Aprilia Tuono V4

Jag (observera: JAG) tycker att R&G har snyggare tailtidy, tycker den ser mindre och smidigare ut.
Har haft R&G på mina V4:or och skulle inte vilja ha något annat..

$(KGrHqZHJEcFBfBDHOLZBQiqjQM39w~~60_1.JPG

Smaken är som baken på en Tuono! :)

Personligen tycker jag att Evon till och med verkade lite smidigare än RG:n, men det är inte så mycket som skiljer. Oavsett vilket man väljer får man en kvalitetsrumpa som är betydligt snyggare än original.

et7489_d.jpg

Jag skulle dock hålla mig borta från billiga standardlösningar som inte är specifika för Tuonon.
 
Last edited:
Smaken är som baken på en Tuono! :)

Personligen tycker jag att Evon till och med verkade lite smidigare än RG:n, men det är inte så mycket som skiljer. Oavsett vilket man väljer får man en kvalitetsrumpa som är betydligt snyggare än original.

View attachment 403573

Jag skulle dock hålla mig borta från billiga standardlösningar som inte är specifika för Tuonon.

Håller absolut med Evotech är kunglig :tummenupp samt att skyltbelysningen är väldigt mkt snyggare gjort på Evotech :banana

Så det är bara att köpa nya glasögon Hudik :D


Var hos Probike nyss och skulle uppgradera race mapen det gick sådära ....sitter med std map för tillfället :näsblod
 
Last edited:
Nu kommer första tekniska frågan:-)
Min kylväska nivå ser jäkligt låg ut. Men det går inte att fylla på!
Öppnar jag kylet så är det fullt.
Någon som känner igen detta?
 
Nu kommer första tekniska frågan:-)
Min kylväska nivå ser jäkligt låg ut. Men det går inte att fylla på!
Öppnar jag kylet så är det fullt.
Någon som känner igen detta?

Står hojen rakt, eller på sidostödet när du kollar nivån? Du ska väl fylla på kylmedel via expansionskärlet, inte direkt i kylaren.
 
Är det fullt i kylaren saknas det väl inte vätska? Menar du att det är lite vätska i expansionskärlet (ungefär enda stället du kan se nivå)?
 
Är det fullt i kylaren saknas det väl inte vätska? Menar du att det är lite vätska i expansionskärlet (ungefär enda stället du kan se nivå)?


Hojen står rakt.
Det är i expansionskärlet nivån är låg.
Det brukar ju vara i kärlet man fyller på. Men locket ser inte ut att vara öppningsbart liksom
 
Manual finns på Apriliaklubbens forum, tillgänglig om du är registrerad. :tummenupp

Är inte medlem än. Men skall bli.
Hinner inte idag dock. Skall övningsköra med flickvännen. Tänkte skruva lite med min sen i em.
Tempen är ju rätt lugn på den så det kan ju inte vara sån panik men kylvätskan.
 
Tänk på att vid sån körning så kommer hojen att gå upp till ganska hög temperatur typ 103 grader om ni ligger i stadskörning, det är inte ovanligt. Försäkra dej om att fläkten snurrar vid den tempen bara.

Landsväg ar normalt c:a 70-80 grader

Har inte kollat fläkten än. Men den har aldrig varit över 103 än och på landsväg ligger den på 75 konstant.
Så det känns som om den beter sig normalt.
 
Fler funderingar, jag har numera ett litet helvete att kalibrera systemet varenda gång jag försöker. Får hålla på ganska länge och många försök innan den tar vilket är enormt frustrerande. Visst är den väl 40 km/h ungefär som gäller? Nån mer som haft krångel och har nån bra lösning eller ska man kolla efter uppdatering? Den var inte såhär från början utan började nån gång i somras... :mad:
 
Nu kommer första tekniska frågan:-)
Min kylväska nivå ser jäkligt låg ut. Men det går inte att fylla på!
Öppnar jag kylet så är det fullt.
Någon som känner igen detta?

Detta är lite ologiskt men du fyller på strax till höger under panelen på höger sida som måste skruvas bort. Se bild.

Vissa Tuonos läcker lite pga dåligt åtdragna slangklämmor. Har haft samma problem.

ImageUploadedByTapatalk1398076559.798184.jpg
 
Detta är lite ologiskt men du fyller på strax till höger under panelen på höger sida som måste skruvas bort. Se bild.

Vissa Tuonos läcker lite pga dåligt åtdragna slangklämmor. Har haft samma problem.

View attachment 403846[/QUOTE

Är du noga med glykol o destillerat vatten?
Det är den panelen jag tänker skruva bort i em.
Jag har inte sett att det läcker men det är ju inte mkt vatten i kärlet heller så:-)
 
Kom ihåg bara att kärlet inte ska vara fullt heller, då finns det ju inte plats för kylarvätskan att expandera om motorn går varmt länge...

Aprilia rekommenderar (såklart) en Agip Permanent Special kylarvätska, vet inte om den är blandningsbar. Byter man så bör ju färdigblandad från macken funka lika bra iaf.
 
Last edited:
Sen ska du tänka lite extra när du tar bort panelen då den sitter också fast med någon/några mer eller mindre gömda plastnitar.
 
Kom ihåg bara att kärlet inte ska vara fullt heller, då finns det ju inte plats för kylarvätskan att expandera om motorn går varmt länge...

Aprilia rekommenderar (såklart) en Agip Permanent Special kylarvätska, vet inte om den är blandningsbar. Byter man så bör ju färdigblandad från macken funka lika bra iaf.

Inte lätt att få tag i den kylarvätskan idag.
Får kolla probike i Göteborg i morgon.
 
Tillägg:
Registrerad och betalande medlem i klubben..


Vet inte om det räknas som reklam eller inte, så jag gör en chansning. Om någon ser det som reklam så tar jag bort det.
Här kan du bli medlem i svenska apriliaklubben:apriliaklubben

Det har stått på min att-göra-lista i nästan ett år.. Ska ta och fixa det ikväll.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top