Arbetslösheten

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
zoddri skrev:
Tjejerna är väl antagligen ett urval av de många som aldrig fått nån information om hur man skriver ett CV och presentationsbrev samt hur man uppför sig på en intervju eller liknande.
Vad grundar du det på? FÅR man ingen utbildning, MÅSTE/BÖR man helt enkelt LÄRA sig hur man ska göra.

Inget angrepp mot dig, bara din generalisering i ditt uttalande. :tungan

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
zoddri skrev:
Jag misstänker att ett av de största skälen till arbetslösheten bland ungdomar är att många siktar in sig på jobb de egentligen inte är kvalificerade för samt att folk inte vågar flytta vart jobben finns (var det nu sen är..). Det är klart att det är ett stort steg att dra till en ny stad var man kanske inte känner nån men så asocial kan väl en människa inte vara att han/hon inte lär känna nya människor?

Precis! I nedanstående artikel står det om arbetslösa Lina, som bor i ett litet hus tillsammans med sin (surprise, surprise) arbetslöse pojkvän Staffan. De har inga barn och de är unga och friska. Exakt vad är det som hindrar att de flyttar från lilla Billeberga och söker sin lycka någon annanstans?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
hållundan skrev:
Vad grundar du det på? FÅR man ingen utbildning, MÅSTE/BÖR man helt enkelt LÄRA sig hur man ska göra.

Inget angrepp mot dig, bara din generalisering i ditt uttalande. :tungan

Googla på CV. Läs. Klart.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
har en kompis sen lumpen som började jobba på samma ställe som mig, och lite innan jag slutade jobba där för att satsa på studierna igen så hoppade han av och blev arbetslös, detta förlorade han cirka 400 kr i månaden på...

400 kr i förlust för att få 100% mer fritid... ILLA! (dessa 400 tjänade han lätt in på att göra svartjobb, t.ex. hjälpa någon att lägga sitt golv för 1500 kr, cirka 4-5 timmars arbete på en hel månad...)

jefla socialdemokrater :fatta!

p.s lönen på arbetsplatsen vart 90 kr/tim, tvåskift (blev runt 9.000-11.000 i månaden)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Werzion skrev:
har en kompis sen lumpen som började jobba på samma ställe som mig, och lite innan jag slutade jobba där för att satsa på studierna igen så hoppade han av och blev arbetslös, detta förlorade han cirka 400 kr i månaden på...

400 kr i förlust för att få 100% mer fritid... ILLA! (dessa 400 tjänade han lätt in på att göra svartjobb, t.ex. hjälpa någon att lägga sitt golv för 1500 kr, cirka 4-5 timmars arbete på en hel månad...)

jefla socialdemokrater :fatta!

p.s lönen på arbetsplatsen vart 90 kr/tim, tvåskift (blev runt 9.000-11.000 i månaden)

N u ska jag spä på lite fördomar, men jag har bekanta i västerbottens inland som har jobbat som skogsplanterare/gallrare (kan man tjäna storkovan på om man ligger i lite) ett år, för att sedan stämpla på den inkomsten i tio års tid (inkomsten skrivs givetvis upp enligt index varje år).
Dom bor i någon hopplös obyggd där allt läggs ner, och företagen försvinner på löpande band, dom har köpt sina hus för struntsummor (200000 för en villa) och vägrar att flytta.
Den enda sysselsättning dom är intresserade av är att fiska, jaga och ta reda på gallringsvirke att elda gratis med.

Dom har råd med nya fina bilar, snöskotrar och motorcyklar för att dom bor i princip gratis, och så fort stämpeldagarna börjar ta slut så går dom någon värdelös kurs, eller beredskapsjobbar tills dom har nya stämpeldagar.

Varför söker dom inte jobb någon annanstans?
Om dom skulle pendla till ett jobb så skulle dom tanka upp mellanskilnaden mellan a-kassa och lön, dessutom skulle dom inte ha tid att hugga ved och jaga/fiska frysen full med mat.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
hållundan skrev:

Precis. Man kan göra saker själv också. :mattias

I och för sig förutsätter det ju att den arbetssökande tar lite eget initiativ på fritiden och det kan ju vara svårt att motivera.. Jag menar, har man en gång blivit arbetslös måste man få allt serverat på silverfat. :)

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Coola Ola skrev:
Ja, arbetslösheten har ju alltid varit högerpartiernas största valfråga. Eller är det "smulor från den rike mannens bord"-filosofin som ska få härja fritt?

Du har helt rätt, självklart ska vi fortsätta uppmuntra arbetslösheten genom att skapa lite adhoc-sysslelsättning så man kan plöja på år efter år utan att egentligen behöva ta ansvar för sin egna situation. Vi kan känna oss lyckligt lottade som har (S)torebror som ser efter oss i alla väder. Lita AMS-jobb här, lite plusjobb där & så spär vi på med någon kurs i hur man slår på & av en dator och vips har man en ny karensperiod. Som grädde på moset suger vi ur arbetsgivaren så mycket det bara går så att han/hon inte har en rimlig chans att anställa ny arbetskraft. Välkommen till verkligheten, oCoola Ola.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Valen skrev:
Du har helt rätt, självklart ska vi fortsätta uppmuntra arbetslösheten genom att skapa lite adhoc-sysslelsättning så man kan plöja på år efter år utan att egentligen behöva ta ansvar för sin egna situation. Vi kan känna oss lyckligt lottade som har (S)torebror som ser efter oss i alla väder. Lita AMS-jobb här, lite plusjobb där & så spär vi på med någon kurs i hur man slår på & av en dator och vips har man en ny karensperiod. Som grädde på moset suger vi ur arbetsgivaren så mycket det bara går så att han/hon inte har en rimlig chans att anställa ny arbetskraft. Välkommen till verkligheten, oCoola Ola.

Dessutom är det ju fint att när man har petat in folk på förnedringskurser och annat så räknas de inte som arbetslösa längre, vips så fick man ner arbetslösheten och man kan slå sig för bröstet. Mitt ex är arbetslös informatör som har fått vara på ett ställe som heter Tippen. Där samlar de f.d. missbrukare och 60-åringar som inte har jobbat på 10 år, och unga människor som mitt ex då. Sedan får de sitta och sy täcken och liknande meningsfulla uppgifter. Verkar vettigt att sätta ihop unga människor med framtiden för sig tillsammans med mer eller mindre aktiva missbrukare utan utbildning som ingen kommer vilja anställa.Men de är ju inte arbetslösa! Nejnej, arbetsmarknadspolitiska åtgärder heter det, mycket bra.

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
McB skrev:
Precis! I nedanstående artikel står det om arbetslösa Lina, som bor i ett litet hus tillsammans med sin (surprise, surprise) arbetslöse pojkvän Staffan. De har inga barn och de är unga och friska. Exakt vad är det som hindrar att de flyttar från lilla Billeberga och söker sin lycka någon annanstans?

Därför man har allt i Billeberga som tänkas kan, varför ska de då flytta ifrån denna idylliska metropol?!
Nu tänker jag rada upp lite av anledningarna att de inte lämnar Billeberga,
1. Uno X macken
2. Pizzerian som stänger kl 20 el var det 21(?)
3. riksväg 17

:tummenupp

Edit: Kan även tilläggas att det finns ett(!) rödljus i samhället, så nog går det alltid att roa sig där en lördagkväll

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Valen skrev:

Nu var ju jag nyss kritisk, men jag var kritisk mot dom som utnyttjar systemet, inte mot systemet i sig.
Ni som kritiserar systemet, kom med egna kreativa förslag istället för att bara klaga.
Jag vet inte på vilket sätt det skulle bli bättre av att avskaffa vårat skyddsnät, men det kanske ni vet?

Jag ser gärna hårdare tag mot dom lata djävlar som har satt i system att utnyttja systemet.

Vårat a-kasse system fungerade utmärkt i början, men med den rådande inställningen bland folk är att man ska sko sig på alla sätt man kan, kan man fuska och mygla och skaffa sig själv ekonomisk vinning är man "smart och driftig", svartjobbar man ihop en stor jävla skrytbåt har man varit duktig.

Om man som företagare jobbar ärligt och får firman att gå runt, men inte mycket mer, då är man "dum som inte tar lite på sidan om".
Det är det jävla myglarsamhället som har knäckt våran välfärd.

Som vanlig jävla arbetare är a-kasse mygel kanske enda sättet att sko sig lite på systemet och vara lika "smart och driftig" som företagaren som momsmyglar.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Avskaffa "sist in först ut".
Vägran att ta ett anvisat jobb skall innebära omedelbar indragning av A-kassa, utan möjlighet till socialbidrag.
Avskaffa AMS.
Halverad arbetsgivaravgift i två år för personer under 25 år.
Avskaffa marginalskatten.
Gör servicetjänster (städning, gräsklippning, snöskottning etc) avdragsgilla.
Sänk ersättningsnivåerna i A-kassan.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
GuW skrev:
Nu var ju jag nyss kritisk, men jag var kritisk mot dom som utnyttjar systemet, inte mot systemet i sig.
Ni som kritiserar systemet, kom med egna kreativa förslag istället för att bara klaga.
Jag vet inte på vilket sätt det skulle bli bättre av att avskaffa vårat skyddsnät, men det kanske ni vet?

Jag ser gärna hårdare tag mot dom lata djävlar som har satt i system att utnyttja systemet.

Vårat a-kasse system fungerade utmärkt i början, men med den rådande inställningen bland folk är att man ska sko sig på alla sätt man kan, kan man fuska och mygla och skaffa sig själv ekonomisk vinning är man "smart och driftig", svartjobbar man ihop en stor jävla skrytbåt har man varit duktig.

Om man som företagare jobbar ärligt och får firman att gå runt, men inte mycket mer, då är man "dum som inte tar lite på sidan om".
Det är det jävla myglarsamhället som har knäckt våran välfärd.

Som vanlig jävla arbetare är a-kasse mygel kanske enda sättet att sko sig lite på systemet och vara lika "smart och driftig" som företagaren som momsmyglar.

Det ska finnas skyddsnät och man måste kunna bli arbetslös utan att ekonomin helt klappar igenom, men idag blir a-kassa en långtidsförsörjning åt många och det är fel. Jag tror inte på att toksänka ersättningen för arbetslösa men det måste löna sig att jobba.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
OLJEKYLD GSXR skrev:
Det ska finnas skyddsnät och man måste kunna bli arbetslös utan att ekonomin helt klappar igenom, men idag blir a-kassa en långtidsförsörjning åt många och det är fel. Jag tror inte på att toksänka ersättningen för arbetslösa men det måste löna sig att jobba.

Det måste löna sig att arbeta. Det måste löna sig att driva ett företag. Det måste vara enklare och billigare att anställa. Kan man genomföra de tre punkterna minskar arbetslösheten per automatik. Folk är giriga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
valmers skrev:
Avskaffa "sist in först ut".
Man får redan i dag undanta personer från den regeln på småföretag, kanske behövs på stora företag också, men där kan man kanske leva med ett rötägg som är svårt att bli av med, på småföretag kan det vara en katastrof.

valmers skrev:
Vägran att ta ett anvisat jobb skall innebära omedelbar indragning av A-kassa, utan möjlighet till socialbidrag.
Då hoppas jag att du blir arbetslös och anvisad ett skitjobb med skitlön 18mil hemifrån när du har familj som fortfarande har arbete på orten...
Det funkar bara inte, men visst, lite hårdare kan dom vara.

valmers skrev:
Halverad arbetsgivaravgift i två år för personer under 25 år.
Det har jag inget emot, men det skiftar bara arbetslösheten mot en äldre generation, men det är viktigt att komma in på arbetsmarknaden som ung.
valmers skrev:
Avskaffa marginalskatten.
Vart ska dom pengarna komma ifrån istället, höjda fordonsskatter? Höjd bensinskatt? Vi har redan ett underskott, men visst, bantar du budgeten först så kan vi slopa en massa skatter sen...
valmers skrev:
Gör servicetjänster (städning, gräsklippning, snöskottning etc) avdragsgilla.
Det känns mest som en tjänst gentemot östrmalmskärringar som inte vill ta hand om sin egen skit faktiskt...
Vi kan väl se till att ha en fungerande hemtjänst för våra gamla först, så skapar vi jobben där istället.
valmers skrev:
Sänk ersättningsnivåerna i A-kassan.
Nja, dom som har haft kass lön och blir arbetslösa har det nog dåligt i dag, men samtidigt så tycker jag att det ska svida lite att gå hemma och dra fötterna, svår balansgång där...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
När jag gått ut gymnasiet degade jag en sommar, därefter anmälde jag mej till arbetsförmedlingen. Några månader efteråt hade jag jobb trots att jag knappast sökte aktivt. Detta var i en av sveriges kommuner med högst arbetslöshet.
Jag har därefter aldrig gått arbetslös någon längre tid. Jobben finns, bara man är beredd att ta dem.

Blir så trött på alla lata idioter som säger "Inte fan jobbar jag som städare/callcenter/säljare/whatever!"

Coola Ola

Guest
Valen skrev:

Ja, exakt så menade jag. :3freak

Det är verkligen synd om arbetsgivarna i Sverige. De har de så svårt. Vi ska ju vara tacksamma att de öht vill ge oss jobb. Säger inte att problemet med arbetslösheten sköts på bästa sätt men det är sånt jäkla gnäll om de stackars arbetsgivarna och hur många flera de skulle anställa om de inte behövde pröjsa så mycket i sociala avgifter etc.

Om en företagare har en vinstgivande rörelse och helt plötsligt slipper att betala 20% av kostnaderna för sina anställad, kommer han då att anställa flera människor tills dess att vinsten är utjämnad eller kommer han helt enkelt stoppa de intjänade slantarna i kassaskåpet?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!