Aprilia Tuono V4

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Hallå,

En fråga, min Factory har nu gått ca 15mil...dock när den står på tomgång tycker jag de rasslar lite från kopplingssidan, kåpa? När jag drar in kopplingen så slutar det, normalt? Annars är det en fantastiskt kul hoj! :D Rå, och ganska annorlunda än R1-15 som jag hade!! :):D R1an var som en fin tämnd hingst, medan Tuonon, är en ung hingst som kommer ut på grönbete och bara ger på!!! :tuttar:yoparty:rofl
Jag har haft två tuono och båda rasslar och skramlar rätt friskt. Det är bara att gasa lite så överröstar avgasljudet skramlandet..

Skickat från min KIW-L21 via Tapatalk
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Nån som har bytt bromspump för att få lite bättre känsla/bett? Jämfört med bromsarna på min tidigare s1000r så är det stor skillnad, där räckte det att man la fingrarna på handtaget och direkt hade man ett jäkla nyp!

Har läst att en del har bytt till Brembo RCS-17 och blivit mycket nöjda.

Upplever själv precis samma sak! Nypet i min gamla S1000R var helt fenomenalt, samtidigt som jag inte är helt nöjd med Tuonons. Hur nära är du på att byta, hittat plats att beställa ifrån?
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Upplever själv precis samma sak! Nypet i min gamla S1000R var helt fenomenalt, samtidigt som jag inte är helt nöjd med Tuonons. Hur nära är du på att byta, hittat plats att beställa ifrån?

Har hittat ett komplett kitt med alla delar som behövs här http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idProduct=73292

Det är dock från usa och blir ganska dyrt om tullen lägger beslag på paketet.
Pumpen i sig finns från italien lite billigare, dock utan fäste för backspegel, adapter till bromsslangen osv..
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
VAFASEN ....Använd 2 fingar eller byt till rca 19 brembo va :) Endast för bana är det värt uppgraderingen ..Skål !!
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Har hittat ett komplett kitt med alla delar som behövs här http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idProduct=73292

Det är dock från usa och blir ganska dyrt om tullen lägger beslag på paketet.
Pumpen i sig finns från italien lite billigare, dock utan fäste för backspegel, adapter till bromsslangen osv..

Japp, samma paket och sida som jag hittat, lite dyrt dock. Klickar nog hem detta och ett SC blås till nästa säsong i samma veva. Slänger du på det innan mig får du gärna återkoppla och berätta!

VAFASEN ....Använd 2 fingar eller byt till rca 19 brembo va :) Endast för bana är det värt uppgraderingen ..Skål !!

Jag kan ha missförstått trådarna på apriliaforum som just behandlar 17/19, och vill tro att 19 endast är för "äldre" hojar utan ABS, medan 17 är anpassat för nyare med ABS. Men å andra sidan vad vet jag, jag är lika teknisk/händig som målarfärg :D
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
17mm rekommenderas till de nya monoblock 32mm oken som finns på 1100 Tuono. 19mm rekommenderas till gamla 34mm monoblock ok som fanns på gamla rsv4 innan de fick m50 ok.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Jag körde 19 med original ok på 1000 Tuono utan ABS. Fungerade riktigt bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Byt belägg, det är billigare. Original är inget under av bett på bana. Inte lika kul som ny pump såklart... :D
 

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Ort
Sthlm
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Har 19 på en 1100, funkar väldigt bra.
Men skillnaden i bromsverkan och känsla handlar mer om belägg. Kör trw dubbelsinter roadrace om ni gillar initialt bett.

Sedan kan man byta skivor också, jag skaffade brembo T-drive, helt klart bättre bett och mer känsla.

Att byta fälgar är också bra för att kunna bromsa bättre, väldigt stor skillnad.

Baserat på hur min hoj känts skulle jag rangordna som nedan med viktigaste först.

1. Byt belägg
2. Byt hjul
3. Byt skivor
4. Byt bromspump

Sedan ska chassiet ställas så hojen har balans när man bromsar också, annars lyfter bara bakhjulet utan att man knappt bromsar.
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Måste medge att det var en skillnad när jag testade S1000R mot Tuono 1100:an. S1000R har ett extremt initialbett.

Men kollade lite närmre på grejerna, de är ju ungefär desamma, axialpump och brembo monobloc-ok i nästan samma serie. Borde inte vara så stor skillnad där. Tror också på att labbande med belägg kan ge mer än pumpen i sig.

Men jag ska nog ge mig på det snart också, bromsarna är typ "standard". Vill ha lite mer nyp känner jag, men en uppgradering av belägg är nog det första steget, sen kanske RCS17 radialpump.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
1. Byt belägg
Till vilka?
2. Byt hjul
Till vilka?
3. Byt skivor
Till vilka?
4. Byt bromspump
RCS-17 tänker jag mig

Om pumpen (som är dyr) typ bytes sist så är jag rätt angelägen om att snabbt utföra vissa av de andra byten, främst därför att jag vill ha det extrema initialbettet som jag hade med min S1000R.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Har också provat s1000r. En skillnad jag upplevde var att s1000r niger mer. Detta kan ju upplevas då att bromsarna har bättre bett. Eller?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Såhär mycket behöver bakramen frigöras för att fippla ut bakdämparen. Gick som hejsan och nu är höjden bak såpass att sidostödet nu svettas av lutningen

:yoparty
20160513_193021.jpg
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Spelar inte oken in något i känslan?
Den goaste bromskänslan jag provat är Monster 1200 och 1290 SD. Grym känsla och lättmodulerade. Sitter ju M50 på båda, men det kanske bara var en tillfällighet och inte den reella orsaken? Upplever att Tuonon ligger efter i både bett och känsla jämfört med dessa. Har inte provat S1000R
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Spelar inte oken in något i känslan?
Den goaste bromskänslan jag provat är Monster 1200 och 1290 SD. Grym känsla och lättmodulerade. Sitter ju M50 på båda, men det kanske bara var en tillfällighet och inte den reella orsaken? Upplever att Tuonon ligger efter i både bett och känsla jämfört med dessa. Har inte provat S1000R

Inte såvärst. Det är kombinationen ok/pump som ändrar "känslan.

M4 har 4x34mm kolvar
M50 har 4x30mm kolvar

M50 (Ducati spec)och M430(Aprilia spec) är samma ok med olika färg

Lägre vikt är fördelen med m50/M430 imo
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ska man labbar så välj ett handtag med annat avstånd mellan led och cylinder. Med kortare avstånd= mer hävstång. = handtaget rör sig mer men krävs mindre kraft för samma bromsverkan. Det du vinner i kraft förlorar du i väg. Sen är det bara att välja. .


M430/m50 lämpligt med 17mm huvudcylinder pga mindre kolvar.

M4 lämpligt med 19 mm.
Även P4 (gen2 rsvr/tuono) som har samma kolvarea som M4

Tuono v4 har om jag inte missminner mig en variant på M4 med 4x32mm kolvar.

Det naturliga valet vore då 18mm Eller en 17 med justerbar utväxling enligt resonemang tidigare

Utväxling. Avstånd mellan kolv och led på handtaget. Alltså.
 
Last edited:

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Jag tycker det är minst lika bra nyp i Factoryn som i R1an jag bytte!!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top