Aprilia Tuono V4

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12

Fel svar tre ggr på raken idag. Bättre säkra svar lr avvakta litet...:krama

Jag har den vanliga MRA-rutan som kom förra året.
Monterad i standardpositionen så skapade vindbruset ett olidligt dån i hjälmen
trots hörselproppar. Tyckte dock att bränsleförbrukningen skönk ganska mycket, men med reservation för att jag bara körde en tank.
Nu har jag vinklat skärmen bakåt så att luften träffar hakan och hals/nacke vilket var det jag från början ville undvika... så nyttan för mig blev inte 100. Jag är 186 cm.
Nu drar den 0,73 blandad innan tempot kommit tillbaka efter hjulafton:)
20140429_121529.jpg
 
Last edited:

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Hehe inte min dag "igår", jag har en MRA sport själv... Jag måste har blivit lurad av din speciella lutning. ;-)
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Heey. Då var det dig jag stod med vid rödljuset.
Satan vad gött din hoj mullrade!:yoparty lät riktigt vasst när du drog på fullt iväg mot johans...
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Heey. Då var det dig jag stod med vid rödljuset.
Satan vad gött din hoj mullrade!:yoparty lät riktigt vasst när du drog på fullt iväg mot johans...

Cool.
Trodde du skulle till Johan's med, hade velat titta närmare på din SD :)

GPR burkarna är hiskeliga, skulle gärna höra dem på håll för att se hur de låter då.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Nej tyvärr så var jag på väg till tippen, annars hade jag följ efter dig till johans och tjatat lite.

Ja dom burkarna lät extremt bra måste jag säga!
Jag älskar verkligen min SD men måste nog säga att V4 ljudet i Tuonon är svårslaget!
Nästa gång vi möts så kan jag ställa upp och dra lite repor på fullt ös förbi dig ett par gånger med Tuonon för att vara sjysst. :D
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Knep o knåphörna ikväll i paint.
La upp en liten omröstning på min fejja, men tänkte även höra med er om vad som är snyggast.

Ni som tycker att det är ok med en touringruta på tuonon har ingen rösträtt ;)

Version 1(mattvit), 2(mattsvart) eller 3(mattsvart med mattvita dekaler, precis som framlyset)

1.10005886_10152553013650312_2444085333045044447_o.jpg
2.10013405_10152553013635312_5646010241147451120_o.jpg
3.1800162_10152553013660312_3711759117996613417_o.jpg
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Utveckla, jag har haft den i 2 dagar, så behöver lära :)

Det sitter ett servo med vajrar till ett spjäll i avgasröret. kopplar man loss dessa så öppnar spjället fullt och ger ett betydligt mysigare ljud på tomgång. Dock kan det bli lite mycket med såna där pipor, men smaken är som baken. Dessutom låter den betydligt rappare när du frivarvar sådär som du gör på filmen, servomotorn är rätt seg på att öppna, så det blir trög respons även på track-mappen.
Allt sånt här är ju på egen risk såklart, men mååånga har kopplat bort vajrarna.

Det du gör är att skruvar av locket till den där plastdosan vid oljefiltret, släpp på vajrarnas justerskruvar. Haka loss ena, vrid spjället med fingrarna o haka loss den andra. (det kan va lite tajt, och varmt om du precis kört). lägg in vajrarna innanför locket o se gärna till att dom inte kan fastna i det lilla hjulet på servomotorn, skruva tillbaka locket och tadaaaaa : den låter som den ska ^^

http://instagram.com/p/fImndXCLaz/#

På gamla rsv4 så öppnade spjället när du la i en växel, på tuonon så är det lite mer progressivt på gaspådrag. här e en gammal film på rsv som visar ljudskillnaden rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=IFwS_CQHjqk
 
Last edited:

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det sitter ett servo med vajrar till ett spjäll i avgasröret. kopplar man loss dessa så öppnar spjället fullt och ger ett betydligt mysigare ljud på tomgång. Dock kan det bli lite mycket med såna där pipor, men smaken är som baken. Dessutom låter den betydligt rappare när du frivarvar sådär som du gör på filmen, servomotorn är rätt seg på att öppna, så det blir trög respons även på track-mappen.
Allt sånt här är ju på egen risk såklart, men mååånga har kopplat bort vajrarna.

Det du gör är att skruvar av locket till den där plastdosan vid oljefiltret, släpp på vajrarnas justerskruvar. Haka loss ena, vrid spjället med fingrarna o haka loss den andra. (det kan va lite tajt, och varmt om du precis kört). lägg in vajrarna innanför locket o se gärna till att dom inte kan fastna i det lilla hjulet på servomotorn, skruva tillbaka locket och tadaaaaa : den låter som den ska ^^

http://instagram.com/p/fImndXCLaz/#

På gamla rsv4 så öppnade spjället när du la i en växel, på tuonon så är det lite mer progressivt på gaspådrag. här e en gammal film på rsv som visar ljudskillnaden rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=IFwS_CQHjqk


Tack för lektionen :)

Ska kolla hur det är framöver.
Köpte hojen begagnad av en kille som kört 110 sen den var ny, och han var ingen skruvare så vitt jag vet.

Men ska kolla.
Dock låter de rätt mkt som de gör :D
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Knep o knåphörna ikväll i paint.
La upp en liten omröstning på min fejja, men tänkte även höra med er om vad som är snyggast.

Ni som tycker att det är ok med en touringruta på tuonon har ingen rösträtt ;)

Version 1(mattvit), 2(mattsvart) eller 3(mattsvart med mattvita dekaler, precis som framlyset)

1:an tycker nog jag, kanske 3:an men 2:an går bort. Ser mycket klumpigare ut med så mycket svart i baken...
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
1:an tycker nog jag, kanske 3:an men 2:an går bort. Ser mycket klumpigare ut med så mycket svart i baken...

Tack för din input :) 3an är lite av praktiska skäl åxå. Tailen finns ju inte i mattvit så 1an är alltså lackad eller folie. Mattsvart från nyare rsv4 hoppas jag är samma färg som tankkåpan mm på tuonon, så då kanske man klarar sig med ett par dekaler :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ni som tycker att det är ok med en touringruta på tuonon har ingen rösträtt

HEHE du har en poäng där :D

Ilaf 1 med vit mag spoiler ? eller Italia mag spoiler...


Eller Svart ägerZZzzzzzzzz :)
 

Bifogat

  • Tuono v4 face.jpg
    Tuono v4 face.jpg
    137.2 KB · Visningar: 95
  • Tuono v4 Body.jpg
    Tuono v4 Body.jpg
    240.2 KB · Visningar: 86
Last edited:

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
V3. Jag vet en kille som jobbar med folie... ;)

dekoren jag tänkte var alltså nåt åt detta håll.. kanske med tuonologgan från sidopanelen fram precis som jag gjorde lite snyggt i paint.. dom små rackarna som sitter på SE factoryn(?) blir nog lite för litet. Men ingen svart ram såklart :)
$_57.jpg
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top