Aprilia Tuono V4

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Vek bakdämpare ... Hur mkt väger du då ? för mig 85kg är det inga som helst problem med den .

Den drar ca 0.6 -0.8 väl :va inte mer än en Sd ialf :tungan

Och ja den går bättre efter 100 mila ,mindre oljud .

Tänk på att tanken inte rymmer 17l som det uppges .. utan snarare 15.7 typ .

Kollade på din film ..Den rister lite på låga varv .. upp till ca 3k det blir bättre med öppnare dämp eller så är det milen .

Såg ut som du surkörde för mkt på höga växlar med för lågt varv ..Bättre att köra med " tryck" högre upp i varv och motorbromsa vartannat ialf i min bok :)

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ungefär samma vikt här.

Jo, det ska väl ge sig med milen. Räknar med ett par hundra till innan det släpper helt.

Surkör å surkör... jo, det var ganska oinspirerat långa stunder när jag faktiskt testade låga varv med flit. Men att ligga och pressa vid 7-8 tusen på en 3 meter bred okänd väg är ändå inte min musik riktigt. Jag är för feg...

Jag är van att hålla mig över 4000 från twinnen, så 3 ska vi nog kunna undvika. :D

När det gäller inkörningen tar jag den bara delvis på allvar. Jag räknar med att motorn varit startad och testkörd innan den lämnade fabriken...

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kolla så du har den senaste uppdateringen av mappning. Drar mig till minnes att det kom en uppdatering 2011-sent. Kan tyvärr inte hitta vilket nr/id den mappen har men det bör din ÅF ha koll på, gratis!

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Fyfan vilken hemskt dålig omkörning. När tempot ni höll ändå inte var superdupermegafort så kunde den där bruden kört om på en raka som vanligt folk. :3freak Verkar som om hon inte hade alla hästar i stallet eftersom hon gjorde såna omkörningar vid fler tillfällen under eran bandag! :dummer

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fyfan vilken hemskt dålig omkörning. När tempot ni höll ändå inte var superdupermegafort så kunde den där bruden kört om på en raka som vanligt folk. :3freak Verkar som om hon inte hade alla hästar i stallet eftersom hon gjorde såna omkörningar vid fler tillfällen under eran bandag! :dummer

Jo .. Hon sa att hon legat efter mig i flera varv ..Men men hon skickade ett Pm och och bad om ursäkt ordentligt så hon är förlåten av mig :)

Oki Jåke .
Jag känner igen mig en del hehe med 4 twinnar för mig innan denna har/hade jag svårt att varva ett tag .

Det som är lite kul är att Tuonon går ungefär som en Sd upp till 8000rpm vilket är rätt snabbt .. sedan efter 8-9000 :) fifan va den går där !

Inte kört varvstoppet ännu .. tror det ligger på 12500rpm ca ..

Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Kan de ha hällt i fel olja vid 100 mila kanske ..Så de slirar pga av det ?

Motul 300v enligt servicekvittot såg jag idag, det skall ju vara kvalitet iallfall. Får väl se vad de säger, skall lämna in nu på onsdag. Tur det är skitväder och inga mer banåkningar är bokade inom det närmaste :gnissla

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fast på bilden ser den Gula lite Långsam ut ..konstigt , men det är väl pga av svart är så attans cool :hihi :banana

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
@Johansson: Har du lämnat in hojen på verkstad än? Be dem kolla att lagret i kopplingskorgen är helt ipressat, tydligen händer det att lagret inte sätter sig riktigt och då släpper inte kopplingen helt utan ligger och slirar lite...

(Jocke i Köping har bättre info ifall jag missförstod honom)

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
@Johansson: Har du lämnat in hojen på verkstad än? Be dem kolla att lagret i kopplingskorgen är helt ipressat, tydligen händer det att lagret inte sätter sig riktigt och då släpper inte kopplingen helt utan ligger och slirar lite...

(Jocke i Köping har bättre info ifall jag missförstod honom)

Ok, tack för infon. har haft den inne nu och de har justerat kopplingen, kommer slirandet åter så lovade de ett utbyte av kopplingen. Har provkört rejält idag utan något slirande iallafall.

Jag justerade ut kopplingen när jag hämtade ut hojen då jag tyckte den tog så långt in och nerväxlingarna kändes rejält i handtaget. Nu är det samma känsla igen efter att de justerat in kopplingen igen men den slirar ju inte iallafall och växlarna går i som de skall.

Hur är känslan i era kopplingshandtag? Snäpper det till i kopplingshandtaget när ni växlar ner? Kanske skall det kännas så?

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Hur är känslan i era kopplingshandtag? Snäpper det till i kopplingshandtaget när ni växlar ner? Kanske skall det kännas så?

Det ska vara så, det står tillomed i manualen. :) Det kändes skitskumt första gången för min hjärna fattade nog inte riktigt om det var handtaget eller växelföraren som "slog tillbaka".. Men det är tydligen helt normalt när kopplingen går från grepp till antislipper läge.. Men känner du det varje gång oavsett varv/last så kanske det inte är helt hundra :confused:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Jo, ibland när man drar in kopplingen får man en extra knäpp lite beroende på hur gaspådraget är synkat. Inte mycket men tillräckligt för att man ska reagera, men som Micke skriver så ska det tydligen vara så. Jag har dock inga hårda snäpp, utan känns mer som att några trådar i vajerna går av. Varje gång det händer... :3freak :D

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det ska vara så, det står tillomed i manualen. :) Det kändes skitskumt första gången för min hjärna fattade nog inte riktigt om det var handtaget eller växelföraren som "slog tillbaka".. Men det är tydligen helt normalt när kopplingen går från grepp till antislipper läge.. Men känner du det varje gång oavsett varv/last så kanske det inte är helt hundra :confused:

Har du läst manualen alltså? :hihi Sånt gör inte jag hehe. Nä det känns inte likadant varje gång i handtaget, det varierar med varvet.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jo, ibland när man drar in kopplingen får man en extra knäpp lite beroende på hur gaspådraget är synkat. Inte mycket men tillräckligt för att man ska reagera, men som Micke skriver så ska det tydligen vara så. Jag har dock inga hårda snäpp, utan känns mer som att några trådar i vajerna går av. Varje gång det händer... :3freak :D

Ungefär så ja, ok då är jag inte ensam om att tycka det känns konstigt men man vänjer sig väl.

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Några Tuono förare som ska till Gelleråsen och Bike Week nästa vecka?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...