Aprilia Tuono V4

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
@falco_tuna (Och självfallet ni andra som värdefull input) - Hur skiljer sig Rosso Corsa mot M77R? Jag är gärna kvar i Pirelli-familjen, men känner att Super Corsa, som håller i drygt 140 - 150 mil för mig, blir lite väl dyrt i längden. Har vänner som kör M77R och är supernöjda, men jag har gärna Pirelli.

M77R håller ju längre som du är inne på, men jag bytte till Metzler främst för att RC suger hårig åsna på blött.

Med M77R har du mkt bättre kontroll när det blir lite fuktigt.
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Jag har kört båda och tycker att M7RR är riktigt bra i alla väder. Enda sak Super Corsa är bättre på är bankörning, där Pirelli slår allt i känsla. Vid blött är SC helt värdelösa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
@falco_tuna (Och självfallet ni andra som värdefull input) - Hur skiljer sig Rosso Corsa mot M77R? Jag är gärna kvar i Pirelli-familjen, men känner att Super Corsa, som håller i drygt 140 - 150 mil för mig, blir lite väl dyrt i längden. Har vänner som kör M77R och är supernöjda, men jag har gärna Pirelli.

Jag krängde precis på M7RR faktiskt, bara för ett par-tre timmar sen. Jag kom 420 mil på Rosso Corsa, som var rejält slut, skulle nog egentligen bytt för 50 mil sen. Det var nog max 1mm kvar till korden på mitten på bakdäcket. :gnissla

Initialt kan jag säga att de känns helt fantastiska, men det gör det ju för det mesta med nya mackor! :hihi Rosso Corsorna var ju bra de med när de var nya.

Annars så är ju de båda i samma segment; sportigt gatdäck med viss banåka-potential. Frågan är ju detaljerna som skiljer. Jag har ju hoppats att de har lite bättre livslängd än RC (kommer jag 500 mil så är jag nog rätt nöjd), men det får man väl se. Rosso Corsa har lite sportigare mönster än M7RR, speciellt utåt däckskanten, så det ser ju ut som att de skulle kunna vara lite mer anpassat för max nedlägg, d.v.s. banåka, men det behöver inte vara så i praktiken. Metzelerna har lite toppigare profil misstänker jag när jag höll på med dem, det är något som är fördel för banåka för dem, t.ex..

Som sagt tror jag de är rätt lika, kanske liten fördel RC på bana, M7RR vid vått. Men det är spekulation från min sida.

F.ö. nån av er här som luftade en 1100 Factory på Gröndal i dag? :)
 
Last edited:

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Bytte också från Rosso Corsa till M7RR för ungefär 150 mil sedan. Upplevde RC som jättehala när det var blött väglag vilket kändes rätt läskigt, därför fick de gå hädan trots att jag hade halva framdäcket kvar. Kom 500 mil tills corden tittade fram bak.

Har nu kört M7RR i rejält regn och de greppar hur bra som helst! Har bara kört bana med ganska slitna RC, så det kanske berodde på det, men jag upplevde att de "rörde sig" och slingrade lite under hojen i vissa lägen. Kan ju också berott på icke optimalt lufttryck men har kört med -0.3 från rekommenderat med båda däcken. M7RR har däremot gått mycket stabilt och tryggt i min ganska lugna banfart. Det man kan konstatera är att RC krullade bakdäcket mer än M7RR vilket borde tyda på de kanske greppar (och slits) något mer när man pressar dem.

Än sålänge är jag nöjd med bytet!
 
Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
M77R håller ju längre som du är inne på, men jag bytte till Metzler främst för att RC suger hårig åsna på blött.

Med M77R har du mkt bättre kontroll när det blir lite fuktigt.

Jag har kört båda och tycker att M7RR är riktigt bra i alla väder. Enda sak Super Corsa är bättre på är bankörning, där Pirelli slår allt i känsla. Vid blött är SC helt värdelösa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bytte också från Rosso Corsa till M7RR för ungefär 150 mil sedan. Upplevde RC som jättehala när det var blött väglag vilket kändes rätt läskigt, därför fick de gå hädan trots att jag hade halva framdäcket kvar. Kom 500 mil tills corden tittade fram bak.

Har nu kört M7RR i rejält regn och de greppar hur bra som helst! Har bara kört bana med ganska slitna RC, så det kanske berodde på det, men jag upplevde att de "rörde sig" och slingrade lite under hojen i vissa lägen. Kan ju också berott på icke optimalt lufttryck men har kört med -0.3 från rekommenderat med båda däcken. M7RR har däremot gått mycket stabilt och tryggt i min ganska lugna banfart. Det man kan konstatera är att RC krullade bakdäcket mer än M7RR vilket borde tyda på de kanske greppar (och slits) något mer när man pressar dem.

Än sålänge är jag nöjd med bytet!

Jag krängde precis på M7RR faktiskt, bara för ett par-tre timmar sen. Jag kom 420 mil på Rosso Corsa, som var rejält slut, skulle nog egentligen bytt för 50 mil sen. Det var nog max 1mm kvar till korden på mitten på bakdäcket. :gnissla

Initialt kan jag säga att de känns helt fantastiska, men det gör det ju för det mesta med nya mackor! :hihi Rosso Corsorna var ju bra de med när de var nya.

Annars så är ju de båda i samma segment; sportigt gatdäck med viss banåka-potential. Frågan är ju detaljerna som skiljer. Jag har ju hoppats att de har lite bättre livslängd än RC (kommer jag 500 mil så är jag nog rätt nöjd), men det får man väl se. Rosso Corsa har lite sportigare mönster än M7RR, speciellt utåt däckskanten, så det ser ju ut som att de skulle kunna vara lite mer anpassat för max nedlägg, d.v.s. banåka, men det behöver inte vara så i praktiken. Metzelerna har lite toppigare profil misstänker jag när jag höll på med dem, det är något som är fördel för banåka för dem, t.ex..

Som sagt tror jag de är rätt lika, kanske liten fördel RC på bana, M7RR vid vått. Men det är spekulation från min sida.

F.ö. nån av er här som luftade en 1100 Factory på Gröndal i dag? :)

Toppen lads, ett stort tack! Det var lite ungefär som jag hade tänkt mig då, M7RR håller lite längre, är en aning mer 50/50 (gata/bana) och definitivt bättre i fuktigt/blött väglag.

Kan meddela att det blev ett par Rosso Corsa i alla fall, haha, för vem kör när det inte är exceptionellt torrt, varmt och soligt? :D :tungan Tack igen! Hojdäck hade inte RC 200 bak så det fick bli en beställning från MC-däck Online, tänker mig att de är reko och inte skickar Vietnam-kopior?

Någon som är inbokad på Arlanda alternativt Gelleråsen nu i juni?
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp


Demon åkare :tummenupp Här finns en stilstudie av dig :)

Sänk ljudet till nästan minimum pga av brus ..Misslyckades med ljudet :näsblod


Åkt in mig lite med 1290 nu ialf . fick fippla lite med fjädring för att det skulle funka någorlunda . Måste fippla lite mer men det vart ok . Tuono är mer ready for race och i mitt tycke enklare att åka fort på . Men vi får se ev Mantorp den 3e Juni Med slät asfalt :tuttar:yoparty .
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Snabb fråga, det ahr ju varit en del däcksnack här o många verkar vara inne på M7RR, likaså jag, när man har läst alla goda recensioner, betyg och testvinster.

Vilka dimensioner kör ni på bak? Jag är inne på 190/55.

Jonas
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory


Demon åkare :tummenupp Här finns en stilstudie av dig :)

Sänk ljudet till nästan minimum pga av brus ..Misslyckades med ljudet :näsblod


Åkt in mig lite med 1290 nu ialf . fick fippla lite med fjädring för att det skulle funka någorlunda . Måste fippla lite mer men det vart ok . Tuono är mer ready for race och i mitt tycke enklare att åka fort på . Men vi får se ev Mantorp den 3e Juni Med slät asfalt :tuttar:yoparty .
Snyggt kört båda två! Kan knappt bärga mig tills jag får köra nästa gång :)
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Sett att en del byggt om sin 1100 Tuono så att den får bakdelen från en RSV4...vad krävs för att göra det. Eller finns det kanske nån färdig sats att köpa eller är det att hitta delar från en RSV och knåpa ihop den själv?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Du har svaren i din fråga.
EBay för 3-4 tusen eller hitta delar
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Sett att en del byggt om sin 1100 Tuono så att den får bakdelen från en RSV4...vad krävs för att göra det. Eller finns det kanske nån färdig sats att köpa eller är det att hitta delar från en RSV och knåpa ihop den själv?
Jag köpte från en paj rsv4. Finns färdiga kit på af1. Kostar dock. Men där kan du se vad som behövs. Du behöver sidoplasten, kutsen, sen snäpplåsningen för kutsen är annorlunda samt en liten konsol får man byta.

Du kan också kontakta bike port i hudik. Dom vet vilka grejer som behövs. Tror det blir avsevärt billigare än beställa från usa. Lack får du nog lösa själv om inte bike port kan fixa det. Såg att dom själva bytt på en blå 1100a som står i hallen till salu.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top