Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Å andra sidan...600 spänn för dessa tätningar är i mitt tycke svinaktigt dyrt.
Ingen budgetsprängare förstås men dyrt likförbannat.

Ärrsch, det drabbar väl ingen fattig :7peta :D :krama

Kan hålla med om att det är sviinaktigt dyrt men då ingår som sagt även smutstätningar/dammskrapor. Så kanske runt 200kr/stk för tätningarna om de hade sålts "bara". Men ändock...

Nu har jag inte haft något läck på mina gafflar än så nåt byte är inte aktuellt. Jag sticker ut hakan lite och påstår att om man kan bemöda sig att hålla gaffelbenen rena från flugor och annan skit så håller orginaltypen av tätningarna länge. Även med hårt wheelieåkande och tillhörande stoppies.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Re: Aprilia-tråden!!!

FettSnok skrev:
Ärrsch, det drabbar väl ingen fattig :7peta :D :krama

Kan hålla med om att det är sviinaktigt dyrt men då ingår som sagt även smutstätningar/dammskrapor. Så kanske runt 200kr/stk för tätningarna om de hade sålts "bara". Men ändock...

Nu har jag inte haft något läck på mina gafflar än så nåt byte är inte aktuellt. Jag sticker ut hakan lite och påstår att om man kan bemöda sig att hålla gaffelbenen rena från flugor och annan skit så håller orginaltypen av tätningarna länge. Även med hårt wheelieåkande och tillhörande stoppies.

Detta ska jag ta till mig! Hålla innerbenen rena.

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
fett-snok in da house:
Nu har jag inte haft något läck på mina gafflar än Även med hårt wheelieåkande och tillhörande stoppies

Finns ytterligare ett sätt att få längre livslängd på Factory'ns Öhlins gafflar, för några av våra kunder som åker som du på slangen ofta har vi bytt gaffeloljan från Öhlins till Agip 5W, Öhlins gaffeloljor är ganska hårda mot gummit i packboxarna, den är strävare än andra gaffeloljor. Ingen av dom vi bytt på har klagat på funktionen i gaffeln men fått betydligt mindre läck på gafflarna....

DP says: Att hålla benen rena är A & O.....

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tjena!

..Därför har jag ett getöga på de nyare också, bland annat en som står på MC-Kompaniet. http://www.blocket.se/skaraborg/Aprilia_RSV_1000_Tuono_R_26073876.htm?ca=10&w=3

Nån som vet nåt om den? Tycker det verkar lite korkat med de kortade burkarna, det gör det liksom helt omöjligt att köra den på bana utan att byta till original... PM går bra om nån har nåt att skriva som inte lämpar sig offentligt :D
Börja med att fråga varför den är omlackad. Kraschad o fixad?

dunis82

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia Shiver sl 750 -08
NY bliven mc-åkare

Har precis inhandlat en shiver sl 750 och skulle vilja ha hjälp att hitta lite roliga tillbehörs sidor. Om det är nån som ahr något bra tips är det uppskattat.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Mycke´hoj för pengarna

Ja eller varför inte denna ??!!
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=199486

Tjena!

Sitter här och har nästan bestämt mig för att byta bort sporthojarnas sporthoj mot en bråkig twin :rolleyes:

Kommit fram till att förstahandsvalet nog är Tuono Factory 04/05 för den lite större kåpan jmfr gen 2, men de verkar inte direkt växa på träd. Vanliga R finns förvisso men jag kommer aldrig uppdatera en sån med de goda bitarna i efterhand...

Därför har jag ett getöga på de nyare också, bland annat en som står på MC-Kompaniet. http://www.blocket.se/skaraborg/Aprilia_RSV_1000_Tuono_R_26073876.htm?ca=10&w=3

Nån som vet nåt om den? Tycker det verkar lite korkat med de kortade burkarna, det gör det liksom helt omöjligt att köra den på bana utan att byta till original... PM går bra om nån har nåt att skriva som inte lämpar sig offentligt :D

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Jag har hört mig för lite och det största problemet med millen verkar vara att den får för lite luft. Jag har gjort luftburksmodden och gjort större luftkanaler. Är det möjligt att sänka kylarna lite så man kan få en till luftkanal mellan ramen och kylarna?
Nu kommer snart mina större trottelhus också! Vad jag längtar tills det är dags att bänka hojen :) skickar med bilder på mina luftmoddar

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

Är tvungen och skicka en bild itaget då jag surfar på mobilen.

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    234.1 KB · Visningar: 57

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

Luftkanalerna jag gjutit i glasfiber.

Bifogat

236.6 KB · Visningar: 69

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

jocke i köping skrev:
det där ser intressant ut ,,
bra jobbat :tummenupp

Säger väll kanske inte så mycket innan de är klara men :) det är bara en grov form änsålänge!

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

Nu har jag bytt packboxen i ena gaffelbenet, hur hårt ska packboxen sitta i benet?? Nu glappar den lite, nästan som om den skulle vara för liten.... Den sitter ju på plats med en låsring men den ska väll ändå sitta tight i ytterbenet??? Gah så störigt.......

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Nu har jag bytt packboxen i ena gaffelbenet, hur hårt ska packboxen sitta i benet?? Nu glappar den lite, nästan som om den skulle vara för liten.... Den sitter ju på plats med en låsring men den ska väll ändå sitta tight i ytterbenet??? Gah så störigt.......

Den ska sitta tight i ytterrröret, så tight att man knackar dit den med ett verktyg. Klappar det mellan ytterrör och packbox kommer det icke att vara tätt.

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory

Orginalen sitter väldigt tight.
Glappar dom det minsta så har du garanterat lekage

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

FettSnok skrev:
Den ska sitta tight i ytterrröret, så tight att man knackar dit den med ett verktyg. Klappar det mellan ytterrör och packbox kommer det icke att vara tätt.

Jahapp, det var det jag trodde. Ringer Claessons och beställer de som är till 999s. Orkar inte klydda. Med dessa ingår nya dammringar va? Råkade ha sönder en idag.

Jag fick iaf rengjort framfälg och bromsar ikväll!

Bifogat

238.1 KB · Visningar: 43

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

När jag kom hem från verkstaden idag stod detta mysiga paket utanför dörren :) är ledig i morgon så jäklar vad det ska kittas i garaget!

Bifogat

239.6 KB · Visningar: 54

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jahapp, det var det jag trodde. Ringer Claessons och beställer de som är till 999s. Orkar inte klydda. Med dessa ingår nya dammringar va? Råkade ha sönder en idag.

Kan inte ta höjd för hur ducati säljer sina delar men Aprilia säljer det i kit om två packboxar och två dammtätningar.
Artnr: AP 8123975

willy

Gick med
22 Sep 2003
Hoj

FettSnok skrev:
Kan inte ta höjd för hur ducati säljer sina delar men Aprilia säljer det i kit om två packboxar och två dammtätningar.
Artnr: AP 8123975

Då är det nog bättre att beställa från Aprilia eller vad tycker du? :D

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...