Aprilia Tuono V4

Longitud

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
2016 Aprilia Tuono
Var precis på bankörning på Falkenbergs-banan. Vilken maskin! :rock :banana
Har en hel del kvar att lära mig om hojen men det var riktigt roligt!
Hade lite svårt för inbromsningarna i början med för mycket motorbroms men får bara vänja sig av med det. Inte samma som att köra en gammal CBR600 :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Var precis på bankörning på Falkenbergs-banan. Vilken maskin! :rock :banana
Har en hel del kvar att lära mig om hojen men det var riktigt roligt!
Hade lite svårt för inbromsningarna i början med för mycket motorbroms men får bara vänja sig av med det. Inte samma som att köra en gammal CBR600 :)

Montera en eftermarknads slirkoppling så minskar motorbroms avsevärt
 

borg83

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Multistrada Enduro
Hej

Tänkte bara presentera mig lite.

Heter Oscar och bor i Malmö. Köpte en ny Tuono Factory i slutet av maj.

Har precis kommit hem från en resa ner till alperna, en resa på strax över 300mil. Hojen fungerade exemplariskt hela tiden och var helt underbar och köra. 100ggr bättre än min förra hoj (Ducati Streetfighter S)

Utrustningsmässigt så hade jag följande på den:
TomTom Rider 410
Interphone Sport intercom för att höra gps:en
Hepco & Becker sportrack
Kriega US-20 som jag hade på sportracket
Kriega R30 ryggsäck

Passen jag körde var följande:
Hahtennjoch Passet
Timmelsjoch Passet
Stelvio Passet
Gavia Passet
Tonale Passet
Mendel Passet
Grossglockner Passet
Gamla Brenner Passet
Jaufen Passet
Namlos Tol Passet

Länk till resvägen: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1ecfmwLIV49s1-7DJDihSBTX9To8

Ha de gott :)
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Nu har jag varit och fått bromscylindern bytt på garantin!
Vet inte om det är inbillning, nya bromsvätskan eller faktiskt är skillnad, men tycker att bromsen känns lite bättre än innan! Känns som att det är lite mer feedback och stumhet när man klämmer åt nu..

Bra blev det iaf! :)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Bytte min cylinder under torsdag fm och märkte ingen nämnvärd skillnad, mest tacksam för att jag fick ny bromsvätska gratis då den gamla gjort sitt.

Gillar hojen mer och mer, tack Aprilia.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Hej

Tänkte bara presentera mig lite.

Heter Oscar och bor i Malmö. Köpte en ny Tuono Factory i slutet av maj.

Har precis kommit hem från en resa ner till alperna, en resa på strax över 300mil. Hojen fungerade exemplariskt hela tiden och var helt underbar och köra. 100ggr bättre än min förra hoj (Ducati Streetfighter S)

Utrustningsmässigt så hade jag följande på den:
TomTom Rider 410
Interphone Sport intercom för att höra gps:en
Hepco & Becker sportrack
Kriega US-20 som jag hade på sportracket
Kriega R30 ryggsäck

Passen jag körde var följande:
Hahtennjoch Passet
Timmelsjoch Passet
Stelvio Passet
Gavia Passet
Tonale Passet
Mendel Passet
Grossglockner Passet
Gamla Brenner Passet
Jaufen Passet
Namlos Tol Passet

Länk till resvägen: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1ecfmwLIV49s1-7DJDihSBTX9To8

Ha de gott :)

Vad är bättre med tuonon än streetfighter S? :).
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Viktig fråga (för mig)
Ni som fått gjort byte av bromspinne på er Tuono har ni även fått er quickshifter uppdaterad ?
Tacksam för alla svar då detta avgör min hojs framtid hos serviceverkstäder.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har inte nån Tuono, men... Det är bara bromspinnen som byts. Det görs även på andra modeller utan QS.

Skickat från min Pipo P4 via Tapatalk
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Bokat kommande söndag till att riva av några pass på Sturup tillsammans med sydskånes, någon annan som också ska dit ?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
För er som haft nöjet att äga och köra både 1000 och 1100 en del. Finns det andra skillnader än de som generellt beskrivs? Är skillnaderna så stora som det sägs? Fundersam över om man ska slå till på nåt billigare och då givetvis äldre, eller om man ska spara lite till och satsa på en 1100:a? Kör en del bana ska tilläggas och det är framförallt till det ändamålet jag funderar över.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
På bana är det nog sak samma vilken du kör om du inte heter Michael Rutter.

Det är till vardags 1100 är snäppet trevligare imho. Lite mer avslappnad körställning, bekvämare sadel, mer botten/mellan i maskineriet och mer gatanpassad utväxling. Flera av dessa saker går ju dock att förbättra på 1000 så att skillnaderna blir ännu mindre även vid vardagskörning.
 
Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Körde ca 1500 mil med v4r.
Nu uppe i 1000mil med 1100.
Levnadsmässigt är
sadlen den största skillnaden.
Kraft mm är det så räcker i båda.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Hörby
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Polaren som har en 1100 provkörde min 1000 utan att märka någon skillnad, dock så har jag bytat till 1100 sadeln.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag gjorde blundern att köpa sadeln från en kraschad rsv4rf.
Fick iofs bättre grepp men ännu ondare i röven
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För er som haft nöjet att äga och köra både 1000 och 1100 en del. Finns det andra skillnader än de som generellt beskrivs? Är skillnaderna så stora som det sägs? Fundersam över om man ska slå till på nåt billigare och då givetvis äldre, eller om man ska spara lite till och satsa på en 1100:a? Kör en del bana ska tilläggas och det är framförallt till det ändamålet jag funderar över.

Min högst personliga och tidigare förmedlade upplevelse.

1100 känns (behöver inte betyda fakta) "trögare" i förflyttning mellan kurva till kurva från en sida till annan. Den uppträder något mer stadigt, mer med fotfäste. Medans 1000 är mer på tå, nervöst är inte rätt ord men åt det hållet. Jag har av dessa upplevelser valt att behålla min 1000 då bana är mitt huvudnummer. Även om det finns mer botten, mer register i 1100 så uppe på topp varv märker man liten eller ingen skillnad.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top