ARAI RX7-RR5 Ny hjälm

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Klart araifreakarna hävdar att arai är bättre när de degar 8 papp för sina mot de 2 vi andra betalar. Snacka om övertro på en produkt. :)

Jag övertror på mitt huvud som jag tycker är vär mycket mer än 8 papp, hoppas på en ännu dyrare hjälm snart som matchar värdet på mitt liv :tummenupp

Dark_Messenger

Guest
Det beror ju på vilken lack du väljer. ;)

Hehe sant, men skämt åsido. Jag tror också att arai är bra, kanske tom bäst? Jag brukar också sätta min tilltro till dyrast = bäst men nu råkar inte mitt huvud passa för arai annars hade jag säkert också haft en sån.

Däremot TROR jag det är ren o skär nonsens att med en arai för 8k på skallen klarar man sig jättemycket bättre än med övriga hjälmar. Jag tror att dagens hjälmstandard, även de "sämsta" hjälmarna inräknade, är så pass hög att det är löjligt att avfärda enskilda hjälmar som livsfarliga. Klart arai är lite bättre, det bör den ju fan vara om den kostar 8k??, men den övertron som verkar råda här är ju helt galen.

Jag har kraschat i erkänt "dåliga" men förvisso dyra hjälmar, vid ett tillfälle hade jag dessutom endast gaffatejp som hakband. :D No problemos. Man slår sig ju typ överallt utom i huvudet så..

För att svara på din fråga - Om man vänder på resonemanget så skulle jag skämmas om jag tvingades kraschade i nån biltemahjälm som alla vet är skitbillig. :gnissla

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
MEn det måste väl ha väldigt mycket att göra med hur bra hjälmen passar ens huvud hurpass bra den skyddar vid en krasch...? Och lackeringen då såklart... Eller?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det är möjligt men skulle du helst ha en plastpotta från Laser för 69 pund eller en RX7RR på skallen vid en krasch?

Jag skulle hellre ha en kolfiberpotta i mittenfåren prismässigt med bra testvärden, än en hypad hjälm som bara imponerar i depån.

Ni inser väl hur löjligt detta är? Missuppfitta mig rätt, alla får köpa den hjälm de vill ha MEN kom inte med hittepå om att den är bäst för att den är dyrast och bla bla bla.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ni inser väl hur löjligt detta är? Missuppfitta mig rätt, alla får köpa den hjälm de vill ha MEN kom inte med hittepå om att den är bäst för att den är dyrast och bla bla bla.
Precis så sluta påstå att en kina hjälm för 69 pund är bättre än en Arai Rx7.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Jag skulle hellre ha en kolfiberpotta i mittenfåren prismässigt med bra testvärden, än en hypad hjälm som bara imponerar i depån.

Vem har påstått att den är bäst för att den är dyrast?:va

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
Oj nu börjar det flejmas hej vilt :D Till ämnet igen, jag tappade min kruka i backen från ca 1.5 meter höjd ner i ett kakelgolv, inte ett märke på den, dock är frigoliten på insidan lite mjukare på ett ställe samt att hjälmen är tre år gammal. Shoei XR-1000. Hur pass illa är det? Den borde väl tåla en såpass liten smäll eller är det kassera? Isf har jag en RX7a som nästa. Tacksam för svar!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Oj nu börjar det flejmas hej vilt :D Till ämnet igen, jag tappade min kruka i backen från ca 1.5 meter höjd ner i ett kakelgolv, inte ett märke på den, dock är frigoliten på insidan lite mjukare på ett ställe samt att hjälmen är tre år gammal. Shoei XR-1000. Hur pass illa är det? Den borde väl tåla en såpass liten smäll eller är det kassera? Isf har jag en RX7a som nästa. Tacksam för svar!

Var ditt huvud i hjälmen när den föll? Om hjälmen var tom när den träffade golvet finns det ju inget som kan ha komprimerat cellplasten. Fast i vanlig ordning är det du som ska ha den på dig när du kör. Vad tror du? Känner du dig säker med den hjälmen?

Jag hade glatt kört vidare i den.

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
Var ditt huvud i hjälmen när den föll? Om hjälmen var tom när den träffade golvet finns det ju inget som kan ha komprimerat cellplasten. Fast i vanlig ordning är det du som ska ha den på dig när du kör. Vad tror du? Känner du dig säker med den hjälmen?

Jag hade glatt kört vidare i den.

Nej den föll från en krok på väggen, tja den känns ju säker, bara det att alla är så förbannat oroliga att den ska gå sönder för minsta lilla. Nu undrar jag då, är det så? Vad kommer "ryktet" ifrån?

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
dom som påstår att de dyrare hjälmarna är bättre får väl lägga fram tester som styrker deras påståenden? Så enkelt är det =)
Bevisa motsatsen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast nu handlade det om Arai RX7RR mot Lazer plasthjälm för 69 pund.

Vem har skrivit att den är bäst för att den är dyrast? För egen del så handlar det om att Araien är överlägset bäst för mitt huvud och den är värd varenda spänn. När jag har min RX7 på huvudet tänker jag inte på att jag har en hjälm och jag tvivlar inte på dess kvalité och säkerhet heller.

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Fireblade -07
Den nya hjälmen ska tydligen kosta 8000 kr som enfärgad. Den har gått med en tusing i pris. Med tanke på att skillnaderna tydligen inte skulle vara stora, mest skit saker, så borde den egentligen kosta lika mycket som innan. Sen så är rx7 en gammal modell, rätta mig om jag har fel, varför då ta en extra tusenlapp när uppdateringen väl kommer?

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Fireblade -07
Hehe ok. Kommer då inte sponsra arai med deras nyaste, får bli en rx7 med fjolårs lack. Lär väl sänka priset med 70% typ lol

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Såg den precis hos Fastbikes.. Hur f-n kan man sätta en japs-vinge på en hjälm?! Nån måtta får det väl allt vara? Ne, åker runt med min Sete ett år till om det är så där dom ska se ut.. :galna japaner

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy