Här kommer en fråga till. Är det problem att köra med original blås på smc kurserna? Jag tänker för och främst på Knutstorp. Jag har försökt skumma igenom tråden och eventuellt så förstår jag att det är så? En massa tips på slipons som är ok har jag hittat men fungerar det med original?
Att prata däck är skitkul! Jag har precis själv på allvar börjat "plugga på" och pröva mig fram, vilket verkligen är roligt, men samtidigt är det ju viktigt att få andras input och resonemang.
Visst finns det SC0 som är supersoft? Nästa uppsättning blir nog till att testa SC1 fram och SC2 bak, har en kommande två-dagars på Kinnekulle så det blir toppen Hur arbetar du med däckvärmare, orkar du gå in närmare på det? Min tanke, i dagsläget, är att köra in mig rejält på Pirellis SP/SC och köra med dem något år framöver, just för att verkligen lära mig dem och få ut max av dem, vilket jag tror tar ett tag om man inte är superproffs.
Vore också kul att få ditt inspel på varför du kör SC1 fram och inte SC2, som bak. Ju mer jag tänker på det, rent teoretiskt, så torde ju hårt/hårt passa min körstil, resonerar jag haha
Grattis!Hej på er, har nu plitat på pappren för en sprillans Factory, inte fått hämta den än dock.
Sitter och kollar på pipor, lutar mot att införskaffa SC pipa eller Akra, vill behålla "mulliga" ljudet, gillar inte skrik, vilken rekommenderar ni, finns säkert svar någonstans i tråden men med 151 sidor....
Hej på er, har nu plitat på pappren för en sprillans Factory, inte fått hämta den än dock.
Sitter och kollar på pipor, lutar mot att införskaffa SC pipa eller Akra, vill behålla "mulliga" ljudet, gillar inte skrik, vilken rekommenderar ni, finns säkert svar någonstans i tråden men med 151 sidor....
Bryter helt fräckt in med några iaktagelser gällande Pirelli/Metzler.
Är inte någon speed demon direkt (1:14 Gåsen, 1:31 g-ring) så de kanske kan vara relevanta för er.
Håller med Falco-t att sc1/sc2 resp k1/k2 funkar bra (för det mesta). Personligen tycker jag att mjukare fram ger mer känsla och förtroende i framändan.
Livslängden varierar rejält beroende på förhållanden (kallt/varmt). Under kyligare svenska förhållanden har jag inte haft några större problem att pricka rätt med lufttryck. Fick däremot en rejäl (dyr) erfrenhet på större bana och varm asfalt (Barcelona).
Glad i hågen åkte jag ut första passet med vanligt tryck (1,7 bak o 2,4 fram, varma). Klart synligt slitage efter 20 min men det hade gått ganska långsamt (ny gigantisk bana). Nästa pass mer gas och framdäcket var helt slut! Bak var ingen vacker syn heller.
Botemedlet fram var skitenkelt. Höjde trycket till 2,5 (med nytt däck) - perfekt slitage.
Bak sänktes trycket till 1,6 och det blev marginellt bättre men däcket var sopslut inför sista passet för dagen.
Ja, alltså det är ju samma däck som WSBK kör på, så nog tusan räcker de till i en livstid att utvecklas på. Sanningen är väl snarare att det är extrem overkill för ett halvrisigt rookie-tempo som t.ex. jag kör. MEN, det som man vill komma åt är ju säkerhetsmarginaler. En som Backlund eller Miinin har ju kan köra på gatdäck i princip samma tider som en annan, fast de har ju känsla för när framdäcket börjar kasa, lägger på belastning på däcken konsekvent och mjukt, likadant varv efter varv.
En annan ligger ju på samma risiga tider (för slicks) för att man kör yxigt, velar med spår och gör massa misstag. Det man hoppas på är ju att däcken ska förlåta sådana misstag så att besöken i bollhavet hålls till ett minimum medan man lär sig.
Däckvärmare är en investering som lönar sig jädrigt fort när man väl gått in på riktiga racedäck. Det GÅR att köra utan, men man får ha minst 2-3 uppvärmningsvarv innan man kan ladda fullt. Problemen är dock två:
1. Däcken slits som tusan när de är kalla, det blir avrullningar och rivningar i gummit. Så bara här så lönar sig värmare rätt snabbt ekonomiskt.
2. Värmecykler. Racegummi klarar bara ett visst antal uppvärmningar och avkylningar. Det finns ämnen i gummiblandningen som frigörs vid uppvärmning för att hålla gummit mjukt. Om man håller på för mycket med varmt-kallt så försvinner detta gradvis och däcket har inte kvar sina egenskaper.
Men om man har värmare så kan man hålla däcken varma en hel bandag, så man får endast en värmecykel kallt-varmt-kallt. Det är därför du ser folk kasta på värmarna direkt de kommer in efter ett pass. Samt det är därför jag byter framdäcket (fast det är massa gummi kvar) när jag bytt andra bakdäcket, då de åtminstone gått 7-8 värmecykler då.
Sen så är det ju en vinst i bantid att man kan löda järnet ifrån depåutfarten såklart.
Köra K3/K3 t.ex. är nog inget fel i sig! Det är endurance-blandningar i Metzeler-språk. Men det är ju bättre grepp i de mjukare.
När de gäller de mjukare blandningarna, så är det en massa detaljer som spelar roll och man måste skilja mellan fram och bak. SC1 fram t.ex., fungerar upp till 25 graders utetemperatur (ja, det är väl snarare asfaltstemp. som det gäller, men som en måttstock) sen måste man eventuellt gå över till SC2, men med SC1 bak måste det i princip vara ÖVER 25 grader ute för att de ska funka! Kontraintuitivt, men så är det.
Fram:
Bak:
Så för svenska förhållanden så fungerar SC1/SC2-kombon rätt bra >90% av tiden just för att de fungerar vid lägre utetemperaturer, d.v.s. typisk svenskt klimat. Jag har sett SM-förarna köra med SC1 bak för det är snabbare generellt, men om det inte fungerar med uteförhållandena kan det bli fullkomligt slaktat inom 10 varv!
Det är det man fått lite insikt om när man hållit på med racedäck, att det där med mjukt/medium/hårt inte spelar den största rollen, utan det viktigaste är att man får däcket att fungera. Lira med 0,1 bar varmtryck upp eller ner kan göra underverk och man får försöka lära sig att läsa av ett däck. Helst skulle man ju ha termometer för att läsa av däckstemp när man kommer in från pass också...
Men då är det ju i stort sett precis motsatsen till vad jag trodde, vilket lite makes sense. Nu är jag extremt taggad på att få pröva SC1 fram och SC2 bak! Har förstått att värmare är en tämligen intensiv investering, haha. Har du möjligen tips på vart man kan snegla på dem innan man slår till? Hur funkar de i drift och underhåll?
Och du! Vad kör du med bar/laddtryck för respektive däck? Jag följer standard som står på cykeln, vill minnas att det är 2.3 fram respektive 2.5 bak. När jag ändå är i farten, har du några bandagar inbokade med SMC?
Framdäcket var Pirelli diablo superbike SC1. Jag gick helt på Grevens råd (2,5 varmt) och det funkade som sagt mycket bra.Jag förstod inte riktigt, vilka däck körde du med? Till min Factory ska Pirelli-däcken ha 2.3 fram och 2.5 bak vill jag minnas. Kanske dags att anpassa detta tänker mer mot bankörning?
JA! Du kommer få svartflagg direkt av smc på knudan även om du kör förbi mätaren på hög växel. Jag fick det cirka fem gånger förra sommaren på den banan.
Byt till Akra med DB-killer exempelvis.
Va?!
Måste man sätter slipon för att kunna köra vanliga SMC -dagar? Det var ju inte alls med i min planering. Är det fler som kan bekräfta detta?
Nej.
På de banor med 92db är det bara Panigale som fått svartflag med original (som jag vart med om)
Puh, och vilka banor är det?
Hallå,
En fråga, min Factory har nu gått ca 15mil...dock när den står på tomgång tycker jag de rasslar lite från kopplingssidan, kåpa? När jag drar in kopplingen så slutar det, normalt? Annars är det en fantastiskt kul hoj! Rå, och ganska annorlunda än R1-15 som jag hade!! R1an var som en fin tämnd hingst, medan Tuonon, är en ung hingst som kommer ut på grönbete och bara ger på!!!
Vad bra!! ?Det är normalt, både "rasslet" och unghingstbeteendet
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |