilia. Har slängt upp en tråd och ska kolla om nån har en 00:a man kan lyssna på. Visar det sig att den inte låter ska den här säljaren få veta att han lever.
Jag har haft en 00:a och kan kolla på den om du vill! Jag börjar min semester men hör av dig lite snabbt så kan jag nog hinna lyssna på den. PM:ar mitt telefonnummer!
Enligt 6-månadersregeln i konsumentköplagen så har du alltid rätt att hävda reklamation. Om fel uppstår inom denna period så anses alltid att felet funnits innan köpet. Sen finns det säkert utrymme för tolkningar för normalt slitage.. bla bla bla...
Från konsumentköplagen:
"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art."
Du måste reklamera inom 2 månader till säljaren som anses vara inom den skäliga tiden.
6 månadersregeln
En ny regel säger att fel som uppkommer inom sex månader, från köpet, antas ha funnits vid köpet, och då är säljaren ansvarig för att felet åtgärdas.
Detta gäller för alla köp, utom för varor med kortare hållbarhetstid än sex månadere, t.ex. färskvaror. Även begagnade varor omfattas av denna regel, men där kan det vara svårt att bevisa vad som är normalt slitage eller om felet fanns vid köpet.