Aprilia Tuono V4

Igår lyckades jag med bedriften att köra slut soppan i hojen (tuono -11), inte så märkvärdigt med tanke på hur törstig den är och det va precis efter en dag på knutstorp. :brinnerup
Medans jag väntade på räddning så kollade jag färddatorn och ska bara ha förbrukat 0.8 i snitt men inte kommit längre än 15 mil.

Går där inte i 17 Liter? stänger den lite i förväg för att inte tömma systemet helt? hur långt brukar ni kunna komma på en tank?
 
17 liter är ljug på 11-13års modellerna. Fick inte i det när jag körde den tom ens. Många andra som sagt samma sak. Jag brukar ligga runt 0.7-0.8 när jag är ute och kör. Lite lägre om jag bara transporterar mig och inte har skoj. Litar inte på datorn utan räknar själv.
2-3 mil har jag annars vågat köra när lampan tänds.
 
View attachment 423611
Var och provkörde denna igår. Lite för att se om det var värt att byta upp sig. Men mest bara för att det var kul att prova.

Och visst är den förfinad på alla punkter och en bättre hoj.
Den extra kraften i mellanregistret kändes verkligen. Den powerwheelade på tidigare varv än min -12a. Men på toppen var det ju typ same same!
Skönare att sitta på var den ju också.

Men saknade lite den sportigare känslan då jag tycker att den nya sittställningen var lite för snäll?

Slutsatsen då? Hade jag vart gjord av pengar så kanske jag hade bytt upp mig till en factory. Annars var det inte värt det enligt mig om man redan äger en tuono v4.

Har också alltid tyckt att den nya fronten är snyggare på bild. Den är snygg i verkligheten också. Men kändes väldigt stor?

Massa onödigt babbel. Var bara skönt att man inte blev helt överväldigad och ville byta bort den gule och få ett stort hål i plånboken! :-)

Jag tycker detsamma.
Med tillägget att jag tycker styret på 1100 är skönare.
Så jag vill ha sadeln o styret på min -12a.
 
Någon som har erfarenhet av kolfiber skydd som dessa? Bra/dåligt? Hur sätter man fast de på hojen?

ImageUploadedByTapatalk1442213491.653154.jpg
 
Någon som har erfarenhet av kolfiber skydd som dessa? Bra/dåligt? Hur sätter man fast de på hojen?

Har liknande på ramen på gixxern. De sitter med dubbelhäftande industri-foamtejp.

Måste f.ö. göra om det på högersidan till nästa år, den har lossnat nertill. :-/
 
Ni som själva köper och byter olja + filter, vilka kör ni på och varifrån handlar ni? Jag tänkte nog köra Motul 300V och originalfilter från Aprilia, åsikter?
 
De flesta på AF1 förespråkar Motul 300V 5W40, kör ni samma? Ska köpa på mig några filter ifrån Marcussens. De ska få kolla mina ventiler under hösten med.
 
De flesta på AF1 förespråkar Motul 300V 5W40, kör ni samma? Ska köpa på mig några filter ifrån Marcussens. De ska få kolla mina ventiler under hösten med.
Nä. Oftast Okq8 15w50 på dunk från Swedol eller via polare i den gula jag hade. 55-70 kr/lit.

Men det spelar ingen roll, bara ett konstaterande.
 
Last edited:
Hmm allright, du anser inte att det är värt dom extra kronorna för Motul då. Det borgar iofs istället för tätare oljebyten. Kanske ska tänka om, och 15W50 istället för 5W40 alltså. :)
 
Hmm allright, du anser inte att det är värt dom extra kronorna för Motul då. Det borgar iofs istället för tätare oljebyten. Kanske ska tänka om, och 15W50 istället för 5W40 alltså. :)
Vart ett väldigt rabalder på apriliaforum.com om viskositet. Tror snoken vart inblandad där också. I boken så ska rsv4 och tuono v4 fram till och med 2011 ha 15w40. Därefter vill dom ha i 5w50. Toleranserna i motorn ska tydligen vara mindre på de senare?

Jag kör med sbk racing i nu. 10w40 tror jag det var. Och ett snell filter från xlmoto. Har haft lite varmstarts skrammel. Vilket är vanligt. Ska prova orginalfilter och 300v nästa gång.
 
Last edited:
Vart ett väldigt rabalder på apriliaforum.com om viskositet. Tror snoken vart inblandad där också. I boken så ska rsv4 och tuono v4 fram till och med 2011 ha 15w40. Därefter vill dom ha i 5w50. Toleranserna i motorn ska tydligen vara mindre på de senare?

Lägre visko, mindre pumpförluster, mindre motstånd, mer effekt.

Min fjorton mumsar på 15w-50
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top