Tjo, där försvann hela min uppsats om hur man på ett sätt går till väga för att göra en stötdämparinställning på MC:n. (pga. serverbytet på SH)
Så lägger upp den igen om de var någon som hade nytta av den.
Detta är de sätt ja blivit lärd för att göra fjädrings inställning.
Förberedelser:
Bör vara 3 personer för enklast ta sig genom arbetet, du själv för testandet av dämparna och en som håller hojen när de testas samt ytterligare en för att kontrollera hojen för sista testet och inställningarna.
How to:
Börja med att kontrollera hur många klick du har "Rebound" och "Comp" inställt av maximalt, notera detta på ett papper för anv senare i inställningen. Därefter så kan du "nolla" (skruva ut de så du inte har någon "Rebound" eller "Comp") inställningarna för "Rebound" och "Comp" så dom inte påverkar mätningarna du ska göra fortsättningsvis.
Oavsett om du börjar med framgaffeln eller bakstötdämparen så välj en mätmetod för att mäta spelet och anv samma varje gång du mäter. te.x på framgaffeln så tycker ja de är enklast och mäta de kromade området av inre gaffelbenet mellan nederkanten på överdelen av gaffeln samt ner till där inre gaffelbenet slutar, mellan de röda områdena på bilden nedan.
För bakdämparen väljer du nått fast område under skärmen eller på sidan av bakdelen av sitsen eller liknande samt te.x underkant/överkant på svingen. Så länge man mäter mellan samma ställen hela tiden så är de lugnt var nånstans man mäter.
Börja med att mäta upp spelet obelastat och anteckna värdet, samt sen så belastar du den genom att sätta dig med hela vikten, stå lätt på tå när man sitter på sadeln brukar funka bäst, sen mäta igen och anteckna värdet. Sen tar man och räknar ut mellanskillnaden mellan dessa värden och antecknar de med. De är detta värdet vi kommer jobba med för inställningen.
För
Gatbruk är ett spel mellan
30-35mm de man siktar på, för
Bana så bör man vara under 30 mm så nånstans mellan
28-30mm kan man sikta kanske lite längre ändå.
Beroende på vad man fick för värde efter första mätningen så är de dags att ge sig på förspänningen på både framgaffeln och bakdämparen, antingen om man behöver släppa på den eller om den måste dras åt mer. Sen är de bara och mäta och dra åt eller släppa till man nått den önskade längden, vid mätning är de alltid belastad mätning som ska utföras.
När man väl kommit dit man vill ha de så är de dags att ge sig på "Comp" och "Rebound" inställningarna för att få hojen att fjädra som de sig bör, alltså jämt både fram och bak. Börja med att återställa värdena du antecknade från början för vad "Comp" och "Rebound" var inställt på och så utgår man ifrån detta.
De är vi det här tillfället de är bra att ha fler händer tillgängliga, börja med att kontrollera "Comp" inställningen, utföres genom att ha hojen ställd så en person ser hela hojen på avstånd från sidan och kan se hur de ser ut när den trycks ihop.
En person håller hojen och en annan person ställer sig vid tanken och anv bägge händer för att trycka ner tanken så att hojen fjädrar både fram och bak, funkar bäst när ja kört om man har en han långt fram på tanken och en precis bakom tanklocket.
Så de man tittar efter är att den ska gå ner jämt lika fram som bak, för "Comp" tittar man bara på hur de ser ut när de går ner, sen får man skruva om de behövs från den inställning man hade från början, ge mer eller mindre "Comp" fram samt bak till man ha den att fjädra ner jämt.
Efter det är de dags att ställa in "Rebound" vilket är återfjädringen och då tittar vi på hur den går upp efter man pressat ner de, samma sak där så vill vi ha de så jämt som möjligt fra och bak när den går upp. Därav en person som tittar på de från lite avstånd så man ser de tydligt hur den rör sig. Samma sak här så får man strama åt eller släppa på "Rebounden" för att få till den så jämn som möjligt.
När man fått till det så är man klar, nu bör man ha en hoj som är välbalanserad och kännas mycket annorlunda mot tidigare när man kör. Glöm inte att anteckna alla nya värden på ett papper som du kan spara så man vet vad de är för värden som gäller om man vill göra några justeringar i efterhand.
Tar en liten stund men är väl värt mödan.
Hoppas de kan vara till hjälp för någon som inte har koll på inställningarna.