Aprilia Tuono V4

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Enligt tråden på KCS facebooksida ska det finnas plats att slå upp tält vid banan. Jag kommer att åka ned på tisdag kväll och bo i tält.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Dags att byta däck snart, Pirelli supercorsa SP original jävligt slitet efter 300 mil mest gata en dag på Arlanda i medel. Klarar max 100 mil till. Sliter Tuonon mycket eller är det Pirelli, jag har kört ca 600 mil på en uppsättning tidigare det har oftast varit Dunlop Roadsmart.
* Tycker ni att Pirelli är ett bra däck eller har någon bättre förslag. Jag såg att mcdäckonline har bra pris på SP, vad jag tror iaf bak 1774:- fram 1233:-.
* Jag tänkte byta däckverkstad, rekommendation Sthlm norrort? Någon som är lite rädd om grejerna inga repor eller annat på fina fälgen.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
SP är ett gatgodkänt bandäck i princip. Ska du pendla eller bara kör mycket gata är det helt fel modell. Köp ett vanligt sportdäck typ Sportsmart eller sporttouringdäck typ Roadsmart. Det förra svänger bättre, det andra håller lite bättre. Pirelli har liknande om du vill hålla dig till märket.
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Ja, Supercorsa SP är väl rätt jädra overkill för gata. Skuret slicks med lite bättre kallegenskaper.

Min RR kom med Rosso Corsa, känns som ett bättre val för gata. Motsvarar väl ungefär Sportsmart i Dunlopsortimentet, medans Supercorsa SP motsvarar typ GP Racer(?).
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Personligen tycker jag det beror på hur mkt man kör och hur man kör vilket däck som är "bäst" Pendlar man och kör mkt motorväg kan man i princip ha vad som helst hehe . kör man mer aktivt , typ nöjesåka kurvigt och gasar mkt så kan det vara värt bättre däck med klibb och fin profil till priset av mindre mil :)

Men jag resonerar så här , har man en fin och snabb och dyr hoj så är det värt att slänga på däck i toppklass :banana Körningen blir roligare :rock
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
uploadfromtaptalk1437049239804.jpg
Tyckte att tailtidyn förra ägaren köpt inte var så mycket tidy. Så jag byggde precis en egen med grejer jag hittade hemma. Blev bra. Skymmer inte bakljuset som den gjorde förut. Blinkerserna är lite provisoriska. Låg i garaget.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Ja nu kollade jag lite mer när jag tvättat av hojen och det finns nog inte många mil kvar på det däcket. Det har varit bra men i morse sladda det lite väl mycket iofs lite fukt på vägen.
- Sportsmart har jag kört tidigare så om det håller bättre så kanske det blir så om ni inte har något annat förslag. Ingen pendling/motorväg, bara aktivt och mycket gas.
IMG_20150716_135849.jpg
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Dunlop har visst inte 200-däck vare sig road eller sport. Kan man eller är det tokigt att montera ett 190? Är Pirelli Diablo Rosso ii vara ett alternativ, det känns lite väl lyxigt att byta däck/300mil som med supercorsa. Metzeler eller Bridgestone kan dom göra däck som funkar?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Alla de kända gör däck som funkar. Dock har jag själv aldrig haft ett Michelin som passat bra på en Aprilia, det blir bara märkligt på olika sätt. Men jag är generellt inte så förtjust i franska ostar... ;)

Är det 6-tumsfälg funkar 190/55 precis lika bra.
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Dunlop har visst inte 200-däck vare sig road eller sport. Kan man eller är det tokigt att montera ett 190? Är Pirelli Diablo Rosso ii vara ett alternativ, det känns lite väl lyxigt att byta däck/300mil som med supercorsa. Metzeler eller Bridgestone kan dom göra däck som funkar?

Alltså, som jag sade så har jag RR:en och mig veterligen så är det exakt samma fälgar som på Factoryn. De har valt att originalmontera Supercorsa 200/55 på factoryn och Rosso Corsa 190/55 på RR av nån anledning. Rosso Corsa ligger mellan Supercorsa och Rosso II i utbudet.

Har hört mycket gott om Metzeler M7RR annars. Jag får se hur länge Rosso Corsorna håller, men har inte lyckats boka nån 100-milaservice än, men de borde ju hålla lite längre än 300 tycker man... Annars byter jag till nåt annat.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Alltså, som jag sade så har jag RR:en och mig veterligen så är det exakt samma fälgar som på Factoryn. De har valt att originalmontera Supercorsa 200/55 på factoryn och Rosso Corsa 190/55 på RR av nån anledning. Rosso Corsa ligger mellan Supercorsa och Rosso II i utbudet.

Har hört mycket gott om Metzeler M7RR annars. Jag får se hur länge Rosso Corsorna håller, men har inte lyckats boka nån 100-milaservice än, men de borde ju hålla lite längre än 300 tycker man... Annars byter jag till nåt annat.
Rosso corsa höll 300 på min hoj... tokslut på mitten. Inte en bandag på dom enligt förra ägaren heller.

Edit. Tar ju såklart inte slut på mitten på bandagar...
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ja nu kollade jag lite mer när jag tvättat av hojen och det finns nog inte många mil kvar på det däcket. Det har varit bra men i morse sladda det lite väl mycket iofs lite fukt på vägen.
- Sportsmart har jag kört tidigare så om det håller bättre så kanske det blir så om ni inte har något annat förslag. Ingen pendling/motorväg, bara aktivt och mycket gas.
View attachment 421710

Sportsmart 2 tycker ialf jag är sämre en de tidigare Sportsmart ... På en sån fin hoj hade ialf jag gått upp nått snäpp i däck tex Metzler interact k3 bak , Dunlop Gp race 211 e eller m , Pirelli ´s ja alla deras däck nästan hehe , conti Sportattck 2 ialf bakdäcket . Gp racer 211m är nog det bästa framdäcket jag haft ever :) . Jag blandar märken om det är i samma sportkategori .
 

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Ort
Sthlm
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Alltså, som jag sade så har jag RR:en och mig veterligen så är det exakt samma fälgar som på Factoryn. De har valt att originalmontera Supercorsa 200/55 på factoryn och Rosso Corsa 190/55 på RR av nån anledning. Rosso Corsa ligger mellan Supercorsa och Rosso II i utbudet.

Har hört mycket gott om Metzeler M7RR annars. Jag får se hur länge Rosso Corsorna håller, men har inte lyckats boka nån 100-milaservice än, men de borde ju hålla lite längre än 300 tycker man... Annars byter jag till nåt annat.

Som referens har detta rosso corsa gått 290mil på en 1100rr. Nybörjarkörd inkl några bandagar..

ImageUploadedByTapatalk1437144596.682597.jpg
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top