Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det blev från Evotech.
http://www.evotech-performance.com/...lia-tuono-v4-1100-factory-2015-tail-tidy-2015

Som rookie på tuono...kul stöd, eller snarare hur få ut stödet?
Pinnen sitter ju helt galet. Den italienska tankesmedjan gick nog å fikade istället...
Någon vettig lösning?
Tycker det sitter skit på de flesta hojar jag provat. Jag tror jag har fått in tekniken på denna nu iaf.

Jag tror jag typ får in foten under fotpinnen så den lyfter lite. Då kommer jag åt den lilla peggen på stödet.

Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Hade ett Ballistic Batteri i GSXR som funkade finfint å var lätt som attan, å jag råkade snurfa förbi denna: http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_...YX9-Magneti-Marelli-Lithium-Battery-MMYX9.htm
Så nu är -2Kg på väg hemåt för klart överkomlig peng, hoppas det inte är för många otrevliga referenser på just denna variant.

Min stoooora fråga är egentligen slip-on djungeln.
Finns det någon form av slip on som klarar ljudkraven för bankörning (med DBkiller) men samtidigt kan hänga i originalinfästningen. Dvs inte behöver hänga i skjutspinnen (eller en hållare där).?

Gillar utseendet på SC project och AR men de lär man väl kunna glömma på bana....
Någon som har ett hett tips, jag har heller inget behov av att sprida 108dB å mer i övrigt heller.

Vill ogärna grisa med garantier etc...så krävs Akra map för Slip-on och är det då bara ÅF som är godkända att lägga in sånt lr finns det bakvägar för detta till rimligare pris?

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Acraslipon med katpipe så kan du åka originalmapp och du klarar ljudkraven även på knudan.

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Hade ett Ballistic Batteri i GSXR som funkade finfint å var lätt som attan, å jag råkade snurfa förbi denna: http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_...YX9-Magneti-Marelli-Lithium-Battery-MMYX9.htm
Så nu är -2Kg på väg hemåt för klart överkomlig peng, hoppas det inte är för många otrevliga referenser på just denna variant.

Min stoooora fråga är egentligen slip-on djungeln.
Finns det någon form av slip on som klarar ljudkraven för bankörning (med DBkiller) men samtidigt kan hänga i originalinfästningen. Dvs inte behöver hänga i skjutspinnen (eller en hållare där).?

Gillar utseendet på SC project och AR men de lär man väl kunna glömma på bana....
Någon som har ett hett tips, jag har heller inget behov av att sprida 108dB å mer i övrigt heller.

Vill ogärna grisa med garantier etc...så krävs Akra map för Slip-on och är det då bara ÅF som är godkända att lägga in sånt lr finns det bakvägar för detta till rimligare pris?

Min högst personliga åsikt är att du har ny och fin hoj. Och har du råd så tycker jag att du ska köpa ett akra från aprilia åf så du får med racemappen i ecun också. Kostar ju en del.

Annars så tycker jag arrow är grymma. Billigare än akra. Men du får ändå riktigt bra kvalite. Jag har ett i kolfiber på väg hem till mig. (beggat)
Vill man spara pengar köper man i svart alu eller alu. Annars finns titan som är lite dyrare och kolfiber.
Det verkar som om man klarar bankraven utan dbkillern i med dessa. Men man får med en ifall att. Samt att man får med hängare om man vill ta bort passagerarpinnarna.

Leovince tror jag att man klarar bankraven med killern i också. Rätt bra pris på detta system med och det är i titan!

Snygga sc-projectpipan som westsidee har går väl också på bana med killer i? Den kortare varianten som man hänger i orginalfästet går aldrig ;)

Vill du promt ha i orginalinfästningen så kikade jag länge på detta innan jag hittade mitt beggade arrow. http://www.fresco-exhaust.com/rsv4-....html?osCsid=fa5452ab2a691dd3437f144d57e6bb5d
Supersnyggt svetsad linkpipe och rätt snygg slipon. Bra pris också. Lite okändare märke här dock. Men vad jag har läst ska det vara bra kvalite. Dbkiller följer med. Lär ju behövas vid banåka där.

Sen så finns det ju lite billigare system såsom mivv tex. Där är det väl lite mer tvek om man klarar sig på banan. Har sett några som kört med det. Men man vill ju gärna inte hålla igen.

Jag har ju en 2012 så jag köper min race ecu vid sidan om. Vilket inte går än på de nya 1100orna. Men ska väl komma snart?

Vill du slippa bök med garantier så är det väl akra från åf med race ecu som gäller? Ibland går dom väl med på bara slipon också. Säkrast att ringa och höra isf.

Last edited:

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Gällande bromsbelägg fram, visst är det så att de nya hojarna med ABS har en annan typ av belägg?

Jag åker till Tjeckien nästa vecka och vill ha med ett extra set, vart handlar man med så kort varsel?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Varför skulle de ha en annan typ av belägg?

Oavsett, kolla om Bactor eller nån annan butik som säljer belägg har hemma. Det är ett ganska standard Brembo-OK och det sitter på fler Aprilia samt både Ducati och KTM...

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Hej!
Jag vet att det finns en massa trådar om det men jag frågar iaf här. En sprillans ny Tuono i år och hinner inte få ihop mer än 500 mil innan vintern. Så ska jag byta olja innan, jag har den i varmgarage och har möjlighet att starta upp den några ggr under vintervilan. Om rekommendation ändå är oljebyte vilken sort vill den ha, är det någon skillnad på oljefilter och var får jag tag i packning till oljepluggen?

//Kenneth

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Hoj
Rytande V4
Ingen packning som Jåke säger, men en bricka sitter det där. Den följer gärna med oljan ner i kärlet man tömmer ut den i om man inte passar sig.

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Hej!
Jag vet att det finns en massa trådar om det men jag frågar iaf här. En sprillans ny Tuono i år och hinner inte få ihop mer än 500 mil innan vintern. Så ska jag byta olja innan, jag har den i varmgarage och har möjlighet att starta upp den några ggr under vintervilan. Om rekommendation ändå är oljebyte vilken sort vill den ha, är det någon skillnad på oljefilter och var får jag tag i packning till oljepluggen?

//Kenneth
Hoppar du bak en sida så diskuterades det alledeles nyss :) enligt boken 5w40 och oem filter.

Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Idag är jag en lycklig kille!
Fick hem paketet från england med mitt kolfiber Arrow och K&N filter. Monterade Arrowet (filter får vänta på gabro ecu).

Grym kvalite! Och Dan i england har tagit väl hand om grejerna. Fick det i orginalförpackning med alla grejer som hörde till! Monterade loss passagerarpinnarna då man fick med en hängare också.

Regnar och blåser lite så tog bara och puttrade runt lite i kvarteret. Gick jämnare i lågfart vilket var mysigt.
Låter typ lika högt fast ett dovare skönare ljud. Och så skjuter den lågor!!:yoparty

Ja, jag är som ett barn på julafton. I helgen ska det bli fint höstväder. Så då blir det att njuta mer innan vintern knackar på.

Ångrar dock lite att jag inte hann knipa Gabro ecun innan snok från Dan. Men men. Jag löser en egen i vinter!

Tycker väl ljuddämparn kunde vart lite kortare för utseendets skull. Men vafan. Nu behöver jag inte oroa mig lika mycket för bandagar iaf :)20150924_162124.jpg20150924_162205.jpg

Last edited:

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Varför skulle de ha en annan typ av belägg?

Oavsett, kolla om Bactor eller nån annan butik som säljer belägg har hemma. Det är ett ganska standard Brembo-OK och det sitter på fler Aprilia samt både Ducati och KTM...

Verkar vara olika ändå, får kolla upp detta lite mer noga.

ImageUploadedByTapatalk1443131687.395356.jpg

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Den högra känner jag igen, sån hade nog min - 12 också. Eller väldigt lika. Den vänstra har jag aldrig sett förr, är det från 1100an?

Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Idag är jag en lycklig kille!
Fick hem paketet från england med mitt kolfiber Arrow och K&N filter. Monterade Arrowet (filter får vänta på gabro ecu).

Grym kvalite! Och Dan i england har tagit väl hand om grejerna. Fick det i orginalförpackning med alla grejer som hörde till! Monterade loss passagerarpinnarna då man fick med en hängare också.

Regnar och blåser lite så tog bara och puttrade runt lite i kvarteret. Gick jämnare i lågfart vilket var mysigt.
Låter typ lika högt fast ett dovare skönare ljud. Och så skjuter den lågor!!:yoparty

Ja, jag är som ett barn på julafton. I helgen ska det bli fint höstväder. Så då blir det att njuta mer innan vintern knackar på.

Ångrar dock lite att jag inte hann knipa Gabro ecun innan snok från Dan. Men men. Jag löser en egen i vinter!

Tycker väl ljuddämparn kunde vart lite kortare för utseendets skull. Men vafan. Nu behöver jag inte oroa mig lika mycket för bandagar iaf :)View attachment 423860View attachment 423861
Snyggt....

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Ohoj gott folk !
ÄR EN STOLT ÄGARE AV EN TUONO -15 SOM I VECKAN FATT E-MAIL FRAN APRILIA, PA ITALIENSKA......EH

NAGON ANNAN SOM OCKSA FATT OCH KANSKE LISTAT UT VAD ÄRENDET GÄLLER ?

ÖNSKAR ALLA TUONO ÄGARE EN TREVLIG HELG.

MVH CBR1

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Ohoj gott folk !
ÄR EN STOLT ÄGARE AV EN TUONO -15 SOM I VECKAN FATT E-MAIL FRAN APRILIA, PA ITALIENSKA......EH

NAGON ANNAN SOM OCKSA FATT OCH KANSKE LISTAT UT VAD ÄRENDET GÄLLER ?

ÖNSKAR ALLA TUONO ÄGARE EN TREVLIG HELG.

MVH CBR1

Varför CAPSLOCK?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad