Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Har original Rosso corsa på. Borde räcka för vettigt grepp.
Vet att i alla fall några av er är normalstora. Har en fundering om att tyngdlagar och moment gör sitt till.
Går den upp på slangen och du ligger på tanken vi samma provocering?
Typ min normala körställning:)
Rycker jag i styret går den upp lite trevligt...

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Utan koppling på 2an går den lätt upp , men jag kör av på snabbt så jag får den tidigare varv runt 7 k.

Lutar jag mig framåt typ startposition blir det svårt 1an gäller då .

Besten jag kör nu trycker upp framhjulet på växel 1-4 utan att jag vill eller försöker :banana

För väg bruk så är 1290 fjädring suverän , jag Lixom flyger fram ��
Tycker mig märka att som gatmaskin är 1290 faktiskt bättre för mig på det mesta ...tar emot lite att säga men så är det nog ..

Last edited:

m3ll3

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 RR
Körde min 1100 RR för första gång på bana idag (arrangerat av Probike).
Var iofs Knix på Lockarp, men kan redan nu förundras över hur lätthanterad den var i alla hårnålar - Wow! detta bådar gott :yoparty
Nästa vecka bär det av till Knudan, högre hastighet och kommer då kunna jämföra hur den står sig mot min tidigare Gixxer.

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Körde min 1100 RR för första gång på bana idag (arrangerat av Probike).
Var iofs Knix på Lockarp, men kan redan nu förundras över hur lätthanterad den var i alla hårnålar - Wow! detta bådar gott :yoparty
Nästa vecka bär det av till Knudan, högre hastighet och kommer då kunna jämföra hur den står sig mot min tidigare Gixxer.

Hur kommer det sig att probike fixade en knix till dig? Också köpt helt ny hoj av dem i år och frågade just om de hade någon knix körning att ge men hade inget då sa dem.
Vilken grupp på knutstorp ska du köra? I och med det är första för i år på ny cykel så började jag i gula, går kanske upp till blå.

m3ll3

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 RR
Hur kommer det sig att probike fixade en knix till dig? Också köpt helt ny hoj av dem i år och frågade just om de hade någon knix körning att ge men hade inget då sa dem.
Vilken grupp på knutstorp ska du köra? I och med det är första för i år på ny cykel så började jag i gula, går kanske upp till blå.

Det var en drive de hade nu i maj, se deras FB sida. Konstigt att de inte nämnt detta för dig..
Jag kommer känna mig för i blå grupp innan jag eventuellt kör i snabbare grupp, vi ses.

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Precis vilat efter hemkomsten av smc steg 1 på kinnekulle! Och jävlar vad skojsigt det var. Fick mycket bra feedback och den lilla gula gick riktigt fint på banan. Man märker ju att det är mer detta den är gjord för gentemot min gamla superduke.

Me Likey!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men då , jag har alltid haft tc på då jag wheelar ...skaffa bättre däck :D.

Nja, då blir det ingen längre åkning ..

Aprc skrev:
TC förhindrar wheelies längre än 30sek eller övrr 25graders sidvinkel .. .. [/quote ]

Du har väl mys-wheelat bara :tungan

Läge T (iaf om du inte har race ecu) awc off och tc off.
Då händer det helv..vill jag lova!

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nja, då blir det ingen längre åkning ..

Aprc skrev:
TC förhindrar wheelies längre än 30sek eller övrr 25graders sidvinkel .. .. [/quote ]

Du har väl mys-wheelat bara :tungan

Läge T (iaf om du inte har race ecu) awc off och tc off.
Då händer det helv..vill jag lova!

Stämmer det du säger . Sedan är det obehagligt med tc on vid krön ...

30 Sec är evigheter i wheelie sammanhang juu��

Last edited:

Wankel RE5

Medlem
Gick med
7 Apr 2014
Hoj
Tuono Factory 2017, Suzuki RE5 1975
Allmänt tips :rock
Placering av lås image.jpg

Placering biltema stödplatta image.jpg
Eller på orginalfotpinnar image.jpg
Delar köpta på hornbach för 20kr
M6x35+muttern

Användning av Biltemas depålyft gaffelkrona
Bussning 10/15 +nippel 15 svarta rördelar = dy=26mm, passar utmärkt på factory 2015image.jpg

Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Ville passa på att fråga er Tuono V4 förare hur hojen fungerar som vardagligt fordon? Pendling, motorväg etc? Hur är bränsleförbrukningen? Finns det Tuono V4:eek:r som gått en del? Dvs är motorn beprövad?

Råder ingen tvekan om att det är en fantastiskt snabb hoj, men funderar på en Tuono V4 som ersättare till min F800R eftersom F800R:en saknar det där lilla extra på bana och inspirerad landsvägskörning - men hur fin som helst som vardagshoj.

S1000R känns som ett naturligt val men Tuonon är snyggare och hjärtat säger Aprilian!

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Packväskor till Tuono? Tips någon..har tidigare kört med vanlig packrulle men osäker hur det är att fästa denna. Funderar på Oxford X50. Nån som provat dessa eller liknande?

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Hoj
Ze German
Ville passa på att fråga er Tuono V4 förare hur hojen fungerar som vardagligt fordon? Pendling, motorväg etc? Hur är bränsleförbrukningen? Finns det Tuono V4:eek:r som gått en del? Dvs är motorn beprövad?

Råder ingen tvekan om att det är en fantastiskt snabb hoj, men funderar på en Tuono V4 som ersättare till min F800R eftersom F800R:en saknar det där lilla extra på bana och inspirerad landsvägskörning - men hur fin som helst som vardagshoj.

S1000R känns som ett naturligt val men Tuonon är snyggare och hjärtat säger Aprilian!

Jag äger en S1000R och brorsan äger en tuono. Båda hojarna är fina att titta på och jag har kört båda två en del. BMWn har fina tillbehör, konstantfarthållare, handtagsvärmare, sånt som kan vara bra att ha till pendling :) Däremot sitter jag bekvämare på en tuonon då den har mer upprätt körställning än BMWn. Den låter dessutom bättre en BMWn och att ligga och köra motorväg är inga problem utan hörselskydd, medan BMWn har ett mer skrikande radfyra-ljud vilket kan bli jobbigt i längden...

Hade jag fått göra valet idag och välja ny hoj, tror jag att jag hade valt BMWn igen. Detta eftersom jag använder den som pendlarhoj och nöjesmaskin. Den känns mer driftsäker än tuonon. Det är dessutom högre kvalitetskänsla på den...Detta skriver jag utan att ha tittat på den nya 2015 årsmodell Tuono! Den ser ruggigt snygg ut...Åk och prova och känn av vilken hoj som får dig att må bra på vägarna :)

Återigen så är ljudet av aprillian helt fantastiskt!!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är väl ingen touringhoj som bmwn, den har ju inte farthållare och det är tydligen viktigt som sjutton på en hoj.
:ironimode ��

Sadeln är inte för ömändade, men sånt finns lösningar på.
Bränsleförbrukning från 0.6 till hur roligt ska du ha.
Den är den som är mest banfokuserad av de nakna skrået idag. Döm därefter .
För mig funkar det alldeles galant, men allt är väldigt individuellt . Själv skulle jag sluta åka hoj om det bara funnits vanliga radfyror..

Hållbarhet, vet ej. Men det har gjorts många uppdateringar längs vägen. Så ju senare desto mer åtgärder gjorda . Dvs, som precis vilken annan modell .

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

Sålde min vid drygt 1700 mil, inga motormässiga bekymmer egentligen. Förbrukning vid jämn och lugn körning ca 0,65. Sadeln är hård. Det är en banhoj i busförpackning, vill man åka vardagshoj först och främst väljer man något annat. Eller nånting billigt OCH en Tuono att ha kul på... :D

Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Sålde min vid drygt 1700 mil, inga motormässiga bekymmer egentligen. Förbrukning vid jämn och lugn körning ca 0,65. Sadeln är hård. Det är en banhoj i busförpackning, vill man åka vardagshoj först och främst väljer man något annat. Eller nånting billigt OCH en Tuono att ha kul på... :D

Alternativen är att:

Behålla F800r och köpa en äldre literhoj för bus/bana.

Sälja F800R:en och köpa en Tuono V4/S1000R för pendling och bus, dvs allt i allo.

Pendlar med hoj på vardagarna samtidigt som det blir inspirerad landsvägkörning på helgerna med diverse polare som alla kör 1000 cc sporthojar. Körde 4 bandagar förra året och känner att jag måste göra något åt fjädringen på F800R:en, alternativt sänka tempot (kör 54-55 tider på falken, och dessutom väger jag 100 kg med ställ). Det är här Tuonon hade varit otroligt trevlig tror jag, men är osäker på hur den är i övrigt. Sen är min F800R fantastisk billig att äga (2500 kr halv/helår) och förbrukning långt under halvlitern vid pendling.

Ska fundera lite mer efter provkörning av S1000R och Tuono V4.

Tack för all hjälp!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...