Aprilia Tuono V4

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag var nära på att köpa tillbaka min gamla Tuono när den dök upp på Blocket. Men det blev tyvärr inte av och jag har ångrat både att jag sålde och inte köpte tillbaka den. När det dök upp en likadan till ett bra pris var det bara att slå till!

Tyvärr Linusen så vill jag behålla rutan. Den är bra att ha när det går 200+... :)

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag var nära på att köpa tillbaka min gamla Tuono när den dök upp på Blocket. Men det blev tyvärr inte av och jag har ångrat både att jag sålde och inte köpte tillbaka den. När det dök upp en likadan till ett bra pris var det bara att slå till!

Tyvärr Linusen så vill jag behålla rutan. Den är bra att ha när det går 200+... :)
Du kan få min puig ruta som inbyte! ;-) den är "jättesnygg"

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Braaa!! Kul!

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nejdå.
SD'n har sjukt gott och maffigt vrid och låg/mellanregister. Men blev besviken på hur den kändes. Hade liksom räknat med mer från "the beast"
När jag körde iväg på min v4 efteråt blev jag glad igen.

Jag tror det är stor skillnad på en std 1290 och en med öppet avgas akramap och filter . Min går brutalt ialf inte för att tuono går så mkt sämre mest annorlunda , 1290 är sjukt brutal vid rejält pådrag . Bakhjulet spinner lite för ofta då jag inte vill ...The beast passar verkligen då mtc är i off läget , annars så går den rätt snällt .

Ni som åker Tuono V4 må vara grymt nöjd för det finns knappt en enda begagnad ute på Blocket -just sayin-

Fan på tiden att folk vaknat och insett vilken maskin man får för pengen och försäkring !

Last edited:

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Jag tror det är stor skillnad på en std 1290 och en med öppet avgas akramap och filter . Min går brutalt ialf inte för att tuono går så mkt sämre mest annorlunda , 1290 är sjukt brutal vid rejält pådrag . Bakhjulet spinner lite för ofta då jag inte vill ...The beast passar verkligen då mtc är i off läget , annars så går den rätt snällt .

Största skillnaden är i karaktären. Den går som en beast, inget snack om det. Men i själva avgörandet bedömer man hur det känns. Och min högst subjektiva bedömning är att Tuono'n, speciellt 1100, känns mkt snabbare. Men har som sagt med motorkaraktären att göra.

Tycker dock SD'n är coolare utseendemässigt, men tror ändå jag kommer bli nöjd med min 1100 Factory.

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Äntligen lite tid för fokus på hojen.
Men jag orkar inte leta i tråden så hjälp mig!
Vad ska jag ha för zag fram och bak???

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Behöver input, tänkte inhandla denna burk till min Tuono 1100 Factory:

http://www.sc-project.com/aprilia_rsv4_e.htm

Kommer den passa rakt på Tunono?
Gillar man slipper fästa i skjutspinnen. Har RSV och Tunon samma "höjd" på främre fotpinnarna så denna passar?
Maila du och fråga. Om det är den korta burken du tänker på så har jag sett den på tuonos förut. Och "alla" andra slipons från rsv4 passar på tuono vad jag vet.

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
^^ Mysigt :D

Får behålla spjället och puttra ut ur bostadsområdet.
Kör v4 1000 idag med Thunderslash, så de är iof hyfsat härdade.

Wankel RE5

Medlem
Gick med
7 Apr 2014
Hoj
Tuono Factory 2017, Suzuki RE5 1975
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jag ligger på 21mm bak och 41mm fram.
Det är väl inte helt åt helsike???

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag ligger på 21mm bak och 41mm fram.
Det är väl inte helt åt helsike???
Verkar väldigt obalanserat med gatanpassat häng fram (låg) och raceanpassat bak (hög). Var för sig är det inget direkt fel på värdena, men de lirar ju kanske inget vidare tillsammans. Mindre fram och/eller mer bak skulle nog ge en mer balanserad hoj och fjädring som är lättare att justera in. Vill du ha den mer lättsvängd så justera höjden på gaffelbenen i kronan istället.

Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vill ha den mer lättsvängd, men ser redan tre ringar på gaffelbenen i kronan.
Är jag kräsen nu :)
Ska kanske styva lite fram...

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vill ha den mer lättsvängd, men ser redan tre ringar på gaffelbenen i kronan.
Är jag kräsen nu :)
Ska kanske styva lite fram...
Den blir inte mer lättsvängd av att du gör hänget obalanserat, snarare tvärs om. I ditt fall får du nog snarare effekten av att den "hänger" på fjädrarna fram och blir trögare att styra genom att du sänker tyngdpunkten.

För snabb retur kan ju också göra att den fjädrar tillbaka för fort när du släpper bromsen och rätar ut för mycket medan du svänger.

Byta däck? Med tre linjer framme kunde jag i princip köra åttor runt vilken kåphoj som helst med min gula. Inte snabb som en SM förvisso, men det har den samtidigt helt fel grundgeometri för.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som jåke påpekat, obalans gör sällan nån fördel.

Tycker man v4an är trögstyrd är nåt fel.

Vad har du för däck och profil?

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Men om jag styvar fjädrarna fram så hänget blir mindre borde jag väl balansera upp den? Eller tänker jag fel.
Möjligt att returen är snabb, tycker bakdäcket har ett sånt mönster.

Ja däck skall bytas!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...