Aprilia Tuono V4

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Eotech med original blinkers.

View attachment 424987

Är det den gamla regskylten med måtten 195x155 som du har? Min originalskylt är 170x150 och det optimala vore om skylten gick kant i kant med hållaren så att miniblinkersen syns bra.

Finns det ngn återförsäljare i Sverige som för Evotechhållaren? Om inte var har du/ni beställt den?
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Ska du ha originalskylten blir det nog perfekt.
Om jag inte har fel tror jag minsta mått mellan lamporna i blinkersen ska vara 22cm.
Med evotech och originalblinkers blir det ca 28cm.
Om vi kan be Stanko slänga upp en bild på sin (aprilias egna) så är den mycket tightare.
Den med miniblinkers och miniskylt blir smutt

Ja, det vore kanon om ngn har en bild på Aprilias egen hållare där den sitter monterad på en hoj!
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Ska du beställa sc project så gör det direkt från deras hemsida istället. Och arrow är bra pris på ebay. (Läs ordentligt dock. Man får inte alltid med link pipe.)

Med dessa två du visar så kommer du inte komma i närheten av kågon bana. Dom låter väldigt högt! Snygga som fan dock.
Racemappning är att föredra när du väljer kortare burkar också.

Men bra kvalite på båda dom märkena. Ska du inte köra bana och kör med proppar, go for it! Men som sagt. Race mappen är att föredra på dessa korta burkar så den inte går för snålt.
Annars är sc projects lite längre burk jävligt snygg. Den längre arrowpipan som jag har är rätt snygg och prisvärd också!

http://www.sc-project.com/products.htm
430 eur för den längre sc burken. Men den finns bara under 11-14 modellerna. Men det är väl samma? Bara rsv4an som fått grövre rör?

http://www.ebay.com/itm/AUSPUFF-ARR...m41700b739b:m:m9q7iwKvnoz21gC6H00wXeg&vxp=mtr

Där har du arrowpipan. Den i länken har länkrör inkluderat. Detta är den billigare alu dämparen. Finns med titan och kolfiber också. Jag köpte en beggad i kolfiber. Hade jag köpt nytt så hade det nog blivit svart alu pga priset.

http://www.ebay.com/itm/EXHAUST-ARR...ash=item2a5953afa0:g:8IAAAOSw37tWClzl&vxp=mtr

Den kortare arrow. Linkpipe inkluderat men dbkiller köps som extraval.

JAg satt och kollade läääääänge på alla möjliga innan jag bestämde mig. VAr länge inne på de kortare du visar pga utseende. Men jag vill ju köra bana också så valde med hjärnan tillslut.

Hoppas jag var till någon hjälp.

Edit: eller är det 2015 rsv4 du ska ha det till? Isf gäller inte mina länkar. Utan du får ta specifikt för 2015 rsv4 då jag är 99,9% säker att den har en grövre anslutning till linkpipen.
 
Last edited:

jossi.i

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2015
Ort
göteborg
Hoj
2011
Hej ni som åker SC project slip on på Tuono 1100 rr /Factory vilket av dom åker ni ?
åker ni den till 11-14 eller den till 15 med det grövre röret

MVH
Jossi
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej ni som åker SC project slip on på Tuono 1100 rr /Factory vilket av dom åker ni ?
åker ni den till 11-14 eller den till 15 med det grövre röret

MVH
Jossi


Har varken eller men svaret bör rimligtvis grunda sig i följande

Tuono 1100 delar (har samma typ) grenrör med tuono 11-14. Så alla rör för rsv4 2009-2014 och tuono 2011-2015 ( inkl 1100) funkar.

Det är Rsv4 2015 som fått nytt grenrör och passar inte de ovanstående.
 
Last edited:

jossi.i

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2015
Ort
göteborg
Hoj
2011
Hej hänger nog med men dom har släppt ett nytt rör ganska nyligen
till Tuono 1100 med lite grövre rör fundera på om det var värt mellanskillnaden då den var lite dyrare
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Betr SC project så betänk följande:
Ovala Slip-on med Tunon 1100 Factory på bilderna, rent race rör..ingen DB killer finns. Link pipe i titan.
http://www.sc-project.com/aprilia_tuono_v4_15_photogallery_oval_racing.htm

Ovala Slip-on med Tuono V4 1000, Stålband runt dämpen, löstagbar DB killer medföljer. Linkpipe i RF
http://www.scproject-shop.com/aprilia_tuono_v4_silenziatore_ovale_e.htm

Ovala Slip-on med RSV4 <14, som ovs men men med CF Band runt dämpen, löstagbar DB killer, Linkpipe i RF.
http://www.scproject-shop.com/aprilia_rsv4_oval_matt_carbon_e.htm

Och bara för att befästa...Nya RSV4RF har grövre anslutning å passar ingen Tuono inkl 1100. Den äldre RSV4 passar fint!

Jag köpte den senare till min 1100 Factory..passade perfa, jefligt högljudd utan DB killer.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Tack för era svar! Personligen tycker jag att det är jättesvårt att välja, men jag vill ha en kort burk beroende på utseendet. :) Och det är till en RSV4 2015 eller 2016 som det gäller. Anledningen till att jag skriver i det här forumet är att forumet för RSV4 verkar ha gått på semester och ni verkar ju vara ett gäng skrivglada killar :)

Jag har hört Arrows slipon http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=76647 och tycker att det är ett bra ljud, inte sådär vansinnigt högt. Jag har även sett ett bänkningsresultat, vilket var jättefint med jämna och fina kurvor både vad gäller effekt och vrid. Den hojen hade originalmappen.

Vad gäller SC Projects slipon http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=76766 så har jag ingen erfarenhet alls. Detta är dock det system som tilltalar mig mest exteriört, speciellt om jag köper en 2015 i färgen "Bucine grey". Jag har dock ingen aning om vad som händer med effekten och vridet. Jag har ingen lust att få några svackor i mellanregistret. Jag har lyssnat på sliponet på Youtube och det låter definitivt mer än Arrows.

Jag förstår inte riktigt om det går att ladda ned separata mappar eller om man behöver en "Race Ecu". Hur funkar det egentligen och hur mkt kostar en "Race Ecu"?
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tack för era svar! Personligen tycker jag att det är jättesvårt att välja, men jag vill ha en kort burk beroende på utseendet. :) Och det är till en RSV4 2015 eller 2016 som det gäller. Anledningen till att jag skriver i det här forumet är att forumet för RSV4 verkar ha gått på semester och ni verkar ju vara ett gäng skrivglada killar :)

Jag har hört Arrows slipon http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=76647 och tycker att det är ett bra ljud, inte sådär vansinnigt högt. Jag har även sett ett bänkningsresultat, vilket var jättefint med jämna och fina kurvor både vad gäller effekt och vrid. Den hojen hade originalmappen.

Vad gäller SC Projects slipon http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=76766 så har jag ingen erfarenhet alls. Detta är dock det system som tilltalar mig mest exteriört, speciellt om jag köper en 2015 i färgen "Bucine grey". Jag har dock ingen aning om vad som händer med effekten och vridet. Jag har ingen lust att få några svackor i mellanregistret. Jag har lyssnat på sliponet på Youtube och det låter definitivt mer än Arrows.

Jag förstår inte riktigt om det går att ladda ned separata mappar eller om man behöver en "Race Ecu". Hur funkar det egentligen och hur mkt kostar en "Race Ecu"?
Pris för att köpa race har varit runt 4 tusen på de tidigare modellerna iaf.
Och det är väl det man ska satsa på i första hand. Sen kanske inviduellmappa ovanpå den med tex en pc5a.
Gabro i italien förbättrar racemapparna lite och man kan skicka ner sin box dit för något billigare peng. Men tror inte han satt tänderna i nya rsv4an än.

www.lafamigliaaprilia.se (svenska apriliaklubben) finns det mer kunnigt folk. Mysig klubb med bra medlemmar. Betalar man in avgift så får man tillgång till fulla forumet också. Gör lite reklam för att jag hellre har ett aktivt forum där än behöva hoppa över till denna tråden :p
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag förstår inte riktigt om det går att ladda ned separata mappar eller om man behöver en "Race Ecu". Hur funkar det egentligen och hur mkt kostar en "Race Ecu"?

För infos skull kommer jag troligtvis ha en Race ECU till en Tuono -12 till salu inom kort.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag förstår inte riktigt om det går att ladda ned separata mappar eller om man behöver en "Race Ecu". Hur funkar det egentligen och hur mkt kostar en "Race Ecu"?

Så här är det på Tuono 1100 (antar att det är samma med nya RSV4), så som jag fattat det:

Ja, det går att ladda in en separat "slip-on" map på ECU ...om du köper ett Akrapovic slip-on från Aprilia. Då får du en upplåsningskod som är kodad med ditt VIN, så att verkstaden kan ladda ner från Aprilia och sedan in i hojen. Förut, efter vad jag förstår, så kunde man ladda in en race-map (anpassad för tävling, inkl. öppnare blås) på original-ECU efter ha köpt en kod, men den möjligheten verkar ha försvunnit.

Då för att få tag i race-map numera så får man köpa en ECU med racemap på. Detta är alltså exakt samma ECU-hårdvara bara att det ligger en annan programvara på den. Det är ingen skillnad på en original-ECU med racemap inladdad, eller en race ECU! Kul va? Kan ha nånting med helfordonsgodkännande att göra, har jag en misstanke om.

Gabro som nämns är en italienare som har "hackat" Aprilia ECU-er i ett antal år (hade "Gabrochip" i min gamla Falco) som gör en egen map. Han kan ta en original-ECU som skickas till honom och ladda in. Tyvärr så tror jag vi får vänta ett tag på att han kan fixa 2015 RSV4 och Tuono 1100, för han måste få tag i sådana cyklar för att experimentera på. ECU-hårdvaran i de nya hojarna skiljer sig även lite.

F.ö. så är det egentligen lite missvisande att prata om "map" då det är hela mjukvaran man pratar om här, inte bara bränsle- och tändningsmap. APRC, gasrespons och motorbroms o.s.v. är också annorlunda i race/original/gabromapparna.

PC V är väl det man har att tillgå om man sedan vill göra en individuell mappning, men det enda den kan ändra är bränslet.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Så här är det på Tuono 1100 (antar att det är samma med nya RSV4), så som jag fattat det:

Ja, det går att ladda in en separat "slip-on" map på ECU ...om du köper ett Akrapovic slip-on från Aprilia. Då får du en upplåsningskod som är kodad med ditt VIN, så att verkstaden kan ladda ner från Aprilia och sedan in i hojen. Förut, efter vad jag förstår, så kunde man ladda in en race-map (anpassad för tävling, inkl. öppnare blås) på original-ECU efter ha köpt en kod, men den möjligheten verkar ha försvunnit.

Då för att få tag i race-map numera så får man köpa en ECU med racemap på. Detta är alltså exakt samma ECU-hårdvara bara att det ligger en annan programvara på den. Det är ingen skillnad på en original-ECU med racemap inladdad, eller en race ECU! Kul va? Kan ha nånting med helfordonsgodkännande att göra, har jag en misstanke om.

Gabro som nämns är en italienare som har "hackat" Aprilia ECU-er i ett antal år (hade "Gabrochip" i min gamla Falco) som gör en egen map. Han kan ta en original-ECU som skickas till honom och ladda in. Tyvärr så tror jag vi får vänta ett tag på att han kan fixa 2015 RSV4 och Tuono 1100, för han måste få tag i sådana cyklar för att experimentera på. ECU-hårdvaran i de nya hojarna skiljer sig även lite.

F.ö. så är det egentligen lite missvisande att prata om "map" då det är hela mjukvaran man pratar om här, inte bara bränsle- och tändningsmap. APRC, gasrespons och motorbroms o.s.v. är också annorlunda i race/original/gabromapparna.

PC V är väl det man har att tillgå om man sedan vill göra en individuell mappning, men det enda den kan ändra är bränslet.

Hur påverkar racemappen effekten och vridet och vad händer med gasresponsen? Blir hojen "hetsigare"/ryckigare på gasen?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Hur påverkar racemappen effekten och vridet och vad händer med gasresponsen? Blir hojen "hetsigare"/ryckigare på gasen?

Jag kan inte säga personligen, då jag inte har nån ännu. :) Tuono 1100-ecu:n har precis kommit ut på tillbehörslistorna och jag har inte bestämt om jag ska ha någon.

Men R/S/T-trottelresponsmapparna är i alla fall annorlunda i racemappen på de äldre.

"The ECU is loaded with the three maps R, S and T, all of which full power maps. The R map limits torque in the first three gears recommended for less experienced riders in poor grip conditions. The S map is a “full power” map, but with a softer throttle response. The T map is a “full power” map with extremely direct throttle response (recommended for expert riders).

*Please Note: Dealer installation is required, due to throttle and handle learning procedures that must be done with Aprilia Axone, Navigator, or PADs."
 

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Utväxling Tuono v4 -12 drivpaket

Tuono Utväxling ?
Vad kör ni med ?
jag tänkte byta drivpaket och tycker den är lite högt växlad vad rekommenderar ni att byta till.

Xl moto har ett billigt drivpaket DRIVPAKET JT DREV OCH SNELL POWERLINK 525 X-RING APRILIA TUONO V4 2012.

Men vet inte om jag vågar köpa det SNELL heter kedjan
 

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Tuono Utväxling ?
Vad kör ni med ?
jag tänkte byta drivpaket och tycker den är lite högt växlad vad rekommenderar ni att byta till.

Xl moto har ett billigt drivpaket DRIVPAKET JT DREV OCH SNELL POWERLINK 525 X-RING APRILIA TUONO V4 2012.

Men vet inte om jag vågar köpa det SNELL heter kedjan

Och så tycker jag den är lite slapp/ryckig i drivlinan vet inte om det är slirkopplingen som gör detta
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tuono Utväxling ?
Vad kör ni med ?
jag tänkte byta drivpaket och tycker den är lite högt växlad vad rekommenderar ni att byta till.

Xl moto har ett billigt drivpaket DRIVPAKET JT DREV OCH SNELL POWERLINK 525 X-RING APRILIA TUONO V4 2012.

Men vet inte om jag vågar köpa det SNELL heter kedjan
Jag gick ner en kugge fram. Köpte ett snell drev. Kan inte säga nåt om kvaliten på det andra. Hade tankar på att gå upp 2 kugg bak också. Men tycker nog den är livlig som den är just nu! :)
Kanske testar det när det är dags att byta hela drivpaketet.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top