Bucho
Ny medlem
McB skrev:Det måste vara enklare och billigare att anställa.
Trygghet för den anställde?
Billigare=lägre lön?
McB skrev:Det måste vara enklare och billigare att anställa.
Bucho skrev:Trygghet för den anställde?
Billigare=lägre lön?
Stämmer rätt bra på min flicka. Får hon inte drömjobbet jobabr hon inte... praktik istället... har försörjt henne i snart 5 år men det är klart skönt att hon åtminstånde gör det hon vill.Mr_Turbo skrev:Det är ju också idiotiskt att de arbetslösa blir tvingade att söka en massa jobb som de inte ens är kvalificerade för, slösar både på de arbetssökandes tid samt företagen som måste gå igenom hög efter hög med ansökningar.
Där jag jobbar ser verkligheten ut så att 50% har gått i pension inom 10 år och det känns som att det är lite så överallt, dvs om 10 år kommer det att vara brist på arbetskraft (om man ser positift på det hela). Vilket skulle innebära att väldigt många kommer in i arbetslivet.
Sen tror jag att många är jävligt kräsna på jobb, speciellt tjejer... De inser inte att man kan jobba med något man kanske inte tycker är jätteskoj, näe de ska ha sitt drömjobb serverat på ett silverfat direkt efter skolan annars får det vara. Jag tycker t.ex inte att mitt jobb är speciellt skoj, det är lortigt med dålig luft och ganska stora risker men det är la bara att släpa sig iväg dit iaf om man vill ha sin lön varje månad. Går ju alltid att leta vidare efter ett jobb som man kanske skulle gilla bättre.
hehe så du sitter också i den sitsen , de är synd att man tycker så mycket om tjejen annars hade man sparkat ut henne för länge sedan...MDM skrev:Stämmer rätt bra på min flicka. Får hon inte drömjobbet jobabr hon inte... praktik istället... har försörjt henne i snart 5 år men det är klart skönt att hon åtminstånde gör det hon vill.
McB skrev:Det måste löna sig att arbeta. Det måste löna sig att driva ett företag. Det måste vara enklare och billigare att anställa. Kan man genomföra de tre punkterna minskar arbetslösheten per automatik. Folk är giriga.
McB skrev:Jag tror det kan vara en bra idé att lägga ned dagens system, det system som låter folk vara arbetslösa utan att kunna göra något åt det. Det system som gör det enkelt att bara glida och leva på andra. Det system som har gjort det fult att anstränga sig och att lyckas.
Gynna de som kan, vill, vågar och orkar, både när det gäller privatpersoner, småföretagare och jättekoncerner. Skapa ett sug efter arbetskraft genom företagsamhet.
fazerfun skrev:.....en regering som inte uppmuntrar entreprenörskap/nyföretagande och gradvis nya förutsättningar för våra stora industriföretag.
MagnusK skrev:Det system som har gjort det fult att anstränga sig och att lyckas.
Markus skrev:Igår framkom det i media (letat febrilt men hittar ingen länk) att män (1) med höga löner (2) i Stockholm (3) fuskar ofta med milavdrag i deklarationen (4).
En sådan rapport vore omöjlig om du byter 1-2-3 mot:
1. Kvinnor eller annan valfri offergrupp
2. Låga löner
3. Pajala/Läppävaara/Tensta
4. Socialbidrag/VAB-ersättning/eget boende bidrag
Det är ett exempel på hur man kan skriva vad som helst om någon så länge den råkar ha hög lön, det blir ju inte mindre gynnsamt om det råkar vara en man boendes i stockholm heller.
MagnusK skrev:Jag anser fortfarande att systemet inte gör det "fult" att anstränga sig och att lyckas bara för att det är mer politiskt ok att skriva mer granskande om de som tjänar pengar.
Anser självklart att det är lika fel vilken grupp det än fuskas i.
McB skrev:Lägre arbetsgivaravgift.
Markus skrev:Kan jag i och för sig hålla med om, systemet har inte gjort det just fult att tjäna pengar - men svårt. De som gör det fult är väl i första hand media, men många politiker också - (v) främst.
Mr_Turbo skrev:Sen tror jag att många är jävligt kräsna på jobb, speciellt tjejer... De inser inte att man kan jobba med något man kanske inte tycker är jätteskoj, näe de ska ha sitt drömjobb serverat på ett silverfat direkt efter skolan annars får det vara.
Problemet är att många idag är förbannat bekväma. Och det drabbar de som faktiskt vill ha jobb och försöker. Visst det är inte kul att vara arbetslös men de flesta jag känner som är arbetslösa klagar på att de inte får jobb men allt dom gör är att maila halvlama jobbansökningar. Vill man något får man jobba för det precis som du madde. Jag jobbade heltid och pluggade heltid för att komma någonstans... Visst finns det stor risk att bli utbränd idag, livet är fan så mycket stressigare idag än för bara ett par år sedan men de jag känner som är utbrända har blivit det efter flera års dygnet runt jobbande. Skulle jag svara likadant om jag inte hade jobb? Troligen inte då skulle jag klaga över hur segt det är att få jobb för det är förbannat svårt att få jobb.. Men jag skulle försöka bra mycket hårdare än att maila ibland.Madhonda skrev:Men hur i jävla fan vad sne jag blir....mina första 10 år i arbetlivet jobbade jag på fabrik och packade saker. Inte nåt drömjobb men gav en inkomst så att man slapp leva på någon annan. Har inte tjejer någon skam i kroppen när dom låter killen försörja sig. Bara för att dom ska vara så jävla fina i kanten.
Jag får verkligen hoppas att hemmet är städat och maten står på bordet och att det ingår en massage efter middagen... i så fall.
Visst det kanske är gammaldags tänkade...men har man inte för avsikt att förtjäna sitt eget levebröd...så får man fan i mig stå för servicen till den som gör det.
Läste oxå artikel om Elin i Aftonbladet
"Men det som slutligen knäckte Elin var att arbetsuppgifterna var så monotona."
Ja men stackars Elin....som nu måste titta på TV hela dagarna och vila sig för annars blir hon såå trött. Känner sig förbrukad...skaffa lite jävla stake och kom in i matchen.
Vad är det för fel på dagens ungdommar???? Tror dom att livet är dans på rosor där man glider omrking och bara har det bra hela jävla tiden. Jag menar..pallar man inte trycket får man väl för fan inse sina begränsningar i tid. Innan kroppen gör halt...och det tar tvärstopp så att dom tumlar in i ryggen på sig själva.
Nää...vad ska det bli av detta samhälle.????
//Madelene
Kanske för att många av dom som skrivit här HAR varit arbetslösa, och upptäckt att det inte är omöjligt att få jobb, om man vill jobba?bonny skrev:Påminner inte detta lite om "Det är ingen mänsklig rättighet att få barn", som konstigt nog bara uttalas av folk som redan har barn?
M.a.o. det är lätt att kritisera andra,speciellt om man har sitt på det torra. Frågan är om alla ni som förslår alla goda extrema lösniingar för alla slöa, myglande arbetslösa skulle ha samma inställning om det var ni som slet eller om ni säger så till era arbetlösa kompisar.
Sedan undrar jag också varför ni fortsätter jobba om det nu är så bra att vara arbetslös? ett gott råd: Säg upp Er! Njut av livet, kör hoj hela dagarna, gärna utomlands. Jag lovar att det är få som ångrat att de arbetat för lite när de ligger på dödsbäddens å Ni har inget att förlora!
God Helg förresten, nu ska jag utnyttja mina förmåner och gå hem! Med lön...
Kort svar!. Visst har många varit arbetslösa men om det nu är så att de har upptäckt att det inte är kul att vara hemma, snarare tvärtom, så faller ju argumentet att (andra) folk är hemma för att det är så väldigt enkelt och bekvämt. Så om man nu framför det argumentet så är det ju bara till att sluta gnälla och säga upp sig!War-psycho skrev:Kanske för att många av dom som skrivit här HAR varit arbetslösa, och upptäckt att det inte är omöjligt att få jobb, om man vill jobba?
Nån gång så har ju folket här lyckats få tag på sitt jobb iallafall, så ingen här har väl fått jobbet från jultomten heller?
(Även om inte alla här råkar jobba med sitt drömyrke., så kanske dom jobbar med något annat så länge.)
bonny skrev:...de har upptäckt att det inte är kul att vara hemma, snarare tvärtom, så faller ju argumentet att (andra) folk är hemma för att det är så väldigt enkelt och bekvämt...
hehe det kan man ju bara drömma om så funkar inga tjejer som jag någonsin har träffat iaf...Madhonda skrev:Jag får verkligen hoppas att hemmet är städat och maten står på bordet och att det ingår en massage efter middagen... i så fall.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|