Aprilia Tuono V4

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Behöver man kalibrera om APRC om man byter däck? Rullomkrets ändras ju lite grann mellan gammalt och nytt. Å andra sidan, isåfall borde man väl kalibrera om nu och då allteftersom däcken slits?:va
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Behöver man kalibrera om APRC om man byter däck? Rullomkrets ändras ju lite grann mellan gammalt och nytt. Å andra sidan, isåfall borde man väl kalibrera om nu och då allteftersom däcken slits?:va
Det skadar ju inte :) jag har alltid gjort det vid byte. Samma gäller vid drevbyte.

Är ju snabbt gjort!
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag tror att jag i sådana fall, i dagsläget, avhåller mig från att testa Racetec RR. Dock, vilken skillnad är det på Interact K3 och Super Corsa SP (som sitter original på min Factory)? Om någon? Är det värt att testa Interact? Jag är mycket nöjd med SP.

Ptja, jag skulle nog vara nöjd med Super Corsa SP då.

Det sägs att Metzeler lånar stommar och grundteknologi från Pirellis "fjolårsmodeller". Hur väl det stämmer, vem vet? Men i min erfarenhet, som mest gäller slicksen, så är i.a.f. Metzeler- och Pirelli-slicksen väldigt likartade i känsla och beteende. Så det ligger kanske nånting i det som sägs.

När det väl blir dags att inhandla Racetec RR K1-K3 alternativt Super Corsa V2 SC1-SC2, hur kan fördelningen fram kontra bak möjligen se ut? Jag förstår att detta är synnerligen subjektivt, jag personligen bromsar tidigt och utnyttjar en väldigt hög kurvfart snarare än att maxa bromsen sent, klippa apex och gasa stenhårt ut. Finns det några allmänna riktlinjer?

Jag har kört båda, fast slicksen, i några uppsättningar. Det ska inte vara större skillnader, de är alla racedäck.

K1 fram, K2 bak med Metzeler. SC1 fram, SC2 bak Pirelli. Finns knappast bättre, men nu snackar vi ju äkta racedäck! Däcksvärmare, kärra och ett hyggligt tempo rekommenderas. :)

Huruvida de passar för vida 125:a-linjer eller point-and-squirt-stilar får du nog fråga nån som är lite bättre än mig, haha! Men din beskrivning låter rätt lik min körning på bana, jag demonbromsar inte heller och försöker ist. släppa av bromsen tidigt och rulla med rejält nedlägg mot sent apex. Men sen så är jag rätt aggressiv på gasen. För att gasa är roligt och trail-brake är skitläskigt. :)

Resultatet är i.a.f. att jag knappt sliter framdäcket fast jag har K1/SC1 (soft). Efter 2 bakdäck+vändningar så ser fram likadan ut som efter två pass. Men då byter jag det i.a.f. p.g.a. värmecykler.

Men har man ett skapligt tempo, säg <1.16 eller så på Gelleråsen och inte kör racetempo så går det att få SC1/SC2-däcken att hålla förvånansvärt länge. Hela två bandagar på ett bakdäck t.ex. ;)

Det är inte så ekonomiskt, men det känns rätt skönt att ha ett mjukt racedäck fram när man provocera sig själv och leka roadracer, det går inte att komma ifrån.

Annars om man ska ha lite mer ekonomiska rena bandagsdäck så finns det ju Racetec CompK och Superbike Pro också, som man inte behöver värmare till. Har dock ingen erfarenhet av dessa.

Oj, vad långrandigt det blev. :) Men det är kul att prata körning och däck. Det snackas alldeles för lite om däck.
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Någon som har åsikt om Starol i Enköping??

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Zheater

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
16 Aprilia Tuono 1100 Factory
Här kommer en fråga till. Är det problem att köra med original blås på smc kurserna? Jag tänker för och främst på Knutstorp. Jag har försökt skumma igenom tråden och eventuellt så förstår jag att det är så? En massa tips på slipons som är ok har jag hittat men fungerar det med original?
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Det är inga problem tror jag. Vad har Knutstorp för db gräns?


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Här kommer en fråga till. Är det problem att köra med original blås på smc kurserna? Jag tänker för och främst på Knutstorp. Jag har försökt skumma igenom tråden och eventuellt så förstår jag att det är så? En massa tips på slipons som är ok har jag hittat men fungerar det med original?

Inga problem alls.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Ptja, jag skulle nog vara nöjd med Super Corsa SP då.

Det sägs att Metzeler lånar stommar och grundteknologi från Pirellis "fjolårsmodeller". Hur väl det stämmer, vem vet? Men i min erfarenhet, som mest gäller slicksen, så är i.a.f. Metzeler- och Pirelli-slicksen väldigt likartade i känsla och beteende. Så det ligger kanske nånting i det som sägs.



Jag har kört båda, fast slicksen, i några uppsättningar. Det ska inte vara större skillnader, de är alla racedäck.

K1 fram, K2 bak med Metzeler. SC1 fram, SC2 bak Pirelli. Finns knappast bättre, men nu snackar vi ju äkta racedäck! Däcksvärmare, kärra och ett hyggligt tempo rekommenderas. :)

Huruvida de passar för vida 125:a-linjer eller point-and-squirt-stilar får du nog fråga nån som är lite bättre än mig, haha! Men din beskrivning låter rätt lik min körning på bana, jag demonbromsar inte heller och försöker ist. släppa av bromsen tidigt och rulla med rejält nedlägg mot sent apex. Men sen så är jag rätt aggressiv på gasen. För att gasa är roligt och trail-brake är skitläskigt. :)

Resultatet är i.a.f. att jag knappt sliter framdäcket fast jag har K1/SC1 (soft). Efter 2 bakdäck+vändningar så ser fram likadan ut som efter två pass. Men då byter jag det i.a.f. p.g.a. värmecykler.

Men har man ett skapligt tempo, säg <1.16 eller så på Gelleråsen och inte kör racetempo så går det att få SC1/SC2-däcken att hålla förvånansvärt länge. Hela två bandagar på ett bakdäck t.ex. ;)

Det är inte så ekonomiskt, men det känns rätt skönt att ha ett mjukt racedäck fram när man provocera sig själv och leka roadracer, det går inte att komma ifrån.

Annars om man ska ha lite mer ekonomiska rena bandagsdäck så finns det ju Racetec CompK och Superbike Pro också, som man inte behöver värmare till. Har dock ingen erfarenhet av dessa.

Oj, vad långrandigt det blev. :) Men det är kul att prata körning och däck. Det snackas alldeles för lite om däck.

Att prata däck är skitkul! :) Jag har precis själv på allvar börjat "plugga på" och pröva mig fram, vilket verkligen är roligt, men samtidigt är det ju viktigt att få andras input och resonemang.

Visst finns det SC0 som är supersoft? Nästa uppsättning blir nog till att testa SC1 fram och SC2 bak, har en kommande två-dagars på Kinnekulle så det blir toppen :banana Hur arbetar du med däckvärmare, orkar du gå in närmare på det? Min tanke, i dagsläget, är att köra in mig rejält på Pirellis SP/SC och köra med dem något år framöver, just för att verkligen lära mig dem och få ut max av dem, vilket jag tror tar ett tag om man inte är superproffs.

Vore också kul att få ditt inspel på varför du kör SC1 fram och inte SC2, som bak. Ju mer jag tänker på det, rent teoretiskt, så torde ju hårt/hårt passa min körstil, resonerar jag haha :crash:)
 
Last edited:

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Urgent Service på dash:en och bärgare hem till garaget :död

Efter att ha kopplat upp den till datorn och läst av felkoderna så verkar det vara demand sensorn som spökar.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Att prata däck är skitkul! :) Jag har precis själv på allvar börjat "plugga på" och pröva mig fram, vilket verkligen är roligt, men samtidigt är det ju viktigt att få andras input och resonemang.

Visst finns det SC0 som är supersoft? Nästa uppsättning blir nog till att testa SC1 fram och SC2 bak, har en kommande två-dagars på Kinnekulle så det blir toppen :banana Hur arbetar du med däckvärmare, orkar du gå in närmare på det? Min tanke, i dagsläget, är att köra in mig rejält på Pirellis SP/SC och köra med dem något år framöver, just för att verkligen lära mig dem och få ut max av dem, vilket jag tror tar ett tag om man inte är superproffs.

Vore också kul att få ditt inspel på varför du kör SC1 fram och inte SC2, som bak. Ju mer jag tänker på det, rent teoretiskt, så torde ju hårt/hårt passa min körstil, resonerar jag haha :crash:)

Bryter helt fräckt in med några iaktagelser gällande Pirelli/Metzler.
Är inte någon speed demon direkt (1:14 Gåsen, 1:31 g-ring) så de kanske kan vara relevanta för er.
Håller med Falco-t att sc1/sc2 resp k1/k2 funkar bra (för det mesta). Personligen tycker jag att mjukare fram ger mer känsla och förtroende i framändan.
Livslängden varierar rejält beroende på förhållanden (kallt/varmt). Under kyligare svenska förhållanden har jag inte haft några större problem att pricka rätt med lufttryck. Fick däremot en rejäl (dyr) erfrenhet på större bana och varm asfalt (Barcelona).
Glad i hågen åkte jag ut första passet med vanligt tryck (1,7 bak o 2,4 fram, varma). Klart synligt slitage efter 20 min men det hade gått ganska långsamt (ny gigantisk bana). Nästa pass mer gas och framdäcket var helt slut! Bak var ingen vacker syn heller.
Botemedlet fram var skitenkelt. Höjde trycket till 2,5 (med nytt däck) - perfekt slitage.
Bak sänktes trycket till 1,6 och det blev marginellt bättre men däcket var sopslut inför sista passet för dagen.
På med nytt däck och körde siste passet med "guide", Jesper Hubner visade gammgubben hur ett juste point-n-shoot-spår ser ut.
Får medge att spåren kändes både skumma och långsamma men klockan ljuger inte, det gick klart snabbare.
Och, bakdäcket var så fint så. Det höll nästan två hela dagar.
Nu är det kanske inte helt ok att jämföra en GP-bana med det vi är vana vid. Många av kurvorna är låååånga och hyffsat snabba.
Jag kommer iaf att försöka lära om och praktisera mer av att dyka djupare in i sväng och minska tiden med fullt nedlägg så mycket det går.
Ursäkta om det blev långrandigt för som sagt: Gagga om däck är kul :)
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Intressant och förvisso tråkigt att trycket kan ge sån skillnad på slitaget.
Kan du definiera "dyka djupare in i sväng"?
Är mycket långsammare än du men vill lära mig.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Intressant och förvisso tråkigt att trycket kan ge sån skillnad på slitaget.
Kan du definiera "dyka djupare in i sväng"?
Är mycket långsammare än du men vill lära mig.

Hmm, lite knepigt utan papper och penna men jag gör ett försök.
Grundtanken är att göra kurvan så "kort" som möjligt och omvänt rakorna så långa som möjligt.
Ett typiskt "långt" 250-spår börjar med att du håller ut i ytterspår fram till svängpunkte, ner med hojjen, toucha apex, glid ut mot ytterspår under gaspådrag och iväg mot nästa krök.
Om du istället försöker att köra "rakt fram" så länge som möjligt dvs du följer inte ytterkant innan svängen utan går längre in mot banmitt och siktar mot kurvans innerkant innan apex. Du tvingas följa ett spår som "missar" apex ganska rejält (vilket jag syftade på med att gå djupt in i kurvan). Men svängen blir oxå kort och du kan gå på gas tidigare och hårdare.
Kurvhastigheten blir förstås lägre eftersom du gör en tightare sväng än kurvan faktisk tillåter.
Men, eftersom du svänger senare så kan du bromsa senare och i utgången kan du gå på,tidigare.
Som jag fått förklarat för mig så är det en fråga om att nyttja en literklubbas främsta fördel - effekten.
Att ligga och gnida i lååånga svepande kurvor är 600'or mycket bättre på...
Allså, klara av svängen så fort som möjligt och gör rakan så lång som möjligt...typ☺
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top