Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Tajt spår å fullgas menar du?
E det så enkelt?
Men ärligt, säg gärna vad du ser som vi/ i alla fall jag gör fel.
Har ingen feedback från gälleråsen överhuvudtaget.
Tack på förhand Master!
Beror ju lite på vad man har för däck... men varför inte? ;) Slicks inte gatdäck är dock att rekommendera för den körstilen.

Fel å fel... alla utom en håller sig på asfalten utan plötsliga rörelser så ingen gör väl fel direkt. Allt har ju med fart och egna preferenser att göra.
Saker att testa för att se om det är rätt eller fel:
- Gå inte ut till vänster inför Ejes. Där är halt när det är blött, och du kan dessutom lika gärna svänga in från mitten av banan i den fart vi håller. Varifrån kom RC8:an exvis...
- Hårnålen. Prova senare sväng som Micke gör, han får lite långsammare ingång och hinner ändå med dig när du går i kant på curbsen.
- Vänster innan depåkurvan, tippa bara av så mycket att du kan svänga innan du gasar igen. Inget rullande på motorbroms. Kräver cojones...
- Sista varvet i bild har en bättre/tightare ingång i depåböjen än varvet innan som är lite sent. Testa göra om det å se hur det känns.
- Kommer långt ut i utgången på Trösen-svängen, prova svänga lite senare? Beror ju på vad man tycker om svängen förstås. Jag gör ungefär som du och sedan lägger jag in ganska tidigt över curbsen i snabba högern och nerlägg hela vägen tills det är dags att vika över vänster i Esset.
- Svänger tillbaka väldigt långt åt vänster ut ur Esset och går på gas ganska sent. Testa sikta rakt på snabbhögern istället när du kommer upp från apex.Kanske kameran lurar mig...
- Apropå apex... När du ger på gas, räkna 1...2...3 och vid tre ska du ha vridit till stoppet eller börjat bromsa för nästa böj. Prova om du törs! Hög flygtur eller en jävla fart in i nästa böj utlovas! :D

Som sagt, rätt eller fel. Vafan vet jag, visste jag skulle jag köra i SB inte Endurance... :hihi
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Beror ju lite på vad man har för däck... men varför inte? ;) Slicks inte gatdäck är dock att rekommendera för den körstilen.

Kör sportsmart2 med värmare som nog blev för varm denna dag. Klockade mig själv till runt 1:19-20 med egna klockan på Aprilian.

Fel å fel... alla utom en håller sig på asfalten utan plötsliga rörelser så ingen gör väl fel direkt. Allt har ju med fart och egna preferenser att göra.
Saker att testa för att se om det är rätt eller fel:
- Gå inte ut till vänster inför Ejes. Där är halt när det är blött, och du kan dessutom lika gärna svänga in från mitten av banan i den fart vi håller. Varifrån kom RC8:an exvis...
Sant, tänkte mest att Marcus kör 8:eek:r runt alla
- Hårnålen. Prova senare sväng som Micke gör, han får lite långsammare ingång och hinner ändå med dig när du går i kant på curbsen.
Kommer alltid långt ut där ja och får nästan slå av.
- Vänster innan depåkurvan, tippa bara av så mycket att du kan svänga innan du gasar igen. Inget rullande på motorbroms. Kräver cojones...
Huga, ok!
- Sista varvet i bild har en bättre/tightare ingång i depåböjen än varvet innan som är lite sent. Testa göra om det å se hur det känns.
Will do!
- Kommer långt ut i utgången på Trösen-svängen, prova svänga lite senare? Beror ju på vad man tycker om svängen förstås.

Hatar den kurvan, släpper ofta bak. Men i sista minuten på filmen gör jag en jättetajt sväng och får ändå hygglig fart.
Jag gör ungefär som du och sedan lägger jag in ganska tidigt över curbsen i snabba högern och nerlägg hela vägen tills det är dags att vika över vänster i Esset.
- Svänger tillbaka väldigt långt åt vänster ut ur Esset och går på gas ganska sent. Testa sikta rakt på snabbhögern istället när du kommer upp från apex.Kanske kameran lurar mig...
Nej du har säkert rätt, gasar ALDRIG fullt ut ut esset, går ju för jävla fort då, halvgasar och växlar upp

- Apropå apex... När du ger på gas, räkna 1...2...3 och vid tre ska du ha vridit till stoppet eller börjat bromsa för nästa böj. Prova om du törs! Hög flygtur eller en jävla fart in i nästa böj utlovas! :D

Behöver ju en slöare hoj märker jag

Som sagt, rätt eller fel. Vafan vet jag, visste jag skulle jag köra i SB inte Endurance... :hihi

Tackar ödmjukast, suger åt mig infon som en tvättsvamp. Ska testa nästa gång på åsen och teorin på nästa bandag. Då förhoppningsvis lite bättre däck.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Trösen är guppig i det spår de flesta kör, därav släpp. Sväng senare så du kommer utanför eller gå tightare mellan vita linjen och curbs så kommer du innanför.

Har testat SS med värmare, visserligen inte ställbara, och det var som att åka på smör halva passet tills de svalnat. Gör jag inte om.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tänker på depåböjen. När jag får in tajt har jag svårt att räta upp och träffa utgången som jag vill. Tycker jag träffar utgången bättre med ett bredare spår. Har för små cojones för att lägga på full blås med mycket nerlägg och träffa rätt. Försöker träffa näst sista knycken i böjen som en apex.
Kanske ska ta av värmarna några minuter innan passet alt skita i dom. Men nu råkar jag ju äga ett par och vill gärna använda
Kan ett par supercorsa va ett steg i rätt riktning innan battlax R10 står och knackar på dörren och körning i regn är ett minne blott?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Äff. Lika bra att gå på värmardäck och ett set med regnfälgar. Regn blir myyycket roligare.

Bridgestone V02. Seså. Fullgas
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
V02 styvare stomme va? Finns med mönster?
Har inte två set fälgar.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Men om jag inte löser fälgar denna säsong då? Är inte supercorsa vettiga?
Jag är ju ingen hastighetsdemon som filmerna visar tyvärr
Vill kunna köra gata även om jag skulle ha ett set med regndäck.
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Men om jag inte löser fälgar denna säsong då? Är inte supercorsa vettiga?
Jag är ju ingen hastighetsdemon som filmerna visar tyvärr
Vill kunna köra gata även om jag skulle ha ett set med regndäck.

Supercorsa är ju erkänt väldigt dåliga på regn. Körde med just SC på plaskigt Kinnekulle nyligen, gick rätt brett lätt :)

Bytt till M77R nu, det lilla jag testat inger de mer förtroende när det är fuktigt, men duger gott till bra fart i tort med.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
SC eller R10 är vilket som, räkna inte det ena som mer gatdäck än det andra även om de är lagliga på väg och har mönster. Köp, byt som en tok och på med värmarna bara!
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Supercorsa är ju erkänt väldigt dåliga på regn. Körde med just SC på plaskigt Kinnekulle nyligen, gick rätt brett lätt :)

Bytt till M77R nu, det lilla jag testat inger de mer förtroende när det är fuktigt, men duger gott till bra fart i tort med.

Måste bara kolla. Finns det något som heter M77R? Det är väll Metzeler m7RR ni menar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Någon som har testat Bridgestone Battax Hypersport S21? På pappret ser de bra ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Demon/westsidee; Ja alltså ska du nu bara ha ett däck som du kan rulla med till och från bandag, om det är blött osv så hade jag nog tittat på s21 som är stabilare i kurva mot s20 evo. Men med motsvarande hyggliga prestanda på blött.
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Skall lägga om mina däck inför bankörning v.27, där 2x rudskogen och 2x kinnekulle står på schemat.
Har kört tre set med m7rr och är nöjd med dessa, men hade velat testa några som blir lite klistrigare. Är supercorsa att föredra då? Förutsatt att det inte pissregnar hela veckan, då är väl m7 trots allt att föredra?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skall lägga om mina däck inför bankörning v.27, där 2x rudskogen och 2x kinnekulle står på schemat.
Har kört tre set med m7rr och är nöjd med dessa, men hade velat testa några som blir lite klistrigare. Är supercorsa att föredra då? Förutsatt att det inte pissregnar hela veckan, då är väl m7 trots allt att föredra?


Så hade jag resonerat
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men om jag inte löser fälgar denna säsong då? Är inte supercorsa vettiga?
Jag är ju ingen hastighetsdemon som filmerna visar tyvärr
Vill kunna köra gata även om jag skulle ha ett set med regndäck.


Fälgar kostar inte mycket mer än ett set däck. Leta efter shiver-fälgar att ha regnmackorna på:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top