Arbetslösheten

Coola Ola

Guest
mp_87 skrev:
En liten fråga bara..
måste man inte ha jobbat i ett år innan man kan få a-kassa? :S

Ja menar, ja kan väl inte bara gå ur gymnasiet nu o vipps så får jag massa pengar på kontot utan o gjort ett skit :rolleyes:
eller man kanske får bidrag o grejjer istället?

Fan, får ångest när man tänker på vad man ska ta sig till när man gått ut. det är ju bara drygt 2 månader kvar nu :gnissla

Du måste ha jobbat minst 75% under en femmånadersperiod eller nåt sånt. Sen kan du få A-kassa i ett år (80% av din tidigare lön, upp till en maxgräns). Kanske kan du få alfa-kassa om du inte bor hemma men det är nog tveksamt och det är inte så mycket pengar ivfsh (5000-6000/mån).

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Coola Ola skrev:
Du måste ha jobbat minst 75% under en femmånadersperiod eller nåt sånt. Sen kan du få A-kassa i ett år (80% av din tidigare lön, upp till en maxgräns). Kanske kan du få alfa-kassa om du inte bor hemma men det är nog tveksamt och det är inte så mycket pengar ivfsh (5000-6000/mån).

Okej, så när man går ut gymnasiet så får man 0kr , man har absolut inte ett endaste öre att leva på tills den dagen man får jobb? :gnissla

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
mp_87 skrev:
Okej, så när man går ut gymnasiet så får man 0kr , man har absolut inte ett endaste öre att leva på tills den dagen man får jobb? :gnissla
Men det är lugnt... ta ett städjobb, eller liknande så länge.

Blir dessutom mycket lättare att få bättre jobb när man visar att man är arbetsvillig, och inte räds för att ta i lite.
Ett bra tips... jobb finns det gott om, även om just drömjobbet inte kanske är ledigt just nu.

Det är också skönt att stå på egna ben, och inte leva på andra. :tummenupp

Coola Ola

Guest
mp_87 skrev:

Betalar du för mat och hyra själv?

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Eftersom det finns färre jobb än sökande löser det inte arbetslöshetsfrågan att vissa människor borde flytta på sig. Dock inget sagt om kravet att vissa borde flytta på sig.

Eftersom arbetsförmedlingen inte skapar fler jobb utan endast förmedlar de få som finns förstår jag inte varför arbetsförmedlingen alltid har en sådan central roll så fort det disktueras åtgärder för att få fart på arbetsmarknaden.

Ett par paradoxer i ett välfärdssamhälle.

i) Desto mer det skattas för att uppnå välfärd och trygghet, desto mindre pengar blir det kvar att konsumera för, vilket i sin tur leder till en mer hämmad marknad med färre anställda och lägre skatteintäkter.

ii) En reglerad arbetsmarknad fördyrar anställningen vilket leder till färre anställda.

iii) Välfärden byggs ut på grön kvist när få behöver den och krymps när det är slut på sötbrödar dagar och den verkligen behövs.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Santo skrev:
Ta detta som exempel: På Ericssons Traineeplats krävs dubbla examen och hest ska man ha 5 års arbetslivserafrenhet i bagaget. Traineeutbildningen tar två år. Om man räknar ut detta i år från att man börjar plugga till att man börjar jobba på riktigt tar det 4,5+4,5+5+2=16 år!?

Ericsson har många olika Trainee-program. Det du nämner är tänkt att utbilda koncernens framtida ledare, de som skall driva företaget framåt när Svanberg och gänget går i pension. Kraven är inte orimliga på en person som ska leda ett världsledande företag.

För de flesta vanliga Trainee-programmen inom koncernen krävs inte ens någon högskoleexamen. God vilja och fallenhet för ledarskap är det som behövs.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
McB skrev:
Ericsson har många olika Trainee-program. Det du nämner är tänkt att utbilda koncernens framtida ledare, de som skall driva företaget framåt när Svanberg och gänget går i pension. Kraven är inte orimliga på en person som ska leda ett världsledande företag.

För de flesta vanliga Trainee-programmen inom koncernen krävs inte ens någon högskoleexamen. God vilja och fallenhet för ledarskap är det som behövs.

Ok, så kanske det ligger till. 2004 när jag sökte traineeprogram var det iaf det det enda programmet de hade. det var också det program jag ble hänvisad till som nyexaminerad.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Fan va skönt att man inte har det sådär illa, stackars människor!
Är man borta länge från arbetsmarknaden blir man ju inte så attraktiv tyvärr.
Jag har jobbat sen jag var 15 år gammal. Jag ser folk som aldrig jobbat, går ut gymnasiet och inser att de inte kommer få något jobb på ett tag.
Då känns det bättre att man har varit på en del jobb, skaffat sig lite erfarenhet och branschvana innan man gick ut i vuxenlivet.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
mp_87 skrev:

Jag fick inte ett öre under hela sommaren (läs A-kassa) efter gymnasiet. Fick rådet att "du kan väl flytta hem till pappa om det skulle krisa sig" :3freak

Jag klarade mig under sommaren "tack vare" att jag hade barnpension .(något du verkligen inte vill ha) och började studera på hösten

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
flugan skrev:
Ett par paradoxer i ett välfärdssamhälle.

i) Desto mer det skattas för att uppnå välfärd och trygghet, desto mindre pengar blir det kvar att konsumera för, vilket i sin tur leder till en mer hämmad marknad med färre anställda och lägre skatteintäkter.
Håller med dig i allt du säger, vill bara poängtera att i alla fall jag reagerar över ordanvändningen i ditt textstycke ovan. Om man använder sig av en "desto"-mening faller det ganska naturligt, för mig, att nyttja även ordet "ju", som för övrigt är ett jävligt fult ord.

Smaka på detta;

i) Ju mer det skattas för att uppnå välfärd och trygghet, desto mindre pengar blir det kvar att konsumera för, vilket i sin tur leder till en mer hämmad marknar med färre anställda och lägre skatteintäkter.

Tack för mig.

:hihi

mp_87 skrev:
Fan, får ångest när man tänker på vad man ska ta sig till när man gått ut. det är ju bara drygt 2 månader kvar nu :gnissla
Sök jobb. Ta ett jobb.

Varför ska du FÅ pengar?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag tror nästan att folk skulle få massa jobb om inte hela grejen med AMS fanns. Nu förlitar sig människor på AMS, får akassa och väntar på att något skall hända. Att söka jobb via AMS borde läggas ner då 12 000st kan söka samma jobb varav 5% är kvalificerade. Däremot de företagen som tex monster.se å andra jobbsajter, hittar betydligt mer kompetent personal, ialafall mer procent av de som söker. Där är ingen skyldig att söka jobb, men jobben på AMS är man ju "skyldig" till att söka bara för att du skall få din ersättning.

Mvh Jonas - deltidsarbetande med 20% akassa i månaden

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
hållundan skrev:
Håller med dig i allt du säger, vill bara poängtera att i alla fall jag reagerar över ordanvändningen i ditt textstycke ovan. Om man använder sig av en "desto"-mening faller det ganska naturligt, för mig, att nyttja även ordet "ju", som för övrigt är ett jävligt fult ord.

Smaka på detta;

i) Ju mer det skattas för att uppnå välfärd och trygghet, desto mindre pengar blir det kvar att konsumera för, vilket i sin tur leder till en mer hämmad marknar med färre anställda och lägre skatteintäkter.

Tack för mig.
:hihi
Crisp :hihi

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...

Paradoxy

Guest
Hur fan hittar man ens tusen jobb att söka till?
Tusen, det är många.
På tre år är det ungefär ett om dagen.
Och aldrig blivit kallad på intervju.
Dålis.

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Folk som är arbetslösa och har A kassa eller går på soc , ut med dom i skogen
o låt dom rensa skogarna från skit eller låt dom gå ute o sopa gångbanorna eller
vafan som helst , nått borde det finnas som dom kan göra.

Bättre det än att dom sitter hemma o glor eller sitter på Cafe´n jiddrar o spelar.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
floodi skrev:
2041619 Folk som är arbetslösa och har A kassa eller går på soc , ut med dom i skogen
o låt dom rensa skogarna från skit eller låt dom gå ute o sopa gångbanorna eller
vafan som helst , nått borde det finnas som dom kan göra.

Bättre det än att dom sitter hemma o glor eller sitter på Cafe´n jiddrar o spelar.

Då kan man ju inte söka jobb mellan 7-16 som man gör när man är arbetslös. :rolleyes:

Jag tror det skulle funka, man skulle kunna ha 2 arbetsdagar per vecka när man är arbetslös som man får göra diversejobb som inte blir gjort annars på. Man skulle kunna börja med att plantera blommor på alla refuger. :) Även plocka skräp i diken etc.

Har för mig att högern har haft ett förslag om att göra om vissa bidrag till lån.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
floodi skrev:
2041619 Folk som är arbetslösa och har A kassa eller går på soc , ut med dom i skogen
o låt dom rensa skogarna från skit

Nej skjut dom.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S