ARAI RX7-RR5 Ny hjälm

Friday

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
-07 KTM 950 SM
Vilken färg vill du ha? Jag kan fixa ett för 500-600kr inkl. frakt.

Är det för sent att slänga in en beställning ?? (Repade mitt mot kopplings pinnen igår) Blev laaagom arg på mig sj. Silver Mirrorised, Rainbow Blue Mirrorised va coola.. Silver va den jag hade. Hojta gärna till innan helgen om det blir någon beställning så jag slipper köpa 1 för 900 på mc-Varehuset.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Bra skrivet :tummenupp , fattar inte vad folk tänker med, nästa gång jag ska ut på hiking ska jag köpa mig en Gucci väska för den är dyrast:D

Jag fattar inte hur du tänker heller. Har gucciväskan många ivriga förespråkare bland hiking-folk?

Jag skiter helt otroligt mycket i vad du har för hjälm, däremot bryr jag mig om vad jag har för hjälm. Jag gillar RX7 och har råd med den, varför ska jag köpa en koreansk hjälm med drakar och demoner på?

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Jag fattar inte hur du tänker heller. Har gucciväskan många ivriga förespråkare bland hiking-folk?

Jag skiter helt otroligt mycket i vad du har för hjälm, däremot bryr jag mig om vad jag har för hjälm. Jag gillar RX7 och har råd med den, varför ska jag köpa en koreansk hjälm med drakar och demoner på?

Har inte ägt några med demoner på eller drakar, däremot en AGV stealh,Shark RSR2, hjc hq-1 dvs italiensk,fransk, koreansk , de två senaste med full pott i säkerhetstestet som är den seriösaste som finns för tillfället:pannkyss

Alla finns i replicavariant, men betalar inte 2000 spänn extra bara för att en medelmåtta kör med den designen, men en Rossi replica-ja tack men dock bara för att de är så roligt snygga:tummenupp

...och Mattias jag säger inte att du ska köpa den billigaste hjälmen men köp gärna en som är bäst i något test, jag har känt och klämt på många hjämar och Sharks rsr2 känns mest påkostad av alla trots att den inte är dyrast !

Bifogat

• agv.jpg
    agv.jpg
    65.5 KB · Visningar: 72
  • hjc.jpg
    hjc.jpg
    28.2 KB · Visningar: 69
  • shark.jpg
    shark.jpg
    57.4 KB · Visningar: 72
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Jag gillar RX7 och har råd med den, varför ska jag köpa en koreansk hjälm med drakar och demoner på?

"If you buy quality, you only have to scream once." :fakta
Har också en RX7 och är grymt nöjd. Priset är irrelevant, jag köpte den för mig bästa passform, funktion & design.

...och Mattias jag säger inte att du ska köpa den billigaste hjälmen men köp gärna en som är bäst i något test, jag har känt och klämt på många hjämar och Sharks rsr2 känns mest påkostad av alla trots att den inte är dyrast !

...och sen är väl just hur man definierar kvalitet en sak för en person och någonting helt annat för nästa...ganska uppenbart kan vi väl konstatera vid det här laget... :hihi

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Man köper väl en hjälm utifrån hur den sitter på skallen.

Jag har en skalle som passar bäst till shoei, xr1000 o x-spirit är de enda hjälmarna jag sätter på mitt huvud sen skiter jag väl i va de kostar o om de är sämre i test än en hjc eller whatever.
Har testat ett antal olika hjälmar men det är bara 2 som har det jag vill ha.

Man ser ständigt folk som tar av sig sina hjälmar o har röda avtryck i pannan o här o var o klagar på att de e så jobbigt att ha hjälm på sig, no shit sherlock, köp nåt som passar din skalle dumbfuck.
Sen att många av de personerna råkar ha en RX7a på skallen låter vi vara osagt, nemen oj nu sa jag det ju ändå :D

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Har inte ägt några med demoner på eller drakar, däremot en AGV stealh,Shark RSR2, hjc hq-1 dvs italiensk,fransk, koreansk , de två senaste med full pott i säkerhetstestet som är den seriösaste som finns för tillfället:pannkyss

Alla finns i replicavariant, men betalar inte 2000 spänn extra bara för att en medelmåtta kör med den designen, men en Rossi replica-ja tack men dock bara för att de är så roligt snygga:tummenupp

Det är ju det här man är rädd för när det lanseras tester på hjälmar. Folk går o köper en hjälm för att den är bäst i ett test. Det absolut viktigaste för att en hjälm skall fungera som den är tänkt är att den passar perfekt för ditt huvud. En hjälm som får 5 stjärnor i ett test är ju värdelös om den inte passar. Så nej, titta först efter en hjälm som passar ditt huvud perfekt, sen kan man snegla i tester osv. Men börja inte att sortera bort en hjälm som nu fick exempelvis 4 stjärnor men passar mot en som har fått 5 stjärnor.

Jag har exempelvis aldrig provat en hjälm som passar mig bättre än rx7, alltså kör jag på den. Att den sen är en fantastiskt bra hjälm i övrigt är bara ett stort plus.

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
Det absolut viktigaste för att en hjälm skall fungera som den är tänkt är att den passar perfekt för ditt huvud. En hjälm som får 5 stjärnor i ett test är ju värdelös om den inte passar. Så nej, titta först efter en hjälm som passar ditt huvud perfekt, sen kan man snegla i tester osv. Men börja inte att sortera bort en hjälm som nu fick exempelvis 4 stjärnor men passar mot en som har fått 5 stjärnor.

Håller fullständigt med:tummenupp och därför kör jag med hjc,shark har en globus till huvve dvs runt, men tester är ack så viktigt med, lita aldrig på försäljare de verkar ofta veta minst fast det är deras jobb, läs och lär:)

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Läste nya "Superbike Magazine" idag där de har ett 2 sidors reportage med utvärdering av det nya SHARP-testet.

Jag personligen känner mig än tryggare i mitt val av hjälm efter att ha läst artikeln samt att SNELL i mina ögon är den bästa testmetoden/Standarden för hjälmar.
Dock ser jag gärna att SNELL & ECE gärna börja med betygsskala som SHARP i stället för "OK/NOK".

Det de ifrågasätter i artikeln är varför inte SHARP har med:

• Penetrationstest
  • Dragtest för kindkuddarna
  • Dragtest av hakbandet för att se om det är starkt nog så att inte hjälmen åker av
  • Testpunkterna är förbestämda ytor, inte slumpmässiga

Tydligen har en studie (COST 327) visat att vid 53% av motorcykelolyckor så skadas hjälmen på sidorna. Sättet att definiera vad som är sidornas mätområde på en hjälm skiljer mellan ECE och SHARP.

I övrigt följer Sharp-testet ECE-2205 standarden, skillnaden är bara att Sharp ger omdöme i form av stjärnor medan ECE-2205 endast kan ge "godkänd eller ej godkänd".

Bifogar sidorna som jag fann på en Torrent-sajt.

Last edited:

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
Oavsett hur många punkter som testas så är tex en Laser plasthjälm för 69 pund bättre på alla punkter som testas än rx7 för 8000 papp trots att den är gjord av pingpongbollsmaterial:D

Ska inte bråka mer nu, fast det är kul:tuttar

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Oavsett hur många punkter som testas så är tex en Laser plasthjälm för 69 pund bättre på alla punkter som testas än rx7 för 8000 papp trots att den är gjord av pingpongbollsmaterial:D

Ska inte bråka mer nu, fast det är kul:tuttar
Vilken skulle du själv helst krascha i?

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
Eller snarare "Vad har du kraschat i för hjälm egentligen?"

Har kraschat tre gånger på gata och otaliga gånger till på bana och aldrig riktigt slått i hårt med huvudet, utan har fortvarande vett att läsa tester och inte vara enkelspårig !

Kör du i dina kinahjälmar så håller vi fast i Rx7:an som vi vet är den bättre! End of discussion liksom!

Vad tillför du diskussionen och hur vet du vad som är bäst, kom gärna med motargument så alla vi kan lära oss nåt om en så viktig grej som säkerhet!

Jag respekterar de andra som sätter sig in i ämnet för ingen vet bäst själv:tummenupp

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Vad tillför du diskussionen och hur vet du vad som är bäst

Jag respekterar de andra som sätter sig in i ämnet för ingen vet bäst själv:tummenupp
Nu var inte de här en tråd om diverse hjälmars säkerhet vs kvalite utan en tråd om nya Araien. Punkt!

Finns massa trådar som passar bättre om du vill snacka om hjälmkvalite och jämnförelser!!

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
Nu var inte de här en tråd om diverse hjälmars säkerhet vs kvalite utan en tråd om nya Araien. Punkt!

Finns massa trådar som passar bättre om du vill snacka om hjälmkvalite och jämnförelser!!

Ok sorry du har rätt:)

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Så du föredrar och känenr dig tryggare i plastpottan för 69 pund?

Nejnejnej för bövelen, inte dit å peta nu!!! :mad: De har ju precis grävt ner alla sharp- & ece-tester tillsammans med övriga tillhyggen... :rolleyes:

Vad jag skulle vilja veta är NÄR Arai RX7-RR5 dyker upp här i Sverige? Har ställt frågan till ett par handlare, och de vet iaf ingenting.... :va

Dark_Messenger

Guest
Klart araifreakarna hävdar att arai är bättre när de degar 8 papp för sina mot de 2 vi andra betalar. Snacka om övertro på en produkt. :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy