Aprilia Tuono V4

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Tjena mina tuono kamrater! ��
Nu har jag en sån där liten med fråga igen. Kanske är ot, läggas i med tråd men.
Jag provar här i alla fall.
Jag har nu bytt bromsvätska fram och bak. Men jag får inte upp trycket
Bromsar gör den men det är inte lika stumt i handtaget längre.
Jag körde i vätska "baklänges". Dvs via oket och upp till behållaren.
Att det troligtvis är luft kvar i systemet är jag med på.
Men jag lyckades inte lufta dem ändå!
Tips någon?
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Kolla på internet , där finns det guider om hur du luftar bromsen .

Precis det jag har roat mig med de senaste timmarna.��
Verkar som jag gjort rätt. Måste bara göra det fler gånger.
Jag kan troligen upp för tidigt. ��
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Tjena mina tuono kamrater! ?
Nu har jag en sån där liten med fråga igen. Kanske är ot, läggas i med tråd men.
Jag provar här i alla fall.
Jag har nu bytt bromsvätska fram och bak. Men jag får inte upp trycket
Bromsar gör den men det är inte lika stumt i handtaget längre.
Jag körde i vätska "baklänges". Dvs via oket och upp till behållaren.
Att det troligtvis är luft kvar i systemet är jag med på.
Men jag lyckades inte lufta dem ändå!
Tips någon?
När jag bytte olja i den hydrauliska kopplingen på min gamla enduro hade jag ofta ett hel***e att bli av med de sista luftbubblorna i systemet. Då fick jag tipset att låsa handtaget fullt indraget med ett buntband eller tejp och låta det stå över natten för att de sista små bubblorna skulle kunna röra sig upp och ut. Kan kanske vara värt att testa?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Händer inte så mycket nu, hojen gör som italienska hojar tyvärr ofta gör: Står stilla för att nåt är trasigt. I det här fallet bara motorn till avgasspjället, men så länge den inte är bytt och kalibrerad har jag en fin röd lampa i displayen. Köpte mig ett set fotpinnar från HongKong som tröst. Ren chans, de bör funka då jag gjort lite jämförelser men säker är jag inte förrän de är monterade.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
När jag bytte olja i den hydrauliska kopplingen på min gamla enduro hade jag ofta ett hel***e att bli av med de sista luftbubblorna i systemet. Då fick jag tipset att låsa handtaget fullt indraget med ett buntband eller tejp och låta det stå över natten för att de sista små bubblorna skulle kunna röra sig upp och ut. Kan kanske vara värt att testa?

När du trycker in handtaget så stänger ju kolven passagen ut tyvärr, men uppenbarligen fick du ju bättre av nån anledning..
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Bläddrade lite och såg att jag inte lagt upp nån bild på hur min håjj ser ut med rsv tail o dekalerna på plats :)
10514942_10152694422635312_1687361638_n.jpg
10356062_10152691687385312_1412611961_o.jpg
10494083_10152696572720312_1251871149_o.jpg

Har försökt lära mig att modda bilder ala "Pxlpmp" på instagram o fb.. Har bara lekt med lågupplösta bilder nersparat från fejjan än så länge. Var sjukt länge sen jag lekte i photoshop så jag tankade ner gratiskopian Gimp för att testa lite :) Går såklart att fixa med detaljer o geometri betydligt bättre än jag gjorde på denna men det är kul o lattja :fyllisar
541-1024x682.jpg
541-1024x682.jpg
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
När du trycker in handtaget så stänger ju kolven passagen ut tyvärr, men uppenbarligen fick du ju bättre av nån anledning..
Vette sjutton om det var det som gjorde någon skillnad. Fick en massa "bra tips" från folk på ett annat forum... Efter att ha testat alla så funkade det till slut.. :D
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Bläddrade lite och såg att jag inte lagt upp nån bild på hur min håjj ser ut med rsv tail o dekalerna på plats :)
View attachment 409535
View attachment 409536
View attachment 409537

Har försökt lära mig att modda bilder ala "Pxlpmp" på instagram o fb.. Har bara lekt med lågupplösta bilder nersparat från fejjan än så länge. Var sjukt länge sen jag lekte i photoshop så jag tankade ner gratiskopian Gimp för att testa lite :) Går såklart att fixa med detaljer o geometri betydligt bättre än jag gjorde på denna men det är kul o lattja :fyllisar
View attachment 409538
View attachment 409539
Snyggt!

Kan du fotosjoppa mitt knä ner i backen så att jag slipper bli retad av mina vänner för att mina kraschpuckar fortfarande är oskulder? :( uploadfromtaptalk1407175721529.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Snyggt!

Kan du fotosjoppa mitt knä ner i backen så att jag slipper bli retad av mina vänner för att mina kraschpuckar fortfarande är oskulder? :(
Äsch, jag har äkta certifierade TV4-skrapade puckar du kan få överta...

Sen skulle det nog inte skada om herrn flyttade ut sig en liten aning, snart går det inte köra fortare i den positionen utan vi kommer få se en lite modifierad Tuono istället. Då kan han dessutom skrapa sina egna ganska omgående.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Enklaste och säkraste sättet: flytta lite inåt på sadeln, max ena skinkan lite utanför, släpp tanken med inre benet så det hänger ut, böj ner överkroppen så du har hakan i princip vid innerhanden. Du sitter alldeles för rakt upp för skrap... Du kommer skrapa innan du vet vad som hände.
 
Last edited:

FastFred

Återfallsknutte
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Huddinge
Hoj
Suzuki M1800RZ -14
Någon som är sugen på en tur imorgon torsdag, start någon gång på förmiddagen? Gärna södra sidan och kanske åt Gnesta hållet?
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Fungerar era backspeglar på v4'an?
Hade utan att veta det poliseskort igår, först när jag höll i spegeln med handen såg jag klart det var en polisbil bakom.

Lite surt då jag redan gjort mig skyldig till viss hastighetsöverträdelse :(

Var tvungen skynda vidare då frugan sänt mig för att köpa bröd, så hann inte stanna och prata med dem.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag tycker mina funkar helt ok. Varken bättre eller sämre än andra hojar jag haft...
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Har också reagerat på det de, allt över 100 så ser man inte lika tydligt vad som åker bakom en.
 

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
mina vibrerar inte så mycket tycker jag, ser mycket mer i dessa än på mina föregående cyklar.
Men klart det blir oskarpt efter 100 lr nått.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Mötte en svart TV4 vid Kilafors idag på förmiddagen. Nån här som var ute på en runda? Själv åkte jag Volvo D2...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top