ARAI RX7-RR5 Ny hjälm

yamayzfr1

gixxer750
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
ingen nu
arai

Arai ja den e bäst sitter som den ska bättre sikt än shoie skön att ha på sig kan skriva hur mycket men pallar inte just nu som sagt Arai :yoparty :tummenupp :fakta

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Brukar köpa min hjälmar i Hong kong. Jag har ett svenskt huvud men skalet är ju för Asiatiska marknaden men för Arai går det att byta inredningen och jag fick till en bra passform på min. Tjockare kind-kuddar så var det fixat.
Alla visir mörkt tonat kostar där 300 pix. Det kostar 450 för spegel glas.
En massa massa tillbehör till minst halva priserna mot hemma här i SWE
Fattar inte varför dom ska överprisa hjälmarna i SWE det är sådan jävla Bullshit att som ska behöva kosta över 7000.
Hjälmen kostar 2900 SEK i dagens växelkurs i Hong Kong .
Nu ska jag alltid ta med mig en ny hjälm hem var gång jag är där. Själv åker jag i Edwards replika. vit röd svart med en 5:a på.
Det enda jag inte gillar är näs- skyddet det sitter rätt illa på Arai kommer liksom nära näsan. Har la för stor snook.... Det är lika på Europa modellen med......:yoparty :huvet

Last edited:

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Rx7

Ok så kommentatorena har fel att de gjuter inredning och anpassar skal efter varje förare, de har andra luftkanaler med för effektivare ventilation för tyst hjälm skiter de i ?

Att du har Hagas riktiga hjälm hjälper inte dig ett skit för den är gjuten efter hans huvud... Capish ?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nej men du har givetvis rätt, ARAI är en svindyr skithjälm som bara är snygg att posera i. En äkta kvalitetshjälm från Lidl eller Biltema för 399:- is da shit!:yoparty

Det är sådana de har i MotoGP, med Arai-dekaler på. :D

Ok så kommentatorena har fel att de gjuter inredning och anpassar skal efter varje förare, de har andra luftkanaler med för effektivare ventilation för tyst hjälm skiter de i ?

Nej, kommentatorerna har alltid rätt, så är det! :mattias

Last edited:

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
Ja men dom Svenska Kommentatorerna på svenska Eurosport dom borde ju fan ta och åka och vara på plats i stället för dom vet ju fan inte vad dom snackar om.
Sorry var bara tvungen att kommentera

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
Det är sådana de har i MotoGP, med Arai-dekaler på. :D

Nej, kommentatorerna har alltid rätt, så är det! :mattias

Reklam(propaganda) är så effektivt medel att kontrollera folk, kolla bara vad Hitler lyckades med :näsblod

Jag älskar Ducati hojarna men tror att japsarna har bättre kvalitet för halva pengen, ser ni nåt samband med billigare hjälmar ?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig

Att du har Hagas riktiga hjälm hjälper inte dig ett skit för den är gjuten efter hans huvud... Capish ?

Hahaha, du tror på allt som står i Aftonbladet också eller?:hihi
Klart att de anpassar hjälmen efter föraren skal & inredningsmässigt, men för övrigt så är den precis likadan som de som säljs i butik. (ARAI alltså).

Föressten, vad har jag sagt att Haga´s riktiga hjälm skulle hjälpa mig med?:va

Reklam(propaganda) är så effektivt medel att kontrollera folk, kolla bara vad Hitler lyckades med :näsblod

ser ni nåt samband med billigare hjälmar ?

Ja, billigare hjälmar är massproducerade medan ARAI´s hjälmar är handbyggda i små serier. Det är där det märks skillnad också när man provar en ARAI & en billigare. Men visst är 8.000kr för en ARAI-hjälm i Sverige överpris när man kan få den för under hälften på internet.

Last edited:

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
Hahaha, du tror på allt som står i Aftonbladet också eller?:hihi
Klart att de anpassar hjälmen efter föraren skal & inredningsmässigt, men för övrigt så är den precis likadan som de som säljs i butik. (ARAI alltså).

Föressten, vad har jag sagt att Haga´s riktiga hjälm skulle hjälpa mig med?:va

Låt se...skal, stoppning och inredning inte lika, vad är det som återstår jo designen på skalet....men då ÄR det ju samma hjälm:D

Med Hagas hjälm menade jag att det är bara Haga och GP-gänget och möjligtvis Bill Gates som kan göra på det viset du kan ha den på väggen.

Jag skulle absolut inte rekomendera att köpa en hjälm anpassad för den asiatiska marknaden, har ni sett hur ett asiatiskt huvud ser ut?
Runt och platt-ej ovalt som svenska diton.

Fattar ni inte vad jag skriver nu så lägger jag ner:mad:

Last edited:

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
Ska ställa mig och testa min återkommer med resultat :huvet

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Låt se...skal, stoppning och inredning inte lika, vad är det som återstår jo designen på skalet....men då ÄR det ju samma hjälm:D

Med Hagas hjälm menade jag att det är bara Haga och GP-gänget och möjligtvis Bill Gates som kan göra på det viset du kan ha den på väggen.

Jag skulle absolut inte rekomendera att köpa en hjälm anpassad för den asiatiska marknaden, har ni sett hur ett asiatiskt huvud ser ut?
Runt och platt-ej ovalt som svenska diton.

Fattar ni inte vad jag skriver nu så lägger jag ner:mad:

lägga ner ja, hm..

skalet är samma, innerskalet, alltså frigoliten, är samma, stoppningen anpassas för föredragen passform, med hjälp av olika tjocklek på kindkuddar mm som går att köpa för vem som helst + inlägg av små skumgummibitar för ytterliggare anpassning om så önskas.
tro mig jag vet, har sett våra hjälmar fixas hos araiservice i både motogp, wsbk och idm, dom gör inget annat med hagas hjälm bakom stängda dörrar.
Sen åker Nakano ofta i en något annorlunda hjälm, pga att han är deras utvecklingsförare, han har tex åkt med nästa år RX-GP i sommar, vilket ju är en självklarhet med den rollen.

alltså, det du köper har samma konstruktion och har samma anpassningsmöjligheter som sponsrade vmförare.

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
Ok , då menar du att jag som har runt huvud kan köpa en xxl shoei eller arai (mindre får jag inte på mig) och fylla den med skumgummi tills den sitter tajt fram och bak, är det så de gör i moto-gp så är de korkade.

Eller så köper jag Shark, Hjc elle Agv i storlek m. passar bra men inte lika bra som GP-förarna som får sina anpassade:tummenupp

Det är fortvarande innerskalet(frigoliten) som bestämmer passformen och kindkuddar är bara kindkuddar, sen att det finns fattiga stall i Gp eller Sbk som inte har resurser eller spons att specialtillverka hjälmar är en annan sak.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Grymt snygg, av bilderna att döma snyggast :tummenupp Jag tänkte dock köpa en fabriksny, ingen TTS-rökt :)

Min var faktiskt ny och fräsch också, eventuellt doftar den lite Motul 800 nu då. :D

Helst hade jag köpt ännu en Doohan men den fanns tydligen inte, definitivt inte som RX7 i alla fall.

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
HAGA-hjälmen har jag, 3600:- inklusive moms + tull + frakt.:tummenupp
Får se vilken av RR5:eek:rna jag lägger beslag på i vinter, måste ju hitta på en bra julklapp till mig själv:hihi
Billigt o bra ju! :tummenupp Var beställde du den ifrån? ebay?
Blir ju ett rätt lätt val när man ska köpa hjälm nästa gång...

Sen är jag lite nyfiken, hur fasiken fick du tag i haga's riktiga hjälm?:va
Jag skulle ju också vilja ha en äkta hjälm från en topp förare från Motogp/Wsbk:gnissla

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
lägga ner ja, hm..

skalet är samma, innerskalet, alltså frigoliten, är samma, stoppningen anpassas för föredragen passform, med hjälp av olika tjocklek på kindkuddar mm som går att köpa för vem som helst + inlägg av små skumgummibitar för ytterliggare anpassning om så önskas.

Näe, det kan väl inte stämma? Passar inte frigoliten så gör det inte det, det kan inte lite skumgummi fixa :va

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag hade tänkt beställa en Shuriken nu i vinter men så dök de ju upp en ny modell med nya lacker på, får se vad de blir :)

Svedberg lägg upp en bild på din samling Rx7or :)

Ah, jag bara lijlar mej, och passar pa att mobba Poser-Morgan lite...det ar han som har alla hjalmarna o bara tittar o putsar pa dom. Jag ar bara en FATTIG arbetare och kan inte unna mig san lyx.

Min RX-7a hittade jag pa eBay US, minns ej vad saljaren hette, men han hade massor av RX-7or billigt.

Tullen aker man pa om inte saljaren ar hygglig och skriver "gift" pa paketet, eller ett lagre varde.

/Lasse

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Näe, det kan väl inte stämma? Passar inte frigoliten så gör det inte det, det kan inte lite skumgummi fixa :va
Givetvis anpassas hjälmarna betydligt mer noggrant åt GP-piloterna, eventuellt med bearbetning av frigolitinnerskalet och definitivt finlir med stoppningen. Visst finns det extrema huvudformer typ Frankenstein, men även där går det ju att ordna till en hjälm så den passar oavsett fabrikat. Det hänger bara på hur mycket pengar och hur betydelsefull man är.

För oss vanliga människor går det bra att (så länge den grundläggande formen på skalet passar huvudformen) anpassa hur bra hjälmen sitter med stoppning i olika tjocklek. Allt sånt finns att köpa hos din favoritåterförsäljare av Araihjälmar. Själv har jag gått från large via medium till small, eftersom jag tröttnade på att hjälmen inte satt still. Det var plågsamt i början, men nu sitter den som formgjuten!

För övrigt har jag kraschat på alla möjliga sätt med Arai RX7 på huvudet och klarat mig utan nämnvärda men. Jag tänker ALDRIG (!!!) köpa en Tjingtjong Pungh för 895:- enbart baserat på att den har fem stjärnor i nåt suspekt test. När "turen" att få testa den väl dyker upp chansar jag inte med mitt huvud. Jag vet att RX7-an fungerar genom empiriska tester. När man väl testar Tjingtjong budgethjälmen och den faktiskt inte funkar är det för sent att ändra sig. Då får man ta sitt sugrörsstyrda tangentbord och skriva ett argt mail till männen bakom sagda test och deklarera sitt missnöje.

Som det gamla talesättet lyder: Got a $5 head? Get a $5 helmet.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Billigt o bra ju! :tummenupp Var beställde du den ifrån? ebay?
Blir ju ett rätt lätt val när man ska köpa hjälm nästa gång...

Sen är jag lite nyfiken, hur fasiken fick du tag i haga's riktiga hjälm?:va
Jag skulle ju också vilja ha en äkta hjälm från en topp förare från Motogp/Wsbk:gnissla

Japp köpte den via eBay & fick den levererad efter 5 dagar. Passformen var perfekt!

Haga´s hjälm fick jag från hans fd Öhlins-tekniker.:)

Ah, jag bara lijlar mej, och passar pa att mobba Poser-Morgan lite...det ar han som har alla hjalmarna o bara tittar o putsar
/Lasse

Elake Lasse:mad:

Givetvis anpassas hjälmarna betydligt mer noggrant åt GP-piloterna, eventuellt med bearbetning av frigolitinnerskalet och definitivt finlir med stoppningen. Visst finns det extrema huvudformer typ Frankenstein, men även där går det ju att ordna till en hjälm så den passar oavsett fabrikat. Det hänger bara på hur mycket pengar och hur betydelsefull man är.

För oss vanliga människor går det bra att (så länge den grundläggande formen på skalet passar huvudformen) anpassa hur bra hjälmen sitter med stoppning i olika tjocklek. Allt sånt finns att köpa hos din favoritåterförsäljare av Araihjälmar. Själv har jag gått från large via medium till small, eftersom jag tröttnade på att hjälmen inte satt still. Det var plågsamt i början, men nu sitter den som formgjuten!

För övrigt har jag kraschat på alla möjliga sätt med Arai RX7 på huvudet och klarat mig utan nämnvärda men. Jag tänker ALDRIG (!!!) köpa en Tjingtjong Pungh för 895:- enbart baserat på att den har fem stjärnor i nåt suspekt test. När "turen" att få testa den väl dyker upp chansar jag inte med mitt huvud. Jag vet att RX7-an fungerar genom empiriska tester. När man väl testar Tjingtjong budgethjälmen och den faktiskt inte funkar är det för sent att ändra sig. Då får man ta sitt sugrörsstyrda tangentbord och skriva ett argt mail till männen bakom sagda test och deklarera sitt missnöje.

Som det gamla talesättet lyder: Got a $5 head? Get a $5 helmet.

Bra summerat Mattias, du är en vis man!:)

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...