Arbetsmoral på större industrier?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Last edited:

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Varför deifinerar du inte det som stöld?

Såvitt jag vet så är det stöld när man inte betalar för varan.

Eftersom chefen visste om det och "såg mellan fingrarna" med det. Samtliga arbetare där, inkl chefen, fyllde på gasol till privata bruk.

Förstår du fortfarande inte varför jag inte vill definiera det som stöld?

"Du får ta gasol utan att det gör nått" var det som gällde och då anser inte jag att man stjäl om man tar det.

Gabor

Guest
Svinn på storföretag...

... är det samma som svinn på små företag.
Arbetsmoralen styrs ofta från toppen och nedåt.

Att tycka det är ok med "löneglidning" i form av tidstöld, produkter eller vad det nu må vara, är att stjäla från sina kollegor och sig själv.

Det finns företag som har svinn på 5-8 % av omsättningen, då är all form av svinn inräknat. Det är ofta de som klagar på dålig lön, dåliga arbetstider mm som lyckas med sådant på företaget.

Skulle alla sköta sig, så fanns det lätt ett utrymme på nästan lika mycket löne påslag varje år.

Har arbetat på ett företag som hade ett svinn på 25000:-kr per anställd och år ett tag. Låter mycket va ???...då kan man betänka att det var ca 10 % av de anställda som stod för merparten av svinnet......

Om man tycker det är ok att stjäla från sitt jobb, är det ok att stjäla från sin kompis, sin familj åxå ??

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Eftersom chefen visste om det och "såg mellan fingrarna" med det. Samtliga arbetare där, inkl chefen, fyllde på gasol till privata bruk.

Förstår du fortfarande inte varför jag inte vill definiera det som stöld?

"Du får ta gasol utan att det gör nått" var det som gällde och då anser inte jag att man stjäl om man tar det.

Jo jag förstår varför, men jag håller inte med.
I slutändan är det ju trots allt någon som förlorar på det, i det här fallet företaget.
De hemlånade tuberna kunde ha använts för att producera någonting på företaget och skapat vinst.

Hur stort var/är företaget ?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jo, så här:

Om höga skatter ger högre löner borde man ju kunna höja lönerna genom att höja skatterna. :)
Du gillar väl höga löner?

Nu tror jag att General E menade att eftersom man måste erbjuda höga VD-nettolöner innebär det att bruttolönen blir ännu större (mot vad den skulle varit internationellt sett) eftersom vi betalar så mycket skatt på de högre lönerna i Sverige. Det är alltså inte nettolönen som är en konsekvens av de höga skatterna, utan bruttolönen. Nettolönen håller sig ganska oberoende till skatten i detta fallet, om man ska hårddra det.

Förtydligande: man måste alltså öka bruttolönen markant för att det ska märkas på nettolönen.

Allt för höga skatter leder till fiffel samt utflyttning av företagen, vilket vi också sett de senaste 10 åren i Sverige där många företag (främst produktionsföretag med 1000-3000 anställda) flyttat till t.ex. östeuropa istället. Dvs vi skrämmer väck de lönsamma företagen i landet till länder med lägre skatter och lägre därmed lägre omkostnader. M.a.o. företagen är mer lönsamma med samma produktion efter flytt.

General E får naturligtvis ett gratisslag med linjalen på mina fingrar om jag är ute och:hojsmilie.

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Jag betalar massor med skatt men jag har missat det här med att man ska fiffla också.
Har du något bra tips på fiffel som jag kan fiffla? :tummenupp
Precis det som tråden handlar om. Arbetare som fifflar bort arbetsgivarens pengar genom att sno grejer och tid.

Du påstår alltså att jag ska stjäla från min arbetsgivare för att skatterna är för höga? :va

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati