Aprilia Tuono V4

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Du behöver inte göra någonting alls för att montera slipon på hojen, den klarar av det alldeles utmärkt utan mappning.

Racemapp innehåller en del andra inställningar, anpassade för helsystem och bankörning/tävling. Den justerar TC, motorbroms, ABS och en hel del annat förutom bränsleblandningen.

Jag har köpt detta slipon http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=76766 och enligt vad som står i texten så ska man tydligen mappa om..."This exhaust is not road legal. Race Mapping or a Race ECU is mandatory with this exhaust system." Men det kanske man inte behöver då? Och här skiljer man tydligen på "Race Mapping" eller "Race ECU".:confused::confused: Kan man välja att enbart lägga in en mapp, utan att ha en race ecu?:confused::confused:
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Du har tre alternativ
1: köpa race ecu
2: montera en PCV och få den justerad
3: skicka din ECU till någon som mappar om den.

Aprilia själva erbjuder
1: köp deras race ECU
2: köp de Akrapovic system Aprilia själva erbjuder till fantastiska överpriser, då ingår även en speciell kod som tillåter ÅF att kunna ladda in Race Ecu mjukvaran i din original ECU.

Jag har bromsat min 1100 Factory helt original, de går bitvis snålt. Jag har monterat slip on nu men har inte kört en meter. Kommer defenetivt ordna så bränsleblandningen blir rätt innan dB killer etc åker ur.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Det är många som kör utan race ecu/racemapp (det är samma) eller powercommander.

Jag körde min 1000 med arrow utan i somras. Tyckte den gick bättre. Kollade dock inte blandningen i bänk. Har nu gabros racemapp i ecun. Inte kört än dock.

Jag har upplevelsen att 1100:an går magert som det är original, speciellt på låga varv och trottelöppningar. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bekräftat att den går magrare än V4R på nåt av forumen. Bra för bränsleförbrukningen, men jag är själv väldigt tveksam till att potentiellt magra ut ännu mera med öppnare blås utan nån slags åtgärd på min egen hoj. Bara att ta bort spjällvajrarna gör den riktigt otrevlig på varv under 5-6000.

Noale har ju inte gjort det lätt för oss direkt...
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag har upplevelsen att 1100:an går magert som det är original, speciellt på låga varv och trottelöppningar. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bekräftat att den går magrare än V4R på nåt av forumen. Bra för bränsleförbrukningen, men jag är själv väldigt tveksam till att potentiellt magra ut ännu mera med öppnare blås utan nån slags åtgärd på min egen hoj. Bara att ta bort spjällvajrarna gör den riktigt otrevlig på varv under 5-6000.

Noale har ju inte gjort det lätt för oss direkt...
Låter som om ni har koll på grejerna. Jag redigerar bort mitt inlägg så jag inte förstör för någon
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag kör min Factory med SC slipon utan map, går betydligt bättre jmfr med original. Dessutom fått bekräftat av Bikeport att 1100 går fett nog som det är, behövs ingen map när det gäller slipon
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag kör min Factory med SC slipon utan map, går betydligt bättre jmfr med original. Dessutom fått bekräftat av Bikeport att 1100 går fett nog som det är, behövs ingen map när det gäller slipon

Några frågor... Har du haft gas av/på-problemet? Har du haft det på sen innan senaste mapparna?

Liksom, fett nog kan ju betyda "minimal risk för motorskador", fett nog för mig är att den går bra på lågvarv+låg gas.

Men, men... Jag har inte senaste mappen än å.a.s., jag får fixa det till våren och omvärdera om det är bättre då.
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Några frågor... Har du haft gas av/på-problemet? Har du haft det på sen innan senaste mapparna?

Liksom, fett nog kan ju betyda "minimal risk för motorskador", fett nog för mig är att den går bra på lågvarv+låg gas.

Men, men... Jag har inte senaste mappen än å.a.s., jag får fixa det till våren och omvärdera om det är bättre då.

Köpte hojen ny i Juli, inget upg sedan dess.
Den går mjukt över hela registret.

Gjorde några enkla ovetenskapliga tester, jämförde original med SC med och utan DB-killer.

Sämst gasresponse och upplevd effekt var SC med DB-killer.
Original jmfr med öppet SC var hyfsat jämförbart. Effekt verkar komma tidigare i registret med SC.

Med detta sagt kommer jag eventuellt ändå köpa race-ecu, mest för att det blir skoj att testa.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Så här står det på SC-Projects hemsida:

"If I install a SC-Project exhaust system are a new mapping of the control unit and other changes on the motorbike necessary?

No, it isn’t. You haven’t to make any changes to your motorbike or to the control unit, since SC-Project exhaust systems are realized for every motorbike model and this allow to have higher performance without changes to control unit or to the original carburetion of the motorbike. The usage of an additional control unit is suggested with reference to the installation of a complete group full system.

In any case the adoption of an additional control unit (also on motorbike with the sole silencer) with a specific mapping and a higher performance filter can improve the supply and the maximum power of the motorbike. For some models one or more specific mapping are available on line (you can download it for free from our web site). Every mapping is realized on the bench test by competent technicians."


http://www.sc-project.com/faq_sc_project_e.htm


Enligt detta ska det tydligen inte behövas ngn ny mappning. Men det bästa kanske är att helt enkelt montera sliponet och göra en bänkkörning och se hur bränsleblandningen är.
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Probike Gbg tar nya rekord.

Mejlade dom idag om pris på 1000mila service.

De ville ha 4674kr, för att i princip byta olja. Fy f*n! Jag ska aldrig mera fundera på att göra något hos dom.
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Nej nu måste jag bli gladare. Någon av er Gbg pojkar som vill följa med till Kinnekulle i slutet av april? Sista gången åkte vi upp över dagen och det var skoj.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top