Aprilia Tuono V4

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Blev inte mkt sevärd film, dels för att min kamera är kass, men också att vår instruktör hade väldigt specifika krav. Vi fick inte använda bromsen :dummer (endast för att undvika kollision)

Syftet var att få till ett flyt i körningen.

Här kommer iaf omkörningen jag fick lite skäll för av instruktör Christoffer på B-kingen jag körde om på rakan.
Tycker själv inte det var jättefarligt, tog ingens spår. Sen kan ju diskuteras om man under kursverksamhet borde köra om på höger sida?!? Vad tycker ni?

https://www.youtube.com/watch?v=tk3kdq96Ih4

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Jag tycker inte att du kör om mig på ett farligt sätt men som du ser viker du av höger så fort du passerar sista mc:n. Det "farliga" kan vara om sista mc:n viker till höger lite tidigare och hamnar rakt framför dig. Alla kör inte lika bra som du.

Kinnekulle rakan är inte så rak som man tror.

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Jag tycker inte att du kör om mig på ett farligt sätt men som du ser viker du av höger så fort du passerar sista mc:n. Det "farliga" kan vara om sista mc:n viker till höger lite tidigare och hamnar rakt framför dig. Alla kör inte lika bra som du.

Kinnekulle rakan är inte så rak som man tror.

Såklart, hade ju blitt trångt då.. får tänka lite mer nästa ggn :)

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Blev inte mkt sevärd film, dels för att min kamera är kass, men också att vår instruktör hade väldigt specifika krav. Vi fick inte använda bromsen :dummer (endast för att undvika kollision)

Här kommer iaf omkörningen jag fick lite skäll för av instruktör Christoffer på B-kingen jag körde om på rakan.
Tycker själv inte det var jättefarligt, tog ingens spår. Sen kan ju diskuteras om man under kursverksamhet borde köra om på höger sida?!? Vad tycker ni?

Instruktör Christoffer va nog bara avundsjuk på din hoj hehe

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Inte använda broms och inte köra om på rakan... :va Har ni varit på pensionärsutflykt?

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj

Ser ut att vara kul funktioner i kameran :)
Men att det är en oschysst omkörning? Ser ju hur lungt ut som helst!
Vädret var ju på eran sida också.

Jag gillar ju smc till viss del då jag är rätt ny fortfarande. Men ibland blir man ju lite bestört på det man måste hålla sig till på banan. Och det är så olika beroende på vilken intruktör man får.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Sydakånes emse tillåter inte omkörningar på innern i långsam grupp vad jag vet.
Oavsetti vilken grupp man kör i ska man inte behöva be om ursäkt för en omkörning
man gjort under ett pass.
Ansvar, omdöme, hänsyn på banan så åker de flesta hem med kropp och hoj i samma skick
som när de anlände till banan.

Kul att ni hade tur med vädret.

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Var som ett test, få jämnare flyt i körningen.
Tog tid ett varv, körde runt på 1,09 utan att röra bromsen, ändå rätt ok med tanke på omständigheterna.

Tog aldrig tid när det laddades på riktigt.

Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
En fundering.
Är det ngn som kört med tex actionpics?
Vad är skillnaden gentemot SMC?
Är tex gathoj ok?

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
En fundering.
Är tex gathoj ok?

Gathoj ska vara OK på bandagar. Det brukar generellt sett inte vara några krav på hoj förutom att den ska vara hel (t.ex. inte läcka olja och ok bromsar) samt inte låta mer än 95 db. Vissa arrangörer/banor kräver reggat och giltig försäkring så där gäller det att kolla upp vad som gäller hos respektive arrangör.

På "riktiga träningar" hos klubbarna brukar det dock vara krav på att uppfylla SVEMOs krav, t.ex. najjade bromsar, uppsamlingskärl, ingen glykol m.m. Men det gäller som sagt inte på "vanliga bandagar".

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
En fundering.

Japp.

Det är mycket mer löst hållet, rent allmänt. Det är inga kurser, mer inriktat på att alla ska köra så mycket de kan.

Det finns föråkare/instruktörer, men du får gå till dem själv om du har frågor eller vill ha feedback.

Tempot är förmodligen allmänt högre på bandagar, speciellt i snabb- och race-grupp

Är tex gathoj ok?

Ja, de allra flesta i de långsammare grupperna ("lugn" och "medel") kör med sin gathoj. I "snabb" grupp så är det blandat. I "race/licens" så är det nästan bara banhojar, men har faktiskt sett några enstaka gathojar, men oftast med slicks på.

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Smc är väl bra om man vill köra någon enstaka dag per år på bana för att bli bättre förare i trafiken. Men om man gillar att köra bana och gasa så blir man besviken på smc, i instruktörerna känns som ett gäng scoutledare som har behov av att bestämma över andra ibland. För min del kör jag mycket hellre bandagar med actionpics, Backlund, team life etc..

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Smc är väl bra om man vill köra någon enstaka dag per år på bana för att bli bättre förare i trafiken. Men om man gillar att köra bana och gasa så blir man besviken på smc, i instruktörerna känns som ett gäng scoutledare som har behov av att bestämma över andra ibland. För min del kör jag mycket hellre bandagar med actionpics, Backlund, team life etc..
SMC Steg 1-4 har aldrig hävdat att de pysslar med bankörning. Det ÄR ren trafikutbildning... Eller ska åtminstone vara. Lite si och så med nivå och inriktning ibland. Så väntar man sig nåt annat blir man givetvis besviken, men då har man ju också missförstått syftet.

Är det bantid man är ute efter så har du helt rätt, rena bandagar är mycket bättre, eller SMC steg 5-6.

Last edited:

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Jag kopierar in min fråga från beast-tråden då tuono är en kandidat:

Är sugen på en större naken.

Hur är det med driftsäkerhet och barnsjukdomar, är tuono 2015+ ett bra köp ur det aspektet?

Någon som bor i centrala Sthlm och kan skvallra om försäkringspremie?

/D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...