Jönsson1
Ny medlem
Haga´s hjälm fick jag från hans fd Öhlins-tekniker.
Bildbevis är ett måste på Sh.
Haga´s hjälm fick jag från hans fd Öhlins-tekniker.
Bildbevis är ett måste på Sh.
Såklart Bilder finns i mitt "garage" http://www.sporthoj.com/garage/?helmets
Men jag lägger in dem här med då:show off
Såklart Bilder finns i mitt "garage" http://www.sporthoj.com/garage/?helmets
Men jag lägger in dem här med då:show off
Varför är luftkanalgrejset olika på den riktiga o replican?
Notera att du har ett 2D-visir på den där. Enkelkrökt för att tearoffsen ska sitta tajt över hela ytan.
För att replikan inte är en RX7. En Quantum, tror jag bestämt.
Notera att du har ett 2D-visir på den där. Enkelkrökt för att tearoffsen ska sitta tajt över hela ytan.
För att replikan inte är en RX7. En Quantum, tror jag bestämt.
... Jag tänker ALDRIG (!!!) köpa en Tjingtjong Pungh för 895:- enbart baserat på att den har fem stjärnor i nåt suspekt test. När "turen" att få testa den väl dyker upp chansar jag inte med mitt huvud. Jag vet att RX7-an fungerar genom empiriska tester... .
Nej men du har givetvis rätt, ARAI är en svindyr skithjälm som bara är snygg att posera i. En äkta kvalitetshjälm från Lidl eller Biltema för 399:- is da shit!
Ja, billigare hjälmar är massproducerade medan ARAI´s hjälmar är handbyggda i små serier. Det är där det märks skillnad också när man provar en ARAI & en billigare. Men visst är 8.000kr för en ARAI-hjälm i Sverige överpris när man kan få den för under hälften på internet.
Givetvis anpassas hjälmarna betydligt mer noggrant åt GP-piloterna, eventuellt med bearbetning av frigolitinnerskalet och definitivt finlir med stoppningen. Visst finns det extrema huvudformer typ Frankenstein, men även där går det ju att ordna till en hjälm så den passar oavsett fabrikat. Det hänger bara på hur mycket pengar och hur betydelsefull man är.
För oss vanliga människor går det bra att (så länge den grundläggande formen på skalet passar huvudformen) anpassa hur bra hjälmen sitter med stoppning i olika tjocklek. Allt sånt finns att köpa hos din favoritåterförsäljare av Araihjälmar. Själv har jag gått från large via medium till small, eftersom jag tröttnade på att hjälmen inte satt still. Det var plågsamt i början, men nu sitter den som formgjuten!
För övrigt har jag kraschat på alla möjliga sätt med Arai RX7 på huvudet och klarat mig utan nämnvärda men. Jag tänker ALDRIG (!!!) köpa en Tjingtjong Pungh för 895:- enbart baserat på att den har fem stjärnor i nåt suspekt test. När "turen" att få testa den väl dyker upp chansar jag inte med mitt huvud. Jag vet att RX7-an fungerar genom empiriska tester. När man väl testar Tjingtjong budgethjälmen och den faktiskt inte funkar är det för sent att ändra sig. Då får man ta sitt sugrörsstyrda tangentbord och skriva ett argt mail till männen bakom sagda test och deklarera sitt missnöje.
Som det gamla talesättet lyder: Got a $5 head? Get a $5 helmet.
Då var vi igång. Dyrast är förstås bäst (se bara Bikes senaste ryggskyddstest likcsåmm). Och Arai har ju onekligen varit en av de dyraste. Knappast bäst dock.
Vänta bara tills R2 också inte kan hålla sig längre. Det blir det liv i luckan. Då är dessutom alla hjälmar som säljs i stor volym också skit.
Innan gnällde alla Arai-hangarounds på att Arai RX7 inte fick vara med i hjälmtesterna i <valfri tidning> för att den var så överlägsen, för dyr, för bl.a. bl.a. bl.a. Nu heter det att man ska ta det här nya testet med en nypa salt och titta på andra tester istället. Det är inte kul att försvara att man plöjt ner dubbelt så mycket pengar för något som egentligen är sämre.
En sak är dock säker. Arai RX7 är knappast världens bÄsTasstE hjälm för att raketforskarna i IoM TT har en förkärlek till den.
Varför måste handbyggda grejer vara bättre?
Ok, du säger många lustiga saker men det där slår nya rekord. På samma sätt som man kategoriskt inte kan säga att den dyraste är den bästa krukan, kan man knappast säga att den billigaste är den sämsta. Oavsett vad ska man nog vara lite mer nyanserad än ditt gamla talesätt. Det finns bra och det finns dåliga hjälmar, priset är inte en avgörande faktor. Kanske märket, kanske design, kanske slumpen, men knappast priset.
Låt mig se. Hitentills är alltså pro-Arai-folkets motiveringar:
1) Tester ska man ta med en nypa salt.
2) Dyrast är bäst.
3) Empiriska tester visar att "jag" har klarat mig.
4) I MotoGP har man överlevt en krasch i 300+ knutar med slag mot huvut och då måste minsann en sådan hjälm vara bra eller mycket bra.
5) Arais hjälmar är handgjorda.
Ursäkta om jag inte tar er på allvar. Värre än Ducceklubben för tusan..
Givetvis anpassas hjälmarna betydligt mer noggrant åt GP-piloterna, eventuellt med bearbetning av frigolitinnerskalet och definitivt finlir med stoppningen. Visst finns det extrema huvudformer typ Frankenstein, men även där går det ju att ordna till en hjälm så den passar oavsett fabrikat. Det hänger bara på hur mycket pengar och hur betydelsefull man är.
Var hittar man visir till Arai? kollade lite på www.thevisorshop.com och där kan man får ett spegelvisir för runt 900kr inkl. frakt, vilket känns mycket för ett förbaskat visir. Så med tanke på vilka priser man kan få hjälmar till så borde där ju finnas nåt sätt att få ett visir till bra pris.
Ja med hans chefslön så är de inte svårt att köpa nya hjälmar hela tidenPoser-Morgan lite...det ar han som har alla hjalmarna o bara tittar o putsar pa dom. Jag ar bara en FATTIG arbetare och kan inte unna mig san lyx.
/Lasse
Vilken färg vill du ha? Jag kan fixa ett för 500-600kr inkl. frakt.
Jag sneglade lite på Rainbow blue som jag tycker är läckert, ett sånt skulle jag lätt kunna tänka mig Fast jag har aldrig sett ett sånt på riktigt...Vilken färg vill du ha? Jag kan fixa ett för 500-600kr inkl. frakt.
Jag sneglade lite på Rainbow blue som jag tycker är läckert, ett sånt skulle jag lätt kunna tänka mig Fast jag har aldrig sett ett sånt på riktigt...
Eller ett vanligt blått eller lila spegelvisir.
http://www.thevisorshop.com/acatalo...PE_Super_Adsis_Visors___Most_Popular_246.html
Ok, du säger många lustiga saker men det där slår nya rekord. På samma sätt som man kategoriskt inte kan säga att den dyraste är den bästa krukan, kan man knappast säga att den billigaste är den sämsta. Oavsett vad ska man nog vara lite mer nyanserad än ditt gamla talesätt. Det finns bra och det finns dåliga hjälmar, priset är inte en avgörande faktor. Kanske märket, kanske design, kanske slumpen, men knappast priset.
Låt mig se. Hitentills är alltså pro-Arai-folkets motiveringar:
1) Tester ska man ta med en nypa salt.
2) Dyrast är bäst.
3) Empiriska tester visar att "jag" har klarat mig.
4) I MotoGP har man överlevt en krasch i 300+ knutar med slag mot huvut och då måste minsann en sådan hjälm vara bra eller mycket bra.
5) Arais hjälmar är handgjorda.
Ursäkta om jag inte tar er på allvar. Värre än Ducceklubben för tusan..
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
|
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
|
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
|
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|