Aprilia Tuono V4

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Nån som vet vilka packboxar, eller radialtätningar som det egentlige heter, till hjullagren. Bytte däck idag och både fram å bak var det skadade..
Nån som har mått, eller är det aprilia special så man måste köpa original?
Gäller en 2015 års Tuono

Last edited:

hakhap

Medlem
Gick med
26 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 RR 2016
Orkar inte strula längre så nu är bussresa ner till Helsingborg imorgon bokad. Hämtar Tuono hos Probike mellan 14 og 15 imorgon. Kör då i rättning Göteborg - Trollhättan för att sova innan resan fortsätter torsdag morgon tillbaka til jobb.

spider69

Radical Riders
Gick med
14 Jul 2008
Hoj
WR450F 2004
Nu har jag gått och blivit ägare till en Vit V4R från 2014!
Helt såld än så länge.. detta kommer bli en bra sommar :D

Kul att se att det gick bra hem. För det var väl du som var här nere i söder och hämtade den, när jag tog hem min svarte v4R. Kan bara hålla med vilken sommar detta kommer bli.:tummenupp

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Hoj
SFV4S, D675
Nån som vet vilka packboxar, eller radialtätningar som det egentlige heter, till hjullagren. Bytte däck idag och både fram å bak var det skadade..
Nån som har mått, eller är det aprilia special så man måste köpa original?
Gäller en 2015 års Tuono
Oj, undrar hur det har gått till?
Har också en -15 som jag plockade av hjulen på inför däckbyte igår, men allt såg fräscht ut. Har rullat drygt 500 mil.

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Hoj
SFV4S, D675
Ok .. Dagens Tips för alla med nyinköpta Tv4 .. Kolla in lite på hojen om allt är och känns ok .. kika gärna på muttrarna som håller fast bakdrevet -- . Italienskt i all ära men dom är liite lata va .. :D Just do it .
Kollade in muttrarna till bakdrevet när jag monterat av hjulet och lossat drevet från fälgen. Mycket riktigt, en av muttrarna var inte ordentligt åtdragen. Det gick inte att känna när drevet var monterat.
Tack för upplysningen!

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag har iaf. Metzeler M7RR på intågande som borde dyka upp i veckan.

Eftersom jag har RR så hade jag ju Rosso Corsa på från början. Skitbra de första 100-150 milen, sen tyckte jag de fyrkantiga och trista. :-/ Nu så sjunger bak på sista versen efter 400, det är nog inte många mil kvar till korden. Hoppas Metzelerna gör lite mer än så.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
På fredag kommer jag att montera M7RR på min 1000. De verkar ha fått bra betyg och jag hoppas också få ut lite fler mil än på mina Rosso Corsa.

Skickat från min KIW-L21 via Tapatalk

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Är det att tolka, enligt Metzelers egna hemsida, att M7RR är en aning mer för allmänna vägar, medan Racetec RR är mer baninriktade?

Vart beställer ni däck ifrån? Misstänker att ni inte köper dem direkt av verkstaden?

Förresten, ingen som hade koll på hur man byter blinkers fram?

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Är det att tolka, enligt Metzelers egna hemsida, att M7RR är en aning mer för allmänna vägar, medan Racetec RR är mer baninriktade?

Vart beställer ni däck ifrån? Misstänker att ni inte köper dem direkt av verkstaden?

M7RR är sportdäck för gata i sportigare segmentet, ska ju motsvara Rosso Corsa, Bridgestone S20, Michelin Power 3, Dunlop Sportsmart.

Racetec RR tror jag är s.k. "skurna slicks", motsvarande Super Corsa SC, eftersom de finns i K1-K3 blandningar. Skulle inte jag vilja åka gata med. Bana med värmare, ja tack.

Racetec Interact K3 tror jag motsvarar Super Corsa SP ganska nära (Metzeler ägs av Pirelli dessutom). De är nåt mellanting mellan "skurna slicks" och gatdäck. Mjuka, men med tillräckligt med silica för att de inte ska vara helt odugliga och rivas sönder kalla. Det finns motsvarigheter i Dunlop GP Racer och Michelin Power Supersport Evo. Det är väl Super Corsa SP som sitter på Factoryn från fabrik.

Jag är ett fan av däckonline och köper därifrån. Men det finns ju svenska alternativ i däck365, dexon, hojdäck.se... Jag kränger själv, men de flesta postorder-däcksnasare har ju krängare som samarbetspartners som man kan skicka däcken till.

Zheater

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2011
Hoj
16 Aprilia Tuono 1100 Factory
Hej!

Här är en till som har blivit en lycklig ägare till en Tuono 1100 eller nästan i alla fall. När jag har nu kommit upp i ca 85 mil så har jag börjat få små vibrationer i hojen så att mina fötter somnar. Är det någon annan som har upplevt samma fenomen? Jag har lämnat in den hos Probike för undersökning, beskedet jag fick idag är att de inte hittar något fel. Jag skall hämta ut den och känna mig för igen.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Supercorsa SP V2 är jag lite förvånad över att det håller så pass bra som det gör ..bakdäcket då . Vägbruk hittills .

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hej!

Här är en till som har blivit en lycklig ägare till en Tuono 1100 eller nästan i alla fall. När jag har nu kommit upp i ca 85 mil så har jag börjat få små vibrationer i hojen så att mina fötter somnar. Är det någon annan som har upplevt samma fenomen? Jag har lämnat in den hos Probike för undersökning, beskedet jag fick idag är att de inte hittar något fel. Jag skall hämta ut den och känna mig för igen.

Vänta tills efter första service ... Min vibbra lite några gånger , antagligen för att jag körde för slött då :)

Tar du bort styrändarna för tex styrändsspeglar så får man lite trista vibrationer i handtagen ..

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
M7RR är sportdäck för gata i sportigare segmentet, ska ju motsvara Rosso Corsa, Bridgestone S20, Michelin Power 3, Dunlop Sportsmart.

Racetec RR tror jag är s.k. "skurna slicks", motsvarande Super Corsa SC, eftersom de finns i K1-K3 blandningar. Skulle inte jag vilja åka gata med. Bana med värmare, ja tack.

Racetec Interact K3 tror jag motsvarar Super Corsa SP ganska nära (Metzeler ägs av Pirelli dessutom). De är nåt mellanting mellan "skurna slicks" och gatdäck. Mjuka, men med tillräckligt med silica för att de inte ska vara helt odugliga och rivas sönder kalla. Det finns motsvarigheter i Dunlop GP Racer och Michelin Power Supersport Evo. Det är väl Super Corsa SP som sitter på Factoryn från fabrik.

Jag är ett fan av däckonline och köper därifrån. Men det finns ju svenska alternativ i däck365, dexon, hojdäck.se... Jag kränger själv, men de flesta postorder-däcksnasare har ju krängare som samarbetspartners som man kan skicka däcken till.

Tack för ett alldeles föredömligt svar!

Jag tror att jag i sådana fall, i dagsläget, avhåller mig från att testa Racetec RR. Dock, vilken skillnad är det på Interact K3 och Super Corsa SP (som sitter original på min Factory)? Om någon? Är det värt att testa Interact? Jag är mycket nöjd med SP.

När det väl blir dags att inhandla Racetec RR K1-K3 alternativt Super Corsa V2 SC1-SC2, hur kan fördelningen fram kontra bak möjligen se ut? Jag förstår att detta är synnerligen subjektivt, jag personligen bromsar tidigt och utnyttjar en väldigt hög kurvfart snarare än att maxa bromsen sent, klippa apex och gasa stenhårt ut. Finns det några allmänna riktlinjer?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring