Aprilia-tråden.

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Japp, jag har justerat upp co-trimpoten för bakre cylindern. Trots att den är skruvad i max så går bakre cylindern fortfarande snålare än främre dock. Jag har inte pillat på TB-skruvarna eftersom en TB-sync väl i princip bara påverkar tomgången?

Jag hittade en tråd på AF1s forum där en kille hade samma problem som jag: runt 2500 varv så hoppar/rycker hojen. Han fick diagnosen att hojen gick snålt och att han skulle justera TPSen. Normal resistans på idle för TPSen är enligt uppgift 520-580 ohm. Justerar man upp det 10-15 ohm genom att vrida TPSen så fettar man på och det läste hans problem. Problemet är att mäter jag på min så visar den 615 ohm vilket ju borde indikera att den står alldeles för fett i dagsläget. Det rimmar illa med hettan från avgaserna på bakre cylindern tycker jag...

Någon som vet om man kan få sådan här ryckighet på låga varv om hojen går för fett?

Några tips? Hojen är ju körbar men det är ltie tradigt att alltid behöva ligga över 3500 varv... :huvet

Har du justerat tb och trim pots (vilka aktivieras med Gabros chip)? De påverkar ju lågvarv en hel del skall göras med en co2 mätare för bästa resultat men lite motoröra så kan man nog komma rätt nära. Jag gjorde enligt beskrivning från en på af1 forumet med bra resultat:

"my initial settings
1.5 turns out front TB bleed screw
1.25 turns out rear TB bleed screw

trim pots straight up in the middle....

set idle speed to normal....using idle speed knob

With the bike up to full temp....185 degree area

now, turn each trim pot on the ECU until you hear the highest and smoothest
idle.....go ahead and turn one of the pots all the way one way and you will hear how the revs drop......the highest revs is the best mixture.....exactly like adjusting A/F screws on a carburetor. I set them all by ear first, then double check with our EGA. I am usually spot on just with my ears....

You will end up right in the middle or just off the middle on both of the trim pots. Adjust one a little bit, then go to the other, then back again. Keep listening and watching the tachometer......go for the highest smoothest idle. Watch your temp too.....try to keep it constant.

It should blip off idle really strong, and settle into a nice idle with no
lumps. If you get stalling on hard downshifts, or long periods of clutch pulled in at speed, open the TB bleeds another 0.25 turns each...."


/R
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Japp, jag har justerat upp co-trimpoten för bakre cylindern. Trots att den är skruvad i max så går bakre cylindern fortfarande snålare än främre dock. Jag har inte pillat på TB-skruvarna eftersom en TB-sync väl i princip bara påverkar tomgången?

Jag hittade en tråd på AF1s forum där en kille hade samma problem som jag: runt 2500 varv så hoppar/rycker hojen. Han fick diagnosen att hojen gick snålt och att han skulle justera TPSen. Normal resistans på idle för TPSen är enligt uppgift 520-580 ohm. Justerar man upp det 10-15 ohm genom att vrida TPSen så fettar man på och det läste hans problem. Problemet är att mäter jag på min så visar den 615 ohm vilket ju borde indikera att den står alldeles för fett i dagsläget. Det rimmar illa med hettan från avgaserna på bakre cylindern tycker jag...

Någon som vet om man kan få sådan här ryckighet på låga varv om hojen går för fett?

Några tips? Hojen är ju körbar men det är ltie tradigt att alltid behöva ligga över 3500 varv... :huvet

Ett tips?
På min -05 satt det ett vaccumstyrt spjäll i snorkeln som inte öppnade, tog bort det och nu rycker inte hojen längre. Min hackade vid 3500. Vet inte om det finns ett liknande spjäll på din eller om det är problemet....
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Thanks alla! Känns skönt att ha hittat er, nu ska jag lufta "Apan" lite och se om det löser sig med friläget m.m. I'll be back :)

Blev kopplingen bättre efter luftning?

Har samma problem på min -05:a att få i friläget, enklast är att lägga i 2:an och bara dutta till så kommer neutralen i. Provkörde en 08:a och det var samma problem på den.
Angående att det smäller när man lägger i ettan kan bero på för hög tomgång, tex. vid kallstart eller feljusterad tomgång, tror det står 1250rpm i servicemanualen? Även för slak kedja kan ge känsla av att det smäller i lådan när man lägger i ettan. Enligt servicemanualen ska slacket på kedjan vara 25mm, tycker det är lite taight?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ett tips?
På min -05 satt det ett vaccumstyrt spjäll i snorkeln som inte öppnade, tog bort det och nu rycker inte hojen längre. Min hackade vid 3500. Vet inte om det finns ett liknande spjäll på din eller om det är problemet....

Nej :p , <-03 är inte uppbyggde som 04-> så han har inget spjäll.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Slacket på kedjan styrs väl av hur mycket svingen ligger ur centrum när det mäts ,, bästa sättet är ju o mäta under last,dvs tyng ner hojjen med din vikt o se hur mycket slak du får,det är väl det enda o bästa sättet om man ska va petig,

Blev kopplingen bättre efter luftning?

Har samma problem på min -05:a att få i friläget, enklast är att lägga i 2:an och bara dutta till så kommer neutralen i. Provkörde en 08:a och det var samma problem på den.
Angående att det smäller när man lägger i ettan kan bero på för hög tomgång, tex. vid kallstart eller feljusterad tomgång, tror det står 1250rpm i servicemanualen? Även för slak kedja kan ge känsla av att det smäller i lådan när man lägger i ettan. Enligt servicemanualen ska slacket på kedjan vara 25mm, tycker det är lite taight?
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Japp, jag har justerat upp co-trimpoten för bakre cylindern. Trots att den är skruvad i max så går bakre cylindern fortfarande snålare än främre dock. Jag har inte pillat på TB-skruvarna eftersom en TB-sync väl i princip bara påverkar tomgången?

Jag hittade en tråd på AF1s forum där en kille hade samma problem som jag: runt 2500 varv så hoppar/rycker hojen. Han fick diagnosen att hojen gick snålt och att han skulle justera TPSen. Normal resistans på idle för TPSen är enligt uppgift 520-580 ohm. Justerar man upp det 10-15 ohm genom att vrida TPSen så fettar man på och det läste hans problem. Problemet är att mäter jag på min så visar den 615 ohm vilket ju borde indikera att den står alldeles för fett i dagsläget. Det rimmar illa med hettan från avgaserna på bakre cylindern tycker jag...

Någon som vet om man kan få sådan här ryckighet på låga varv om hojen går för fett?

Några tips? Hojen är ju körbar men det är ltie tradigt att alltid behöva ligga över 3500 varv... :huvet

Tråkigt att det inte funkar... Jag skulle nog testa och synka tb ändå, visst det påverkar ju mest tomgången men till viss del även vid små gaspådrag vilket det ju blir vid de varvtalen.

Nu verkar det ju som du säkert sett råda en viss förvirring om det är bakre eller främre cyllen som skall gå fett. Om man går efter den beskrivningen som jag klistrade in (enligt Ed på af1) så skall den bakre gå fetare medan den andre gurun (kzmille) säger tvärtom. Bara för att prova så gjorde jag om min synk igår enligt varianten att främre skall gå fetare för att prova men någon jätteskillnad märkte inte jag. Jag drog ut båda 1,5 varv och hängde på vacummätare och justerade ner vacumet lite för den bakre cyllen. Något bättre kanske men det kan lika gärna vara placeboeffekten :D

Nu har ju inte jag samma problem som dig från början. Rotaxen är väl allmänt ingen kanon under 4k varv men jämt skall den ju gå.

Men hur är det, vet du att den bakre går snålare över hela registret eller bara på låga varv? Om det bara är låga varv så skulle jag nog tippa på tb-inställningen i alla fall.

TPS:en har jag inte vågat ge mig på (än) men om jag slår ihop diagkablarna så har jag ett värde av 0 så jag har inte tyckt att jag behövt det.

/R
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Kolla backventilen på vakumledningen till kopplingen min var kaputt och när jag bytte upplevde jag det som att den gick bättre på låga varv bytte till en modell som Meca säljer( bränslebackventil till dieslar).
Min blev också sämre på låga varv med Gabrochippet men inte så farligt att det behöver åtgärdas.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Tråkigt att det inte funkar... Jag skulle nog testa och synka tb ändå, visst det påverkar ju mest tomgången men till viss del även vid små gaspådrag vilket det ju blir vid de varvtalen.

Nu verkar det ju som du säkert sett råda en viss förvirring om det är bakre eller främre cyllen som skall gå fett. Om man går efter den beskrivningen som jag klistrade in (enligt Ed på af1) så skall den bakre gå fetare medan den andre gurun (kzmille) säger tvärtom. Bara för att prova så gjorde jag om min synk igår enligt varianten att främre skall gå fetare för att prova men någon jätteskillnad märkte inte jag. Jag drog ut båda 1,5 varv och hängde på vacummätare och justerade ner vacumet lite för den bakre cyllen. Något bättre kanske men det kan lika gärna vara placeboeffekten :D

Nu har ju inte jag samma problem som dig från början. Rotaxen är väl allmänt ingen kanon under 4k varv men jämt skall den ju gå.

Men hur är det, vet du att den bakre går snålare över hela registret eller bara på låga varv? Om det bara är låga varv så skulle jag nog tippa på tb-inställningen i alla fall.

TPS:en har jag inte vågat ge mig på (än) men om jag slår ihop diagkablarna så har jag ett värde av 0 så jag har inte tyckt att jag behövt det.

/R

Jag fick lite svar från USA och fick där rekommendationen att faktiskt justera ner TPSen lite. Enligt expertisen så kan man få samma beteende om hojen går för fett också. Jag ska iaf prova med det och återkomma. Sedan blir det nytt grundpillande med TB och co-pottarna.

Jag TROR att bakre cylindern går snålare än den främre främst på lägre varvtal men jag har ju inte haft hojen i bänk ännu så jag vet inte säkert. Enligt min logik så borde ju bakre gå lite fetare eftersom den rimligtvis får sämre kylning från fartvinden. Jag kan ju ha fel dock. Enligt Kiddo på AF1 så är det helt normalt att avgaserna från bakre cylindern är hetare. Inget att oroa sig för så länge de inte är extremt varma/stor skillnad.

Jag ska ner till källarn och skruva nu, återkommer med resultat!
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Blev kopplingen bättre efter luftning?

Har samma problem på min -05:a att få i friläget, enklast är att lägga i 2:an och bara dutta till så kommer neutralen i. Provkörde en 08:a och det var samma problem på den.

Japp, kopplingen blev klart bättre efter luftningen! Nu får jag i friläget både från 1:a och 2:an, jag t.om. hoppar förbi friläget av bara farten ibland :tummenupp "Smällen" som låter när jag lägger i 1:an är dock kvar, och tipset ang hög tomgång tror jag kan vara just orsaken, för det är en aning högt varv på tomgång. Jag ska kolla av vad varvet ligger på.

BTW: Vart justerar man tomgångsvarvet på Mille R 06:an? Jag har en PowerCommander III på hojjen, by the way...kan det påverka tomgången?

PS: freddwo tipsade mig om att dreva ner 1 kugg på framdrevet då Millen allmänt är för högt växlad, från 16 till 15-kuggars fram, så nu har jag beställt och får drevet i morrn onsdag. Är det någon av er som redan drevat ner, och hur blev det i så fall tycker ni?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Ang drevning så kan jag säga att det blir mycket enklare att köra inne i stan ,, och inte helt omöjligt att köra i 70 på högsta växeln heller.
så det rekommenderas starkt.

// Jocke

Japp, kopplingen blev klart bättre efter luftningen! Nu får jag i friläget både från 1:a och 2:an, jag t.om. hoppar förbi friläget av bara farten ibland :tummenupp "Smällen" som låter när jag lägger i 1:an är dock kvar, och tipset ang hög tomgång tror jag kan vara just orsaken, för det är en aning högt varv på tomgång. Jag ska kolla av vad varvet ligger på.

BTW: Vart justerar man tomgångsvarvet på Mille R 06:an? Jag har en PowerCommander III på hojjen, by the way...kan det påverka tomgången?

PS: freddwo tipsade mig om att dreva ner 1 kugg på framdrevet då Millen allmänt är för högt växlad, från 16 till 15-kuggars fram, så nu har jag beställt och får drevet i morrn onsdag. Är det någon av er som redan drevat ner, och hur blev det i så fall tycker ni?
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jajjamennsan, så är det....under förutsättning att omkopplaren till vänster på styret står
i läge "Mode" och inte "Trip 1" eller "Trip 2" så går den igång efter 2km.

Vilka årsmodeller gäller detta? Har jag den funktionen på min 03:a? :va
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag fick lite svar från USA och fick där rekommendationen att faktiskt justera ner TPSen lite. Enligt expertisen så kan man få samma beteende om hojen går för fett också. Jag ska iaf prova med det och återkomma. Sedan blir det nytt grundpillande med TB och co-pottarna.

Jag TROR att bakre cylindern går snålare än den främre främst på lägre varvtal men jag har ju inte haft hojen i bänk ännu så jag vet inte säkert. Enligt min logik så borde ju bakre gå lite fetare eftersom den rimligtvis får sämre kylning från fartvinden. Jag kan ju ha fel dock. Enligt Kiddo på AF1 så är det helt normalt att avgaserna från bakre cylindern är hetare. Inget att oroa sig för så länge de inte är extremt varma/stor skillnad.

Jag ska ner till källarn och skruva nu, återkommer med resultat!

Är hojen trälig på ettan vid 3500 varv eller ligger du och kör hojen på det varvet på högre växlar också?, <-4000 rekomenderas ej att köras på vid högre belastningar(högre växlar) , eftersom det finns risk att motorn får dålig smörning(vevlager ras), många stora sport v-twinar gillar inte varv runt 3500rpm t,ex Millen + TLR/S motorn
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Är hojen trälig på ettan vid 3500 varv eller ligger du och kör hojen på det varvet på högre växlar också?, <-4000 rekomenderas ej att köras på vid högre belastningar(högre växlar) , eftersom det finns risk att motorn får dålig smörning(vevlager ras), många stora sport v-twinar gillar inte varv runt 3500rpm t,ex Millen + TLR/S motorn

Det gäller alla växlar och är egentligen 2500 varv snarare än 3500. Den var inte så innan jag monterade helsystemet, luftkitet och Gabro-chipet. Jag vill tom faktiskt minnas att det kom efter Gabro-chipet och att det alltså inte var några problem med helsystemet och luftkitet.

Det kanske är en ful ovana från förra hojen (nej, det var ingen glidare utan en tämligen trimmad gammelgixxer) att jag gärna cruisar på så lågt varv som möjligt på motorväg och dyligt, är det alltså dåligt med dessa motorer? Verkar skumt att motorkonstruktionen inte tillåter en så snål körning som möjligt utan att den riskerar ras tycker jag...hursomhelst så är det mest störande i tex rondeller, korsningar och framför allt skarpa kurvor där man snabbt växlar ner och sedan möter med gas. Det är halvjobbigt att ligga på lut och ha en hoj som hoppar fram i kurvan.

Jag har iaf varit nere och gjort en ordentlig TB-sync och co-intrimning. Lite ändring av inställningarna blev det faktiskt. Ska bara fika lite så beger jag mig ut och ser om det hjälpte.

Återkommer!

EDIT: Good news everyone! Det verkar faktiskt som det hjälpte.

Jag har inte fipplat med TB-syncning tidigare eftersom hojen tidigare har gått helt ok, likaså med co-trimpottarna förutom att jag fettade på för bakre cylindern något efter monteringen av helsystemet. De tidigare inställningarna på TB-skruvarna var 2 varv ut för främre och 3/4 ut för bakre. Jag ändrade dessa till rekommenderade 1,5 varv ut främre och 1,25 ut bakre. Trimpottarna stod tidigare på klockan 3 båda två (fettade upp bakre som tidigare sagts till klockan 6, dvs max). Nu utgick jag från klockan 12 och testade mig fram till högsta och jämnaste tomgång. Resultatet blev klockan 8 för främre och klockan 1 för bakre.

Verkar dessa värden rimliga eller vad har ni andra? Enligt "instruktionen" ska ju båda hamna ungefär på klockan 12.

Jag kan inte direkt säga att hojen spinner som en katt på varvtal under 3000 men den går mycket jämnare nu och det är inga problem att tuffa igenom en rondell på 3:an (även om den inte gillar det direkt...).

Jag upplever dock sämre respons när jag gör en fullgasrepa från ca 2500. Det kan vara min inbillning eftersom jag tidigare har varit tvingad att ligga på ca 4000 som lägst.

Jag upplever också att hojen blir varmare snabbare. Tidigare blev den inte mycket varmare än 76 grader om det inte var riktigt varmt ute och jag stod still. Nu ligger den snarare 5 grader upp. Normalt? Vad har ni andra för temperaturer?

Hur upplever ni andra hojarna på låga varvtal? Är min känsla av råhet men ändå körbar under 3000 så bra det blir eller ska jag fortsätta skruva?
 
Last edited:

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
BTW: Vart justerar man tomgångsvarvet på Mille R 06:an? Jag har en PowerCommander III på hojjen, by the way...kan det påverka tomgången?



Finns ingen manuell justering av tomgången,styrs av ECU.
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Japp, kopplingen blev klart bättre efter luftningen! Nu får jag i friläget både från 1:a och 2:an, jag t.om. hoppar förbi friläget av bara farten ibland :tummenupp "Smällen" som låter när jag lägger i 1:an är dock kvar, och tipset ang hög tomgång tror jag kan vara just orsaken, för det är en aning högt varv på tomgång. Jag ska kolla av vad varvet ligger på.

BTW: Vart justerar man tomgångsvarvet på Mille R 06:an? Jag har en PowerCommander III på hojjen, by the way...kan det påverka tomgången?

PS: freddwo tipsade mig om att dreva ner 1 kugg på framdrevet då Millen allmänt är för högt växlad, från 16 till 15-kuggars fram, så nu har jag beställt och får drevet i morrn onsdag. Är det någon av er som redan drevat ner, och hur blev det i så fall tycker ni?

Jag har drevat ner min 1 kugg fram till 15, helt ny cykel...
Jag har lite servicemanualer om du är intresserad, då kan man ju alltid glutta på bilderna hur det ska gå till:)
Denny på Apriliacenter sa att på 08:eek:rna följer det med ett 15drev på köpet..
Man vill säkert att hojen ska ha den toppfart som man går ut med, men är medvetna om att hojen går bättre med ett 15 drev, men vad vet jag:)
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Japp, kopplingen blev klart bättre efter luftningen! Nu får jag i friläget både från 1:a och 2:an, jag t.om. hoppar förbi friläget av bara farten ibland :tummenupp "Smällen" som låter när jag lägger i 1:an är dock kvar, och tipset ang hög tomgång tror jag kan vara just orsaken, för det är en aning högt varv på tomgång. Jag ska kolla av vad varvet ligger på.

BTW: Vart justerar man tomgångsvarvet på Mille R 06:an? Jag har en PowerCommander III på hojjen, by the way...kan det påverka tomgången?

PS: freddwo tipsade mig om att dreva ner 1 kugg på framdrevet då Millen allmänt är för högt växlad, från 16 till 15-kuggars fram, så nu har jag beställt och får drevet i morrn onsdag. Är det någon av er som redan drevat ner, och hur blev det i så fall tycker ni?
Med varm motor så ska tomgången ligga på ca: 1250rpm.

En riktigt go drevning är 15 fram och 42 bak. Du tappar marginellt i toppfart så den lär inte göra mer än 260-265 (verklig fart).
Men i gengäld blir det en helt ny hoj i alla andra farter:yoparty
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Jag har drevat ner min 1 kugg fram till 15, helt ny cykel...

Sån pass skillnad, härligt :)

Jag har lite servicemanualer om du är intresserad, då kan man ju alltid glutta på bilderna hur det ska gå till:)

Väldigt gärna, bring 'em to me :tummenupp

Denny på Apriliacenter sa att på 08:eek:rna följer det med ett 15drev på köpet..

Det var där jag beställde 15-drevet igår, och han sa precis samma sak till mig faktiskt. Tyvärr hade han inget xtra drev hemma :(
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Sån pass skillnad, härligt :)



Väldigt gärna, bring 'em to me :tummenupp



Det var där jag beställde 15-drevet igår, och han sa precis samma sak till mig faktiskt. Tyvärr hade han inget xtra drev hemma :(

Det var jag som köpte det sista eller det enda, sorry:)

Jag kollar ikväll, vad jag kan skicka över angående manualer. Stora filer.
Kanske ska försöka lägga upp dem någonstans, så fler kan tanka?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Det gäller alla växlar och är egentligen 2500 varv snarare än 3500. Den var inte så innan jag monterade helsystemet, luftkitet och Gabro-chipet. Jag vill tom faktiskt minnas att det kom efter Gabro-chipet och att det alltså inte var några problem med helsystemet och luftkitet.

Det kanske är en ful ovana från förra hojen (nej, det var ingen glidare utan en tämligen trimmad gammelgixxer) att jag gärna cruisar på så lågt varv som möjligt på motorväg och dyligt, är det alltså dåligt med dessa motorer? Verkar skumt att motorkonstruktionen inte tillåter en så snål körning som möjligt utan att den riskerar ras tycker jag...hursomhelst så är det mest störande i tex rondeller, korsningar och framför allt skarpa kurvor där man snabbt växlar ner och sedan möter med gas. Det är halvjobbigt att ligga på lut och ha en hoj som hoppar fram i kurvan.

Jag har iaf varit nere och gjort en ordentlig TB-sync och co-intrimning. Lite ändring av inställningarna blev det faktiskt. Ska bara fika lite så beger jag mig ut och ser om det hjälpte.

Återkommer!

EDIT: Good news everyone! Det verkar faktiskt som det hjälpte.

Jag har inte fipplat med TB-syncning tidigare eftersom hojen tidigare har gått helt ok, likaså med co-trimpottarna förutom att jag fettade på för bakre cylindern något efter monteringen av helsystemet. De tidigare inställningarna på TB-skruvarna var 2 varv ut för främre och 3/4 ut för bakre. Jag ändrade dessa till rekommenderade 1,5 varv ut främre och 1,25 ut bakre. Trimpottarna stod tidigare på klockan 3 båda två (fettade upp bakre som tidigare sagts till klockan 6, dvs max). Nu utgick jag från klockan 12 och testade mig fram till högsta och jämnaste tomgång. Resultatet blev klockan 8 för främre och klockan 1 för bakre.

Verkar dessa värden rimliga eller vad har ni andra? Enligt "instruktionen" ska ju båda hamna ungefär på klockan 12.

Jag kan inte direkt säga att hojen spinner som en katt på varvtal under 3000 men den går mycket jämnare nu och det är inga problem att tuffa igenom en rondell på 3:an (även om den inte gillar det direkt...).

Jag upplever dock sämre respons när jag gör en fullgasrepa från ca 2500. Det kan vara min inbillning eftersom jag tidigare har varit tvingad att ligga på ca 4000 som lägst.

Jag upplever också att hojen blir varmare snabbare. Tidigare blev den inte mycket varmare än 76 grader om det inte var riktigt varmt ute och jag stod still. Nu ligger den snarare 5 grader upp. Normalt? Vad har ni andra för temperaturer?

Hur upplever ni andra hojarna på låga varvtal? Är min känsla av råhet men ändå körbar under 3000 så bra det blir eller ska jag fortsätta skruva?

Om du är rädd om motorn så undviker du att köra mycket på de lägre varven(ej belasta mycket) 2000rpm-3500rpm , man känner oftast också på hojen att de inte trivs där...så sluta upp med de dumheterna om du vill ha en motor som håller. Varför är det så här då? hd o andra v-twinar varvar ju inte så mycket och funkar skapligt där nere... mjo men hur mycket hk har de plåkat ur gjutjärns maskinerna då? , de v-twinarna är gjord till att ha mycket vrid och lite hk... de trivs med lägre varv. Aprilian ,TLR, Sp1,Sp2 , Ducati har tillverkats för att gå fort mycket effekt och har därmed flyttat upp kurvan m.m så de trivs inte allt för bra där nere... de trivs bäst över 7000rpm men funkar även väldigt bra från 5000rpm men trivs sämre under 3500rpm(vibrerar mera hostar m.m)

Mer info finns på af1 racing forumet om ni söker lite gran, jag har läst det forumet dagligen i 5 år.

Så sluta va elak med din älskling nu :tummenupp
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top