Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ok fattar!
Som Simon på Motovudu lär ut i " Its all about the straights" ungefär.
 

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Ort
Sthlm
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Här kommer en fråga till. Är det problem att köra med original blås på smc kurserna? Jag tänker för och främst på Knutstorp. Jag har försökt skumma igenom tråden och eventuellt så förstår jag att det är så? En massa tips på slipons som är ok har jag hittat men fungerar det med original?

JA! Du kommer få svartflagg direkt av smc på knudan även om du kör förbi mätaren på hög växel. Jag fick det cirka fem gånger förra sommaren på den banan.

Byt till Akra med DB-killer exempelvis.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Att prata däck är skitkul! :) Jag har precis själv på allvar börjat "plugga på" och pröva mig fram, vilket verkligen är roligt, men samtidigt är det ju viktigt att få andras input och resonemang.

Visst finns det SC0 som är supersoft? Nästa uppsättning blir nog till att testa SC1 fram och SC2 bak, har en kommande två-dagars på Kinnekulle så det blir toppen :banana Hur arbetar du med däckvärmare, orkar du gå in närmare på det? Min tanke, i dagsläget, är att köra in mig rejält på Pirellis SP/SC och köra med dem något år framöver, just för att verkligen lära mig dem och få ut max av dem, vilket jag tror tar ett tag om man inte är superproffs.

Ja, alltså det är ju samma däck som WSBK kör på, så nog tusan räcker de till i en livstid att utvecklas på. Sanningen är väl snarare att det är extrem overkill för ett halvrisigt rookie-tempo som t.ex. jag kör. MEN, det som man vill komma åt är ju säkerhetsmarginaler. En som Backlund eller Miinin har ju kan köra på gatdäck i princip samma tider som en annan, fast de har ju känsla för när framdäcket börjar kasa, lägger på belastning på däcken konsekvent och mjukt, likadant varv efter varv.

En annan ligger ju på samma risiga tider (för slicks) för att man kör yxigt, velar med spår och gör massa misstag. Det man hoppas på är ju att däcken ska förlåta sådana misstag så att besöken i bollhavet hålls till ett minimum medan man lär sig.

Däckvärmare är en investering som lönar sig jädrigt fort när man väl gått in på riktiga racedäck. Det GÅR att köra utan, men man får ha minst 2-3 uppvärmningsvarv innan man kan ladda fullt. Problemen är dock två:

1. Däcken slits som tusan när de är kalla, det blir avrullningar och rivningar i gummit. Så bara här så lönar sig värmare rätt snabbt ekonomiskt.

2. Värmecykler. Racegummi klarar bara ett visst antal uppvärmningar och avkylningar. Det finns ämnen i gummiblandningen som frigörs vid uppvärmning för att hålla gummit mjukt. Om man håller på för mycket med varmt-kallt så försvinner detta gradvis och däcket har inte kvar sina egenskaper.
Men om man har värmare så kan man hålla däcken varma en hel bandag, så man får endast en värmecykel kallt-varmt-kallt. Det är därför du ser folk kasta på värmarna direkt de kommer in efter ett pass. Samt det är därför jag byter framdäcket (fast det är massa gummi kvar) när jag bytt andra bakdäcket, då de åtminstone gått 7-8 värmecykler då.

Sen så är det ju en vinst i bantid att man kan löda järnet ifrån depåutfarten såklart. :)

Vore också kul att få ditt inspel på varför du kör SC1 fram och inte SC2, som bak. Ju mer jag tänker på det, rent teoretiskt, så torde ju hårt/hårt passa min körstil, resonerar jag haha :crash:)

Köra K3/K3 t.ex. är nog inget fel i sig! Det är endurance-blandningar i Metzeler-språk. Men det är ju bättre grepp i de mjukare.

När de gäller de mjukare blandningarna, så är det en massa detaljer som spelar roll och man måste skilja mellan fram och bak. SC1 fram t.ex., fungerar upp till 25 graders utetemperatur (ja, det är väl snarare asfaltstemp. som det gäller, men som en måttstock) sen måste man eventuellt gå över till SC2, men med SC1 bak måste det i princip vara ÖVER 25 grader ute för att de ska funka! Kontraintuitivt, men så är det.

Fram:
tb_1a.jpg


Bak:
tb_2.jpg


Så för svenska förhållanden så fungerar SC1/SC2-kombon rätt bra >90% av tiden just för att de fungerar vid lägre utetemperaturer, d.v.s. typisk svenskt klimat. Jag har sett SM-förarna köra med SC1 bak för det är snabbare generellt, men om det inte fungerar med uteförhållandena kan det bli fullkomligt slaktat inom 10 varv!

Det är det man fått lite insikt om när man hållit på med racedäck, att det där med mjukt/medium/hårt inte spelar den största rollen, utan det viktigaste är att man får däcket att fungera. Lira med 0,1 bar varmtryck upp eller ner kan göra underverk och man får försöka lära sig att läsa av ett däck. Helst skulle man ju ha termometer för att läsa av däckstemp när man kommer in från pass också... :)
 
Last edited:

Grimbat

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory 2016
Hej på er, har nu plitat på pappren för en sprillans Factory, inte fått hämta den än dock.

Sitter och kollar på pipor, lutar mot att införskaffa SC pipa eller Akra, vill behålla "mulliga" ljudet, gillar inte skrik, vilken rekommenderar ni, finns säkert svar någonstans i tråden men med 151 sidor....
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hej på er, har nu plitat på pappren för en sprillans Factory, inte fått hämta den än dock.

Sitter och kollar på pipor, lutar mot att införskaffa SC pipa eller Akra, vill behålla "mulliga" ljudet, gillar inte skrik, vilken rekommenderar ni, finns säkert svar någonstans i tråden men med 151 sidor....
Grattis!

Köp akra från leverantören så får du race mappen också.
Gött ljud i den pipan också och inte för högt. Och man klarar bandagar med dbkiller, ibland också utan!
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Hej på er, har nu plitat på pappren för en sprillans Factory, inte fått hämta den än dock.

Sitter och kollar på pipor, lutar mot att införskaffa SC pipa eller Akra, vill behålla "mulliga" ljudet, gillar inte skrik, vilken rekommenderar ni, finns säkert svar någonstans i tråden men med 151 sidor....

Jag kan rekommendera Sc project. Bra pris, härligt ljud och ok på de bandagar jag har varit med på.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Om du vill ha SC´s oval i Kolfiber rekommenderar jag RSV4 varianten: A04-12C

Anledning: Du får då kolfiberklämman runt burken och en hängare i alu om du vill ta bort passagerarfotpinen.
Levereras med DBK.

Tänk på att om du köper den "racing" variant som visas med Tuono Factory så får du förvisso titan link pipe...men du får en kortare och ännu mer öppen dämpare utan möjlighet till DBK...värt att notera.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Bryter helt fräckt in med några iaktagelser gällande Pirelli/Metzler.
Är inte någon speed demon direkt (1:14 Gåsen, 1:31 g-ring) så de kanske kan vara relevanta för er.
Håller med Falco-t att sc1/sc2 resp k1/k2 funkar bra (för det mesta). Personligen tycker jag att mjukare fram ger mer känsla och förtroende i framändan.
Livslängden varierar rejält beroende på förhållanden (kallt/varmt). Under kyligare svenska förhållanden har jag inte haft några större problem att pricka rätt med lufttryck. Fick däremot en rejäl (dyr) erfrenhet på större bana och varm asfalt (Barcelona).
Glad i hågen åkte jag ut första passet med vanligt tryck (1,7 bak o 2,4 fram, varma). Klart synligt slitage efter 20 min men det hade gått ganska långsamt (ny gigantisk bana). Nästa pass mer gas och framdäcket var helt slut! Bak var ingen vacker syn heller.

Botemedlet fram var skitenkelt. Höjde trycket till 2,5 (med nytt däck) - perfekt slitage.
Bak sänktes trycket till 1,6 och det blev marginellt bättre men däcket var sopslut inför sista passet för dagen.

Jag förstod inte riktigt, vilka däck körde du med? :) Till min Factory ska Pirelli-däcken ha 2.3 fram och 2.5 bak vill jag minnas. Kanske dags att anpassa detta tänker mer mot bankörning?

Ja, alltså det är ju samma däck som WSBK kör på, så nog tusan räcker de till i en livstid att utvecklas på. Sanningen är väl snarare att det är extrem overkill för ett halvrisigt rookie-tempo som t.ex. jag kör. MEN, det som man vill komma åt är ju säkerhetsmarginaler. En som Backlund eller Miinin har ju kan köra på gatdäck i princip samma tider som en annan, fast de har ju känsla för när framdäcket börjar kasa, lägger på belastning på däcken konsekvent och mjukt, likadant varv efter varv.

En annan ligger ju på samma risiga tider (för slicks) för att man kör yxigt, velar med spår och gör massa misstag. Det man hoppas på är ju att däcken ska förlåta sådana misstag så att besöken i bollhavet hålls till ett minimum medan man lär sig.

Däckvärmare är en investering som lönar sig jädrigt fort när man väl gått in på riktiga racedäck. Det GÅR att köra utan, men man får ha minst 2-3 uppvärmningsvarv innan man kan ladda fullt. Problemen är dock två:

1. Däcken slits som tusan när de är kalla, det blir avrullningar och rivningar i gummit. Så bara här så lönar sig värmare rätt snabbt ekonomiskt.

2. Värmecykler. Racegummi klarar bara ett visst antal uppvärmningar och avkylningar. Det finns ämnen i gummiblandningen som frigörs vid uppvärmning för att hålla gummit mjukt. Om man håller på för mycket med varmt-kallt så försvinner detta gradvis och däcket har inte kvar sina egenskaper.
Men om man har värmare så kan man hålla däcken varma en hel bandag, så man får endast en värmecykel kallt-varmt-kallt. Det är därför du ser folk kasta på värmarna direkt de kommer in efter ett pass. Samt det är därför jag byter framdäcket (fast det är massa gummi kvar) när jag bytt andra bakdäcket, då de åtminstone gått 7-8 värmecykler då.

Sen så är det ju en vinst i bantid att man kan löda järnet ifrån depåutfarten såklart. :)



Köra K3/K3 t.ex. är nog inget fel i sig! Det är endurance-blandningar i Metzeler-språk. Men det är ju bättre grepp i de mjukare.

När de gäller de mjukare blandningarna, så är det en massa detaljer som spelar roll och man måste skilja mellan fram och bak. SC1 fram t.ex., fungerar upp till 25 graders utetemperatur (ja, det är väl snarare asfaltstemp. som det gäller, men som en måttstock) sen måste man eventuellt gå över till SC2, men med SC1 bak måste det i princip vara ÖVER 25 grader ute för att de ska funka! Kontraintuitivt, men så är det.

Fram:
tb_1a.jpg


Bak:
tb_2.jpg


Så för svenska förhållanden så fungerar SC1/SC2-kombon rätt bra >90% av tiden just för att de fungerar vid lägre utetemperaturer, d.v.s. typisk svenskt klimat. Jag har sett SM-förarna köra med SC1 bak för det är snabbare generellt, men om det inte fungerar med uteförhållandena kan det bli fullkomligt slaktat inom 10 varv!

Det är det man fått lite insikt om när man hållit på med racedäck, att det där med mjukt/medium/hårt inte spelar den största rollen, utan det viktigaste är att man får däcket att fungera. Lira med 0,1 bar varmtryck upp eller ner kan göra underverk och man får försöka lära sig att läsa av ett däck. Helst skulle man ju ha termometer för att läsa av däckstemp när man kommer in från pass också... :)

MEN FAN! Jag bugar och bockar för din outtömliga kunskap, tack för att du orkar svara!

Kan ju direkt motvilligt erkänna att jag läste de där bubblorna (saxade från Pirellis hemsida) helt fel, och med helt fel menar jag att jag inte fattade någonting alls. :huvet :brinnerup

Men då är det ju i stort sett precis motsatsen till vad jag trodde, vilket lite makes sense. Nu är jag extremt taggad på att få pröva SC1 fram och SC2 bak! Har förstått att värmare är en tämligen intensiv investering, haha. Har du möjligen tips på vart man kan snegla på dem innan man slår till? Hur funkar de i drift och underhåll?

Och du! Vad kör du med bar/laddtryck för respektive däck? Jag följer standard som står på cykeln, vill minnas att det är 2.3 fram respektive 2.5 bak. När jag ändå är i farten, har du några bandagar inbokade med SMC? :hej
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Nån som har bytt bromspump för att få lite bättre känsla/bett? Jämfört med bromsarna på min tidigare s1000r så är det stor skillnad, där räckte det att man la fingrarna på handtaget och direkt hade man ett jäkla nyp!

Har läst att en del har bytt till Brembo RCS-17 och blivit mycket nöjda.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Men då är det ju i stort sett precis motsatsen till vad jag trodde, vilket lite makes sense. Nu är jag extremt taggad på att få pröva SC1 fram och SC2 bak! Har förstått att värmare är en tämligen intensiv investering, haha. Har du möjligen tips på vart man kan snegla på dem innan man slår till? Hur funkar de i drift och underhåll?

De finns i prisspann från 1500 upp till 15000.

Jag kör med bland de billigaste som går att komma över; Biketek. De kostar knappt 2000 spänn. Jag vet inte om jag kan rekommendera dem direkt, men de fungerar halvhyggligt och har hållit tre säsonger iaf. Några jag sneglat på för en ev. uppgradering är Capit TNT (eller Spina som de tydligen heter nu). De går på 3500. Jag har funderat på att köpa med ställbar termostat, men det är rätt ömtåliga grejer det här så jag har inte velat lägga ut så mycket stålar på det.

Handhavandet är enkelt, men de är lätta att ha sönder.

1. Ställ upp hojen på depåstöd fram och bak

2. Kräng på värmarna

3. Plugga i elsladdarna

Sen omvänd ordning när man ska åka iväg. Men bommar man så att man låter de ligga med strömmen på utan däck så pajar de. Ställer man ner hojen på backen med värmarna på kan de paja. Kör man iväg med värmarna på blir det såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=hvT5Wn8x6_8
;)

Och du! Vad kör du med bar/laddtryck för respektive däck? Jag följer standard som står på cykeln, vill minnas att det är 2.3 fram respektive 2.5 bak. När jag ändå är i farten, har du några bandagar inbokade med SMC? :hej

Det är kapitalt annorlunda gentemot gatdäck. Skiljer massvis mellan däckmärken också. T.ex. Dunlop-slicksen kan ha nedåt smått galna 1,3 bar bak. Typ 2,2-2,3 bar fram och 1,7-1,8 bar bak är typiskt för mig på Pirelli el. Metzeler.

Men det är varmtryck det och det som är det viktiga. Det ska man mäta när grejerna är riktigt varma (80C+), förslagsvis så fort som möjligt när man kommer in från ett pass. Kalltryck är typiskt ~0,2 bar lägre. Även med värmarna så kan det diffa 0,1 jämfört med "riktigt varmt".

Tror inte det blir nån seriös bankörning i år för mig tyvärr... Eventuellt kanske nån myskörning med Tuonon om det dyker upp. Håller eventuellt på att byta jobb just nu, så har inte kunnat planera nånting inför sommaren. :-/
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag förstod inte riktigt, vilka däck körde du med? :) Till min Factory ska Pirelli-däcken ha 2.3 fram och 2.5 bak vill jag minnas. Kanske dags att anpassa detta tänker mer mot bankörning?
Framdäcket var Pirelli diablo superbike SC1. Jag gick helt på Grevens råd (2,5 varmt) och det funkade som sagt mycket bra.
Bak var det första och andra Pirelli Sc2. Det sista däcket blev Metzler k2. Med 1,6 varmtryck (både pirelli o metzler) och ändrad körstil gick det hur bra som helst. Dimensionen var 200/60.
Har inte riktigt koll på asfalttempen men den låg nog över 25 för det mesta, möjligen något svalare under det första passet på morgonen.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
JA! Du kommer få svartflagg direkt av smc på knudan även om du kör förbi mätaren på hög växel. Jag fick det cirka fem gånger förra sommaren på den banan.

Byt till Akra med DB-killer exempelvis.

Va?!
Måste man sätter slipon för att kunna köra vanliga SMC -dagar? Det var ju inte alls med i min planering. Är det fler som kan bekräfta detta?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hehe ..Panigale orginal va ensam att få svartflagg på gnälleråsen då jag åkte Tuonon ...

Däckval är knepigt allra helst om man åker gata på samma uppsättning ...vilket ialf jag gör .

Det jag kom fram till med min hastighet medium + är att det är bakdäcket som är svårast att hitta rätt med .

Fram är tex Dunlop GP racer heter 211 om jag minns rätt i medium ett grymt däck som håller lääänge .
Och har bra bett , aldrig ett släpp ..Bakdäcket är svårare vill man ha grepp och livslängd ..IOM tc så tycker jag att dom dyraste pirelli kanske är overkill .. Ej värmare är lat :D
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Hallå,

En fråga, min Factory har nu gått ca 15mil...dock när den står på tomgång tycker jag de rasslar lite från kopplingssidan, kåpa? När jag drar in kopplingen så slutar det, normalt? Annars är det en fantastiskt kul hoj! :D Rå, och ganska annorlunda än R1-15 som jag hade!! :):D R1an var som en fin tämnd hingst, medan Tuonon, är en ung hingst som kommer ut på grönbete och bara ger på!!! :tuttar:yoparty:rofl
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hallå,

En fråga, min Factory har nu gått ca 15mil...dock när den står på tomgång tycker jag de rasslar lite från kopplingssidan, kåpa? När jag drar in kopplingen så slutar det, normalt? Annars är det en fantastiskt kul hoj! :D Rå, och ganska annorlunda än R1-15 som jag hade!! :):D R1an var som en fin tämnd hingst, medan Tuonon, är en ung hingst som kommer ut på grönbete och bara ger på!!! :tuttar:yoparty:rofl

Det är normalt, både "rasslet" och unghingstbeteendet :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top