ARAI RX7-RR5 Ny hjälm

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Notera att du har ett 2D-visir på den där. Enkelkrökt för att tearoffsen ska sitta tajt över hela ytan. :mattias

För att replikan inte är en RX7. En Quantum, tror jag bestämt.

Ah okey, står ju RX7 Haga replica så ja börja fundera på varför de två är så olika om båda ska va RX7or, men då är jag med.
Då har jag en Shoei X-spirit "XR1000 replica" :tungan

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Notera att du har ett 2D-visir på den där. Enkelkrökt för att tearoffsen ska sitta tajt över hela ytan. :mattias

För att replikan inte är en RX7. En Quantum, tror jag bestämt.

Ja och visiret har annorlunda ventilationsmekanismer, i stället för de klassiska "flip" locken så är det skjutbara luckor.

Replikan är mycket riktigt en Quantum, den gjordes även i RX-7 modell.

Last edited:

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
... Jag tänker ALDRIG (!!!) köpa en Tjingtjong Pungh för 895:- enbart baserat på att den har fem stjärnor i nåt suspekt test. När "turen" att få testa den väl dyker upp chansar jag inte med mitt huvud. Jag vet att RX7-an fungerar genom empiriska tester... .

Många billigare hjälmar är förstärkta på de förutbestämda punkter där dom testas...

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Var hittar man visir till Arai? kollade lite på www.thevisorshop.com och där kan man får ett spegelvisir för runt 900kr inkl. frakt, vilket känns mycket för ett förbaskat visir.:gnissla Så med tanke på vilka priser man kan få hjälmar till så borde där ju finnas nåt sätt att få ett visir till bra pris.:tummenupp

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Men jag förstår inte vad som är så snyggt med dem? Plottriga och 70's-stuk?

finns nog 1924st andra billigare hjälmar jag hellre haft. Tillochmed min gamla röda Nolan N25a från nittonhundrafrösihjäl är stilrenare och snyggare :va

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nej men du har givetvis rätt, ARAI är en svindyr skithjälm som bara är snygg att posera i. En äkta kvalitetshjälm från Lidl eller Biltema för 399:- is da shit!:yoparty

:lol

Då var vi igång. Dyrast är förstås bäst (se bara Bikes senaste ryggskyddstest likcsåmm). Och Arai har ju onekligen varit en av de dyraste. Knappast bäst dock.

Vänta bara tills R2 också inte kan hålla sig längre. Det blir det liv i luckan. Då är dessutom alla hjälmar som säljs i stor volym också skit.

Innan gnällde alla Arai-hangarounds på att Arai RX7 inte fick vara med i hjälmtesterna i <valfri tidning> för att den var så överlägsen, för dyr, för bl.a. bl.a. bl.a. Nu heter det att man ska ta det här nya testet med en nypa salt och titta på andra tester istället. Det är inte kul att försvara att man plöjt ner dubbelt så mycket pengar för något som egentligen är sämre.

En sak är dock säker. Arai RX7 är knappast världens bÄsTasstE hjälm för att raketforskarna i IoM TT har en förkärlek till den.

Ja, billigare hjälmar är massproducerade medan ARAI´s hjälmar är handbyggda i små serier. Det är där det märks skillnad också när man provar en ARAI & en billigare. Men visst är 8.000kr för en ARAI-hjälm i Sverige överpris när man kan få den för under hälften på internet.

Varför måste handbyggda grejer vara bättre?

popcorn.gif

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Givetvis anpassas hjälmarna betydligt mer noggrant åt GP-piloterna, eventuellt med bearbetning av frigolitinnerskalet och definitivt finlir med stoppningen. Visst finns det extrema huvudformer typ Frankenstein, men även där går det ju att ordna till en hjälm så den passar oavsett fabrikat. Det hänger bara på hur mycket pengar och hur betydelsefull man är.

För oss vanliga människor går det bra att (så länge den grundläggande formen på skalet passar huvudformen) anpassa hur bra hjälmen sitter med stoppning i olika tjocklek. Allt sånt finns att köpa hos din favoritåterförsäljare av Araihjälmar. Själv har jag gått från large via medium till small, eftersom jag tröttnade på att hjälmen inte satt still. Det var plågsamt i början, men nu sitter den som formgjuten!

För övrigt har jag kraschat på alla möjliga sätt med Arai RX7 på huvudet och klarat mig utan nämnvärda men. Jag tänker ALDRIG (!!!) köpa en Tjingtjong Pungh för 895:- enbart baserat på att den har fem stjärnor i nåt suspekt test. När "turen" att få testa den väl dyker upp chansar jag inte med mitt huvud. Jag vet att RX7-an fungerar genom empiriska tester. När man väl testar Tjingtjong budgethjälmen och den faktiskt inte funkar är det för sent att ändra sig. Då får man ta sitt sugrörsstyrda tangentbord och skriva ett argt mail till männen bakom sagda test och deklarera sitt missnöje.

Som det gamla talesättet lyder: Got a $5 head? Get a $5 helmet.

Ok, du säger många lustiga saker men det där slår nya rekord. På samma sätt som man kategoriskt inte kan säga att den dyraste är den bästa krukan, kan man knappast säga att den billigaste är den sämsta. Oavsett vad ska man nog vara lite mer nyanserad än ditt gamla talesätt. Det finns bra och det finns dåliga hjälmar, priset är inte en avgörande faktor. Kanske märket, kanske design, kanske slumpen, men knappast priset.

Låt mig se. Hitentills är alltså pro-Arai-folkets motiveringar:
1) Tester ska man ta med en nypa salt.
2) Dyrast är bäst.
3) Empiriska tester visar att "jag" har klarat mig.
4) I MotoGP har man överlevt en krasch i 300+ knutar med slag mot huvut och då måste minsann en sådan hjälm vara bra eller mycket bra.
5) Arais hjälmar är handgjorda.

Ursäkta om jag inte tar er på allvar. Värre än Ducceklubben för tusan..

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
:lol

Då var vi igång. Dyrast är förstås bäst (se bara Bikes senaste ryggskyddstest likcsåmm). Och Arai har ju onekligen varit en av de dyraste. Knappast bäst dock.

Vänta bara tills R2 också inte kan hålla sig längre. Det blir det liv i luckan. Då är dessutom alla hjälmar som säljs i stor volym också skit.

Innan gnällde alla Arai-hangarounds på att Arai RX7 inte fick vara med i hjälmtesterna i <valfri tidning> för att den var så överlägsen, för dyr, för bl.a. bl.a. bl.a. Nu heter det att man ska ta det här nya testet med en nypa salt och titta på andra tester istället. Det är inte kul att försvara att man plöjt ner dubbelt så mycket pengar för något som egentligen är sämre.

En sak är dock säker. Arai RX7 är knappast världens bÄsTasstE hjälm för att raketforskarna i IoM TT har en förkärlek till den.

Varför måste handbyggda grejer vara bättre?

popcorn.gif

Åh, vad förvånad jag blev över ditt inlägg. Inte. :)

Du, jag bryr mig ärligt inte vad andra åker i för hjälmar, åk i vad ni vill. Syftet med denna tråden var inte att diskutera RX7:eek:rna´s överlägsenhet / underlägsenhet utan att kort & gott informera om den nya modellen.

Att sedan hjälmen "underpresterar" i ett nytt test rör inte mig i ryggen, jag kommer aldrig att åka i annat än ARAI eftersom jag anser att den sitter gott på skallen och är välrepresenterad inom racing vilket innebär att det klotats friskt med den, något jag ser som ett gott betyg då de flesta klarat sig utan skador på huvudet samt att de är rent av snygga.

"Det är inte kul att försvara att man plöjt ner dubbelt så mycket pengar för något som egentligen är sämre" Ja du, bara för att ett nytt test visar att den inte är "Överlägsen" så är den ju givetvis skit. Bäst att du meddelar "raketforskarna i IOM TT" detta då så att de byter! Med den meningen antar jag att du mest är bitter med att pengarna bara räckte till en Nitro-hjälm och att du innerst inne gärna önskar att även du hade en RX7:a på huvudet?:hihi

Dåligt betyg i ett test eller inte, jag lär fortsätta köpa RX-7:eek:r i fortsättningen tills olycksutvecklingen inom racingen visar annat. Oavsett om de är dubbelt så dyra som bästa i Sharp-testet.

Varför handbyggda måste vara bättre? Ja det måste de så klart inte vara, men om man provar en billigare hjälm kontra en RX-7 så tycker jag att det är betydligt bättre kvalitetskänsla i RX-7:an, något som jag tror beror på just att den är handbyggd & anpassad under många år. Det är även därför som ARAI-hjälmarna är dyrare eftersom det går åt mer mantimmar per hjälm.

Last edited:

pyle

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR 1000 07a Suzuki DRZ 400 SM 07a
Ok, du säger många lustiga saker men det där slår nya rekord. På samma sätt som man kategoriskt inte kan säga att den dyraste är den bästa krukan, kan man knappast säga att den billigaste är den sämsta. Oavsett vad ska man nog vara lite mer nyanserad än ditt gamla talesätt. Det finns bra och det finns dåliga hjälmar, priset är inte en avgörande faktor. Kanske märket, kanske design, kanske slumpen, men knappast priset.

2) Dyrast är bäst.
4) I MotoGP har man överlevt en krasch i 300+ knutar med slag mot huvut och då måste minsann en sådan hjälm vara bra eller mycket bra.

:hihi :klappar :Bugar skönt skrivet :tummenupp

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Givetvis anpassas hjälmarna betydligt mer noggrant åt GP-piloterna, eventuellt med bearbetning av frigolitinnerskalet och definitivt finlir med stoppningen. Visst finns det extrema huvudformer typ Frankenstein, men även där går det ju att ordna till en hjälm så den passar oavsett fabrikat. Det hänger bara på hur mycket pengar och hur betydelsefull man är.

Självklart är hjälmarna special, något annat skulle förvåna mig väldigt mycket. Om jag skulle riskera livet på en hoj så skulle jag nog ställa höga krav på passformen. Tror ju knappast att man först letar hjälm och sedan sponsor :)

Det jag kommenterade var att det påstods att man tog en hjälm och satte dit lite skumgummi för att dom skulle passa till yttersta eliten inom RR.

Precis som du skriver så duger det till oss vanliga människor men vi byter inte hjälm lika ofta som kalsonger, så vi kan köpa en viss inkörningstid. Kan ju iofs var som så att dom har en stuntskalle som går in hjälmarna :)

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Var hittar man visir till Arai? kollade lite på www.thevisorshop.com och där kan man får ett spegelvisir för runt 900kr inkl. frakt, vilket känns mycket för ett förbaskat visir.:gnissla Så med tanke på vilka priser man kan få hjälmar till så borde där ju finnas nåt sätt att få ett visir till bra pris.:tummenupp

Vilken färg vill du ha? Jag kan fixa ett för 500-600kr inkl. frakt.

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250

2) Dyrast är bäst.

Bra skrivet :tummenupp , fattar inte vad folk tänker med, nästa gång jag ska ut på hiking ska jag köpa mig en Gucci väska för den är dyrast:D

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy