lill-danne
Strip the flesh, salt the wound
Japp, jag har justerat upp co-trimpoten för bakre cylindern. Trots att den är skruvad i max så går bakre cylindern fortfarande snålare än främre dock. Jag har inte pillat på TB-skruvarna eftersom en TB-sync väl i princip bara påverkar tomgången?
Jag hittade en tråd på AF1s forum där en kille hade samma problem som jag: runt 2500 varv så hoppar/rycker hojen. Han fick diagnosen att hojen gick snålt och att han skulle justera TPSen. Normal resistans på idle för TPSen är enligt uppgift 520-580 ohm. Justerar man upp det 10-15 ohm genom att vrida TPSen så fettar man på och det läste hans problem. Problemet är att mäter jag på min så visar den 615 ohm vilket ju borde indikera att den står alldeles för fett i dagsläget. Det rimmar illa med hettan från avgaserna på bakre cylindern tycker jag...
Någon som vet om man kan få sådan här ryckighet på låga varv om hojen går för fett?
Några tips? Hojen är ju körbar men det är ltie tradigt att alltid behöva ligga över 3500 varv...
Jag hittade en tråd på AF1s forum där en kille hade samma problem som jag: runt 2500 varv så hoppar/rycker hojen. Han fick diagnosen att hojen gick snålt och att han skulle justera TPSen. Normal resistans på idle för TPSen är enligt uppgift 520-580 ohm. Justerar man upp det 10-15 ohm genom att vrida TPSen så fettar man på och det läste hans problem. Problemet är att mäter jag på min så visar den 615 ohm vilket ju borde indikera att den står alldeles för fett i dagsläget. Det rimmar illa med hettan från avgaserna på bakre cylindern tycker jag...
Någon som vet om man kan få sådan här ryckighet på låga varv om hojen går för fett?
Några tips? Hojen är ju körbar men det är ltie tradigt att alltid behöva ligga över 3500 varv...
Har du justerat tb och trim pots (vilka aktivieras med Gabros chip)? De påverkar ju lågvarv en hel del skall göras med en co2 mätare för bästa resultat men lite motoröra så kan man nog komma rätt nära. Jag gjorde enligt beskrivning från en på af1 forumet med bra resultat:
"my initial settings
1.5 turns out front TB bleed screw
1.25 turns out rear TB bleed screw
trim pots straight up in the middle....
set idle speed to normal....using idle speed knob
With the bike up to full temp....185 degree area
now, turn each trim pot on the ECU until you hear the highest and smoothest
idle.....go ahead and turn one of the pots all the way one way and you will hear how the revs drop......the highest revs is the best mixture.....exactly like adjusting A/F screws on a carburetor. I set them all by ear first, then double check with our EGA. I am usually spot on just with my ears....
You will end up right in the middle or just off the middle on both of the trim pots. Adjust one a little bit, then go to the other, then back again. Keep listening and watching the tachometer......go for the highest smoothest idle. Watch your temp too.....try to keep it constant.
It should blip off idle really strong, and settle into a nice idle with no
lumps. If you get stalling on hard downshifts, or long periods of clutch pulled in at speed, open the TB bleeds another 0.25 turns each...."
/R