Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ok gubbs, tjötröven är tillbaka :)
Hojen känns stabil i allra flesta fall.
Bakdäcket ser ut så här:
ImageUploadedByTapatalk1436443870.725729.jpg
Jag har ökat returen något och funderar på att ställa fjädern något hårdare. Ev även kompen enligt vad jag googlat mig till.
Sportsmart2, 1,9 i kalltryck.
Åsikter?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ser ju bra ut det där.

Men kom nu ihåg att fjädern blir inte hårdare, du minskar bara hänget = den jobbar högre... (ja, jag är ordpolis nu, nästan allergisk när folk skriver att de ska göra fjädern hårdare med mer förspänning...) :p

Känns det bättre kan du gott och väl prova öka komp och retur lite till. Dämparen kommer röra sig långsammare då, börjar den kännas stötig över ojämna partier eller lyfta bakhjulet i inbromsningar så blev det lite för mycket. Bara att backa av igen. Börjar däcket vika upp kanterna på mönstret blev det för mycket retur, bara gå tillbaka litet.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ja det är ok, släta trianglar framför mönstret och framkant på mönstret avskavt och bakkant har en klack.
Men jag fattar fortfarande inte ( och det är kanske inte meningen️)
hur en fjäder låt säga är 150mm trycks ihop till ex 140mm inte kan bli hårdare.
För infos skull ang min bakfjädring: jag kollade på dina inställningar Jåke och du hade 10,5mm vid gängorna bak och 2 varv på kompen.
Min var 12,5+ och 0,5 varv på kompen. Pretty rock solid
Samtidigt sänkt fram till tre ringar och låg förspänning.
Tack för infon, då tänkte jag inte helt galet.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
En fjäder har en bestämt hårdhet, den fysiska egenskapen ändras inte för att man trycker ihop den. Så länge inte fjädern är progressiv krävs det samma kraft för att komprimera den 10 mm oavsett om den är 150 mm eller "förkomprimerad" till 140 mm.

Med en progressiv fjäder kan du genom att justera förspänningen få den att jobba i olika motstånd genom att man justerar arbetsområdet "hänget" upp eller ner. Men fjädern ändras inte. ;)

Troligen kommer nån mer insatt än jag att rätta mig nu och säga att jag rökt på...

Oj, ja det var ju lite stumt och högt kanske. Förstår om den varit orolig. :)
 
Last edited:

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
^^ Även om du faktiskt rökt på så har du rätt. Därav har vi progressiva fjädrar där motståndet/hårdheten ändras ju mer den trycks ihop.

En vanlig fjäder blir inte hårdare förens den slår i botten :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Om jag inte minns fel sitter det rak fjäder i bakdämparen? Fram vet jag inte men rimligen progressiv.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Fan, när jag försöker göra nåt på mina egna hojar blir det mest pannkaka...

Jäkligt skönt att det gått framåt för dig så det blir körbart!

Är helt övertygad att du fixar din hojar på ett lysande sätt.
Körbar har hojen varit, men det är inget trevligt att på bana inte lita på grejerna och va spänd i varje kurva. Kan ju lika gärna va då. Tom golf är bättre... eller nja, där tog jag nog i...
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Hej, som jag har läst det....
Dom allra flesta fjädrar är linjära i motståndet. Öhlins eftetsträvar det för att det ska vara lättare med inställningarna.

Men motståndet ökar allteftersom fjädern trycks ihop.
Låt säga att 1 kg tryck trycker ihop fjädern 1 mm, så kommer 10 kg tryck att trycka ihop fjädetn 10 mm.

En förkomprimerad fjäder har ett större starttryck innan den komprimeras.
 
Last edited:

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Hej, jag brukar säga som du gör, men nu när jag tänker efter... stämmer det egentligen?
Håller man en bakstötdämpare i handen så är fjädern spänd och stötdämparen går inte
att dra ut längre. När jag monterade ihop gaffelben så har jag för mig att man fick trycka
ihop fjädern lite för att skruva ihop dom.
Det heter trots allt preload/för-spänning.
Om man lyfter upp hojen i luften så hjulen hänger fritt så finns det inget spel uppåt utan
fjädern har ett grundtryck.
Men kom nu ihåg att fjädern blir inte hårdare, du minskar bara hänget = den jobbar högre... (ja, jag är ordpolis nu, nästan allergisk när folk skriver att de ska göra fjädern hårdare med mer förspänning...)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej, som jag har läst det....
Dom allra flesta fjädrar är linjära i motståndet. Öhlins eftetsträvar det för att det ska vara lättare med inställningarna.

Men motståndet ökar allteftersom fjädern trycks ihop.
Låt säga att 1 kg tryck trycker ihop fjädern 1 mm, så kommer 10 kg tryck att trycka ihop fjädetn 10 mm.

En förkomprimerad fjäder har ett större starttryck innan den komprimeras.

Så är det med fjädern. Tyvärr har de i de allra flesta fall av hojar sabbat det med ett läckage som nämndes ovan.

Det ger att hela dämparfunktionen inte nyttjas på ett fördelaktigt sätt under högre komprimering, säg mitt i kurvan. Det blir väl liten rörelse i dämpcylinder så ojämnheter, studs mm är svårare för dämparen att ta ut.

http://spoonvalleyracing.se/suspension-parts.html
Ett sådant länkage gör skillnad .

Varför sitter det då progressiva delar? Det är i grunden gathojar.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej, jag brukar säga som du gör, men nu när jag tänker efter... stämmer det egentligen?
Håller man en bakstötdämpare i handen så är fjädern spänd och stötdämparen går inte
att dra ut längre. När jag monterade ihop gaffelben så har jag för mig att man fick trycka
ihop fjädern lite för att skruva ihop dom.
Det heter trots allt preload/för-spänning.
Om man lyfter upp hojen i luften så hjulen hänger fritt så finns det inget spel uppåt utan
fjädern har ett grundtryck.

Ja, ni skriver iaf samma sak, med olika ord.

Fjädern blir inte hårdare, den börjar bara med annan grundkraft.

Låt säga att det är en fjäderkonstant (det är den benämning vi använder) om 10N/mm. Dvs, det krävs 10N för att komprimera fjädern 1mm.

Så vrider vi på 10mm förspänning från helt slack fjäder, Dvs då krävs det 100N innan chassit rör sig.

Sen då? Ja sen krävs det 100+(10xL)N för varje millimeter vi vil komprimera chassit. Där L är slaglängd i mm på dämparen.

Vad skulle ske om vi helt tog bort förspänning? Ja, då blir resultatet 0+(10xL) för varje mm komprimering av dämparen vi vill uppnå.

Hepp?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Nej, detta var första gången.
Hade Pirelli Rosso corsa innan.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top