Apropå Trafikverkets "hastighetsregulator" och MC:n i en värld av självkörande bilar

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Apropå Trafikverkets "hastighetsregulator" och MC:n i en värld av självkörande bilar

Ingen motorcyklist har väl undgått att bli upprörd över Trafikverkets lista med förslag till åtgärder mot motorcyklister, men om om man höjer blicken en aning kan man fundera lite över hur framtiden ser ut för oss som vill fortsätta att köra MC.

Bilens framtid går helt klart mot mer automatisering. Vi har redan vant oss vid en hel del teknik i våra bilar och det är inte fråga om om utan när vi har självkörande bilar på våra vägar. http://www.buzzfeed.com/mathonan/googles-cute-cars-and-the-ugly-end-of-driving

BMW, Honda och Yamaha offentliggjorde idag att de inleder ett samarbete för att utveckla framtidens intelligenta transportsystem för motorcyklar. http://www.visordown.com/motorcycle...ogether-on-rider-safety-technology/28269.html

Mycket av detta är förstås sådant som kommer öka säkerheten och upplevas positivt för många MC-förare, även om efterfrågan kanske inte blir lika hög som för bilar. Jämfört med bilister prioriterar de flesta motorcyklister trots allt frihet och egen kontroll över sitt fordon framför trygghet och bekvämlighet när dessa saker kommer i konflikt med varandra och de tvingas välja, dvs säkerhetssystem är ok så länge det inte går ut över det som gör motorcykelkörning roligt.

Examples of ‘Intelligent Transport Systems’ include ‘Intelligent Speed Adaptation’. ISA refers to speed limiters that use GPS technology to restrict vehicles to the prevailing limit, including automatically slowing them down if necessary. In 2006 the Department for Transport developed an ISA-equipped Suzuki Bandit 650 but the project was shelved.

Jag tror inte MC-tillverkarna enbart satsar på dessa system därför att de ser en stor kommande efterfrågan bland motorcyklister. En helt självkörande motorcykel har trots allt samma marknadspotential som en självspelande fotboll. Jag tror de har gjort analysen att detta kan vara enda möjligheten att kunna behålla motorcykeln som fordon i det genomreglerade transportsystem som blir resultatet när de självkörande bilarna ger sig ut på vägarna. Jag tror också de i sin analys räknar med att vissa system kommer bli obligatoriska.

En del menar nog att det är teknikens utveckling som styr - själv skulle jag nog snarare säga att det är våra politikers prioriteringar om hur de vill utnyttja teknikens möjligheter, hur de vill reglera dess användning i transportsystemet och hur de vill lösa utmaningarna det medför som kommer vara avgörande för hur framtiden med självkörande fordon kommer se ut. I annat fall hade jorden redan varit utplånad pga. atombombens utveckling.

Om politiker i sin hand får ett verktyg som sägs minska statens kostnader och rädda människoliv till priset av personlig integritet och möjligheten att kunna fortsätta köra hoj - vad kommer de välja?
 
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag börjar hoppas på att det kan finnas något hyggligt land med kurviga vägar som kan erbjuda en fristad utifrån asylskälet "hetsjakt mot motorcyklister". Skulle sedan utvecklingen nå även dit hoppas jag kunna utnyttja mitt stora lager av berusningsmedel och inspelade GoPro-filmer från mina MC-turer för att härda ut resten av jordelivet :död
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Spontant reagerar jag på att hjälpmedel kan vara nog så bra, medan automatisering känns mindre bra. Visst, skulle det vara möjligt att konstruera ett system som varnar mig för tex hinder, grus, olja/diesel på vägen så varför inte? Svårt att upptäcka ibland med blotta ögat. Automatisk hastighetsbegränsning känns bara som en dålig politisk dröm. Bara som ett scenario: bil bakom mig ligger för farligt nära, måste gasa ifrån lite. Nähä, gick inte, auto-speed hindrade mig. Eller: kommer in i en kurva i skyltad hastighet, lägger ner och drar på. Nähä, gick inte. Blir plötsligt farligt instabilt.

Det känns ju å ena sidan som att det inte krävs någon högre logisk förmåga för att inse när en idé är inne på fel spår. Men å andra sidan så ser vi ju just exempel på sådan sub-logisk förmåga hos trafikverket, inte minst med den där listan.

I en demokrati som Sverige så har varje medborgare rösträtt. Vi har även rätt att organisera oss, som i smc. Det får vara vår tröst och vårt hopp. Är vi bara tillräckligt många som visar vad vi tycker, tex genom vårt röstande eller vårt organiserande, så går det att påverka saker och ting så att de blir så som vi vill ha dem. Det måste man våga tro på!:fyllisar
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Oj, vilken bomb öppning av en diskussion..
Jag kommer med lite kommentarer - utan någon typ av ordning och struktur..

Hastighets regulator - ISA.. Finns i dag på tunga fordon, så det är i princip nått som sannolikt går att genomföra, tänk på det! Bl. a SMC testade hastighets begränsare runt 2004, med mycket dåliga erfarenheter. Tänk på att vi måste gassa i kurvorna - och med ett plötsligt max i regulatorn ger det en farlig situation. STOP-PROTEST!

Tänk på att i Sverige har vi endast runt 280.000 MCs i trafik. Alla tror dom endast är till för nöjes körning. Enligt nya SMC undersökningar från Stockholm används dom flesta faktisk för transport till och från jobbet.
I EU har vi 38 000 000 MCs i trafik. MC är en mycket viktig del i person transporter, riunt om i EU. I Rom har vi 700 000 hojer som rör sig i stan varje dag. Tänk om dom sku förbjudas, Rom sku kollapsa snabbare en någon ku säga STOP!
Det är inte samma sak som svenska myndigheter inte sku ku få till några säregler från Brussels!

I Paris, har vi just nu en herrejösses sak vart man vill förbjuda hojer från förre typ år 2000 att köra i stan. Store protester väntas till helgen. Samma sak spöket bl a i London. Ett oväder runt utsläpp, och äldre fordon.

Inte endast Göteborg, men i flera sörre städer kommer det inkom kort store försök med autonome bilar, som inte gör fel. Förvänt dessa felfria bilar, inte behöver breda vägar, dom kräver mindre utrymme - det kan tänkas att dom får prioritet på ett vägnät med billiga vajer räcken i en miljö vart t. ex MCs inte tillåts köra!
Autonome hojer, tja självspelande fotboll. 2014 producerades globalt ca. 70 miljoner bilar, och samtidigt 50 miljoner tvåhjulingar med motor (MCs) Powered two wheelers. MC är alltså i flera befolkningstäta länder den primäre form av transport. I Vietnam är det t. ex 95% av trafikarbetat som är på MC!
Så om det blir Google som ansökt om autonomt MC patent som kommer med en sådan eller vem vett?

ITS - C-ITS & MC! Intressant. ABS blir ju lag på alla nya hojer strax. Alla accepterar detta i dag (i Sverige). Vist är dom moderna system bra, och nu kommer ju även kurv-ABS. Jag är kund! Elektronisk fjädring, mums, jag är kund igen.. Som med alla produkter nästan, handler det om att dom görs sexy, attraktive, bjuder på fördelar, prestige - och vi köper dom. För några år sedan ville ingen på kontoret ha Navigator på hojen - uhh, det bort min frihet! Idag hölls det navigator kurs-kväller året om, man har flera navigatorer på hojarna, rutterna delas som en typ av narkotikum på hämliga forums..
Ge det en chans - det viktiga är att vi som kunder styr själv om vi vill köpa det eller INTE!
Alla data tillhör OSS SJÄLVA - INGEN ANNAN!

Vi har jobbat med trafikverket om att vi (SMC medlemmen) med ett smartphone system (app), kan rapportera via tal defekter, fel i och på vägen in till Trafikverket. Samtidigt som vi kan få varningar om nått som andra hojåkare beslöt vi sku varnas om - just där vart vi är just nu.. Ett sådant system sku jag gärna ville , kombinerad med navigation kanske, musik, snacks med kompisar, etc.. eller bara vara tyst..
Vi får se vart det lander - SMC är lite kreative här. Vi tror det är bättra vi är med att sätta utvecklingen, än att andra styr den över oss! Jag hoppas Trafikverket kommer återkomma i detta projekt, som självfallet rent av kan betydde att vi hjälper med att kolla kvaliten på ett mycket billigt (kostnadsfritt sätt) av vägarna för verket! GO..

SMC FIM FEMA har varit insyltade i flera projekt på EU nivå med bl a producenterna. Så SMC är kände i dessa kretsar. Jag var rent av bjuden på tillställningen om introduktionen som nändes av C-ITS, men vi har lite att stå i på kontoret just nu.. Jag vill dock påpeka att i stort är det vettiga lösningar som tas fram, och med stor respekt för integriteten. Men, vi bär vara aktsamma - och här har vi stor hjälp av bilistorganisationen FIA (FIM´s motsvarighet f bil - SMC - Motormannen) som även SMC osså är medlem av. Just bla för att bevaka sådana sakar.. VI KOLLAR

Sedan är utvecklingen elle styret i Sverige klurigt.. Politiken, har kanske lite begränsad power här ibland. ta kasen i veckan med ministerstyre ang pengar till flygplatserna - Ministerstyre! Byråkraterna, kan rent av smyga mera, och marknadsföra via diverse studier sanningar in som jag inte altid kan känna igen!

Kinesisk ordspråk: Repeteras en lögn mera än 100 gångar, tror även den som kom lögnen att det är sanning?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har en del av volvos "smarta" system i min v70 och den klarar utmärkt att läsa hastighetsskyltar men bara att bedöma avstånd blir problem så fort en bil inte är direkt framför. Bilar som svänger av eller parkerar varnar den för som fordon jag kan kollidera med fast dom är på väg ur mitt körfält. Kan bara tänka mig hur det skulle bli på mc...
Så det känns inte som det är något jag behöver oroa mig för på länge än. Ta tex. hur lång tid det tog för abs att bli standard på mc och sen tänk att det blir samma sak med självkörande bilar så ser vi nog den första bågen med detta om 50år...

Hastighetsregulatorer tror jag är en fantasi som inte går att uppfylla i verkligheten. Antingen skulle dom bli förbigångna eller så skulle iaf jag köra en mc från året innan det blev standard.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Oj, vilken bomb öppning av en diskussion..
Jag kommer med lite kommentarer - utan någon typ av ordning och struktur..

Hastighets regulator - ISA.. Finns i dag på tunga fordon, så det är i princip nått som sannolikt går att genomföra, tänk på det! Bl. a SMC testade hastighets begränsare runt 2004, med mycket dåliga erfarenheter. Tänk på att vi måste gassa i kurvorna - och med ett plötsligt max i regulatorn ger det en farlig situation. STOP-PROTEST!

Bomböppning indeed.
Jag skulle önska att många, många fler motorcyklister satte sig in vad som pågår, vad alla dessa trebokstavsförkortningar innebär och hur dom kan komma att påverka oss.

Tack till CFr som öppnade, och tack till Jesper för ditt engagemang.
Jag måste dock tyvärr anmärka på en sak - det är viktigt att allt blir rätt och riktigt i en sådan här tråd:

Tunga fordons hastighetsregulator är INTE samma sak som ISA - Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet på svenska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/ISA_(hastighetsanpassning)

Big difference.




Alla data tillhör OSS SJÄLVA - INGEN ANNAN!

Är det så nu? Är det detta vi reducerat oss till? Kommer vi att kunna hålla den sista bastionen...?

SMCs fortfarande officiella linje, framtagen tillsammans med FEMA ligger här:

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Intelligenta-Transport-System-ITS/

och säger i enkel punktform:

•systemen ska vara frivilliga
•systemen ska aldrig ta kontrollen över fordonet från föraren
•systemen ska tillgodose motorcykelns specifika egenskaper
•systemen ska inte öka risker för någon trafikantgrupp
•systemen ska inte utesluta fordon som saknar ITS från att använda vägar
•systemen ska omfattas av datasäkerhet så att fordonsägarna äger informationen och avgör vem man vill dela information med och i vilket syfte

Har vi släppt detta? Gäller det fortfarande?
Kommer vi att kunna hävda det...?
 
Last edited:

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Det är såklart en spännande tanke men också något som ligger otroligt långt fram i tiden. Att ha ett automatiserat system på ditt fordon innebär att det alltid kommer vara möjligt att stänga av. Största utmaningen kommer vara att enas om vilka sträckor som ska vara manuella eller automatiserade. För det är som gjort för problem när du börjar kombinerar människor med maskiner och ingen riktigt vet vem som kör bilen på andra sidan och vad man kan förvänta sig.

Kanske kommer det någon typ av signal system som visar när bilen är automatiserad så att andra trafikanter vet vad det kan förvänta sig.

Hjälpmedel är en oundviklig utveckling, oavsett vad man tycker om dom. Men jag tror snarare att det kommer gynna oss mc åkare mer i framtiden. Mc i sig är inget dåligt transportmedel utan snarare en bra lösning på dagens kaosartade trafiksituationer samtidigt som en modern mc har potential att konsumera extremt lite fossilbränsle. Anledningen till att mc ogillas är för att det sker mycket allvarliga skador. Kan vi få lite hjälpmedel som gör att olyckorna minskar så är det bra för alla. Det kommer också bli det som räddar vårt mc åkande. För minskar olyckorna så är det ingen som kan säga att emot att mc är en bra lösning på många av de trafikutmaningar vi har. Minskar olyckorna där emot inte, ja då kan vi kanske få problem med otrevliga begränsningar, som inte hjälper mot olyckor, bara minskar antalet mc åkare.

Folk bryr sig inte om externaliteter, dvs effekten på en 3e person genom någon annans handlingar. Det kanske innebär att vi måste ha kurv-abs och till och med airbags, men det är en del av all utveckling. Folk klagar alltid vid förändring, ingen gillade när vi införde tvång på bilbälte eller hastighetsgränser, men det var tvunget även om det påverkade "friheten" av att ha bil.

Så va inte rädda för tekniska hjälpmedel, det är osannolikt att dom skulle ta bort friheten med mc, men kanske begränsa lite. Men det handlar om att nå en kompromiss. Bara för att vi står på ena sidan och kör mc så betyder inte det att vi kan kräva allt, eftersom vi fortfarande delar samhälle, system och kostnader med alla andra inte kör mc.

Edit: några grammatikfel
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är automatiska bilar verkligen vägen att gå för att minska olyckor? Med tanke på hur extremt mycket elektroniken i dagens bilar krånglar så undrar man ju hur säker en sån bil blir. För har man inte lyckats lösa den allt mer avancerade elektronikens baksidor till nu så är ju frågan om fordonsbranchen ens kan lösa det.
Men vad vet jag. Jag gillar att köra både bil och mc och det kommer jag göra manuellt tills den dagen jag stupar.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
När alla samhällssystem blir såpass datoriserade skaffar jag mig en tank:mad:

Denna, enligt mig, fullständigt meningslösa, felriktade, felvärderade riktning visar på hur lite vi människor lär oss av egna misstag.
Vi talar om ett samhälle som inte ens klarar av att hantera simpla system som biljetthantering i allmänna färdmedel(Göteborg) eller alla tiders genomruttna lösning (mer rätt utryckt - ickelösning) som våra landsting och regioner skapat runt journalhanteringen för medborgarna här i landet. Behöver väl inte nämna våra spårlösningar som kallas tåg....

Skall dessa fullständigt oinsiktsfulla människor, om system och samverkan med människor, hantera såpass komplexa system som vår dagliga framfart i trafikmiljö är det dags att flytta som någon redan nämnt här. Här menar jag automatiska system.

Jag blir mörkrädd när man ser vart det lutar och när man tänker på vilka som då skall sköta om det....
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Jag längtar då tills den dagen då alla bilar är självkörande och jag kan köra MC i ett härligt tempo utan att behöva oroa mig för att någon bil svänger ut framför mig eller gör en vänstersväng framför näsan min. Då kan vi prata om frihet med hojkörning..
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
väldigt insikts full tråd men personligen vill jag ALDRIG ha en mc med varken abs eller elektroniska stödhjul och annat junk då är vitsen och nöjet med hoj åkat borta:gnissla.dessutom så kommer vi leva i någon form av trafikens nordkorea får väl hänga på dominator91 å skaffa en tank
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Ja det lär fungera. Med den teknikinsikt som är dominerande lär det vara en enkel match att skapa en "störare" som helt enkelt bara stoppa allt i närheten då man kommer.

Det kan ju iofs vara en uppsida då man sitter på tvåhjulingen:banana
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag ÄLSKAR min gamla blade och min ännu mer gamla gsx. De har gas, broms och växellåda. Man sköter allt med mekaniska spakar och rullar. Livet på vägarna kan inte bli roligare! Allt sköter jag själv med dragandet i spakarna och vridandet på rullen. Sen tittar jag så in i helvete på allting runt omkring mig: bakåt, framåt, åt sidorna, längre fram åt sidorna. Jag ser luckorna och möjligheterna och drar i rullen; jag ser farorna och drar i spakarna. Tjoho! Fram o tebaks till jobbet är ju bland det roligaste som händer varje dag! Osså har man söndagsnöje på köpet! Osså har man semestern räddad varje sommar!

Gammeldagsa spakar o rullar, och använda skallen sin, det är livet det!:yoparty
 

Raderad medlem 51742

Guest
Oj, vilken bomb öppning av en diskussion..
Jag kommer med lite kommentarer - utan någon typ av ordning och struktur..
Tack för ditt och SMC:s stora engagemang i frågan, alltid laddade med fakta och bra argument! Kanske var jag lite extra uppgiven just när jag skrev inlägget, men jag tror samtidigt vi behöver bli ännu fler motorcyklister som funderar över frågan och engagerar oss. Vi har nått ett läge där såväl den politiska som tekniska utvecklingen går så snabbt framåt att det inte längre funkar att tro att om vi bara sitter lugna i båten och inte gör något så kommer allt att fortsätta precis som vanligt. Konsekvensen av uteblivet handlande är inte längre status quo utan att beslut aktivt kommer tas som kommer göra det svårare att fortsätta använda motorcyklar som fordon på det sätt som vi uppskattar idag.

Jag vill inte vara den som är emot teknisk utveckling - det jag är emot är dåliga politiska beslut för hur tekniken skall användas. Visst finns det massor av bra sätt att dra nytta av den nya tekniken - när den hjälper oss fatta bättre beslut som förare och förhindra att våra misstag får allvarliga konsekvenser för att därmed förhindra olyckor. Det är inte där vi behöver lägga vår tankekraft och vårt engagemang, utan på de förslag som går ut på att systemet snarare än föraren blir den som styr, fattar besluten och har kontrollen. På förslag som går ut över den personliga integriteten.

Det är såklart en spännande tanke men också något som ligger otroligt långt fram i tiden. Att ha ett automatiserat system på ditt fordon innebär att det alltid kommer vara möjligt att stänga av. Största utmaningen kommer vara att enas om vilka sträckor som ska vara manuella eller automatiserade. För det är som gjort för problem när du börjar kombinerar människor med maskiner och ingen riktigt vet vem som kör bilen på andra sidan och vad man kan förvänta sig.
Att det finns utmaningar som måste lösas är det nog få som betvivlar, men samtidigt tror jag utvecklingen går fortare än många anar. När både teknik, politik och gemene mans vilja går i samma riktning skall vi inte underskatta kraften i detta, även om det kan innebära att man då rundar några hörn - juridiskt eller tekniskt. Som många andra tycker jag ju själv det vore coolt att kunna sitta i bilen på väg nånstans och facebooka utan att behöva bekymra mig om att manövrera mitt fordon, men samtidigt kanske inte alla inser vilken typ av trafiksystem som kommer krävas för att göra detta realistiskt.

Är automatiska bilar verkligen vägen att gå för att minska olyckor? Med tanke på hur extremt mycket elektroniken i dagens bilar krånglar så undrar man ju hur säker en sån bil blir. För har man inte lyckats lösa den allt mer avancerade elektronikens baksidor till nu så är ju frågan om fordonsbranchen ens kan lösa det.
Men vad vet jag. Jag gillar att köra både bil och mc och det kommer jag göra manuellt tills den dagen jag stupar.

Alla som är insatta i mjukvaruutveckling vet hur svårt det är att bygga ett system som är väldigt säkert, samtidigt som utvecklingskostnaden inte blir extremt hög. Vi accepterar att det dyker upp buggar därför att vi oftast har råd med att ta konsekvensen det innebär att rätta till dem efter att de gett sig till känna. Inom flyget har man länge arbetat med (dyra) system som har en acceptabel säkerhet när det gäller hur stor sannolikhet det överhuvudtaget får vara för att allvarliga fel får inträffa - därför att felen kan leda till katastrofala konsekvenser. Det leder i många fall till minst tredubbel redundans, där systemen övervakar varandra, det finns extrema krav på testning osv. Frågan är vilka aktörer som har råd att bära kostnaden för att skapa motsvarande säkerhet i ett än mer komplext system som självkörande bilar innebär. Vi har redan idag stort mjukvaruberoende i bilar, även om vi i de flesta fall kan förlita oss på att människan behåller kontrollen, när tekniken skenar. https://en.wikipedia.org/wiki/2009–11_Toyota_vehicle_recalls Sannolikt kommer mjukvaruutvecklingens möjligheter samtidigt ge oss bättre möjligheter att automatisera kvalitetssäkring i den grad att den blir mer kostnadseffektiv men knäckfrågan är än så länge hur stora nya risker vi introducerar när vi förlitar oss på mjukvara för att eliminera andra, mänskliga, risker.

När alla samhällssystem blir såpass datoriserade skaffar jag mig en tank:mad:

Denna, enligt mig, fullständigt meningslösa, felriktade, felvärderade riktning visar på hur lite vi människor lär oss av egna misstag.
Vi talar om ett samhälle som inte ens klarar av att hantera simpla system som biljetthantering i allmänna färdmedel(Göteborg) eller alla tiders genomruttna lösning (mer rätt utryckt - ickelösning) som våra landsting och regioner skapat runt journalhanteringen för medborgarna här i landet. Behöver väl inte nämna våra spårlösningar som kallas tåg....

Skall dessa fullständigt oinsiktsfulla människor, om system och samverkan med människor, hantera såpass komplexa system som vår dagliga framfart i trafikmiljö är det dags att flytta som någon redan nämnt här. Här menar jag automatiska system.

Jag blir mörkrädd när man ser vart det lutar och när man tänker på vilka som då skall sköta om det....

Det är så klart kompetenta människor som oftast arbetar med utvecklingen av systemen, men samtidigt som vi försöker komma tillrätta med mänskliga tillkortakommanden genom teknik får vi inte glömma bort att vi också introducerar nya mänskliga tillkortakommanden i de beslut vi tar om hur vi skall tillämpa tekniken och hur vi designar tekniken. Det är inte teknik som är problemet, utan hur vi människor utnyttjar tekniken på mer eller mindre smarta sätt och i vilken mån vi är beredda att släppa kontrollen till tekniken.


Jag ÄLSKAR min gamla blade och min ännu mer gamla gsx. De har gas, broms och växellåda. Man sköter allt med mekaniska spakar och rullar. Livet på vägarna kan inte bli roligare! Allt sköter jag själv med dragandet i spakarna och vridandet på rullen. Sen tittar jag så in i helvete på allting runt omkring mig: bakåt, framåt, åt sidorna, längre fram åt sidorna. Jag ser luckorna och möjligheterna och drar i rullen; jag ser farorna och drar i spakarna. Tjoho! Fram o tebaks till jobbet är ju bland det roligaste som händer varje dag! Osså har man söndagsnöje på köpet! Osså har man semestern räddad varje sommar!

Gammeldagsa spakar o rullar, och använda skallen sin, det är livet det!:yoparty

Är benägen att hålla med, även om jag också kan uppskatta ny teknik när den arbetar med mig.

Tack för mycket bra tankar från alla inblandade i tråden, för övrigt!
 
Last edited by a moderator:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag vill varna lite emot att vi tror att "det inte är realistisk" - Ahh, om det kommer förbigår vi det, det blir "hackat" - och vi lyfter ett ex. från några universitets studenter som tog över en bil´s alla system poå en parkerings plats, eller faike video clippet från en icke existerande tysk TV kanal.

Till årsskiftet tillåts MC med mera än 100 Hk i Frankrike. Sanning: 100 Hk har varit max i en årräcke, grundet fjolliga franske politiker. Tro mig, dom kan lite om att demonstrera i Frankrike - men, trots det har det varit max. 100 Hk - oavsett vad vad man tor om producenternas insatser, folk´s enkla väg att hacka bort strypning. Bötes beloppen, och konsekvens var ganska enkelt satt så att risken för upptäckt var mega-stor, och sedan penning bot som koster multum! Så vore franske kompisar, sa´Oohhh noo nooo, dooont doo it!!

Vem tog ut patent på en "autonom MC" nyligen? Inte Honda eller dylikt - men ett minera software hus med sökmotor och mega data som speciale.. Dom har haft i över ett år, några pyttesmå biler som farer runt i trafiken i United Bluff, och dessa bilar har endast haft incidenter, när människor körd in i dom!
Det finns en del gissningar om Apple store headhunter tour hos Tesla, kanske betyder att det kommer en Äpplebil..

Konsument elektronik industrin, har generellt ganska bråttom. den har en egenskap att inte låsa sig fast i traditioner. Och sedan producerar den billigt.. (glöm B&O)..

Idag var t. ex American Motorcyclist Association på svenska ambassaden i Washington, vart Volvo visar upp sina bud på autonome fordon. Alla pusher hårt.
När Volvo för nått år sedan vista sina konvoj lösningar, körde Mercedes sin S-klasse autonomt i skarpt läge 50 km på autobahn och i stads trafik, rondeller, rubbet..

Det går fort nu - sannolikt därför Trafikverket vill vi skal sänka hastigheten ytterligare..
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Som boende på en obetydligt skitplats som bara ska skölja och svälja och åka in till Göteborg för att jobba varje dag (och lyssna till redan innerstadsboendes navelskådningar om att bilen spelat ut sin roll) finns det en faktor som ALDRIG nämns i soppan: restiden.

Om man som "fritid" definierar "tid som spenderas för sin egen skull" kan man en vardag räkna bort följande:
1 morgontimme för ungväckning, frukostberedning, tvagning
1: timme lunch
2,5 timme resa till och från jobbet (i mitt fall om jag åker kollektivt)
8 timmars jobb

Summa: 12,5 timme vilket ger ca 3,5 timmes fritid om man ska knoppa 8 timmar.
Jag har återgått till bilpendling för att kunna få ut 4-4,5 timma per dag, detta för att inte framstå som en dålig människa som inte läser läxor med ungarna, kokar ekologiskt långkok, källsorterar och hjälper till jämlikt hemma.

Så: ifall självkörande bilar inte kastar sig ut i första bästa lucka i bilköerna eller inte ens saktar ner när det tjocknar till så att restiderna blir acceptabla så är jag stenhårt på.
Ska de sno ännu en kvart av mitt liv i varje riktning så kommer det ALDRIG att hända.

Observera nu att detta inte är något gnäll, jag har accepterat mina felaktiga val av bostadsorter i livet och räknat ut att ett dyrare boende närmare skulle ge samma resultat som att gå ner till 80% arbetstid eller skaffa jobb på hemorten, alltså ett nollsummespel. Plus att ingen annan i hushållet skulle uppskatta en flytt.

Men: jag tycker det är JÄVLIGT INTRESSANT att restider är ett förbjudet ämne medan allt fler väljer bort t.ex tåg framför flyg kors och tvärs över både land och hav. Varför är det så? Givetvis handlar det om att minska restid men det är uppenbarligen skillnad på folk och folk.
När hörde man senast att en åtgärd inom vare sig väg eller kollektivtrafik gjorts för att korta restider?

Hur i helvete får man lov att sätta upp en 60-skylt på e20 utan att ha en plan att byta ut den mot en 120-skylt inom två år? (Om du svänger av e20 på nämnda plats har den asfalterade grusvägen en 70-skylt.)

Varför blir det inte ramaskri över att det proppfulla regionpendeltåget de fem milen mellan Alingsås och Göteborg har en snitthastighet på 68km/h på morgonen?

Rent ut sagt: jag är jävligt trött på att bli "räddad" av farträdda skrivbordstalibaner som antingen reser på arbetstid eller tar flyget till sina konferensresor. Alla kan inte "jobba" på tåget eller förtjäna sitt levebröd genom att "ringa folk medan de kör hem".

Säkert lite OT. Förlåt.

Edit: lite småskit:

"However, the A7 is currently limited to only being able to drive itself within highways. As the vehicle enters complex environments, such as within a city, the driver is given several warning signals to take over control of the car for added safety."

http://www.techtimes.com/articles/2...550-miles-from-san-francisco-to-las-vegas.htm
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hjälpsystemen är väl generellt bra. Om man fortfarande bryr sig om vad man gör, vill säga. Tyvärr ökar andelen personer med nytagna (och äldre) körkort som tror att man har ABS för att slippa titta framåt i tid, antisladd/antispinn för att slippa lära sig gasa lagom och "läsa" kurvor, airbags för att det inte gör nå't om man krockar, adaptiv farthållare för att kunna surfa på internet i motorvägsfart...
Kort sagt, fler som inte kan framföra bilen/MC:n säkert och inte ser sig för. Vi andra som engagerar oss lite i bil/MC-körningen har hjälp av systemen i våra egna fordon men de i de andra fordonen blir farligare och farligare.
My 2c
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top