Trevligt å träffa lite fler tuono fans!
Vi får väl försöka ordna nån körning tillsammans vi som bor i eller nära göteborg!
/ jocke
Vore riktigt skoj
Trevligt å träffa lite fler tuono fans!
Vi får väl försöka ordna nån körning tillsammans vi som bor i eller nära göteborg!
/ jocke
PlättlättVore riktigt skoj
Fan, när jag försöker göra nåt på mina egna hojar blir det mest pannkaka...Shit påmmfritt, jag ger mig
... och förstår!
Om jag inte minns fel sitter det rak fjäder i bakdämparen? Fram vet jag inte men rimligen progressiv.
Nej, men som på nästan alla moderna sporthojar har den progressivt länkage. Läser jag det som... APS progressive linkage.Enl denna har v4'an progressiv bakfjäder?
http://www.aprilia.net.nz/images/models/tuano-v4-aprc-abs.pdf
Nej, men som på nästan alla moderna hojar har den progressivt länkage. Läser jag det som... APS progressive linkage.
Fan, när jag försöker göra nåt på mina egna hojar blir det mest pannkaka...
Jäkligt skönt att det gått framåt för dig så det blir körbart!
Men kom nu ihåg att fjädern blir inte hårdare, du minskar bara hänget = den jobbar högre... (ja, jag är ordpolis nu, nästan allergisk när folk skriver att de ska göra fjädern hårdare med mer förspänning...)
Hej, som jag har läst det....
Dom allra flesta fjädrar är linjära i motståndet. Öhlins eftetsträvar det för att det ska vara lättare med inställningarna.
Men motståndet ökar allteftersom fjädern trycks ihop.
Låt säga att 1 kg tryck trycker ihop fjädern 1 mm, så kommer 10 kg tryck att trycka ihop fjädetn 10 mm.
En förkomprimerad fjäder har ett större starttryck innan den komprimeras.
Hej, jag brukar säga som du gör, men nu när jag tänker efter... stämmer det egentligen?
Håller man en bakstötdämpare i handen så är fjädern spänd och stötdämparen går inte
att dra ut längre. När jag monterade ihop gaffelben så har jag för mig att man fick trycka
ihop fjädern lite för att skruva ihop dom.
Det heter trots allt preload/för-spänning.
Om man lyfter upp hojen i luften så hjulen hänger fritt så finns det inget spel uppåt utan
fjädern har ett grundtryck.
Ok gubbs, tjötröven är tillbaka
Hojen känns stabil i allra flesta fall.
Bakdäcket ser ut så här:
View attachment 421525
Jag har ökat returen något och funderar på att ställa fjädern något hårdare. Ev även kompen enligt vad jag googlat mig till.
Sportsmart2, 1,9 i kalltryck.
Åsikter?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring