Arbetslösheten

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Sitter här och läser några artiklar på Aftonbladets hemsida om unga arbetslösa människor. De maler på om hur en hel generation människor är utestängda från arbetslivet och så vidare.

En tjej är 22 år gammal och hävdar att hon har sökt tio jobb om dagen i 2,5 år. På förskolor, ungdomsgårdar, i butiker och som personlig assistent, men bara fått två. En annan tjej, 24 år gammal, har sökt över tusen jobb, men kallas aldrig på intervju.

Vad kan detta bero på? Någon här som känner igen sig? Jag vill inte tro att det bara är företagens fel. Något med en måste vara fel när man söker tusen jobb och inte kan få ett enda. Är de rädda för att flytta på sig?

Hur ser arbetslösheten ut i Sverige, uppdelat på regioner? Jag får bilden av att framförallt Stockholm och norra delarna av landet är extra utsatta, kan det stämma?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har man inte fått ett jobb av tusen sökta, är man i mina ögon nästintill talanglös.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
hållundan skrev:
Har man inte fått ett jobb av tusen sökta, är man i mina ögon nästintill talanglös.

Ja, något fel måste det vara på människan.

En annan sak som irriterar mig är alla gnälliga nyutexaminerade högskoleingenjörer som lipar över att de inte får jobb när de har slappat i 25 år och aldrig ens haft en praktikplats. Ni som har högskolebakgrund, blir man inte förberedd på att arbetsmarknaden är ganska sur om man inte har någon arbetslivserfarenhet?

Coola Ola

Guest
Nu har jag visserligen ganska goda förutsättningar (svenne med vanligt efternamn, bra uppväxt etc etc) men om man har sökt så många jobb och inte fått dem så vill man antingen inte ha dem på riktigt eller så ljuger man.

Iofs, har man just tagit studenten och söker jobb som civilingenjör eller programledare på tv så lär man nog inte lyckas speciellt bra.

McB skrev:
Ni som har högskolebakgrund, blir man inte förberedd på att arbetsmarknaden är ganska sur om man inte har någon arbetslivserfarenhet?

Jag har inte någon direkt högskolebakgrund (än) men jag skulle vilja påstå att nej, det blir man inte.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Har man inga kontakter och ingen talang kan det nog vara lite knivigt. Fast hon kanske kan söka som spammare på AMS? Det verkar hon faktiskt vara duktig på.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Coola Ola skrev:
Iofs, har man just tagit studenten och söker jobb som civilingenjör eller programledare på tv så lär man nog inte lyckas speciellt bra.

Jag har visserligen inte någon högskolebakgrund (än) men jag skulle vilja påstå att nej, det blir man inte.

Problemet är detsamma, oavsett om den arbetssökande kommer direkt från gymnasiet eller högskolan. De har på något sätt fått inbankat i sig att livet börjar efter skolan, inte i den. Någon borde tala om för dem att det är precis tvärtom.

Jag tror att många ungdomar som idag går arbetslösa gör så av den enkla anledningen att de är för rotade. De behöver bara våga öppna ögonen en aning och titta utanför den förort de har bott i hela livet.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Problemet är detsamma, oavsett om den arbetssökande kommer direkt från gymnasiet eller högskolan. De har på något sätt fått inbankat i sig att livet börjar efter skolan, inte i den. Någon borde tala om för dem att det är precis tvärtom.

Jag tror att många ungdomar som idag går arbetslösa gör så av den enkla anledningen att de är för rotade. De behöver bara våga öppna ögonen en aning och titta utanför den förort de har bott i hela livet.
Självfallet ska det utarbetas, och informeras, att livet inte börjar så fort du tagit din examen eller fått ditt avgångsbetyg. Däremot är det aningen tvetydigt, iallafall med tanke på CSNs regler om fribelopp. Visst vill, och är man (läs: jag) i arbetslivet under studierna men jag får inte (och orkar visserligen inte) jobba mer extra än jag gör i dagsläget. Fribeloppsgränsen uppnås utan större problem.

Däremot är det, iallafall i mina ögon, ganska svårt att komma in i den yrkeskategorin man utbildar sig till, innan man är klar. Jag tar återigen mig själv som exempel; Jag är inom kort färdig utvecklingsingenjör men jobbar i dagsläget som maskinoperatör på ett stort svenskt företag. När ska jag ha kunnat jobba som ingenjör? Visserligen är det, förhoppningsvis, en fördel ATT ha anställning i bolaget om man vill avancera i organisationen.

Jag tar dock på mig någon form av "ära" och klappar mig själv på axeln och säger att jag var "smart" redan från början. Gick en riktigt bra gymnasieutbildning som medgav anställning.

Sen vad detta inlägg tillförde diskussionen vet jag ej.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Att inte få ett jobb är inte någon forma av bevis på att man är "talanglös", lika lite som att få ett jobb är bevis på att man är den bästa för det jobbet. Tur har ju ett finger med i spelet och dem som anställer gör det ju rätt mycket på chans. Om ni inte tror mig så se er om i världen. Menar ni att det alltid är "rätt person på rätt plats"? I så fall är er upplevelse av arbetslivet väldigt annorlunda från min. :confused:
En förklaring kan ju vara att folk tänker som här i tråden: Eftersom han/hon inte har fått jobb tidigare så är det något fel på personen i fråga, vilket ju inte är väldigt objektivt eller smart sätt att resonera.

Det blir lite konstigt att lägga skulden på den arbetssökande för beslut som andra har tagit. Sedan kanske de har totat ihop en värdelös CV, vad vet jag.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Personligen tror jag det bla är en kombination av ett utbildningsväsende som under många år gått i otakt med företagens och samhällets behov av arbetskraft, ett försäkringssystem som blivit en försörjningssystem, administrerat av en betongmyndighet som är ett politiskt verktyg, en regering som inte uppmuntrar entreprenörskap/nyföretagande och gradvis nya förutsättningar för våra stora industriföretag.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
bonny skrev:
Att inte få ett jobb är inte någon forma av bevis på att man är "talanglös", lika lite som att få ett jobb är bevis på att man är den bästa för det jobbet. Tur har ju ett finger med i spelet och dem som anställer gör det ju rätt mycket på chans. Om ni inte tror mig så se er om i världen. Menar ni att det alltid är "rätt person på rätt plats"? I så fall är er upplevelse av arbetslivet väldigt annorlunda från min. :confused:
En förklaring kan ju vara att folk tänker som här i tråden: Eftersom han/hon inte har fått jobb tidigare så är det något fel på personen i fråga, vilket ju inte är väldigt objektivt eller smart sätt att resonera.

Det blir lite konstigt att lägga skulden på den arbetssökande för beslut som andra har tagit. Sedan kanske de har totat ihop en värdelös CV, vad vet jag.
Självfallet ska man ha tur. Inget snack om saken. Men det handlar knappast om otur om man INTE fått ett enda sökt jobb av 1000. Talanglösheten kommer in i din sista mening, en värdelös CV, total avsaknad av social kompetens eller vilja, anser jag som stora potentiella grundstenar i ens "talanglöshet".

fazerfun skrev:
Personligen tror jag det bla är en kombination av ett utbildningsväsende som under många år gått i otakt med företagens och samhällets behov av arbetskraft, ett försäkringssystem som blivit en försörjningssystem, administrerat av en betongmyndighet som är ett politiskt verktyg, en regering som inte uppmuntrar entreprenörskap/nyföretagande och gradvis nya förutsättningar för våra stora industriföretag.
Det tror jag också.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
bonny skrev:

Visst är det tråkigt när arbetsgivare har det tankesättet, men man måste ju också förstå dem. I Sverige har man som anställd en ganska stor trygghet, och när ett företag rekryterar vill de så klart vara säkra på att personen de anställer både uppfyller kraven på kvalifikationer samt inte visar sig vara ett totalt psykfall efter ett halvår eftersom det ibland kan vara ganska svårt att göra sig av med en anställd utan vettiga skäl.

fazerfun skrev:

Helt rätt. Byt regering i september, gott folk.

Coola Ola

Guest
McB skrev:
Helt rätt. Byt regering i september, gott folk.

Ja, arbetslösheten har ju alltid varit högerpartiernas största valfråga. Eller är det "smulor från den rike mannens bord"-filosofin som ska få härja fritt?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Coola Ola skrev:
Ja, arbetslösheten har ju alltid varit högerpartiernas största valfråga. Eller är det "smulor från den rike mannens bord"-filosofin som ska få härja fritt?

Jag tror det kan vara en bra idé att lägga ned dagens system, det system som låter folk vara arbetslösa utan att kunna göra något åt det. Det system som gör det enkelt att bara glida och leva på andra. Det system som har gjort det fult att anstränga sig och att lyckas.

Gynna de som kan, vill, vågar och orkar, både när det gäller privatpersoner, småföretagare och jättekoncerner. Skapa ett sug efter arbetskraft genom företagsamhet.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
För några år sedan gjorde TV4 ett repotage om hur invandrare hade svårare än svenskar att få jobb.

Detta är inget jag misstror, men tyvärr använde dom ett riktigt dåligt exempel som gjorde mig lite upprörd.

Dom intervjuvade en invandrare som talade mycket bra svenska, ung 22-24 år gammal, och arbetslös. Detta var vad han sa:
"Jag är utbildad civilingengör, har varit arbetslös i 3 år, har varit på några intervjuver, hittar inget arbete som passar min utbildning."

Fatta om jag blir sur på sånt. :mad:

1, På 3 j-vla år hinner man med fler än "några" intervjuver.
2, "Hittar inget arbete som passar hans utbildning", men ta ett annat jobb så länge då!

Jag har jobbat i garage, och som städare trots att jag är utbildad flygtekniker.
Jag har aldrig behövt vara arbetslös mer än 2 veckor (karensen), för jag kan jobba med annat tills jag hittar det jag vill arbeta med.

Vad tror dom att arbetsgivarna väljer?
En kille som inte gjort ett skit på 3 år, eller en kille med samma utbildning, men som arbetat, och visat arbetsvilja i 3 år.

Vill man jobba, så finns det jobb. (För dom flesta)
Men väntar man på att jultomten ska ge dom drömjobbet gratis på en gång, och ratar andra jobb under tiden, så ska man inte ha A-kassa heller..

Det finns många bristyrken att jobba i så länge.

Farsans fru som arbetat på Arbetsförmedlingen i många år säger att hon räknar med att ca: 10% av alla "arbetssökande", verkligen vill jobba.
Dom andra ställer krav på att dom ska ha välbetalda smörjobb, i samma kvarter som dom bor i.
Exempel, två stycken f.d. stridspiloter från afrika, som vägrade ta t.ex. busschaffisjobb m.m.
Dom ansåg att dom var för fina för att gå från MIG-pilot, till Scania-pilot.
Farsans fru sa: "Hörni, det finns inte så många jobb som MIG-pilot i Sverige, så ni får nog börja fatta läget nån gång."

Edit: Detta gäller ALLA arbetslösa, såväl svenska som invandrare.

Jaja... det var mitt bidrag till denna tråd. :)

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
War-psycho skrev:
För några år sedan gjorde TV4 ett repotage om hur invandrare hade svårare än svenskar att få jobb.

<snip>

Jaja... det var mitt bidrag till denna tråd. :)
Tycker allt att du lika gärna kan byta ut invandrare mot samtliga arbetslösa i landet, så har du prickat in det ganska bra.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
hållundan skrev:
Tycker allt att du lika gärna kan byta ut invandrare mot samtliga arbetslösa i landet, så har du prickat in det ganska bra.
Nej, jag kan inte byta ut "invandrare" i den meningen, för då skulle jag ljuga.
Det var TV4's repotaget som handlade om just detta, detta kan jag inte förändra.

Men exemplet dom använde (som upprörde mig), passar självklart lika bra in på dom flesta arbetslösa, såväl svenska som invandrare.

Ledsen om det inte framgick tydligt... har förtydligat det inlägget nu.

Last edited:

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Folk är slöa.. Fastnar i "äh jag får pengar endå" Varför inte ställa krav, här du får detta jobbet, jobba här annars får du inga mer pengar..

Antar att det strider mot mänskliga rättigheter eller nått..

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Hultan skrev:
Folk är slöa.. Fastnar i "äh jag får pengar endå" Varför inte ställa krav, här du får detta jobbet, jobba här annars får du inga mer pengar..

Reglerna för a-kassa borde defenitivt skärpas, ja.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
bonny skrev:
Om ni inte tror mig så se er om i världen. Menar ni att det alltid är "rätt person på rätt plats"? I så fall är er upplevelse av arbetslivet väldigt annorlunda från min. :confused:

Nej en del är ju kvoterade in. Senast idag hörde jag en sådan skräckhistoria....*brrr*

Sökte ett sommarjobb förra året i stor konkurrens med hundratals andra studenter. Jobbet blev mitt. Utan vare sig kontakter eller erfarenhet från företaget i fråga.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Tjejerna är väl antagligen ett urval av de många som aldrig fått nån information om hur man skriver ett CV och presentationsbrev samt hur man uppför sig på en intervju eller liknande. Är det många ansökningar på ett jobb och man har en dålig presentation av sig själv spelar det inte nån roll hurpass välkvalificerad man är, din ansökan kommer knappast vidare eftersom arbetsgivaren inte orkar läsa den. (undantag finns men de är rätt så få..)

Vad har de för nån utbildning dessutom? Slöat sig igenom nåt på gymnasiet som inte ger nån direkt yrkestubildning utan snarast är en förberedande linje inför högskolestudier? Lycka till att få jobb med nåt sånt..
Finns rätt så många variabler som aftonfabeln antagligen lämnar bort för att få bättre rubriker eller som tjejerna själva lämnar bort för att folk ska tycka extra synd om dem.

Eller så vågar de helt enkelt inte flytta bort från hemorten eller är alltför inriktade på en viss ort och söker inte nåt jobb utanför den.

Jag misstänker att ett av de största skälen till arbetslösheten bland ungdomar är att många siktar in sig på jobb de egentligen inte är kvalificerade för samt att folk inte vågar flytta vart jobben finns (var det nu sen är..).
Det är klart att det är ett stort steg att dra till en ny stad var man kanske inte känner nån men så asocial kan väl en människa inte vara att han/hon inte lär känna nya människor?

jaja. nu har jag väl uttryckt mig tillräckligt. :tomten

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...