Aprilia Tuono V4

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
den verkar ju inte sitta på tanken eller styret.. kan man sätta proppen i "vindrutan"? försökte se i "speglingen" i hans visir men det e svårt.
:Bugar

EDIT: Fick svar av piloten själv i kommentarerna på tuben:

"armand2101 has replied to your comment on Aprilia Tuono V4 APRC aka Bumblebee at SIC:

Used the suction cup mount and placed it on the rpm meter. Fits nicely :) "

Så enkelt var det tydligen.. undrar hur det känns o köra utan den, min varvräknare var ju död på tillisen jag hade innan iofs.. :va

Last edited:

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
den verkar ju inte sitta på tanken eller styret.. kan man sätta proppen i "vindrutan"? försökte se i "speglingen" i hans visir men det e svårt.
:Bugar

EDIT: Fick svar av piloten själv i kommentarerna på tuben:

"armand2101 has replied to your comment on Aprilia Tuono V4 APRC aka Bumblebee at SIC:

Used the suction cup mount and placed it on the rpm meter. Fits nicely :) "

Så enkelt var det tydligen.. undrar hur det känns o köra utan den, min varvräknare var ju död på tillisen jag hade innan iofs.. :va

Testade igårkväll en sväng med sugkoppen på varvräknarn.
test me sugkopp.jpg

IMG_3798.jpg

Ska nog försöka testa med en längre arm och få fram kameran lite ovanför vindrutan, den armen jag testade igår funkar nog bäst för hobbitar. blev lite skrammel åxå då den låg mot kanten lite tydligen, skumgummi etc rekommenderas.

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Är där några som ska ner till Ring Knutstorp nu den 8-9 Aug och köra med Filip Backlund? Någon svart Tuono som vill ta upp campen om snabbaste färg kanske? :arsele

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Är där några som ska ner till Ring Knutstorp nu den 8-9 Aug och köra med Filip Backlund? Någon svart Tuono som vill ta upp campen om snabbaste färg kanske? :arsele

Dåligt med respons från oss med snabba svarta håjjar. Jag gissar och hoppas på att många av oss är uppbokade på Sviestad. Kör så det ryker därborta :rock

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Släng upp lite varvtider ni som har lap timer. Kul och se.

Gotland Ring 1:32:00
Ring Knutstorp 1:06:92
Sturup Raceway 1:10:17
Mantorp 1:29:24
Falkenberg 0:51:??

mamo

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC
Halloj! Har stött på lite patrull... Kopplade ur kablarna till flappervalven (utblås) för ett tag sen. Har inte haft några problem med det alls. Göttigare ljud bara även om det är i mesta laget. Men... Idag började servicelampan börjat lysa. Har slagit in servicekoden och kört diagnos via menyn i displayen med får inget direkt svar på vart det skulle vara nåt fel. Så det blir ett omedelbums besök på verkstad. Nu till saken... Jag hittar inte mina kamerabilder av vilken kabel som går till vilken på servot som styr flappervalven. Och jag vill inte gärna testa mig fram ifall jag kopplar fel och typ bränner ett servo. Har beställt en verkstadmanual på AF1 och hoppas den ger svar men vill få in cykeln snarast på verkstaden. Från vad jag minns och kan utröna från diverse/hyfsade bilder på nätet så ska den bakre kabeln sitta nederst på servot. Den främre upptill. Är det nån som har lust att kolla/verifiera detta så vore jag tacksam o kan skjutsa cykeln till doktorn snarast.

Mamo

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Vet inte vilken som är vilken..Jag tog bara bort hjulet som wirarna sitter i.. enkelt att sätta tebax .

Att det står service verkar kunna bero på vad som helst från Lamp-relä till oljetrycks-sensor ..

Jo , körde du med öppet slip-on eller orginal dämparn med flappern disabled ?

Just ja , tar du bort dämparn så ser du flappern :)

mamo

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC
Snabb att svara som vanligt Micke65. ;)

Nej, jag tror inte heller att servicelampan har med flappern att göra. Servicelampan borde blinka för nåt annat (synd för cykeln är relativt nyservad). Har ju kört med flappern disablad ett tag utan problem.

Kör med ett Akra slip-on. Modell "open" (utan cat) utan db-killer.

Men jag vill inte att cykeln ska vara fipplad med när jag lämnar in den. Probike har redan varit hänsynsfulla nog att påpeka att jag riskerar motorgarantin när jag satt på ett slip-on själv (smått otroligt med tanke på att det inte finns några orginaltillbehör till V4 Tuono än efter så lång tid (!!!)). Så jag vill få kablarna på plats igen innan jag lämnar in den. Tog aldrig bort servohjulet. Bara kablarna. Och nu är jag osäker. Vill inte starta den innan jag vet med säkerhet.

Se bifogade bilder. Anslutningarna bak, till flappern, har en främre och en bakre kabel/anslutning. Medans fram, vid servot, så finns en övre och undre kabelingång (den övre ingången går såklart över hjulet). Men det är detta jag har klantat till. Och är kluven på. Som jag minns så gick den bakre anslutningen till den nedre ingången (vid servot). Och såklart motsatt för den främre-övre.

/ Mamo

2012-08-08 22.41.37.jpg
2012-08-08 22.41.44.jpg

mamo

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC
Fick ordern behandlad på AF1 nyss. Så jag har min service station manual på PDF. Ska checka den i detalj imorgon...

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Oki.
Kanske va det en slump kanske inte ..Jag fick SERVICE på displayen för ett par veckor sedan då jag skulle testa att köra som du kör med öppet och med flappern disabled ..
Snackade med probike täby med en skillad mek "dom är få" han trodde absolut inte att det med öppet och disabled flapper har nått som helst med service att göra .

Hur som haver så gick vi in i diagnotic och där fanns en fel kod db05 typ tog bort den och testade .. samma service på display ..
Drog på dbkiller och flapper skulle åka till probike syd för att kolla mer ingående och då försvann meddelandet .. wierdo hehe

Ialf de kollade hojen och hittade ett fel eller glapp i bromsljus relät ..kan bero på att jag vart där och fipplat med blinkers och nya kontakter + tvätt .

Inget mer sedan dess ialf :)

Annars då.. är du torsk på hojen ?

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Fick ordern behandlad på AF1 nyss. Så jag har min service station manual på PDF. Ska checka den i detalj imorgon...

Löste det sig? Jag kan åka till garaget och kolla vilken som stänger (dvs den som fjädrar tillbaka när du drar i den lös) imorgon eller så annars. Eller vilken som är den bakre och främre in på spjället.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
micke240 vafan du är ju schnabb nu juu , nu får man passa sig så man inte blir frånåkt .. snart :yoparty

Jo .. Det är smc tuvängen på Söndag va ? om man vill fila på kurvtagning :banana

Blir det väder ska jag åka .

Snyggt! Ser skoj ut och jag är inte alls avis med min egen V4 på verkstaden... Jag vet dock var du kan hämta typ ett par sekunder per varv om det är vad du siktar på...
Slutet på depårakan kanske :)

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Snyggt! Ser skoj ut och jag är inte alls avis med min egen V4 på verkstaden... Jag vet dock var du kan hämta typ ett par sekunder per varv om det är vad du siktar på... :)

Galet va fort du kör med trajjan, men du måste nog kolla över den lite, det låter inte som att den går på alla fyra.
Jag jagar väl inte tiondelar men försöker ju lära mig att köra och det går väl lite hand i hand på sätt o vis.
Tyvärr tappade jag fokus lite från det under dagen och började försöka jaga folk att följa istället.

micke240 vafan du är ju schnabb nu juu , nu får man passa sig så man inte blir frånåkt .. snart :yoparty

Jo .. Det är smc tuvängen på Söndag va ? om man vill fila på kurvtagning :banana

Blir det väder ska jag åka .

Slutet på depårakan kanske :)

Slutet på depårakan? räknas det verkligen om man genar? Jag tror mer på slutet av långrakan isåfall då jag slår av överdrivet tidigt, men det är väl knappast sekunder där. Tror nog att Jåke gör reklam för slicks eller nåt :p

Jag e anmäld till Knix på Rörken på söndag, tänkte passa på att besöka lelles för första gången om det går. Va du e kinkig med vädret ;) Din kompis på Supermoto´n eller vad nu nakenduckarna heter saknade ju dig på Sviestad :)

Nya däck har jag köpt åxå. Tror det blev Michelin pure one eller nåt sånt tillslut, ser tuffa ut.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag e anmäld till Knix på Rörken på söndag, tänkte passa på att besöka lelles för första gången om det går. Va du e kinkig med vädret Din kompis på Supermoto´n eller vad nu nakenduckarna heter saknade ju dig på Sviestad

Jo det sas klass 1 varning i onsdags .. då la jag ner .. tyvär så här med facit i efterhand :död

Jo han kör en Hypermotard ..Han med Ktm 990 sm dök nog heller inte upp med den prognosen som va kvällen innan ..

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Fräckt filmat! Får man inte lite scenskräck av att stirra in i en kamera hela tiden? :hihi
Haha nä den e så långt ner så man tänker inte på den annat än att man kanske saknar varvräknaren lite ^^

Jo det sas klass 1 varning i onsdags .. då la jag ner .. tyvär så här med facit i efterhand :död

Jo han kör en Hypermotard ..Han med Ktm 990 sm dök nog heller inte upp med den prognosen som va kvällen innan ..

Nä det e väl ingen hypertard detta? http://conseal.ath.cx/gallery2/main.php?g2_itemId=94043

EDIT: Streetfighter hette den ju.. Passande nog :D

Jo jag var skeptisk åxå när jag åkte ner i onsdags k
väll, det regnade satan större delen av vägen till motellet. Men det blev en desto gladare överraskning när jag vaknade och kollade yr.no och det stod 0.0mm nederbörd :rock :banana

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...