Aprilia Tuono V4

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Åk båda :).
Jag skulle vilja åka båda. Men vi är bortresta rudskogen helgen. Tyvärr.
Jag vill också "enbart" åka smc. Pga försäkringsbiten. Skillnaden för mig mellan bil sport och svedea var inte så farlig dock. Nån 1000 lapp/år.

Du vet att rudskogen inte var på en helg? Det var måndag tisdag.
 

nekronimo

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
14, Aprilia Tuono V4R
Boka in er på Rudskogen! Nästan ett måste att ha kört den!! Den banan va hur rolig som helst. Smidigt å ta sig dit med.
där borde de inte vara några problem med ljudet heller mitt akra utan DB killer mätte 82db vid 5500 varv, så har du DB killer i så är det inga problem. :D:D
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Boka in er på Rudskogen! Nästan ett måste att ha kört den!! Den banan va hur rolig som helst. Smidigt å ta sig dit med.
där borde de inte vara några problem med ljudet heller mitt akra utan DB killer mätte 82db vid 5500 varv, så har du DB killer i så är det inga problem. :D:D

Rudskogen är tyvärr körd!
Har du helsystem eller slipon?
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Vänta lite nu:) så här osäker är jag.
Pratar du om att byta hela systemet från cylindrar? För jag kommer inte åt dessa utan att ta bort tanken.
Eller pratar du om att byta ljuddämpare " enbart"?

Sorry missade att du hade helsystem.. det är ingen liknande klämma på dom antar jag?
Det är ju som du säger ett helvetes jobb att byta hela. Jag har inte rivit ner systemet på mina tuonos men det mesta runtomkring, det är ordentligt med pyssel och rätt trångt. Dbkiller bromsar ju en del pulver på topp men kör du inte för att toppa hojjen på rakorna så spelar det nog ingen roll. Hoppas du finner en lösning.
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Märkessvikaren på slangen blir stekt ;)
Först så såg jag ingen hoj, innan jag satte på mig 3D-brillorna.:tummenupp Då dök Nudan upp ute i kanten.
Ståendes på frugans fotpinnar, lätt framåtlutad kl 11 med tanken mot magen.
Vill också kunna köra så en dag. Riktigt snyggt! Tyvärr räknas det inte för det var ingen Tuono:smasha:tuttar
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Ojoj Hur gick det här då? Hittade denna på Jåke bland Gotlandbilderna. Var övertygad när jag bläddrade vidare att "efter vurpan"-bilden skulle dyka upp, men den fanns inte. Tog ett tag innan jag såg vad det var
istället för motorn som skrapade i :) Cool bild :tummenupp
20140627213152-722ef4db.jpg
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Idag var det lite TV4 möte på bulten.. Jag och Micke65 stod vid stopplikten då jag inte fick igång min gopro o så kommer ytterligare en TV4 inrullandes.. Åskvarning klass 3! :)
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Först så såg jag ingen hoj, innan jag satte på mig 3D-brillorna.:tummenupp Då dök Nudan upp ute i kanten.
Ståendes på frugans fotpinnar, lätt framåtlutad kl 11 med tanken mot magen.
Vill också kunna köra så en dag. Riktigt snyggt! Tyvärr räknas det inte för det var ingen Tuono:smasha:tuttar

Haha fantasin är det inget fel på iaf :) blev som sagt inget vidare på film ;):banana
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Mitt övervarvningsskydd går i vid 12200. Ska det inte va vid 12500? Gav 277 i toppfart med
2 t större bakdrev, men fanns mer att ge.
Som sagt hojen går bara bättre ju hårdare man kör :Bugar
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Mitt övervarvningsskydd går i vid 12200. Ska det inte va vid 12500? Gav 277 i toppfart med
2 t större bakdrev, men fanns mer att ge.
Som sagt hojen går bara bättre ju hårdare man kör :Bugar

Så fort går inte min iaf, 261 mätare är det högsta (252,9 enligt gps) jag fått hittills men inte direkt letat nån flygraka.
Ger touringrutan så jävla mycket?
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Mitt övervarvningsskydd går i vid 12200. Ska det inte va vid 12500? Gav 277 i toppfart med
2 t större bakdrev, men fanns mer att ge.
Som sagt hojen går bara bättre ju hårdare man kör :Bugar

Mja har för mig 12400 .

Så fort går inte min iaf, 261 mätare är det högsta (252,9 enligt gps) jag fått hittills men inte direkt letat nån flygraka.
Ger touringrutan så jävla mycket?

248 km/h gjorde min på 5an på Mantorp utan ruta .
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tjo, där försvann hela min uppsats om hur man på ett sätt går till väga för att göra en stötdämparinställning på MC:n. (pga. serverbytet på SH)

Så lägger upp den igen om de var någon som hade nytta av den.
Detta är de sätt ja blivit lärd för att göra fjädrings inställning.

Förberedelser:

Bör vara 3 personer för enklast ta sig genom arbetet, du själv för testandet av dämparna och en som håller hojen när de testas samt ytterligare en för att kontrollera hojen för sista testet och inställningarna.

How to:

Börja med att kontrollera hur många klick du har "Rebound" och "Comp" inställt av maximalt, notera detta på ett papper för anv senare i inställningen. Därefter så kan du "nolla" (skruva ut de så du inte har någon "Rebound" eller "Comp") inställningarna för "Rebound" och "Comp" så dom inte påverkar mätningarna du ska göra fortsättningsvis.

Oavsett om du börjar med framgaffeln eller bakstötdämparen så välj en mätmetod för att mäta spelet och anv samma varje gång du mäter. te.x på framgaffeln så tycker ja de är enklast och mäta de kromade området av inre gaffelbenet mellan nederkanten på överdelen av gaffeln samt ner till där inre gaffelbenet slutar, mellan de röda områdena på bilden nedan.

image.jpg

För bakdämparen väljer du nått fast område under skärmen eller på sidan av bakdelen av sitsen eller liknande samt te.x underkant/överkant på svingen. Så länge man mäter mellan samma ställen hela tiden så är de lugnt var nånstans man mäter.

Börja med att mäta upp spelet obelastat och anteckna värdet, samt sen så belastar du den genom att sätta dig med hela vikten, stå lätt på tå när man sitter på sadeln brukar funka bäst, sen mäta igen och anteckna värdet. Sen tar man och räknar ut mellanskillnaden mellan dessa värden och antecknar de med. De är detta värdet vi kommer jobba med för inställningen.

För Gatbruk är ett spel mellan 30-35mm de man siktar på, för Bana så bör man vara under 30 mm så nånstans mellan 28-30mm kan man sikta kanske lite längre ändå.

Beroende på vad man fick för värde efter första mätningen så är de dags att ge sig på förspänningen på både framgaffeln och bakdämparen, antingen om man behöver släppa på den eller om den måste dras åt mer. Sen är de bara och mäta och dra åt eller släppa till man nått den önskade längden, vid mätning är de alltid belastad mätning som ska utföras.

När man väl kommit dit man vill ha de så är de dags att ge sig på "Comp" och "Rebound" inställningarna för att få hojen att fjädra som de sig bör, alltså jämt både fram och bak. Börja med att återställa värdena du antecknade från början för vad "Comp" och "Rebound" var inställt på och så utgår man ifrån detta.

De är vi det här tillfället de är bra att ha fler händer tillgängliga, börja med att kontrollera "Comp" inställningen, utföres genom att ha hojen ställd så en person ser hela hojen på avstånd från sidan och kan se hur de ser ut när den trycks ihop.

En person håller hojen och en annan person ställer sig vid tanken och anv bägge händer för att trycka ner tanken så att hojen fjädrar både fram och bak, funkar bäst när ja kört om man har en han långt fram på tanken och en precis bakom tanklocket.

Så de man tittar efter är att den ska gå ner jämt lika fram som bak, för "Comp" tittar man bara på hur de ser ut när de går ner, sen får man skruva om de behövs från den inställning man hade från början, ge mer eller mindre "Comp" fram samt bak till man ha den att fjädra ner jämt.

Efter det är de dags att ställa in "Rebound" vilket är återfjädringen och då tittar vi på hur den går upp efter man pressat ner de, samma sak där så vill vi ha de så jämt som möjligt fra och bak när den går upp. Därav en person som tittar på de från lite avstånd så man ser de tydligt hur den rör sig. Samma sak här så får man strama åt eller släppa på "Rebounden" för att få till den så jämn som möjligt.

När man fått till det så är man klar, nu bör man ha en hoj som är välbalanserad och kännas mycket annorlunda mot tidigare när man kör. Glöm inte att anteckna alla nya värden på ett papper som du kan spara så man vet vad de är för värden som gäller om man vill göra några justeringar i efterhand.

Tar en liten stund men är väl värt mödan.

Hoppas de kan vara till hjälp för någon som inte har koll på inställningarna.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top