Allramified
Medlem
Behöver man kalibrera om APRC om man byter däck? Rullomkrets ändras ju lite grann mellan gammalt och nytt. Å andra sidan, isåfall borde man väl kalibrera om nu och då allteftersom däcken slits?
Det skadar ju inte jag har alltid gjort det vid byte. Samma gäller vid drevbyte.Behöver man kalibrera om APRC om man byter däck? Rullomkrets ändras ju lite grann mellan gammalt och nytt. Å andra sidan, isåfall borde man väl kalibrera om nu och då allteftersom däcken slits?
Jag tror att jag i sådana fall, i dagsläget, avhåller mig från att testa Racetec RR. Dock, vilken skillnad är det på Interact K3 och Super Corsa SP (som sitter original på min Factory)? Om någon? Är det värt att testa Interact? Jag är mycket nöjd med SP.
När det väl blir dags att inhandla Racetec RR K1-K3 alternativt Super Corsa V2 SC1-SC2, hur kan fördelningen fram kontra bak möjligen se ut? Jag förstår att detta är synnerligen subjektivt, jag personligen bromsar tidigt och utnyttjar en väldigt hög kurvfart snarare än att maxa bromsen sent, klippa apex och gasa stenhårt ut. Finns det några allmänna riktlinjer?
Av vad jag läst i apriliaklubben ska det vara bra skit lite svårt att få kontakt ibland.Någon som har åsikt om Starol i Enköping??
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Här kommer en fråga till. Är det problem att köra med original blås på smc kurserna? Jag tänker för och främst på Knutstorp. Jag har försökt skumma igenom tråden och eventuellt så förstår jag att det är så? En massa tips på slipons som är ok har jag hittat men fungerar det med original?
Ptja, jag skulle nog vara nöjd med Super Corsa SP då.
Det sägs att Metzeler lånar stommar och grundteknologi från Pirellis "fjolårsmodeller". Hur väl det stämmer, vem vet? Men i min erfarenhet, som mest gäller slicksen, så är i.a.f. Metzeler- och Pirelli-slicksen väldigt likartade i känsla och beteende. Så det ligger kanske nånting i det som sägs.
Jag har kört båda, fast slicksen, i några uppsättningar. Det ska inte vara större skillnader, de är alla racedäck.
K1 fram, K2 bak med Metzeler. SC1 fram, SC2 bak Pirelli. Finns knappast bättre, men nu snackar vi ju äkta racedäck! Däcksvärmare, kärra och ett hyggligt tempo rekommenderas.
Huruvida de passar för vida 125:a-linjer eller point-and-squirt-stilar får du nog fråga nån som är lite bättre än mig, haha! Men din beskrivning låter rätt lik min körning på bana, jag demonbromsar inte heller och försöker ist. släppa av bromsen tidigt och rulla med rejält nedlägg mot sent apex. Men sen så är jag rätt aggressiv på gasen. För att gasa är roligt och trail-brake är skitläskigt.
Resultatet är i.a.f. att jag knappt sliter framdäcket fast jag har K1/SC1 (soft). Efter 2 bakdäck+vändningar så ser fram likadan ut som efter två pass. Men då byter jag det i.a.f. p.g.a. värmecykler.
Men har man ett skapligt tempo, säg <1.16 eller så på Gelleråsen och inte kör racetempo så går det att få SC1/SC2-däcken att hålla förvånansvärt länge. Hela två bandagar på ett bakdäck t.ex.
Det är inte så ekonomiskt, men det känns rätt skönt att ha ett mjukt racedäck fram när man provocera sig själv och leka roadracer, det går inte att komma ifrån.
Annars om man ska ha lite mer ekonomiska rena bandagsdäck så finns det ju Racetec CompK och Superbike Pro också, som man inte behöver värmare till. Har dock ingen erfarenhet av dessa.
Oj, vad långrandigt det blev. Men det är kul att prata körning och däck. Det snackas alldeles för lite om däck.
Då blir det boka 100milaren där!!! ???Av vad jag läst i apriliaklubben ska det vara bra skit lite svårt att få kontakt ibland.
Det är inga problem tror jag. Vad har Knutstorp för db gräns?
Sent from my iPad using Tapatalk
Det är 95 db om jag inte minns fel.
Räkna med att de sätter gränsen vid motsvarande 93, deras mätning har iaf tidigare inte varit riktigt som andras...Då är det lungt.
Urgent Service på dash:en och bärgare hem till garaget
Efter att ha kopplat upp den till datorn och läst av felkoderna så verkar det vara demand sensorn som spökar.
Att prata däck är skitkul! Jag har precis själv på allvar börjat "plugga på" och pröva mig fram, vilket verkligen är roligt, men samtidigt är det ju viktigt att få andras input och resonemang.
Visst finns det SC0 som är supersoft? Nästa uppsättning blir nog till att testa SC1 fram och SC2 bak, har en kommande två-dagars på Kinnekulle så det blir toppen Hur arbetar du med däckvärmare, orkar du gå in närmare på det? Min tanke, i dagsläget, är att köra in mig rejält på Pirellis SP/SC och köra med dem något år framöver, just för att verkligen lära mig dem och få ut max av dem, vilket jag tror tar ett tag om man inte är superproffs.
Vore också kul att få ditt inspel på varför du kör SC1 fram och inte SC2, som bak. Ju mer jag tänker på det, rent teoretiskt, så torde ju hårt/hårt passa min körstil, resonerar jag haha
Intressant och förvisso tråkigt att trycket kan ge sån skillnad på slitaget.
Kan du definiera "dyka djupare in i sväng"?
Är mycket långsammare än du men vill lära mig.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |