Raderad medlem 51742
Guest
Apropå Trafikverkets "hastighetsregulator" och MC:n i en värld av självkörande bilar
Ingen motorcyklist har väl undgått att bli upprörd över Trafikverkets lista med förslag till åtgärder mot motorcyklister, men om om man höjer blicken en aning kan man fundera lite över hur framtiden ser ut för oss som vill fortsätta att köra MC.
Bilens framtid går helt klart mot mer automatisering. Vi har redan vant oss vid en hel del teknik i våra bilar och det är inte fråga om om utan när vi har självkörande bilar på våra vägar. http://www.buzzfeed.com/mathonan/googles-cute-cars-and-the-ugly-end-of-driving
BMW, Honda och Yamaha offentliggjorde idag att de inleder ett samarbete för att utveckla framtidens intelligenta transportsystem för motorcyklar. http://www.visordown.com/motorcycle...ogether-on-rider-safety-technology/28269.html
Mycket av detta är förstås sådant som kommer öka säkerheten och upplevas positivt för många MC-förare, även om efterfrågan kanske inte blir lika hög som för bilar. Jämfört med bilister prioriterar de flesta motorcyklister trots allt frihet och egen kontroll över sitt fordon framför trygghet och bekvämlighet när dessa saker kommer i konflikt med varandra och de tvingas välja, dvs säkerhetssystem är ok så länge det inte går ut över det som gör motorcykelkörning roligt.
Jag tror inte MC-tillverkarna enbart satsar på dessa system därför att de ser en stor kommande efterfrågan bland motorcyklister. En helt självkörande motorcykel har trots allt samma marknadspotential som en självspelande fotboll. Jag tror de har gjort analysen att detta kan vara enda möjligheten att kunna behålla motorcykeln som fordon i det genomreglerade transportsystem som blir resultatet när de självkörande bilarna ger sig ut på vägarna. Jag tror också de i sin analys räknar med att vissa system kommer bli obligatoriska.
En del menar nog att det är teknikens utveckling som styr - själv skulle jag nog snarare säga att det är våra politikers prioriteringar om hur de vill utnyttja teknikens möjligheter, hur de vill reglera dess användning i transportsystemet och hur de vill lösa utmaningarna det medför som kommer vara avgörande för hur framtiden med självkörande fordon kommer se ut. I annat fall hade jorden redan varit utplånad pga. atombombens utveckling.
Om politiker i sin hand får ett verktyg som sägs minska statens kostnader och rädda människoliv till priset av personlig integritet och möjligheten att kunna fortsätta köra hoj - vad kommer de välja?
Ingen motorcyklist har väl undgått att bli upprörd över Trafikverkets lista med förslag till åtgärder mot motorcyklister, men om om man höjer blicken en aning kan man fundera lite över hur framtiden ser ut för oss som vill fortsätta att köra MC.
Bilens framtid går helt klart mot mer automatisering. Vi har redan vant oss vid en hel del teknik i våra bilar och det är inte fråga om om utan när vi har självkörande bilar på våra vägar. http://www.buzzfeed.com/mathonan/googles-cute-cars-and-the-ugly-end-of-driving
BMW, Honda och Yamaha offentliggjorde idag att de inleder ett samarbete för att utveckla framtidens intelligenta transportsystem för motorcyklar. http://www.visordown.com/motorcycle...ogether-on-rider-safety-technology/28269.html
Mycket av detta är förstås sådant som kommer öka säkerheten och upplevas positivt för många MC-förare, även om efterfrågan kanske inte blir lika hög som för bilar. Jämfört med bilister prioriterar de flesta motorcyklister trots allt frihet och egen kontroll över sitt fordon framför trygghet och bekvämlighet när dessa saker kommer i konflikt med varandra och de tvingas välja, dvs säkerhetssystem är ok så länge det inte går ut över det som gör motorcykelkörning roligt.
Examples of ‘Intelligent Transport Systems’ include ‘Intelligent Speed Adaptation’. ISA refers to speed limiters that use GPS technology to restrict vehicles to the prevailing limit, including automatically slowing them down if necessary. In 2006 the Department for Transport developed an ISA-equipped Suzuki Bandit 650 but the project was shelved.
Jag tror inte MC-tillverkarna enbart satsar på dessa system därför att de ser en stor kommande efterfrågan bland motorcyklister. En helt självkörande motorcykel har trots allt samma marknadspotential som en självspelande fotboll. Jag tror de har gjort analysen att detta kan vara enda möjligheten att kunna behålla motorcykeln som fordon i det genomreglerade transportsystem som blir resultatet när de självkörande bilarna ger sig ut på vägarna. Jag tror också de i sin analys räknar med att vissa system kommer bli obligatoriska.
En del menar nog att det är teknikens utveckling som styr - själv skulle jag nog snarare säga att det är våra politikers prioriteringar om hur de vill utnyttja teknikens möjligheter, hur de vill reglera dess användning i transportsystemet och hur de vill lösa utmaningarna det medför som kommer vara avgörande för hur framtiden med självkörande fordon kommer se ut. I annat fall hade jorden redan varit utplånad pga. atombombens utveckling.
Om politiker i sin hand får ett verktyg som sägs minska statens kostnader och rädda människoliv till priset av personlig integritet och möjligheten att kunna fortsätta köra hoj - vad kommer de välja?
Last edited by a moderator: