Aprilia Tuono V4

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Hur gör man det? o ska jag bara googla ramnr på nätet?

Vad tolkar ni från de här bilderna från "carfax"?

View attachment 474364
View attachment 474365View attachment 474366
Den har fordonsår 2016 eftersom den är registrerad första gången 2016. Säger inget om när den är tillverkad. Jag har en 2016 rsv4, den är uttagen 2018 och har fordonsår 2018.

Dessutom har den varit smälld och blivit inlöst av försäkringsbolaget. Skulle kollat efter nåt annat om den inte är väldigt billig.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hej på er...
Kan ni hjälpa mig med nedanstående frågor!

Jag undrar om när tillverkade den sista generationen tuono v4 1000 cc?

Jag har hittat en hos "Adrenaline Motors & workshop" i Hudiksvall en import cykel!

På vägverkets hemsidan står det fordonsår 2016 på den? kan det verkligen stämma detta (var det inte 2014 som var sista gen. av den modellen)?
Sedan undrar jag också om ni har nån erfarenhet från den ovannämnda mc butiken?

Tack för förhand
Jag har handlat av just den firman.. Finns en del övrigt att önska om ärligheten om fordonet i mitt fall.

• Gilla
Reaktioner: RWN

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Den har fordonsår 2016 eftersom den är registrerad första gången 2016. Säger inget om när den är tillverkad. Jag har en 2016 rsv4, den är uttagen 2018 och har fordonsår 2018.

Dessutom har den varit smälld och blivit inlöst av försäkringsbolaget. Skulle kollat efter nåt annat om den inte är väldigt billig.

Vad fan, det nämnde de inte om nåt & nu får jag lite huvudverk:3freak

Jag gjorde en impulsköp (85 000 kr) utan att kolla nåt i och med att den såg så fint ut:rodnar

Bifogat

• v4 1000.png
    v4 1000.png
    2.8 MB · Visningar: 15
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest

Jag gjorde en impulsköp (85 000 kr) utan att kolla nåt i och med att den såg så fint ut:rodnar

View attachment 474367

Äsch, är den lagad så är den ju lagad? Hojar blir i lösta när de kostar för mkt att laga, en repa i svingen, gaffel benen eller ramen tex så skenar kostnaderna iväg. Mycket lätt för en verkstad att rusta upp en inlöst hoj till alldeles utmärkt skick och sälja vidare.

Att en hoj varit kraschad gör den inte till en dödsfälla. Tänk alla som tävlar i roadracing, hojarna kraschar, man fixar den och kör vidar, gång på gång.

• Gilla

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000

View attachment 474367
Som 4Life skrev ovan krävs det inte så mycket för att en hoj skall bli inlöst, så det behöver inte vara når problem.
Ser ut att vara en 2014. I så fall skall 10:e tecknet i chassienumret vara ett E.
Den verkar vara importerad och ägas av en privatperson, så du har nog inte köpt den av Adrenaline motors? Kanske nån anställd där?

• Gilla

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är en2013 bedömt.
2014 hade grå logga på tanken och bosch-logga på undertail samt abs loggor på framstänkan.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Jag har handlat av just den firman.. Finns en del övrigt att önska om ärligheten om fordonet i mitt

Som 4Life skrev ovan krävs det inte så mycket för att en hoj skall bli inlöst, så det behöver inte vara når problem.
Ser ut att vara en 2014. I så fall skall 10:e tecknet i chassienumret vara ett E.
Den verkar vara importerad och ägas av en privatperson, så du har nog inte köpt den av Adrenaline motors? Kanske nån anställd där?

Ja, VIN nr 10e siffran börjar på E!
Nej, Adrenaline motor säljer åt en kund.....

Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Äsch, är den lagad så är den ju lagad? Hojar blir i lösta när de kostar för mkt att laga, en repa i svingen, gaffel benen eller ramen tex så skenar kostnaderna iväg. Mycket lätt för en verkstad att rusta upp en inlöst hoj till alldeles utmärkt skick och sälja vidare.

Att en hoj varit kraschad gör den inte till en dödsfälla. Tänk alla som tävlar i roadracing, hojarna kraschar, man fixar den och kör vidar, gång på gång.

Det har du en poäng i? Men jag tänkte på den dan när jag ska sälja den kanske blir lite bekymmer pga den är reggat som skadad i historiken?

Dock säljaren meddelande att den har aldrig varit kraschad....

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det har du en poäng i? Men jag tänkte på den dan när jag ska sälja den kanske blir lite bekymmer pga den är reggat som skadad i historiken?

Jag skulle se det som ett större problem om säljaren påstått att det är en 2-3 år nyare modell.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Säljaren meddelar att den aldrig har varit kraschad…? Men Carfax säger att den har varit inlöst…?

Jag skulle definitivt vilja ha en förklaring till det innan jag gör affär.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Nu fick jag det är svaret från säljaren... När de har kollat "Carfax beviset"

Detta är inget vi har haft någon vetskap om så jag har inte undanhållit någon information ifrån dig.

Kunden valde att lämna hit en nybesiktigad motorcykel för service och förmedlingsuppdrag , vi har servat, provkört och fotograferat den inför försäljningen och det finns inte någonting som tyder på att något skulle vara i dåligt skick.

Jag ser såklart vad som står , men det är info som inte vi tagit del av tidigare och varken vi eller bilprovningen har sett några uppenbara brister.

Så cykeln i sig är i riktigt fint skick.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det verkar vara flera hundar på begravning…

Något har uppenbarligen brustit i ursprungskontrollen vid importen, eftersom hojen reggats med ”fel” årsmodell och utan något som helst modellnamn.

Sedan verkar det ju inte vara väldigt länge sedan importen ägde rum. Den verkar ju ha fått sitt nuvarande regnummer den 30 juni och aldrig varit påställd efter det.

Jag blir lite lur på varför Carfax säger att hojen varit inlöst…? De borde rimligtvis inte känna till något sådant före en eventuell import…? Eller blir inlösta hojar försedda med nya regnummer och klassade som importer nuförtiden…?

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Det verkar vara flera hundar på begravning…

Något har uppenbarligen brustit i ursprungskontrollen vid importen, eftersom hojen reggats med ”fel” årsmodell och utan något som helst modellnamn.

Sedan verkar det ju inte vara väldigt länge sedan importen ägde rum. Den verkar ju ha fått sitt nuvarande regnummer den 30 juni och aldrig varit påställd efter det.

J
ag blir lite lur på varför Carfax säger att hojen varit inlöst…? De borde rimligtvis inte känna till något sådant före en eventuell import…? Eller blir inlösta hojar försedda med nya regnummer och klassade som importer nuförtiden…?

jag har Ingen aning faktiskt.:va

Jag har inte hunnit prata med säljaren än. Och jobbat inatt o vaknade typ en timme sen..

Finansieringen av hojen blev klar igår och de skulle leverera den imon.

När jag skulle svara/skriva på avtalet, råkade kolla upp hojen på "Carfax". Då såg allt det & blev lite förvirrad.

Jag vet inte hur ska hantera det nu & undrar om hur hade ni gjort en sån situation???:brinnerup

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Avbryt köpet och leta vidare.
Allt annat slutar med förlorade pengar.

Car.info har ingen info om inlösen.

Bifogat

• Screenshot_20220727-122841.jpg
    Screenshot_20220727-122841.jpg
    307.2 KB · Visningar: 16
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
jag har Ingen aning faktiskt.:va

Jag har inte hunnit prata med säljaren än. Och jobbat inatt o vaknade typ en timme sen..

Finansieringen av hojen blev klar igår och de skulle leverera den imon.

När jag skulle svara/skriva på avtalet, råkade kolla upp hojen på "Carfax". Då såg allt det & blev lite förvirrad.

Jag vet inte hur ska hantera det nu & undrar om hur hade ni gjort en sån situation???:brinnerup
Kan man se i Carfax vilket datum hojen blev inlöst?

När jag köpte en importerad hoj för några år sedan såg det ut som om även den hade blivit skrotad och inlöst. Saken var bara att den enligt datumet blivit inlöst flera år innan hojen byggdes och vid en närmare kontroll visade det sig att den fått ärva ett gammalt registreringsnummer och att det var det tidigare fordonet som blivit skrotat.

Men jag tycker fortfarande att det känns fel eftersom du uppenbarligen trott att du köpt en 2016 när det i själva verket är en -13 eller -14.
Jag hade därför backat köpet och kollat efter något annat istället.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Kan man se i Carfax vilket datum hojen blev inlöst?

När jag köpte en importerad hoj för några år sedan såg det ut som om även den hade blivit skrotad och inlöst. Saken var bara att den enligt datumet blivit inlöst flera år innan hojen byggdes och vid en närmare kontroll visade det sig att den fått ärva ett gammalt registreringsnummer och att det var det tidigare fordonet som blivit skrotat.

Men jag tycker fortfarande att det känns fel eftersom du uppenbarligen trott att du köpt en 2016 när det i själva verket är en -13 eller -14.
Jag hade därför backat köpet och kollat efter något annat istället.

Det kan jag tyvärr inte se...

Jag fick den tyska ägarens reg bevis och där står det att det är en årsmodell 2014

De tio siffrorna i VIN nr stämmer med Carfax beviset också...

Men fattar inte fortfarande hur i vårt transportstyrelset kan reggas hojen som en årsmodell 2016 trots allt de har haft original registreringsbevis vid förregistrering!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det kan jag tyvärr inte se...

Jag fick den tyska ägarens reg bevis och där står det att det är en årsmodell 2014

De tio siffrorna i VIN nr stämmer med Carfax beviset också...

Men fattar inte fortfarande hur i vårt transportstyrelset kan reggas hojen som en årsmodell 2016 trots allt de har haft original registreringsbevis vid förregistrering!
Det händer. Tyvärr får du då också betala högre försäkringspremie eftersom den räknas som 2016. Jag säger abort.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Nu har jag pratat med säljaren och han nämnde om att varken firman lr ägaren kände till att hojen tidigare har varit skadad & inlöst förrän jag skickade in Carfax rapporten.

Hojen är väldigt fin skick och inga avvikelser kunde noteras vid import & ursprungskontroll i Sverige eller vid service i firman.

Han sa också att kanske den har varit skadad/inlöst samt lagat tidigare i Tyskland och registrering av fordonsår ev. blandat med fordonet första gången i trafiken!!!

Nu har jag upphävt köpet :glömdet

Tack för all stöd och hjälpen:)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Helt rätt beslut att upphäva köpet…!

Även om skicket är bra och priset är rätt så innehåller dokumentationen alltför många frågetecken…frågetecken som inte är uträtade och som kommer att vändas emot dig den dag du ska sälja den.

Ramnumret och de som känner till modellen antyder årsmodell 2013-2014. Ändå är den reggad som 2016 och någon försöker också - i alla fall till en början - att sälja den som en 2016…Sedan detta med inlösen eller ej…Och som om det inte vore nog, nyligen importerad och aldrig påställd i Sverige…Vem sjutton importerar en Tuono för att INTE köra den, men väl lämna bort den på försäljningsuppdrag hos en firma som sannolikt vill ha ganska många procent för detta…?

• Gilla
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras