Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Blir inte hojen jäkligt lågt växlad Snok?
Jag har 42 bak och det skulle ju va kul bara för att testa ett kugg mindre fram.
Fråga:
Har nån sett att det finns en raceväxelpet till original fotpinnarna? Och vart köper jag det.
Helt nya pinnar hade vart kul, men ligger inte i budgeten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Blir inte hojen jäkligt lågt växlad Snok?
Jag har 42 bak och det skulle ju va kul bara för att testa ett kugg mindre fram.
Fråga:
Har nån sett att det finns en raceväxelpet till original fotpinnarna? Och vart köper jag det.
Helt nya pinnar hade vart kul, men ligger inte i budgeten.

Njaaa, alltså. 42bak är ju standard. Kan väl ungefär säga att 15-45 är ungefär som 14-42, men 14 fram är inget jag testat..
Detta tycker jag funkar bra på våra svenska banor (ej Anderstorp inkluderat).
Det ger, med 200//60 bakdäck ca
110på ettan,
140 på tvåan,
170 på 3an
200på 4an,
224 på 5an och (där man växlar upp alltså) samt när man varvar ur
6an 258.
Tät och bra för att kunna missa en växel utan att totalt tappa driv. Min åsikt...

Att jämföra med 15-42 vilket är rätt populärt

120
150
184
215
240
277(varvstopp)

Som ni säkert ser förlorar man inte såå mycket, men tycker att växlingspunkter ger bra driv på nästa växel. Dvs, bra flås ut ur kurvor på knixiga svenska banor som knutstorp mm.
Tror jag lyckades varva ur 5an på Gotland med 15-45.

Vad jag ska köra med på Slovakia Ring däremot blir nog mer åt standard...

Toppfart 6an med standarddrev 295

Ja, om jag nu har alla utväxling rätt i min databas....

Maxvarv 12400
Växlingsvarv 11500
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Sorry har ju såklart 44 bak och original, 16?? fram. Måste testa ett mindre fram!
Där är växelpeten ja, en sån ska jag ha!!!
Vill så gärna ha fasta pinnar för skyddets skull, men kinakopior i vintras och det blev så kass att jag skickade tillbaka skräpet.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Sorry har ju såklart 44 bak och original, 16?? fram. Måste testa ett mindre fram!
Där är växelpeten ja, en sån ska jag ha!!!
Vill så gärna ha fasta pinnar för skyddets skull, men kinakopior i vintras och det blev så kass att jag skickade tillbaka skräpet.
Okej vilka köpte du? Har också kollat på fasta kopior. Men man blir ju osäker. Fan, en växelpet och nytt bakdrev. Får skriva brorsans adress så inte sambo ser paketen ;-)
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Köpte denna variant fast av ett annat märke, troligtvis konkat nu. Länken mellan växelpet och växelförare tar i ramen bl a.
http://www.ebay.com/ulk/itm/321707947718

Köpte dessa istället:
http://www.ebay.com/ulk/itm/262134027785
Är nog dom jag kollat på. Blir inga sånna då.

Ja du visade ju dom på gåsen :) kanske blir ett par sånna också. För nu tar min häl i arrow systemet och det är fetingretsamt!

Sen kanske man kan byta ut fjädern och sprinten i orginal fotpinnarna mot brickor och genomgående bult med mutter för att dra fast dom? Bonnmek
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ja det blir i alla fall bättre, men hälen kommer ta i ändå. I början var jag skitnoga att hålla upp foten, nu får det va.

Får kolla upp bonnmeken, gänga ett hål annars och köpa bara pinnar å dra fast. Så sitter ju alla justerbara rearsets.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ännu mer bonnmeck, vänd uppåner på pedalen , fila lite och en distans. Längre stag sen presto, raceväxlat med originalet till qs
 

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Goodwill? Skulle inte motorgarantin via svedea täcka detta? Eller löser dom ut den då bara menar du?

Jävla trist för dig vilket som. Hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt!

Precis, det hade varit upp till Svedea att lösa ut hojjen/köpa motor annars då jag hade helförsäkring. Men fick precis höra att Aprilia fixar ny motor över vintern trots garantin gått ut. :tummenupp Förhoppningsvis är den väl körklar tills det är säsong igen. :gnissla Beslutsångest över om man ska sälja den i vår sen och testa något nytt eller ej dock. Hade inte tackat nej till större tank och abs känner jag. :)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top