Valen skrev:
Du har helt rätt, självklart ska vi fortsätta uppmuntra arbetslösheten genom att skapa lite adhoc-sysslelsättning så man kan plöja på år efter år utan att egentligen behöva ta ansvar för sin egna situation. Vi kan känna oss lyckligt lottade som har (S)torebror som ser efter oss i alla väder. Lita AMS-jobb här, lite plusjobb där & så spär vi på med någon kurs i hur man slår på & av en dator och vips har man en ny karensperiod. Som grädde på moset suger vi ur arbetsgivaren så mycket det bara går så att han/hon inte har en rimlig chans att anställa ny arbetskraft. Välkommen till verkligheten, oCoola Ola.
Nu var ju jag nyss kritisk, men jag var kritisk mot dom som utnyttjar systemet, inte mot systemet i sig.
Ni som kritiserar systemet, kom med egna kreativa förslag istället för att bara klaga.
Jag vet inte på vilket sätt det skulle bli bättre av att avskaffa vårat skyddsnät, men det kanske ni vet?
Jag ser gärna hårdare tag mot dom lata djävlar som har satt i system att utnyttja systemet.
Vårat a-kasse system fungerade utmärkt i början, men med den rådande inställningen bland folk är att man ska sko sig på alla sätt man kan, kan man fuska och mygla och skaffa sig själv ekonomisk vinning är man "smart och driftig", svartjobbar man ihop en stor jävla skrytbåt har man varit duktig.
Om man som företagare jobbar ärligt och får firman att gå runt, men inte mycket mer, då är man "dum som inte tar lite på sidan om".
Det är det jävla myglarsamhället som har knäckt våran välfärd.
Som vanlig jävla arbetare är a-kasse mygel kanske enda sättet att sko sig lite på systemet och vara lika "smart och driftig" som företagaren som momsmyglar.