Apropå Trafikverkets "hastighetsregulator" och MC:n i en värld av självkörande bilar

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag blir (igen) räd, när jag läser om motorcyklister som tror at allt detta är science fiction, och det ligger långt framme i tiden! Vilket är fullkomligt fel.

Framtiden har börjat för länge sedan, vi är mitt i framtiden, just nu.

Ministern lyckas på nått sätt dra i öron på Trafikverket om att få snabb utbetalning av pengar, eftersom två flygplatser höll på att konkurs. Strax därpå, anklagas ministern för olaga minister styrning. Kanske man kan se detta som en begränsning i politikens makt! Betyder detta att mellan chefer, dom så kallade experter, kan inplantera vad dom tycker är sanningen, överför sina chefer. Enkelt kan ju få support av sin uppfattning av sanningen med vetenskapliga studier, som kanske bara är enkät frågor utförd av anerkänd institut. ex. man hyror in några forsknings studenter, som ska fråga trafikanter om sina sin på hastighets efterlevnad. Polisen har hastighets och nykterhets kontroll och frågor sedan den trafikant som har stannat och vederbörande vill svara på några forskningsfrågor.. Vem su säga; No way! Eller vem sku svara; jag tycker hastighets gränsar na är helt i skogen för låga!

Så nu har vi forskning som mellanchefen / experten kan använda att bevisa att svenska folket vill ha lägra hastighets gränser, och man förstår faran vid hastighet, som den avgörande faktor för olyckor. Vad gör cheferna - ju, förlitar sig på experterna. Så cheferna bringar dessa budskap in överför politiken - som i princip bara godkänner. Eftersom besluten ju faktisk är tagna. Politiken, stakar i principen endast vägen ut, med sina regleringsbrev. Som skickas endast 1x per år.

Flummigt system, och inte som man tror!
Tja, just därför har faktisk mellan-cheferna, experterna en väldig stor genomförande makt.

Verkligheten, på andra sidan av fönstret - blev inte som det var tänkt..

Kolla på artikel från gårdagens tidning
Och jubla inte for tidigt, för självfallet är tvåhjulingar som var bättra än bilarna, självfallet trampcyklister och mopeder!! (Jag tar för givet retoriken är så!)


Egentligen, ville jag endast beskriva lite hur besluts processen fungerar - mera komplicerad är det inte..
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det frågas om SMC:s åsikter i ITS frågan är ändrat? Och ja, lite mera anpassad kanske - vi är inte klara än hos SMC, vi kommer kolla..

Själv har jag använd mycket tid på att få till ett samsyn internationellt runt detta. Det händer lite spännande, faktisk.. OECD´s första MC rapport är runt hörnet. Att OECD gör en rapport med rekommendationer till sina medlem (stater, ex. vis Sverige) kan vara skrämmande! Men, SMC har faktisk varit med på ett hörn under processen via medlemskap i FEMA & FIM. Vi har även varit remiss instans via dessa internationella organ.

Rapporten, kommer presenteras under en VIP Tillställning i EU Parlamentet med EU´s Rapportör i MC frågor (en holländare, som just såld sin S1000RR, och bytt till nya R1´n), och FIM som värd. Det är väl ingen hemlis att jag har en ganska god position for oss i FIM.

OECD´s rapport, blir underlag för nya "Politiska underlag" hos MC organisationerna som är medlem i FEMA & FIM. Dvs att vi plötsligt komne i en ny typ av sits; Vi kommer ha samma MC politiska underlag som staten, i stort.. Men, jag kan lova att detta sannolikt inte komne räcka. OECD kommer tyvärr inte lösa dom praktiska bitar - gruset som ligger slarvigt på vägen, vajerräcken, etc..

Och hela den tekniska delen kommer ge oss alla nya utmaningar - t. ex. fartregulatorn som tydligen är en typ av mani, eller att ATK ska ta MC, vilket man investera store belopp i att lösa..

Hursomhelst - kommer nedanstående givetvis att bli hojåkarna i EU´s bas-åsikter.. (vilket även bör matcha bilisternas företrädare..)


Conditions of ITS to be safe and acceptable for motorcycles
  • ITS devices for motorcycles cannot take over control of speed or direction from the rider
  • ITS devices should be developed with vulnerable road users like slow moving pedestrians and bicycles and fast moving motorcycles in mind.
  • ITS devices must be developed with non-ITS equipped road users in mind.
  • Roads should always remain accessible for vehicles that are not controlled by electronic systems and are not connected with other vehicles and/or infrastructure.
  • Data should be secure and privacy should be guaranteed.

Mindre justeringar kan tillkomme..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Bra att det arbetas med frågorna internationellt!

En formulering jag reagerar på är:

Data should be secure and privacy should be guaranteed.

Hur skall denna tolkas? Som att ingen annan, förutom fordonets ägare, äger informationen och bestämmer över hur den skall användas... eller att datan skall hanteras säkert så att inte obehöriga kommer åt den? Behöriga kan ju i det här fallet vara Polisen, Transportstyrelsen, Försäkringsbolag, MC-tillverkaren, arbetsgivare osv. beroende på vad som menas.

Med utgångspunkt i förslagen på 30-punktslistan... låt säga att försäkringsbolag börjar ställa som krav att för att få försäkring (eller åtminstone inte svindyr premie) måste man dela med sig av data till försäkringsbolaget. Då är det ju ett avtal man själv ingår med försäkringsbolaget (även om man i praktiken inte har något val). Sedan skulle försäkringsbolagen (lagvägen eller genom att det står i deras avtal som man skrev under utan att lusläsa) kunna dela med sig av informationen till Transportstyrelsen som kan använda informationen för att avgöra om man är lämplig som körkortsinnehavare.

En sådan utveckling är nog rätt svår att förhindra om man inte uttryckligen förbjuder försäkringsbolagen att teckna sådana avtal. Jämför exempelvis frågan om hur mycket information ett försäkringsbolag skall ha rätt att ta del av (exempelvis DNA-tester som visar risk att drabbas av sjukdom) för att bestämma om man får teckna försäkring till sitt barn eller arbetsgivare som slentrianmässigt begär utdrag ur belastningsregistret (vilket inkluderar t ex fortkörningar) vid nyanställningar osv.

Kontentan är att det går att nå väldigt långt när det gäller att kränka den personliga integriteten och begränsa individens frihet utan att ens stifta några lagar eller fatta några politiska beslut. Räcker att våra myndighetsbyråkrater nätverkar lite med försäkringsbolag och utbyter idéer. Sedan kommer förändringarna successivt utan att vi reagerar på dem.
 
Last edited by a moderator:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Bra där, smc!
Jag knyter an lite till CFr. En viss blandning av "must" och "should", vilket på svenska väl lyder "måste" samt "bör, borde".
Är inte ens en sån här liten ändring kraftigare?:
"Data must be secure and privacy must be guaranteed".
Fast kanske, som det varits inne på tidigare:
"Full and exclusive ownership of the data belongs to the owner of the motorcycle."
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har funderat om vi inte själva kan stoppa utvecklingen genom att själv inte bidra till den?
Det jag menar är måste vi verkligen köpa nya motorcyklar? Om folk slutar köpa nya hojar varannat år så skulle ju utvecklingen stanna av sig själv eftersom fabrikanterna drastiskt skulle förlora intäkter.

Visst mitt förslag är väl knappast genomförbart i det statussamhälle vi har men det skulle ju om det var genomförbart stanna av utvecklingen kraftigt.

Vad tycker ni?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Boyz & Girl´s,

ibland får man ge´och ta´ - och texten jag la´in är en sådan..
Texten är ett kompromiss av runt räknad nästan 50 MC organisationer i Europa, samstämmighet med bilisterna (FIA), och så även det som kan komma från OECD.. Så ett så där rakt av kompromiss.. Fast nu är det endast ett internt arbets dokument, så vi kanske kommer vassa åsikterna, från lite flex till fyrkant!

Sen kan det rent av faktisk vara så att man ibland osså kan ha´fördel av nått - även om det är känns nytt och läskigt!

Om jag kan få min sporthojs försäkring till några 1.000 lapper om jag sköter mig och övervåks på landsvägen, sku jag ta det istället för det jag ger idag! Jag kör helst min sporthoj på bana, om jag vill gassa..
Så det kan vara fördelar som vi får vara öppna för..

Redan idag har vi toksitsar.. ex. Jag köper en importerad bil av ett medlem´s tjej på sporthoj. Jag kollar den via Trafikverket så grott som det går. Bilen visar sig sedan vara grovt milfuskat, och den är efteråt smockat med olika defekter. Första skadan efter 50 mil tas på den temporära maskinskada försäkringen. Tjejen som sålde finns inte, kompisen är borta. Upplägget enligt jurister, Mercedes fullskaligt proffsigt. Automatlåden blir defekt. Plötsligt täcker inte maskinförsäkringen, eftersom att bilen är mil fuskat. Hur kom F-bolaget över dessa info´s som jag inte ku få fram - Jo, man läckte dessa från Merca´s dator, vart det synas. Så man gav info om min bil, till F-bolaget. Men info´n fick inte jag ta del av! Fullkomligt katastrofalt enligt min åsikt..

Så vist kan allt gå åt båda håll - fördel / nackdel..
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Boyz & Girl´s,

i
Om jag kan få min sporthojs försäkring till några 1.000 lapper om jag sköter mig och övervåks på landsvägen, sku jag ta det istället för det jag ger idag! Jag kör helst min sporthoj på bana, om jag vill gassa..
Så det kan vara fördelar som vi får vara öppna för..

Alla har tyvärr inte förmånen att ha en bana i sin närhet. Jag har 50-60mil enkel väg till närmsta motorbana och jag har inte lust att få min hoj begränsad så dom som bor närmare banor ska få mindre försäkringskostnader.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om jag kan få min sporthojs försäkring till några 1.000 lapper om jag sköter mig och övervåks på landsvägen, sku jag ta det istället för det jag ger idag! Jag kör helst min sporthoj på bana, om jag vill gassa..
Så det kan vara fördelar som vi får vara öppna för..

Håller inte alls med om detta och kommer argumentera emot denna typ av system in i det längsta om det skulle behövas. Problemet med denna typ av övervakning är att den mäter det som går att mäta, dvs hastigheten relativt hastighetsgränsen, men det innebär inte att man per automatik mäter det som ökar risken för olyckor under de aktuella omständigheterna. En polisman kan, liksom föraren, göra en helhetsbedömning och ta hänsyn till hastigheten relativt omständigheterna i det aktuella fallet. Att i tät trafik i storstaden köra i 100 på 70-väg och kanske passera en stillastående kö samtidigt som man håller för kort avstånd och det regnar är en helt annan sak än att ligga i 100 på en öde landsväg med fri sikt en solig sommardag. Aldrig att jag kommer acceptera denna typ av system. Då lämnar jag landet.
 
Last edited by a moderator:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
UBI / PAYD brukar ju trumfas igenom på just det viset:
"Det är bra för dig, och om du inget har att dölja, så har du heller inget att frukta."

...vilket automatiskt sätter den som vill argumentera mot systemet i en sorts automatisk försvarsposition där man framstår som en gasande tokdåre som försäkringsmässigt vill freerajda på andra, "skötsamma" trafikanter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Usage-based_insurance
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Håller inte alls med om detta och kommer argumentera emot denna typ av system in i det längsta om det skulle behövas. Problemet med denna typ av övervakning är att den mäter det som går att mäta, dvs hastigheten relativt hastighetsgränsen, men det innebär inte att man per automatik mäter det som ökar risken för olyckor under de aktuella omständigheterna. En polisman kan, liksom föraren, göra en helhetsbedömning och ta hänsyn till hastigheten relativt omständigheterna i det aktuella fallet. Att i tät trafik i storstaden köra i 100 på 70-väg och kanske passera en stillastående kö samtidigt som man håller för kort avstånd och det regnar är en helt annan sak än att ligga i 100 på en öde landsväg med fri sikt en solig sommardag. Aldrig att jag kommer acceptera denna typ av system. Då lämnar jag landet.

Håller med, kommer aldrig acceptera skiten.
Jag har varit inne på det tidigare i nån tråd. Bara skit i att ge trafikverket och andra idioter legitimitet i det de gör. Skit i det helt enkelt pss som man skiter i om en femåring ska bestämma att jag inte får ta tre ostskivor på mackan.

Sen handlar det inte alls om ge och ta. Det handlar om att eventuellt bli TVINGAD till att ge.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ok, nu var diskussionen ju inte om "Pay as you Drive" - men, teoretiska möjligheter..

Personligen tar jag detta fenomen sådär lagom lugnt eftersom jag har lyssnad lite på erfarenheter från annanstans vart man har gett det som möjlighet till kunder. Som jag har förstått på båda ställen, slutade varje projekt ganska fort, eftersom att dom som köpte sa´ upp sina avtal ganska fort - primärt grundat teknisk strul och för att lösningen inte höll prismässigt vad som lovades. Båda projekt är i dag borta..
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
[h=2]Läs från Riksdagens sajt:

Fråga 2015/16:136 Nya försök att särbehandla mc-åkare[/h]av Sten Bergheden (M)
till Statsrådet Anna Johansson (S)
Jag ställde nyligen en fråga till statsrådet med lydelsen: ”Anser statsrådet att mc-förare ska särbehandlas i trafiken och ha särskilda regler?” Svaret var nej med en försäkran från statsrådet om att det som presenterats av Trafikverket i arbetsgruppen för ökad säkerhet på motorcykel har varit ett förutsättningslöst diskussionsunderlag, med ett trettiotal mer eller mindre realistiska möjligheter. Det var inte förslag till faktiska åtgärder.
Det har nu kommit till min kännedom att Trafikverket beviljat medel till ett innovationsprojekt som ska utreda om det går att fånga motorcyklister i ATK. Det blir för mig mycket märkligt att man först säger att motorcyklister ej ska särbehandlas i trafiken och sedan ändå ger ett uppdrag att utreda specifikt hur man kan komma åt just motorcyklister. Riksdagen har vid ett flertal tillfällen sagt ett tydligt nej till att införa ägaransvar vid fortkörning – är detta något som statsrådet nu ändå börjar överväga?
Anser statsrådet Anna Johansson att det nu finns möjlighet att ändra gällande lagstiftning så att det ges möjlighet att införa ägaransvar för motorcyklister, och innebär detta i förlängningen att även bilister ska omfattas av ägaransvar?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Fragor-for-skriftliga-svar/Skriftlig-fraga-201516136-Ny_H311136/


Ja, den som tror allt är lugnt - kanske tar fel!
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
En intressant artikel om ett samhälle jag inte vill skall reglera min värld. Jag är inte perfekt, jag gör knasiga val, jag beter mig som en idiot, jag är irrationell.

Men jag är den jag är och vill kunna fortsätta vara det utan att få samhällets företrädare på mig eller andra företrädare av organisationer jag är beroende av, typ försäkringsbolag.

http://www.svd.se/big-data-gor-om-var-varld-i-grunden

Har inte läst boken.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
väldigt insikts full tråd men personligen vill jag ALDRIG ha en mc med varken abs eller elektroniska stödhjul och annat junk då är vitsen och nöjet med hoj åkat borta:gnissla.dessutom så kommer vi leva i någon form av trafikens nordkorea får väl hänga på dominator91 å skaffa en tank

Lol. Exackt vad jag känner. Är väldigt ambivalent till alla lull lull. Gillar när det är lite vilda västern. Vill jag ha spänning och samtidigt vara 100 % safe, så bor jag som tur är, bara ett stenkast från Liseberg. Undrar hur motocyklandet ser ut för framtiden? Kör folk fortfarande motorcyckel med samma dödsförakt i framtiden om hundra år tro? Eller tar det sig kanske andra uttryck/maskiner? Med samma frihetskänsla o samma känsla av att på något sätt ligga lite på gränsen.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lol. Exackt vad jag känner. Är väldigt ambivalent till alla lull lull. Gillar när det är lite vilda västern. Vill jag ha spänning och samtidigt vara 100 % safe, så bor jag som tur är, bara ett stenkast från Liseberg. Undrar hur motocyklandet ser ut för framtiden? Kör folk fortfarande motorcyckel med samma dödsförakt i framtiden om hundra år tro? Eller tar det sig kanske andra uttryck/maskiner? Med samma frihetskänsla o samma känsla av att på något sätt ligga lite på gränsen.

...och DÄR har vi nog förklaringen till folks ljumna och oengagerade inställning till det som håller på att hända: "om hundra år"

Det rör inte mig, det ligger i framtiden, mycket hinner hända innan dess.

Vi borde ha sett 400.000 namnunderskrifter på uppropet nu, men vi har inte ens häften - av alla SMC-medlemmar...

Sug på den. A bloody disgrace!

Jag är äldre än de flesta av er här inne. Nästa år firar jag 40 år som motorcyklist.
Alla kan inte räkna med att få lov att köra så länge som Rolf Guelich.

Logiskt och rimligen har jag 20 bra år som motorcyklist kvar.
Om jag får vara frisk. Om jag inte klantar till det innan dess. Om jag inte blir kapad av en statusuppdatering i morgon dag.

Om inte "om" vore...

Som det ser ut nu kommer mitt MC-liv att hinna bli kraftigt kringskuret inom dessa 20 år.
Troligen redan inom 10 år.

10 år, inte "100 år" - i en avlägsen framtid=någon annan får bry sig.

Men, det är inte om 10 år det gäller att bry sig!
Framtidens transportsystem skapas NU!
Just precis nu drar man upp riktlinjerna, i detta nu skapas förutsättningar - och det är just NU vi har en liten, liten chans att påverka.

Nu, alltså! Om 10 år är det alldeles för sent.

Alarmist?
Oh, I wish...
 

moddlaren

Guest
Inte för att detta har med att begränsa hastigheten på hojar men det kan bli permanent..

Det finns många forskare som är mycket oroade över att golfströmmen håller på att stanna av... Sista istiden kom på ca 10 år tempraturen sjönk 7-8° på grönland under dessa 10 år o sedan låg isen i ca 10,000 år över norden.

Detta är en mycket effektiv hastighets sänkning.. Som klimat flykting i framtiden har en lgh införskaffats i spanjen:fyllisar
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte för att detta har med att begränsa hastigheten på hojar men det kan bli permanent..

Det finns många forskare som är mycket oroade över att golfströmmen håller på att stanna av... Sista istiden kom på ca 10 år tempraturen sjönk 7-8° på grönland under dessa 10 år o sedan låg isen i ca 10,000 år över norden.

Detta är en mycket effektiv hastighets sänkning.. Som klimat flykting i framtiden har en lgh införskaffats i spanjen:fyllisar



Bring it on! :rock


arctic%20circle%202011_zpsoz00or0t.jpg



Jordaxelrubbningar, solfläcksindex, klimatförändingar - cykliska eller mänskighetsinducerade, känns som något utanför den sfär jag har möjlighet att påverka.

Kanske är det samma med klåfingriga politiker som vill sätta både elektroniskt strypkoppel och -fotboja på mig, samt med falska forskarprofeter som vill göra sig ett namn på min bekostnad. Men jag är villig att försöka!


Jag förstår vad du vill ha sagt, moddlaren.
Stora förändringar som kan synas både orimliga och avlägsna kan ramla över en som ett ton tegel snabbare än man någonsin kan ana - I get it, I get it.

Det kan synas futtigt att engagera sig i fortsatt relativ frihet för oss motorcyklister, när människor flyr för sitt liv och andra i tidningsartiklar synes tro på en total förintelse för mänskligheten inom 100 år.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/studie-en-fjardedel-tror-pa-apokalyps-inom-100-ar/

Men, köra hoj är något jag tror på. Verkligen, verkligen tror på. Det är påtagligt, det är verkligt, det är porten till Nirvana, sinnesfrid, inre balans och ett aldrig sinande pärlband av fantastiska upplevelser och möten med andra, likasinnade människor.
För mig. Rent egoistiskt - för mig.
Det är något jag tycker är värt att kämpa för. Värt att kämpa för att andra skall få chansen att uppleva något liknande.

...tillsammans med en massa annat såklart!
Givetvis kan man ha flera fokus och slåss för flera saker, men det sätt som motorcyklister behandlas på just nu upprör mig.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag tror vi har verktygen för att förändra utan att egentligen göra något men folk är så fega.
Ett exempel. om 100.000 människor skulle ställa av sin bil samma dag så skulle enorma summor måsta betalalas tillbaks. Visa ditt missnöje genom att inte betala tokerier. Jag menar inte att man ska köra avställda fordon men man kan på enkla sätt om man är många visa staten att man inte accepterar.

Skriv gärna vad ni tycker är jag ute och cyklar?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ja, där har vi det igen - man ger sig inte förrän man stansat om motorcykeln till en liten bil - komplett med alla de säkerhetssystem som en bilforskare känner igen och kan relatera till:
Säkerhetsbälte, krockkuddar, hjälpsystem, hängslelivremmar, vindrutetorkare, defroster, bilbromsar - och nu senast utriggare som skapar krockzoner för fötterna.
Får vi lov att erbjuda små söta stödhjul också, som fälls ut i kritiska situationer...?
Framtiden är redan här...
20150613_114339.jpg

Jag vet inte vad jag ska tycka om det här, Google vet ju redan exakt hur fort jag körde och var jag var på min hoj. Har man en iPhone är det ännu mer data som sparas undan i molnet vare sig man vill eller inte.

Men jag anser att grundregeln här skall vara som för övriga datorer jag har, det skall krävas domstolsbeslut för att jag ska tvingas lämna ut min data.
 

Raderad medlem 51742

Guest
För den som tror att självkörande bilar är något som kommer i framtiden efter politiska beslut är tagna osv... Faktum är att de självkörande bilarna redan är här. Tesla skickade nyligen ut en mjukvaruuppdatering som gör att deras bilar numera har "autopilot". Intressant är också att Tesla kallar funktionen för "Publik Beta" och rekommenderar alla förare att fortfarande hålla i ratten. Frågan är hur många som inte kommer bry sig om det, utan istället börjar lägga uppmärksamheten på annat än bilkörningen?

Att systemet uppenbarligen inte är fulländat syns i följande klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=MrwxEX8qOxA

Se även slutet av videoklippet på denna sidan: http://www.automotorsport.se/artikl...s-autopilot-ar-bra-men-inte-100-procent-saker

Undrar om våra politiker och byråkrater kommer få bråttom nu, när det gäller lagstiftning och andra regleringar.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top